Klasszikus

Tizenhét éves, de már mindent tud a barokkról

2016.08.18. 12:03
Ajánlom
Van abban valami anakronizmus, ha egy 17 éves kamasz a régi zene elkötelezett híve – és nem mellesleg kiváló művelője. Márpedig Néveri Bence esetében éppen erről van szó. A furulyaművész fiatalember élete a barokk muzsika körül forog, az ő idoljai nem rock-bandákban játszanak, hanem kamaraegyüttesekben és nem gitáron szólóznak, hanem blockflötén vagy csembalón. A fiatal zenészt az ország a Virtuózok című televíziós komolyzenei tehetségkutatóban ismerhette meg, azóta koncert koncertet ért, most éppen a Kaposfesten beszélgettünk vele, ahol a világhírű blockflöte-művésszel, Anneke Boekével lépett együtt színpadra.

- Aki látott téged a Virtuózokban, az tudja rólad, hogy szenvedélyesen szereted a régi zenét. Miért vagy ennyire elhivatott?

- Valóban, egyfajta missziómnak tekintem a régi zene megismertetését és elfogadtatását. Magyarországon valahogy még mindig háttérbe szorul a többi kor zenéjével szemben, habár lenne rá igény. A baj az, hogy kevesen művelik, és még kevesebben tanítják. Sajnos volt pár nagyon rossz koncertélményem, amin a barokk zenét „agyonvibrátózott”, romantikus stílusban hallottam. Én éppen ennek az ellenkezőjét képviselem. Szerintem a régi zene akkor szól igazán szépen, ha korhűen, letisztultan adják elő.

- Szerinted mi az oka annak, hogy ennyire mostohán kezelt a régi zene?

- Valahogy kiszorult az oktatásból, és így a tanárok és a diákok is passzívan állnak hozzá. Sok tanár nem szeret régi zenével foglalkozni, mintha nem is létezne a számukra. Holott nagyon is jelen van! Itt van például Anneke (Boeke – a szerk.), aki világsztár, a régi zene igazi tudója, ráadásul Hollandiából jött, ami a korstílus igazi fellegvára, ő az élő példája annak, hogy mennyire izgalmas tud ez lenni ma is.

Anneke Boeke és Néveri Bence

Anneke Boeke és Néveri Bence (Fotó/Forrás: Mozsi Gábor)

- Miért lehet a ma embere számára szerethető és érvényes a reneszánsz vagy a barokk zene?

- Nicolaus Harnoncourt írt egy könyvet, A beszédszerű zene címmel, ebben nagyon jól megfogalmazza, mi a baj a mai kor zenéjével. Azt mondja, hogy a zene mindig az adott kort és annak az emberét tükrözi, és ezért annyira durva sok kortárs zene, ezért kevés a harmónia... mert most egy ilyen világot élünk. Ezzel szemben a régi világ egészen más volt, sokkal természet közelibb, sokkal nyugodtabb, és a ma embere valahol mélyen vágyódik erre a békére, ezért szeretjük a régebbi korok zenéjét hallgatni.

Hőemelkedés

Kapcsolódó

Hőemelkedés

A Kaposfest harmadik napjának esti koncertjén három, érdekes módon egymás mellé helyezett darabot hallhattunk, noha hangnemi, stiláris vagy éppen hangszerelési hasonlóságok nem nagyon akadtak közöttük.

- A furulya – vagy inkább blockflöte, mert sokan nem szeretik a furulya kifejezést használni – nem éppen egy „sztárhangszer”. Legtöbben a zenei tanulmányaik elején ismerkednek meg vele, majd aztán váltanak egy másik hangszerre. Te miért kötöttél ki és maradtál meg mégis a furulyánál?

