Klasszikus

Tizenhárom nemzet zenéje – az Európai Unió Barokk Zenekara Budapesten

2005.10.09. 00:00
Ajánlom
Rendezzünk próbajátékot, válogassuk össze a nemzetközi mezőny legtehetségesebb fiatal muzsikusait, adjunk hozzájuk egy nagynevű karmestert, és hosszabb-rövidebb próbaperiódus után kész a nemzetközi zenekar, indulhat a turné!

Ilyen recept alapján működik ma Európában és a világon számos neves együttes; a legismertebbek közülük talán a Gustav Mahler Ifjúsági Zenekar, a Jeunesses Musicales Világzenekar és az Európai Unió Ifjúsági Zenekara. A résztvevők számára nyilvánvalóan életre szóló élményt jelent egy ilyen együttesben való közreműködés, de ha a koncertek minőségét tartjuk szem előtt, akkor is biztos, hogy működik a recept? Valóban elég ennyi ahhoz, hogy a sokféle, sok országból származó fiatal zenészből valódi együttes váljék? Október 6-án este az Európai Unió Barokk Zenekarának zeneakadémiai koncertjén meggyőződhettünk róla, hogy a csoda megtörténhet; a tizenhárom országból származó húsz fiatal összeszokott és érett játéka a leghíresebb régizene-együttesekével is felvehette a versenyt.

Négy nemzet zenéje című műsorukat a változatosság jegyében állították össze G. F. Händel, Michel-Richard de Lalande, Luigi Boccherini és J. S Bach műveiből. A szerzők nemzetisége és a művek stílusa mellett a változatosság a darabok műfajában is megmutatkozott. A sokszínű program alkalmat adott rá, hogy a zenekar ne csak főszereplőként, hanem kísérőként is bemutatkozzon Boccherini B-dúr csellóversenyében, és hogy egyéni hangszeres tudását is megcsillogtathassa szinte minden tagja. A fagottos a Lalande-caprice-ban remekelt, Händel Concerto grosso-jában (op. 3 No. 2) a két szólóhegedűs és a gordonkások, Bach C-dúr zenekari szvitjében (BWV 1066) pedig az oboisták játékát csodálhattuk. A sorból még a brácsák sem maradtak ki: a csellóverseny kényes, magas gordonkaszólama alatt a continuo szerepét sokszor a két brácsás hölgy vehette át.

A zenekar összecsiszolása valószínűleg legnagyobb mértékben az est karmesterének, Jaap ter Lindennek volt köszönhető, aki láthatóan fesztelenül és barátságosan, mintegy egyenrangú társként mozgott a fiatalok között. Rokonszenves egyénisége mellett vezénylése is igen jó benyomást keltett. Azok közé a dirigensek közé tartozik, akik tekintélyes hangszeres pályafutással a hátuk mögött lépnek a karmesteri pulpitusra. Nem szükséges magyarázni, hogy ez a műfaj számos buktatót rejt, ám ter Lindennek, úgy tűnik, sikerül inkább a benne rejlő lehetőségeket kihasználnia. Nem csak a zenekari munkát ismeri tapasztalatból, de a darabokról is markáns véleménye van, és kifejező mozgásával ezt képes is közvetíteni muzsikusai felé. Intései amellett, hogy érthetőek és pontosak, egyben lendületesek és inspirálók is; vezénylése nem merül ki a produkció puszta lebonyolításában. Hosszabb zenei frázisok, dallamívek szinte a keze alatt születtek meg, sőt, egy-egy érdekes belső szólamra nem csak az előadók, hanem – cseppet sem magamutogató módon – a közönség figyelmét is felhívta.

Jaap ter Linden a Boccherini-versenymű szólistájaként csak megerősíteni tudta a róla kialakult pozitív véleményemet. Megnyerő virtuozitással, óvatoskodás nélkül tolmácsolta a sokszor igen nehéz, a háromvonalas oktávban is elidőző szólamát. Ugyan a koncerten elhangzott daraboktól Boccherini opusa invencióban és kidolgozottságban talán elmaradt, sőt, megmagyarázhatatlan módon hiányzott belőle a partitúrában szereplő két kürtszólam is, a lassú tétel gyönyörű hangszíne mégis maradandó élménnyel ajándékozta meg hallgatóit.

