Klasszikus

Tizenkét derűs ember

2010.01.27. 12:14
Ajánlom
Egy év múltán újra Pesten köszönthetjük korunk egyik legismertebb férfikarát. A nevét a Canterbury mesék „tisztán éneklő” kakasáról elnyerő amerikai kórus imponálóan széles, a gregoriántól a kortárs könnyű- és komolyzenéig terjeszkedő repertoárját ezúttal is legfeljebb ámulhatjuk majd.

"Hihetetlenül fürgén váltogatták a különféle hangszíneket: a nagy férfikari hangzást és a törékeny kamaraformációét, az egyes szólamok kiemelésére épülő megszólalást és a tizenkét önálló egyén fellépését. S mindezt mindig úgy, ahogy azt az adott mű és adott korszak megkívánta. Tizenkét technikailag és zeneileg felkészült profi énekes, tizenkét egyéniség szórakoztatta a közönséget..." - fogalmazott a kaliforniai férfikórus tavaly februári koncertje hallatán az Új Zenei Újság műsorában Katona Márta. S méltán, hiszen a 2008-ban működésének immár negyedik évtizedébe lépő Chanticleer Énekegyüttesre jószerével a szolid kezdetek óta egyszerre volt jellemző az előadásmódok, a zenetörténeti korszakok és a zenei műfajok változatossága, valamint a különböző emberi és művészi egyéniségek, a kórus sokszínűségének tudatos kidomborítása. A magyar közönség alighanem régi kedvencei, a King's Singers példáján ismerkedett meg a markáns önazonosságát évtizedeken át őrző, a tagcseréktől érintetlenül hagyott, tartósan felismerhető, s ugyanakkor érdekes személyiségeket pódiumra léptető kórustradícióval, melyhez ma már a San Franciscóban rezideáló Chanticleert is nyugodt lélekkel odasorolhatjuk.

Színes egyéniségek voltak a kórus alapítói is, bohémhajlamú értelmiségiek és a régi zenés mozgalom tudományos elmélyültségű művészei, s ilyesforma férfiakból áll ma is a tizenkét tagú Chanticleer. Ilyen például az együttes legrégebben szolgáló aktív tagja, a nagybajszú basszus, a hedonista Eric Alatorre és ilyen a matematikusi végzettséggel is rendelkező, afroamerikai származású kontratenor, Cortez Mitchell, aki a kórusénekléssel párhuzamosan szólistakarriert is folytat, akárcsak a formáció legtöbb tagja - ki az operaszínpadon, ki a koncertdobogón.

Aki látta az együttes tavalyi koncertjét, az már jól tudja, hogy a Chanticleer cseppet sem felületes, ám egyszersmind jókedvű és kommunikatív társaság, s ugyanerről győződhetünk meg akkor is, ha beleolvasunk a kórus internetes naplójába (sfchanticleer.blogspot.com), ahol a tagok számot adnak koncertkörútjaik megannyi komoly és komolytalan eseményéről. A Chanticleer ugyanis igazi világjáró kompánia, s így aztán a 2009-es esztendőt is nagyszabású európai turnéval indítják. Párizsban kezdik majd tizenkét országot érintő körútjukat, s mihozzánk a csehországi Brno városából érkeznek programjukkal, mely az Erzsébet- és Jakab-korabeli komponista, Orlando Gibbons hozsannájától egészen az utcai mogyoróárust megénekeltető, közkedvelt kubai számig (El Manisero) ível. S mielőtt tőlünk továbbutaznának az amszterdami Concertgebouw irányába, Ligeti két kórusában még magyar nyelven is hallhatjuk majd énekelni a Chanticleert. Jó mulatság, férfimunka lesz.

2010. január 31. 19:30
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem
Chanticleer Énekegyüttes

Orlando Gibbons, Sethus Calvisius, Palestrina, Jean-Yves Daniel-Lesur, Guillaume Dufay, Janequin, Ligeti, Chen Yi, Steven Sametz, Michael McGlynn, Mason Bates, Sánchez Acosta-Juan Tony Guzmán, Carmen Cavallaro és Moises Simons-Tania León művei

www.mupa.hu

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Koltai Katalin feltalált egy új eszközt a gitárhoz, hogy el tudja játszani Bartók műveit is

De nemcsak Bartók, hanem a 20-21. századi zene egészen új repertoárja tárul fel Koltai Katalin új találmányának, az egyhúros kapodaszternek köszönhetően.
Vizuál

Elzavarták a Szent Márk térről a festményeit áruló Banksy-t

A Biennále miatt május eleje óta az egész művészvilág Velencére figyel, mégis mindenki elsiklott az ismert street artist felbukkanása felett. Pontosabban elsétált mellette, ahogy ez a most posztolt videójából kiderül.
Vizuál

13 éves magyar fiú nyert díjat Cannes-ban

Százados Ábel mobiltelefonnal forgatott kisfilmjéért nyerte el a Legígéretesebb Fiatal Filmes díját a rangos francia filmfesztiválon.
Tánc

„Ha valaki harisnyában is férfi tud maradni, az igazán férfi”

Balázsi Gergő Ármin, a Magyar Nemzeti Balett szólistája kapta a Tánc Világnapján Az évad legjobb férfi balettművésze-díjat. Ennek apropóján kérdeztük őt hivatásról, szerepálmokról, stresszkezelésről.
Színház

Tiltakozik a Kritikus Céh az állami támogatások elosztása miatt, veszélyben az Átrium

A Katona és az Örkény Színház nem ad be pályázatot idén az NKA-hoz új produkció létrehozására, hogy ezzel segítse a független és befogadó színházak pénzhez jutását. Közben a Színházi Kritikusok Céhe arról ír, mind a szakma, mind a közönség lehetőségei kárt szenved a pénzosztók döntése nyomán. - CIKKÜNK FRISSÜLT!

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus koktélparti

Hogyan találkozott Gustav Mahler és Sigmund Freud?

Mahler többször is időpontot kért a pszichoanalízis atyjához, de legmondta az első hármat. De miért kereste meg a hírhedt Freudot egyáltalán?
Klasszikus magazin

Kórusok lepik el a Palotanegyed utcáit

A Kórusok Éjszakájáról Tóth Árpád, a Csíkszerda kórus vezetője beszél a Fidelio Klasszik május 25-ei adásában, amiben Havas Ágnes, Hegyi Barbara és Novák Péter is megszólal.
Klasszikus ajánló

Ezért érdemes Schumannt hallgatni Várjon Dénes szerint

Május 25-én és 26-án utolsó két fejezetéhez ér a Schumann összes zongorás kamarazenéjét megszólaltató sorozat a Zeneakadémián. Várjon Dénes elmondja, miért játssza olyan szívesen a zeneszerző műveit.
Klasszikus bonn

700 apró Beethoven-szoborral ünnepel Bonn városa az évfordulón

Hétszáz mosolygó Beethoven-szobrot tervezett Ottmar Hörl a zeneszerző születésének 250. évfordulójára.
Klasszikus interjú

Koltai Katalin feltalált egy új eszközt a gitárhoz, hogy el tudja játszani Bartók műveit is

De nemcsak Bartók, hanem a 20-21. századi zene egészen új repertoárja tárul fel Koltai Katalin új találmányának, az egyhúros kapodaszternek köszönhetően.