Klasszikus

Tíz tétel

2014.04.20. 10:22
Ajánlom
Haydn egyik legenigmatikusabb műve, A megváltó hét szava a keresztfán Esterházy Péter Hét szavával új megvilágításba került. Ám ne feledkezzünk meg arról, hogy az est legalább annyira volt hangverseny, mint színház. KRITIKA

Én legalábbis hangversenyre mentem. Jó pár (talán nyolc) éve annak, hogy Klukon Edit előadta a Haydn-mű zongoraverzióját, s a Zeneakadémia akkor is szakrális térré vált, de csak annyira (vagy olyan értelemben), mint egy passiótól. Az április 16-án a BMC-ben összegyűlt, impozánsan szép számú közönség jelentős része láthatólag inkább a színházra, Esterházyra jött - ami nem baj, ők is bőven megkapták, amiért jöttek.

Nem szeretnék drámaelemzésbe bocsátkozni, azt hiszem, van olyan erős és mély Esterházy Péter librettója, hogy egyszeri nekifutásra úgyis csak azt könyvelhetjük el becsülettel, hogy újra meg kellene hallgatni, el kellene olvasni. És azt is, persze, hogy érdemes lenne - hogy Esterházy szövege jó. Jó, mert több rétege van - az ötvenes évekbeli magánpassióé, a verőtiszt szemszögéből elbeszélve; a zenei és az evangéliumi reflexióé, és még nyilván valamié, amihez kevés az első hallás, pl. a nyelvi reflexiók rétege -, és ezek a rétegek nemcsak önmagukban izgalmasak, hanem át- meg átvonatkozzák egymást. És vonatkoznak egymásra a zenével is, vagyis Esterházy nem egy tetszőleges, szöveg nélküli zenéhez írt monológot, hanem ehhez a Haydn-műhöz, melyet jól megismert, melyen nyilván sokat gondolkodott - volt is min. (Monológot írtam, holott az evangelista - nevezzük így az egyszerűség vagy épp az értelmezés kedvéért -, Mácsai Pál hangján csak az egyike volt a prózai szereplőknek, a másik - Kerekes Éva közvetítésével - az ő mondandójának kivonatát, esszenciáját és ezáltal olykor épp megkérdőjelezését adta elő.)

Haydn művét se szeretném elemezni, bizonyos értelemben megteszi ezt helyettem Esterházy, ami persze - mint minden értelmezés - egyszerűsít is. Azt azért érdemes tudni, hogy az ötlet Dubóczky Gergelytől, az est karmesterétől eredt, és ez nemcsak puszta tényközlés, de talán közelebb vihet a műfaj körüli töprengéshez is. A BMC-ben ugyanis passiót hallhattak, Esterházy Péter szövege ebbe az irányba vitte Haydn zenéjét, melyre a szöveg többször és rendszeresen reflektált.

Dubóczky Gergelynek mindenesetre fontos a darab, és ez szerencsére nemcsak ebből derült ki, hanem abból is, ahogy elvezényelte. Az apró részleteket, a helyes zenei mondat- és részhangsúlyozást épp oly fontosnak tekintette, mint az egyes tételek szerkezeti egybefogását, s ebben korát és alighanem megszerzett rutinját is meghazudtoló tudatosságot mutatott. Ami pedig a mű egészének strukturális átfogását vagy átfoghatatlanságát illeti: ebben segített a szöveg. Mert a még oly jó koncertélményeken vagy lemezfelvételeken is bizony a legkiábrándítóbb, amikor valaki - többnyire valaki neves idegen - elmondja a „hét szót", mintha valaki a Jupiter-szimfónia közben drámaian közölné, hogy „Menuetto & Trio. Allegretto".

A karmestert igen nagy akarattal és lelkesedéssel segítették a zenészek, akiket ezen az estén Budapest Sound Collective néven tisztelhettünk. Nem tudom, az együttes mennyire alkalmi ebben a felállásában, de az egyébként tartalmában és kivitelében is igen nívós szórólap tanúsága szerint - mely a zenészeket név szerint is említi - a Nemzeti Filharmonikusok kemény magjáról és barátaikról van szó. És ehhez méltó mondjuk a fúvóskar, ám a várttól elmarad a vonóskar hangzása. Na igen, egy zenekarhoz nem elég sok jó név, számos kiváló zenész. Az összeérlelés talán épp a vonóskarnál a legnehezebb.