Nem esett szó eddig a koncert talán legfontosabb erényéről, amely az eddig felsorolt zenei és technikai kiválóságot még inkább kiemelte: ez pedig a tagok lelkesedése. Profi együtteseknél szinte sosem érzékelhető ez a fajta öröm, amivel az ifjúsági zenekarok tagjai fordulnak egymás és az általuk játszott művek felé. Az Európai Unió Barokk Zenekarának koncertjét hallgatva annyit még a legmegrögzöttebb euroszkeptikusnak is el kellett ismernie: mindenki örülhet, hogy Európának ilyen zenekara lehet.

(2005. október 6. 19:30, Zeneakadémia Nagyterem; az Európai Unió Barokk Zenekarának koncertje; Händel: B-dúr Concerto grosso, op. 3 No. 2; Lalande: Sinfonia a király vacsorájához – 2. caprice; Boccherini: B-dúr gordonkaverseny; Bach: C-dúr szvit, BWV 1066; vez. és gordonkán km.: Jaap ter Linden)

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Keller András: A zenekar a kedvenc hangszerem

Vonósnégyesével, a Keller Quartettel elért világsikerek után Keller András karmesterként építi és irányítja tizenhárom éve a Concerto Budapest Szimfonikus Zenekart. Úgy véli, jobban kellene figyelnünk saját, hazai kincseinkre, a kortárs zenére és egyáltalán – a zenére.
Fidelio Tours

Tudod, hol áll Petőfi, Erkel és Anne Frank fája?

Naponta sétálunk el óriási törzsű, sokat megélt fák mellett, ám szinte sosem gondolunk bele, hogy mennyi történetet, mennyi legendát hordozhatnak magukban. Ha a fák mesélni tudnának, talán többet mondanának, mint a legtöbbet megélt nagyszülők. Most összegyűjtöttünk 8 híres fát, amelyeknek érdemes megismerni a történetét.
Plusz

Fáy Miklós: Férfias erények

Fáy Miklós kritikus ezúttal a Robert Capa Központ új kiállításával, a Zeneakadémia szeptemberi Bartók-hangversenyével, Az öreg halász és a tenger új kiadásával, valamint egy Maria João Pires összkiadással foglalkozik.
Zenés színház

Csábító francia dallamok a Benczúr Kertben

Három fiatal, de a startvonalon már túl járó művész, madarak kórusától kísért estjét élvezhetik augusztus 16-án a lombok alatt. Offenbachtól Delibes-ig, a zenés színházi irodalom legjavából válogatva tíz népszerű operaária, illetve duett szólal meg Horti Lilla és Lusine Sahakyan előadásában.
Klasszikus

A koronavírus ellen harcol, most koncertet ad a Medikus Zenekar

A koronavírus-járvány kezdete óta először lép színpadra teljes létszámmal a Medikus Zenekar augusztus 18-án a Pesti Vármegyeháza Díszudvarában.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

A koronavírus ellen harcol, most koncertet ad a Medikus Zenekar

A koronavírus-járvány kezdete óta először lép színpadra teljes létszámmal a Medikus Zenekar augusztus 18-án a Pesti Vármegyeháza Díszudvarában.
Klasszikus interjú

Keller András: A zenekar a kedvenc hangszerem

Vonósnégyesével, a Keller Quartettel elért világsikerek után Keller András karmesterként építi és irányítja tizenhárom éve a Concerto Budapest Szimfonikus Zenekart. Úgy véli, jobban kellene figyelnünk saját, hazai kincseinkre, a kortárs zenére és egyáltalán – a zenére.
Klasszikus hír

A Balatonon is koncerteznek a BFZ zenészei

Bár az augusztus még nem az aktív koncertszezon hónapja, a Budapesti Fesztiválzenekar több nyári programmal is készül közönségének Budapesten, a Balatonon és a Dunakanyarban.
Klasszikus hír

Különleges koncertpárral indítja új évadát a Zeneakadémia

A Zeneakadémia és a Nemzeti Filharmonikus Zenekar közös hangversenyén a Kossuth-díjas Balázs János szólójával hallható Rahmanyinov összes zongoraversenye és a virtuóz Paganini-variációk augusztus 18-án és 19-én a Nagyteremben. A vendégkarmester a kanadai Charles Olivieri-Munroe lesz.
Klasszikus ajánló

Fesztivál egy nappali szobában – Kezdődik az Altalena Zenei Fesztivál

Szerdától hamisítatlan szalonhangulattal és a klasszikus zenei élet legkiválóbb előadóival várja közönségét az Altalena Zenei Fesztivál. A kamarazenéé és a szólóhangszereké a főszerep, de a programban néptáncos-népzenés est és zenés beszélgetések is helyet kapnak.