Klasszikus

Több mint remake

2014.06.04. 15:00
Ajánlom
1827 és 1832 között, tehát 18-tól 23 éves koráig Mendelssohn minden évben komponált egy-egy korálkantátát a (lutheránus) egyházi év valamelyik nevezetes ünnepére (az 1831-es év kivételt jelentett, ekkor ugyanis három korálkantáta született). Vashegyi György ezt a nyolc kantátát tűzte műsorra a Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar május 18-i hangversenyén a Művészetek Palotájában. KRITIKA

Ez az időszak a Bach iránti rajongás kiteljesedésének időszaka Mendelssohn életében. Meghatározó szerepet játszott ebben Carl Friedrich Zelternek, a berlini Singakademie vezetőjének és Goethe barátjának a befolyása: Mendelssohnnak már évekkel korábban birtokába jutott a Máté-passió partitúrája, valószínűleg a Singakademie példányának másolata. S a korálkantáta-kompozíciók időszakának kellős közepén, 1829-ben zajlott le a passió nevezetes, első 19. századi előadása a húszéves Mendelssohn vezényletével.

Felfedezésszámba menő vállalkozásról van szó, e művek ugyanis nemcsak hogy nem tartoznak a standard hangverseny-repertoárhoz, de - egy kivétellel - nyomtatott kiadásuk sem létezett az 1970-es-80-as évek előtt. A korábbi érdektelenséget bizonyos fokig magyarázza - bár korántsem menti -, hogy stílusában Mendelssohn itt kifejezetten bachi mintákat követ. Azt azonban csak a Vashegyiéhez hasonló, élettel teli előadások mutathatják meg, hogy Mendelssohn nem epigonként követi, hanem ihlető erőként magába szívja Bachot, s az övéhez hasonló nyelven, de saját szenvedélyes és szuggesztív hangján szólal meg. Mendelssohn valószínűleg senki máséval össze nem hasonlítható teljesítménye az, hogy 16 évesen már tökéletesen birtokában van egyéni hangjának. Ezért nem kockáztatunk sokat, ha azt állítjuk: ez a hangverseny bebizonyította, hogy a korai korálkantáták ugyanazt a kivételes művészi színvonalat képviselik, mint szerzőjük jóval későbbi oratóriumai vagy megrázó erejű motettái - rajtuk van viszont az ifjúi szenvedélyességnek az a hímpora, amely az Oktettet vagy a Szentivánéji-nyitányt is oly közel hozza szívünkhöz.

Az ezúttal több mint 40 taggal felálló Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar mellett a hangversenyen énekszólistaként Szutrély Katalin és Blazsó Domonkos működött közre. A korálkantáták azonban - mint már Bachnál is - változatos formájúak és terjedelműek, s csupán a darabok felében szerepelnek szólisták; s a zenekar súlya és szerepe is más-más az egytételes, motettaszerű, illetve a recitativókat és áriákat tartalmazó, oratóriumszerű kantátákban, melyeknek váltakozása a hangversenyt is változatossá tette. Az előbbiek közül a legkorábbi darabban, a Christe, du Lamm Gottes címűben különösen a békéért való záró könyörgés intimitása, a hang végső egyszerűsége és lekerekítettsége volt emlékezetes. A lutheri szövegre írt Verleih' uns Friedenben Mendelssohn bámulatos plaszticitással, megkapó, sötét zenekari színekkel festi a mélyből békéért könyörgő ember lelkiállapotát, s mesterien emeli a zenét fokozatosan himnikus magaslatra. Az Orfeo Zenekar Vashegyi vezetése alatt pedig ebben a két mesteri darabban bizonyította, hogy a 19. század zenekari színeit is nagy érzékenységgel tudják felidézni. Szorongás és vágyakozás volt a Jesu, meine Freude tömör mendelssohni megfogalmazásának két kulcsszava; a zenekar itt lényegesen polifonabb szólamokat játszik, például a jellegzetesen bachi, "előimitáló" bevezetőben. A hang a sejtelmestől változik kitárulkozóvá, s az érzelmi folyamat igen szépen bontakozott ki Vashegyi vezényletével, miközben a hangzáskép mintaszerűen tiszta és világos maradt. Egytételes kantáta volt a valamivel nagyobb lélegzetű zárószám, a Wir glauben all' an einen Gott is, amely lényegét tekintve az utolsó ítélet hallatlanul drámai látomása - talán a leglélegzetelállítóbb darab az egész sorozatban, amely mindenképp méltó arra, hogy jóval gyakrabban hangozzon fel - különösen a mostanihoz hasonló, egyszerre fegyelmezett és igen expresszív előadásban.