- Engem nem zavar, felőlem nevezhetjük furulyának, miért ne használnánk a szép magyar nevét? Vannak zenészek, akik érzékenyek erre, én szeretem a saját szavunkat használni a hangszerre. Az, hogy miért itt kötöttem ki, az egy tipikus magyar zeneiskolai gyerekbetegség – nem nagyon volt más hangszer annak idején a zeneiskolában, amit választhattam volna. Aztán már, hogy miért maradtam meg a furulyánál, az sokkal fontosabb. Ahogy egyre idősödöm – ok, ez lehet, hogy viccesen hangzik, mert még csak 17 vagyok (nevet) – egyre jobban tudom értékelni azt, hogy azzal foglalkozhatok, amit szeretek csinálni. És ez az, ami leginkább hajt. Szeretem ezt a hangszert. Idővel végre felismertem azt, hogy micsoda öröm zenélni, és most már leginkább ezért tanulok, nem csak rutinból. A másik ok pedig, hogy alaposabban megismertem a régi zenét, és megszerettem az egyszerűségét és a letisztultságát.

- Mivel foglalkoznál, ha nem zenélnél?

- Talán sportoló lennék. Vagy ha nem zenész, de zenével foglalkozhatnék, akkor zenetörténész.

- És ha nem furulyázhatnál, akkor milyen hangszert választanál?

- Csembalóznék vagy énekelnék – ha lenne hangom. De sajnos nincs túl sok (nevet).

- A Virtuózok milyen változást hozott az életedben?

- Miután véget ért a Virtuózok, rengeteg koncertet adtunk, és ebben az időszakban nagyon sok dolgot megtanultam: hogyan kell kezelni a stresszt, a váratlan helyzeteket, ha valami nem úgy alakul, ahogy terveztük...sokkal nyugodtabban állok ki azóta a színpadra.

Koncerttel köszöntik a nemzeti ünnepet a Virtuózok

Kapcsolódó

Koncerttel köszöntik a nemzeti ünnepet a Virtuózok

A Szabad Tér Színház meghívására augusztus 20-án este 8 órától újra különleges gálakoncerttel köszöntik a világ első televíziós komolyzenei tehetségkutatójában feltűnt ifjú tehetségek a nemzeti ünnepet a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon.

- A Kaposfesten Anneke Boekével közösen adtatok elő barokk duókat. Milyen volt vele együtt játszani?

- Eddig személyesen nem ismertem, de rengeteg CD-jét hallgattam, abszolút etalon volt számomra mindig is. A Kaposfest hozott minket össze, előtte csak egyszer találkoztunk, amikor eljött hozzám Szegedre, hogy megismerkedjünk és próbáljunk egyet, aztán most a koncert előtt töltöttünk együtt viszonylag több időt. Rengeteg dolgot tanultam tőle, fantasztikus élmény volt azzal a művésszel együtt játszanom, aki számomra a mércét jelenti a zenélésben.

- Milyen zenét hallgatsz, amikor épp nem gyakorolsz?

- Az elmúlt egy évben szinte csak régi zenét hallgattam. De ezen a héten például sokat hallgattam Rachmaninov II. zongoraversenyét. És vicces egybeesés, hogy Baráth Emőke is most pont fellép a fesztiválon, mert az egyik kedvenc felvételem épp vele és Philippe Jarousskyval Pergolesi Stabat Matere. Hétfőn volt szerencsém meghallgatni őt, amint éppen próbál... teljesen elvarázsolt.

Anneke Boeke és Néveri Bence

Anneke Boeke és Néveri Bence (Fotó/Forrás: Mozsi Gábor)

- Ha választhatnál bárkit a világon, kivel állnál szívesen színpadra?

- Anneke Boekéval (nevet). Nagyon szívesen játszanék Pierre Hantaival, ő egy kiváló csembalista – és nem mellesleg Hantai Simon képzőművész fia. Vagy Jordi Savallal, ő viola da gambán játszik. És már emlegettem korábban: Baráth Emőkével.

- Mi tud inspirálni, amikor elveszted a lendületet?

