Klasszikus

Tolmácsolás

2006.04.20. 00:00
Ajánlom
A Fesztiválzenekar igazán nem hivatkozik tavaszi fáradtságra: április 14-én este olyan műsort adott, amelynek két félideje külön-külön is kegyetlenül nehéz és fárasztó – ráadásul (szokásukhoz híven) ezt a programot másnap megismételték.

Ha csak ennyi történt volna, már megemelhetnénk a kalapunkat. Ennél azonban jóval többet nyújtottak: sikerült három nehezen befogadható műről bebizonyítaniuk, hogy érdemes velük megbarátkoznunk. Ettől azonban még nem lesz a kedvencem Mihály András Gordonkaversenye. Bartók III. zongoraversenye mellett Kodályt is az ihletők közt említhetjük, Mihály András pedig kínosan ügyelt, hogy mindig dallamos legyen, lehetőleg népi mód. Ez az a zene, melyet bátran elő lehetett venni a kelet-európai turnékon: egyszerre modern, a szólista számára helyenként rettentően nehéz, ugyanakkor látványos és – különösen a harmadik tétel – közönségbarát módon táncos is.

Legyünk igazságosak: a kor versenymű-termésében megállja a helyét. Különösen a Sosztakovics- és Prokofjev-divat közepén nem baj, ha a kor más terméseit is elő- elővesszük. Mihály versenyműve olyan, mint egy korabeli regény, amelyből filmet is készítettek annak idején – nemcsak immanens értékeit tekintve, hanem befogadás-esztétikai szempontból is. Ahogy a filmmé érett regényről, Mihály Gordonkaversenyéről is lehet vitatkozni, hogy van-e értelme öt évtizeddel a bemutató után elővenni, hogy nem kínos-e az egész úgy, ahogy van. Nem szeretnék e kérdésekre megfellebbezhetetlen választ adni, így az előadókat hívom segítségül.

Perényi Miklós már csak olyan, hogy ha őt hallgatom, meg vagyok győződve arról, hogy a világon az a legfontosabb zene, amit játszik. Ennek az az oka, hogy ott, abban a pillanatban számára sincs fontosabb. Kár lenne megpróbálni szavakkal ecsetelni, hogyan csellózik Perényi – újra és újra meg kell állapítanom, hogy három évtizede is ő volt a világ legjobb csellistája, és az is maradt. Ha tehát ő adja elő Mihály Gordonkaversenyét, akkor el kell hinnem, hogy ez a huszadik század fontos versenyműve, és legalább olyankor meg kell hallgatni, amikor ő játssza. Perényinek persze azt is el kell hinnem, hogy Fischer Iván nem mindig kísér abban a tempóban, amit ő vár – kevés ráérő idejében a szólista olykor kézmozdulatokkal is unszolta a zenekart, hogy vegyenek gyorsabb tempót. A kíséret ettől függetlenül pontosnak hatott, a zenekari színeket pedig már itt módunk volt megcsodálni.

Kurtág Sztéléje felől nézve Mihály Gordonkaversenye még inkább posztromantikusnak tetszik. Kurtág modernsége azonban sokkal világosabb, melyet ha befogadni nem is, elfogadni feltétlenül könnyebb. Fischer Iván és a Fesztiválzenekar előadásában nem túlzás „tolmácsolást” emlegetni, amennyiben a tolmácsolás magyarázat, értelmezés. A hangzásbeli sokszínűség azt mutatta meg, milyen szép mű a Sztélé, az értő (bár rettentő koncentrációt igénylő) előadás pedig azt, hogy milyen logikus. A kettő együtt különösen a – nem mellesleg Mihály Andrásnak emléket állító – harmadik tételben juttatta el a közönséget az igazi katarzishoz.

