Klasszikus

Több mint remake

2014.06.04. 15:00
Ajánlom
1827 és 1832 között, tehát 18-tól 23 éves koráig Mendelssohn minden évben komponált egy-egy korálkantátát a (lutheránus) egyházi év valamelyik nevezetes ünnepére (az 1831-es év kivételt jelentett, ekkor ugyanis három korálkantáta született). Vashegyi György ezt a nyolc kantátát tűzte műsorra a Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar május 18-i hangversenyén a Művészetek Palotájában. KRITIKA

Ez az időszak a Bach iránti rajongás kiteljesedésének időszaka Mendelssohn életében. Meghatározó szerepet játszott ebben Carl Friedrich Zelternek, a berlini Singakademie vezetőjének és Goethe barátjának a befolyása: Mendelssohnnak már évekkel korábban birtokába jutott a Máté-passió partitúrája, valószínűleg a Singakademie példányának másolata. S a korálkantáta-kompozíciók időszakának kellős közepén, 1829-ben zajlott le a passió nevezetes, első 19. századi előadása a húszéves Mendelssohn vezényletével.

Felfedezésszámba menő vállalkozásról van szó, e művek ugyanis nemcsak hogy nem tartoznak a standard hangverseny-repertoárhoz, de - egy kivétellel - nyomtatott kiadásuk sem létezett az 1970-es-80-as évek előtt. A korábbi érdektelenséget bizonyos fokig magyarázza - bár korántsem menti -, hogy stílusában Mendelssohn itt kifejezetten bachi mintákat követ. Azt azonban csak a Vashegyiéhez hasonló, élettel teli előadások mutathatják meg, hogy Mendelssohn nem epigonként követi, hanem ihlető erőként magába szívja Bachot, s az övéhez hasonló nyelven, de saját szenvedélyes és szuggesztív hangján szólal meg. Mendelssohn valószínűleg senki máséval össze nem hasonlítható teljesítménye az, hogy 16 évesen már tökéletesen birtokában van egyéni hangjának. Ezért nem kockáztatunk sokat, ha azt állítjuk: ez a hangverseny bebizonyította, hogy a korai korálkantáták ugyanazt a kivételes művészi színvonalat képviselik, mint szerzőjük jóval későbbi oratóriumai vagy megrázó erejű motettái - rajtuk van viszont az ifjúi szenvedélyességnek az a hímpora, amely az Oktettet vagy a Szentivánéji-nyitányt is oly közel hozza szívünkhöz.

Az ezúttal több mint 40 taggal felálló Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar mellett a hangversenyen énekszólistaként Szutrély Katalin és Blazsó Domonkos működött közre. A korálkantáták azonban - mint már Bachnál is - változatos formájúak és terjedelműek, s csupán a darabok felében szerepelnek szólisták; s a zenekar súlya és szerepe is más-más az egytételes, motettaszerű, illetve a recitativókat és áriákat tartalmazó, oratóriumszerű kantátákban, melyeknek váltakozása a hangversenyt is változatossá tette. Az előbbiek közül a legkorábbi darabban, a Christe, du Lamm Gottes címűben különösen a békéért való záró könyörgés intimitása, a hang végső egyszerűsége és lekerekítettsége volt emlékezetes. A lutheri szövegre írt Verleih' uns Friedenben Mendelssohn bámulatos plaszticitással, megkapó, sötét zenekari színekkel festi a mélyből békéért könyörgő ember lelkiállapotát, s mesterien emeli a zenét fokozatosan himnikus magaslatra. Az Orfeo Zenekar Vashegyi vezetése alatt pedig ebben a két mesteri darabban bizonyította, hogy a 19. század zenekari színeit is nagy érzékenységgel tudják felidézni. Szorongás és vágyakozás volt a Jesu, meine Freude tömör mendelssohni megfogalmazásának két kulcsszava; a zenekar itt lényegesen polifonabb szólamokat játszik, például a jellegzetesen bachi, "előimitáló" bevezetőben. A hang a sejtelmestől változik kitárulkozóvá, s az érzelmi folyamat igen szépen bontakozott ki Vashegyi vezényletével, miközben a hangzáskép mintaszerűen tiszta és világos maradt. Egytételes kantáta volt a valamivel nagyobb lélegzetű zárószám, a Wir glauben all' an einen Gott is, amely lényegét tekintve az utolsó ítélet hallatlanul drámai látomása - talán a leglélegzetelállítóbb darab az egész sorozatban, amely mindenképp méltó arra, hogy jóval gyakrabban hangozzon fel - különösen a mostanihoz hasonló, egyszerre fegyelmezett és igen expresszív előadásban.