- Az elmúlt egy évem pont erről szólt. Amikor vége lett a Virtuózoknak, akkor igazán lendületben voltam, és határozottam tudtam, hogy mit szeretnék csinálni. Aztán jött egy hullámvölgy, állandóan csak gyakoroltam és gyakoroltam, mert folyamatosan elégedetlen voltam magammal. Alapvető gondom, hogy nagyon nehezen élem meg a sikereimet. Ez nem feltételen rossz, mert legalább az a veszély nem fenyeget, hogy elszálljak magamtól (nevet), de tudom, hogy jobban kellene értékelnem a pozitív élményeket. Ami végül ki tudott rángatni ebből a hullámvölgyből, az egy felvételi volt a salzburgi Mozarteum előkészítőjébe. Akkor hosszú idő óta újra azt éreztem, hogy ki akarok állni a színpadra és meg akarom mutatni magam. Ha jól tudom érezni magam a színpadon, azt hiszem, az tud leginkább inspirálni.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Könyv

„Tökéletlen csaknem az alapjaiig” – Könyvek, amelyeket megbántak íróik

Kit kellett megölnie Sir Arthur Conan Doyle-nak, hogy végre nyugodtan írhasson? Miért tagadta meg főműveit Lev Tolsztoj? Mitől borzong Krasznahorkai László?
Vizuál

Látványos magyar sci-fi érkezik a mozikba márciusban

A 129 című film történelmet ír azzal, hogy az első olyan magyar sci-fi , amelynek szinte minden jelenetében látványos CGI elemeket láthatunk, kizárólag magyar szakemberek munkája nyomán. A neves színészgárdával készült alkotás március elején debütál.
Tánc

Ifjú tehetségek nyertek felvételt a Magyar Táncművészeti Egyetemre

Több mint 90 gyermek és szüleik részvételével zajlott januárban a Magyar Táncművészeti Egyetem felvételije a felsőfokú táncművészképzés előkészítőjére klasszikus balettművész, valamint a moderntánc és színházi tánc szakirányra.
Klasszikus

Túlvilági utazás a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarával

Három 19. századi zenemű szerepel a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarának és vezető karmesterüknek, Riccardo Frizzának február 8-i koncertműsorán, melyek mindegyike gyönyörű dallamokkal szól az elmúlásról.
Színház

Tabudöngető előadások érkeznek Szabadkáról a Bethlen Téri Színházba

A Kosztolányi Dezső Színház két Urbán András-rendezést és egy friss Hegymegi Máté-előadást hoz magával a VII. kerületi teátrum 11. Vendégváró Fesztiváljára. A felkavarónak ígérkező produkciókat február 17-19. között láthatják az érdeklődők.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus gyász

Elhunyt Kertész Lajos zongoraművész

A Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola és a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola Zenetanárképző Intézetének tanárát, Kertész Lajos zongoraművészt, református teológust életének 98. évében érte a halál.
Klasszikus hír

Visszavon egy zeneelméleti könyvet az MMA Kiadó a fordítási hibák miatt

Roger Scruton A zenéről című kötetének fordításáról Tornyai Péter zeneszerző közölt kritikát, az észrevételek hatására a kiadó visszavonja és felülvizsgálja a kötetet.
Klasszikus magazin

A játéktól az áhítatig – Francis Poulencre emlékezünk

Hatvan éve hunyt el Francis Poulenc zeneszerző, a Hatok csoport tagja, aki sokáig vidám, szellemes vagy éppen frivol műveivel hívta fel magára a figyelmet, ám pályája második szakaszában a vallási témájú alkotások váltak uralkodóvá.
Klasszikus ajánló

Túlvilági utazás a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarával

Három 19. századi zenemű szerepel a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarának és vezető karmesterüknek, Riccardo Frizzának február 8-i koncertműsorán, melyek mindegyike gyönyörű dallamokkal szól az elmúlásról.
Klasszikus ajánló

Idén 19. alkalommal várja hallgatóit a Crescendo Nyári Akadémia

Január 10-én indult a kedvezményes jelentkezés a nemzetközi komolyzenei mesterkurzusra, a Crescendo Nyári Akadémiára, melyre idén is Tokajban kerül sor 2023. július 23. és augusztus 4. között.