Szünet után következett az est legnehezebb és talán legmodernebb zenéje: Bruckner IX. szimfóniája. Már az első tételben felvázolódott Fischer értelmezésének lényege: a kegyetlenül kemény forte első témát a második téma nosztalgikus szépsége ellensúlyozta. E két világ szembenállását következetesen mutatták be az előadók mindhárom tételen – és számomra ez okozta az est egyetlen hiányérzetét. A Scherzo A-dúr oboaszólója és az azt követő fafúvós dallamok ugyanis teresebb előadást igényeltek volna, Fischer azonban e részeknél is hajszolta a zenekart, amitől úgy tűnt, a szólók késnek vagy lemaradnak. Így a mű harmadik karaktere: a bruckneri zene ritka játékossága egy átfogó koncepciónak esett áldozatul. Ettől eltekintve igazán nagyszabású előadásban hallhattuk a művet, és a harmadik tétel után a katarzishoz nem hiányzott a Te Deum. A zenekar – nagyon kevés rezes gikszertől eltekintve – remekelt, még a második sor széléről hallgatva is nagyszerűen szólt. Ha a közönség ennyi hang hallatán elfáradt, az nem csoda – az csoda, hogy a zenekar tagjain nyoma sem látszott a fáradtságnak. Ebből pedig a hallgató is erőt meríthet, várva a következő remek Fesztiválzenekar-koncertet.

(2006. április 14. 19:45 Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem; A Budapesti Fesztiválzenekar koncertje; Mihály András: Gordonkaverseny; Kurtág: Sztélé, op. 33; Bruckner: IX. d-moll szimfónia; km.: Perényi Miklós (gordonka); vez.: Fischer Iván)

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Fenyő Iván: „Úgy éreztem, hogy megszűnt az összetartás”

Idén folytatódik a „legendás” Máté-Horvai osztály előadássorozata a Jurányi Házban, amely most Fenyő Iván életével foglalkozik. Őt kérdezte a Jurányi Latte a főiskolás emlékeiről, illetve arról, miért szállt ki az AlkalMáté Trupp-ból, és vajon játszik-e majd a róla szóló előadásban.
Klasszikus

Molnár Anna rangos kortárs zenei fesztiválon énekel Darmstadtban

A magyar énekesnő Eötvös Péter és Balogh Máté műveit adja elő az Internationale Freienkurse für Neue Musik fesztiválon.
Plusz

A balatonfüredi Anna-bál mítosza és a valóság

Szombaton 193. alkalommal rendezik meg a balatonfüredi Anna-bált, aminek névadó kisasszonyát lehet, hogy nem is Annának hívták.
Színház

Lázár Katinak ítélték a színikritikusok az idei életműdíjat

A Színházi Kritikusok Céhe nyolcadik alkalommal ismer el életműdíjjal a színházművészet bármely területén kiemelkedőt alkotó, 65 év feletti művészt.
Vizuál

Így látják a madarak az osztrák fővárost - VIDEÓ

Négy sas segítségével készítettek 360 fokos videót Bécsről. A madarak a Duna-toronyból és egy hőlégballonból indulva filmezték a várost.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus videó

Ismerkedj meg a zongoristával, aki elefántoknak játszik klasszikusokat!

Vagy legalábbis az egyik biztosan. Ez derül ki abból a videóból, amelyet egy kalandos életű koncertzongorista osztott meg.
Klasszikus kórus

Solti Árpád nyerte a Mátrai Művészeti Napok zeneszerzői pályázatát

Solti Árpád műve nyerte el a Vox Mirabilis és a Muzsikál az Erdő Alapítvány zeneszerzői pályázatának fődíját, amelyet a Mátrai Művészeti Napok jubileuma alkalmából hirdettek meg
Klasszikus fidelio klasszik

Fidelio Klasszik: Koncertektől hangos kastélyok és várak

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása július 21-én lesz hallható a 92.1-en.
Klasszikus molnár anna

Molnár Anna rangos kortárs zenei fesztiválon énekel Darmstadtban

A magyar énekesnő Eötvös Péter és Balogh Máté műveit adja elő az Internationale Freienkurse für Neue Musik fesztiválon.
Klasszikus ajánló

Így telik a Klassz a pARTon! fesztivál (és ajánlunk néhány következő koncertet is)

Július 8-án a Pesti Vigadóban startolt a Klassz a pARTon! fesztivál, amelynek a következő héten Szigligeten, Balatonfüreden és Paloznakon lesznek koncertjei. A Danubia Zenekar, Érdi Tamás, Vásáry Tamás és a Concerto Budapest a fellépők között.