Ezzel együtt: soha rosszabb előadásban ne kelljen Haydn-művet hallgatnom. Nemcsak Esterházy Péter szövegébe lehetett belefeledkezni, hanem a zenékbe is, s ehhez azért kellett az a zenei minőség, melynek segítségével időnként teljesen átadhattuk magunkat a meditációnak, a végén pedig a zenei katarzisunk is teljes lehetett.

Mácsai Pál és Kerekes Éva „szólói" pedig nem pusztán az irodalmi élményhez, hanem a teljes műátéléshez segítettek. Az egész est olyan távol állt bármiféle közhelyességtől, hogy magam is szeretném elkerülni olyasféle konzekvenciák levonását, hogy lám, ez a Haydn (ez a Jézus-történet, ez a magyar történelem stb., nem kívánt törlendő) mennyire aktuális... Inkább szeretném afeletti örömömet kifejezni, hogy két régi kedves szerzőm alkotásainak kölcsönhatásából magam is sokat tanulhattam.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Zenés színház

Mozart, Beethoven és Wagner áll a Magyar Állami Operaház következő évadának fókuszában

A Magyar Állami Operaház 2025/26-os évada 385 előadással várja a közönséget, köztük hét új bemutató, harminchatféle repertoár-előadás, tizennégyféle gyermek- és ifjúsági produkció, valamint több mint két tucat koncert és dalest szerepel.
Színház

Elhunyt Galkó Balázs

75 éves korában elhunyt Galkó Balázs színművész, rendező – adta hírül családja. Egész életét végigkísérték a versek, fia is egy költeménnyel búcsúzott tőle.
Plusz

Kulka János, Falusi Mariann, Szinetár Dóra és Járai Máté is azt üzeni: Jobbulást!

Sztárok összefogásával született meg a PIROS ORR bohócdoktorok JOBBULÁST! című dala, amely arra hívja fel a figyelmet, hogy nézzünk másképp a betegségre. Kulka János, Falusi Mariann, Szinetár Dóra és Járai Máté is feltűnik a dal videoklipjében.
Vizuál

Magyar film napja: ingyenesen nézhetjük újra Makk Károly és Darvas Iván emlékezetes alkotásait

Április 25. és május 4. között tíz klasszikust nézhetünk újra ingyenesen a FILMIO-n, a Nemzeti Filmintézet egyúttal a száz éve született Makk Károlyra és Darvas Ivánra is emlékezik.
Színház

9 kihagyhatatlan előadás az idei MITEM kínálatából

20 ország 27 társulatának 30 előadása látható a 12. Madách Imre Nemzetközi Színházi Találkozón, azaz a MITEM-en. A nemzetközi fesztivál, amelynek helyszíne a Nemzeti Színház, április 25-én kezdődik, és egy hónapon át tart.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Oxford címmel indul turnéra a Szolnoki Szimfonikus Zenekar

Az együttes háromállomásos koncertsorozata különleges zenei válogatással és nemzetközi szólistagárdával valósul meg április utolsó három napján, Szolnokon, Kismartonban, valamint Budapesten.
Klasszikus ajánló

Nakarjakov és Pletnyov érkezik a Müpába április 25-én – különleges koncertélmény a Concerto Budapesttel

Glinka Valse-Fantasie című műve, Mihail Pletnyov trombitaversenye és a zeneszerző személyes emlékeiből építkező 14 zenekari képe szerepel a Concerto Budapest április 25-i koncertjén a Müpában. A hangverseny különlegessége, hogy két magyarországi bemutató is elhangzik: Pletnyov műveit ő maga vezényli, a virtuóz trombitaverseny szólistája az orosz világsztár, Szergej Nakarjakov lesz.
Klasszikus ajánló

Mitológiai drámából ifjúkori mestermű – az Idomeneót adja elő a Szent István Filharmonikusok

Wolfgang Amadeus Mozart Idomeneo című operáját mutatja be a Szent István Filharmonikusok a Purcell Kórus közreműködésével és Vashegyi György vezényletével április 26-án a Müpában.
Klasszikus ajánló

Két klasszis karmester szerepel együtt az Óbudai Társaskörben

Kovács János, a Magyar Állami Operaház örökös tagja és mesterművésze Rajna Martinnal, az Opera első karmesterével együtt lép pódiumra a Világítótornyok sorozat első rendhagyó estéjén az Óbudai Társaskörben, április 28-án.
Klasszikus ajánló

Újabb zenei ritkaságokat fedezhetünk fel a Haydneum következő évadában

Három fesztivál, három különböző bérletsorozat, valamint a hagyományos nyári koncertsorozat Eszterházán gondoskodik arról, hogy a szervező Haydneum – Magyar Régizenei Központ a régizene minden arcát megmutassa.