Hasonlóképpen nagyszabású kompozíció - a többtételesek közül - a nyitószámként előadott Von Himmel hoch, amely rögtön megmutatta, hogy a zenekar milyen gömbölyű, ugyanakkor rugalmasan változatos módon képes megszólalni ebben a stílusban - nem hagyhatom említés nélkül a kiváló klarinétszólamot mint a gömbölyűség fontos tényezőjét. A szólisták közül Blazsó Domonkos egy szemernyit mesterkélt hangképzéssel, de különösen szép, fényes magas hangokkal és kitűnő szövegmondással énekelt; Szutrély Katalin hangilag igen meggyőzően, de kissé feszülten kezdett, s éneklése csak idővel vált lazábbá, szárnyalóbbá. A művet katartikus magasságba emelkedő módon koronázta meg a zárókórus. Az O Haupt voll Blut und Wunden című kantáta megint egészen más műegyéniség moll hangnemével, sejtelmesen sötét színeivel, fájdalmas szépségével, Haydnig vissza- és Brahmsig előremutató hangütéseivel. A két kórus által közrefogott egyetlen s így annál nagyobb súlyú áriában Blazsó Domonkost valósággal felizzította a halál közeli hang. Az Ach Gott, vom Himmel sieh' darein alapkaraktere a fenségesség, s ezt húzták alá a kitűnő trombiták és timpanik, illetve a zárókorálban a kórusból sugárzó mérhetetlen nyugalom; Blazsó ebben a darabban mintha kissé elfogódott lett volna. A Wer nur den lieben Gott lässt walten a csendes bizakodás, a nyugalom darabja, ez sugárzott Szutrély előadásából is, mely mintha készakarva idézte volna elénk a jámbor Hanne alakját Haydn Évszakokjából; s bizakodást sugárzott a nyitó korál szelídsége ugyanúgy, mint a zárókórus energikus basszusmenetei.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Könyv

Werner Herzog szembeszállt az értelemmel, és győzött

Werner Herzog 1974 telén Münchentől egészen Párizsig gyalogolt el, miután megtudta, hogy Lotte Eisner súlyos betegségben szenved, és haldoklik. A német rendező gondolkodás nélkül útnak indult, fejében ugyanis szöget ütött a gondolat, hogy Eisner csak akkor maradhat életben, ha ő elsétál hozzá.
Vizuál

Átadták a Libri irodalmi díjakat

Náray Tamás, Bibók Bea, Borbás Marcsi, Bartos Erika, Karády Anna, Bán Mór, Emeran Mayer és Edith Eva Eger – mások mellett ők vehették át idén a Libri irodalmi díjakat. A könyvkereskedő 2024 legsikeresebb köteteit jutalmazta az olvasók döntése alapján.
Tánc

Yakovleva Maria lett A Magyar Nemzeti Balett Étoile-ja

A Magyar Nemzeti Balett principálját A bajadér június 15-i előadásának tapsrendje alatt érte a meglepetésszerű bejelentés, hogy a következő szezonban ő lesz a Magyar Állami Operaház balettegyüttese legrangosabb címének birtokosa.
Könyv

Fiatalok hangok, megdöbbentő írások – kihirdették az első élet.történet. pályázat győzteseit

Kihirdették a Népszava és az Esterházy Magyarország Alapítvány által indított első élet.történet pályázat díjnyertes írásait. Volt, aki novellában, más esszében vagy versben írta meg fiatal életének tapasztalatait. A nyertes írásokból részlet is olvasható cikkünkben.
Színház

Szász Júlia társulati tag lesz a Vígben, Brasch Bence elszerződik

Megtartotta évadzáróját a Vígszínház. A 2025/26-os évadtól Szász Júlia, Kovács Tamás és Sághy Tamás csatlakozik a társulathoz, míg Bach Kata, Brasch Bence, Dino Benjamin, Kövesi Zsombor és Stohl András vendégművészként dolgoznak tovább a teátrumban.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

Rajna Martin: „Fischer Ádámmal rendkívül inspirálóak a beszélgetéseink”

Konzis kora óta jár a Wagner-napokra, valósággal rajong a zeneszerzőért. Rajna Martin előbb korrepetitorként és Fischer Ádám asszisztenseként csatlakozott a Müpa neves fesztiváljának csapatához. Rajna Martin-interjú.
Klasszikus ajánló

A kilencvenéves Sári Józsefet köszöntik a BMC-ben

Június 14-én szombaton különleges koncerttel tisztelegnek Sári József zeneszerző előtt a Budapest Music Centerben, aki idén tölti be 90. életévét. Az est műsorát a komponista sokszínű életművéből válogatott kamarazenei és szólókompozíciók alkotják.
Klasszikus ajánló

Maxim Vengerov, Andreas Ottensamer és Mácsai Pál a Fesztivál Akadémia vendégei között

Világsztárokat, pezsgő fesztiváléletet hoz július 18-27. között a fővárosba a Kokas Katalin és Kelemen Barnabás nevével fémjelzett 10. Fesztivál Akadémia Budapest, amelynek olyan nagyságok lesznek idén a vendégei, mint Maxim Vengerov, Andreas Ottensamer és Mácsai Pál. A gyerekeknek Molnár Piroska és Csákányi Eszter mesél majd.
Klasszikus ajánló

Régi kedvencek és új vendégek érkeznek az idei Kaposfestre

Augusztus 10–14. között immár tizenhatodik alkalommal rendezik meg a KaposFest – Nemzetközi Zenei és Művészeti Fesztivált Kaposváron. A rangos esemény a Szivárvány Kultúrpalota falai között kínál változatos programot a komolyzene szerelmeseinek.
Klasszikus hír

Rangos párizsi zongoraversenyen ért el dobogós helyezést a Zeneakadémia hallgatója

Nanami Takewa az Île-de-France Nemzetközi Zongoraversenyen harmadik helyezést ért el. Falvai Katalin és Farkas Gábor növendéke a Concert Pianist kategóriában nyújtott kiemelkedő teljesítményt.