Hasonlóképpen nagyszabású kompozíció - a többtételesek közül - a nyitószámként előadott Von Himmel hoch, amely rögtön megmutatta, hogy a zenekar milyen gömbölyű, ugyanakkor rugalmasan változatos módon képes megszólalni ebben a stílusban - nem hagyhatom említés nélkül a kiváló klarinétszólamot mint a gömbölyűség fontos tényezőjét. A szólisták közül Blazsó Domonkos egy szemernyit mesterkélt hangképzéssel, de különösen szép, fényes magas hangokkal és kitűnő szövegmondással énekelt; Szutrély Katalin hangilag igen meggyőzően, de kissé feszülten kezdett, s éneklése csak idővel vált lazábbá, szárnyalóbbá. A művet katartikus magasságba emelkedő módon koronázta meg a zárókórus. Az O Haupt voll Blut und Wunden című kantáta megint egészen más műegyéniség moll hangnemével, sejtelmesen sötét színeivel, fájdalmas szépségével, Haydnig vissza- és Brahmsig előremutató hangütéseivel. A két kórus által közrefogott egyetlen s így annál nagyobb súlyú áriában Blazsó Domonkost valósággal felizzította a halál közeli hang. Az Ach Gott, vom Himmel sieh' darein alapkaraktere a fenségesség, s ezt húzták alá a kitűnő trombiták és timpanik, illetve a zárókorálban a kórusból sugárzó mérhetetlen nyugalom; Blazsó ebben a darabban mintha kissé elfogódott lett volna. A Wer nur den lieben Gott lässt walten a csendes bizakodás, a nyugalom darabja, ez sugárzott Szutrély előadásából is, mely mintha készakarva idézte volna elénk a jámbor Hanne alakját Haydn Évszakokjából; s bizakodást sugárzott a nyitó korál szelídsége ugyanúgy, mint a zárókórus energikus basszusmenetei.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Itt követheti élőben Martha Argerich koncertjét, ha már nem kapott jegyet!

December 12-én este fél 8-kor a Liszt Ferenc Kamarazenekarral lép fel Martha Argerich. A hangverseny teltházas, de a Medici TV közvetíti. Mutatjuk, hol.
Zenés színház

Kiderült, mit gondol a Metropolitan Opera főigazgatója az énekesekről

Tizenhárom éve áll a New York-i operaház élén, Peter Gelb mindennel találkozott már.
Klasszikus

A 13 éves Rozsonits Ildikó sikere a grazi ifjúsági zongoraversenyen

Rozsonits Ildikó megnyerte a 13-15 évesek korosztályát, de a többi csoportban is akadnak magyar befutók a VI. Nemzetközi Ifjúsági Bartók Zongoraversenyen.
Vizuál

Illusztrátoroktól kérhetsz személyre szóló rajzot karácsonyra

A legviccesebb kérésekről vagy a legemlékezetesebb kliensekről kérdeztük az illusztrátorokat a Pagony lassan hagyományosnak számító karácsony előtti jótékony rajzolása kapcsán.
Vizuál

Elfajzott művészet a javából – Vaszilij Kandinszkij

Olyan művészetet akart teremteni, amely megszabadul a tárgyi ábrázolásból. A szovjetek elől Németországba menekült, a nácik elől Franciaországba. 75 éve hunyt el Vaszilij Kandinszkij.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus kritika

Martha Argerich nem mondta le, hálistennek

A Liszt Ferenc Kamarazenekar koncertjén az argentin zongoraművésznő ragyogó Beethoven-zongoraversennyel mutatta meg, hogy nem lehet megunni egy darabot akkor sem, ha 70 éve játssza.
Klasszikus interjú

Szüts Apor: „A tökéletességet nem lehet, és nem is kell elérni”

Szüts Apor számára korán jött az ismertség a komolyzene világában. Több interjúban is beszélt eddigi munkásságáról, most viszont a belső munkafolyamatokról és szemléletmódjáról tudhatunk meg részleteket, amelyekről talán a lámpalázzal vagy maximalizmussal küzdő fiatal zenészek is szívesen olvasnának. Így került szóba a fejlődés, az önkritika vagy a tökéletesség nemlétének témája is.
Klasszikus hír

Kecskés D. Balázs Istvánffy Benedek-díjat kapott

A fiatal zeneszerző Három románc című alkotása nyerte el a Magyar Zeneszerzők Egyesületének díját.
Klasszikus fidelio klasszik

Rost Andrea a Fidelio Klasszik vendége

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása december 14-én lesz hallható a 92.1-en, benne interjú Elek Ányossal, ifj. Harangozó Gyulával és Rost Andreával.
Klasszikus konferencia

Mi a helyzet a nőkkel a zenében?

Január 8-án és 9-én, az Átlátszó Hang Újzenei Fesztivál keretében szimpóziumot rendeznek a fenti kérdés megvitatására.