Klasszikus

Tőlünk nyugatabbra most mindenki ezt az albumot hallgatja

Nők a klasszikus zenében és a jazzben #8
2019.04.26. 09:30
Ajánlom
Mi is meghallgattuk az Attacca Quartet lemezét, amelyen Caroline Shaw műveit adják elő. Az Orange egy műfaji határokat nem ismerő klasszikus zeneszerző alkotása, ezért (is) izgalmas.

Szerelmes levél a vonósnégyeshez. Az Orange végtelen képzelőerőből származó hangjai arról tanúskodnak, hogy egy erős, érett zeneszerzőt hallunk

– így ír az NPR Caroline Shaw új szerzői lemezéről, amelyen az Attacca Quartet játszik. A klasszikus zenéhez képest szokatlanul intenzív figyelem kíséri a vonósnégyes lemezét, a főleg indie zenével foglalkozó Pitchfork is írt róla, az amatőr és profi bandákat streamingelő Bandcampen pedig kiemelt ajánlót kapott.

CarolineShaw602-creditKaitMoreno2017-143426.jpg

Caroline Shaw (Fotó/Forrás: Kait Moreno)

Caroline Shaw neve nem ismeretlen a nagyobb közönség előtt: 2013-ban, mindössze 30 évesen elnyerte a zenei Pulitzer-díjat a 8 hangra írt Partitájáért, volt már rezidens komponista Dumbarton Oaksban (ott, ahol Stravinsky is), és dolgozott Kanye Westtel is (aki persze egy félőrült botrányhős, de a maga műfajában valódi zseninek tartják).

De mi teszi olyan élő, eleven élménnyé az Orange című albumot?

Caroline Shaw úgy írja le ezt a lemezt, mint „egy kertet, amelyet ő és az Attacca Quartet művel”. Nem klausztrofób, nyomasztó darabok, hanem a végtelen térben építkező hangkonstrukciók, amelyek szokatlan játékmódot és kreatív térbeli gondolkodást követelnek az előadóktól. Az Attacca Quartet tagjai (Amy Schroeder és Keiko Tokunaga, hegedű, Nathan Schram brácsa és Andrew Yee csellista) játékában ott van az a frissesség, amely egyrészt a művek ropogósságának szól – végülis ez egy ősbemutató –, illetve azok karakterének. A szürreális, az önfeledt, az abszurd és a magasztos megkapó elegyét halljuk.

Ez az album az egyszerűség, a középút, a ritkán észrevett szépség dicsérete; természetes, mindennapi, ismerős dolog

– mondja a művekről maga a zeneszerző.

Hallgassa meg a Spotify-on!

Nők a zenében

Ha végigtekintünk az európai zenetörténeten, alig találunk női neveket. Hildegard von Bingen, Clara Schumann, Fanny Mendelssohn és Ethel Smyth üdítő kivételek, de respektjük elmarad a nagyokétól: sok esetben azért, mert férfiárnyékba kerültek. A jazzben sem jobb a helyzet: Mary Lou Williams vagy Esperanza Spalding inkább kakukktojás, pedig milyen jó, hogy vannak.

Erre a hiányra szeretne rávilágítani március 8-án, a Nemzetközi Nőnapon indult sorozatunk.

A sorozat további részeit itt érheti el!

Legnépszerűbb

Klasszikus

5 különleges eset, amikor Fischer Iván nem „csak” vezényelt

Hetvenedik születésnapját ünnepli Fischer Iván. Egyik legelismertebb muzsikusunknak lenne is mivel hetvenkednie. Legfőbb büszkesége, a Budapesti Fesztiválzenekar évtizedek óta a világ élvonalába tartozik, ő pedig nem egyszerűen karmester: operát rendez és ír, közösségi koncerteket szervez, fontos ügyekben hallatja a hangját.
Könyv

„Egy tájba lépek ki, ahová a másik nem követhet” – 100 éve született Mészöly Miklós

1921. január 19-én született a 20. századi magyar irodalom egyik legnagyobb hatású írója, Mészöly Miklós. Életműve gerincét elbeszélések, novellák, kisregények alkotják, de több esszé-, publicisztika-, dráma- és mesekötet is fűződik a nevéhez.
Színház

Herczeg Tamás leköszön a Szegedi Szabadtéri Játékok éléről

Harangozó Gyula művészeti igazgató szintén elköszön a Fesztivál vezetésétől.
Színház

Független alkotóműhelyt hoz létre az SZFE polgársága

A Színház- és Filmművészeti Egyetem átalakítása ellen tiltakozó oktatók és hallgatók Freeszfe Egyesület néven autonóm alkotóműhelyt hoztak létre, melynek elsődleges célja demokratikus keretek közé menteni az egyetem 155 éves szellemiségét.
Színház

107 tanár követeli az őszi félév érvényességét az SZFE vezetésétől

107 tanár – óraadók és osztályfőnökök egyaránt – írta alá azt a közleményt, amelyben követeli az őszi félév elismerését, a teljesítéseket, illetve, hogy fizessék ki a munkájukért a járandóságukat – tudta meg a 444.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Valós időben, koncert közben is nézői kérdésekre válaszol Hámori Máté és az ÓDZ

No, persze biztosított a zavartalan zeneélvezet is. Az Óbudai Danubia Zenekar új sorozatában a kulisszák mögé vezet, hogy belülről nézzük meg, hogyan folyik egy zenekari próba, mit csinál egy karmester és hogyan születik meg a koncert.
Klasszikus ajánló

Bősze Ádám és a Budapesti Vonósok kalauzolnak Schubert világába

A Budapesti Vonósok háromrészes sorozatában a zenetörténet egyik legtitokzatosabb, alig 31 évesen elhunyt zsenijének remekműveit ismerhetjük meg közelebbről január 22-én.
Klasszikus hír

Bara Hajnal erdélyi zenetanárnak, műfordítónak ítélték az idei Lajtha-díjat

Bara Hajnal erdélyi zenetanár, műfordító érdemelte ki idén a Lajtha-díjat, amelynek jelképes átadása csütörtökön lesz a Lajtha László-emlékkoncerten, amelyet a Bartók Rádió élőben közvetít.
Klasszikus magazin

5 különleges eset, amikor Fischer Iván nem „csak” vezényelt

Hetvenedik születésnapját ünnepli Fischer Iván. Egyik legelismertebb muzsikusunknak lenne is mivel hetvenkednie. Legfőbb büszkesége, a Budapesti Fesztiválzenekar évtizedek óta a világ élvonalába tartozik, ő pedig nem egyszerűen karmester: operát rendez és ír, közösségi koncerteket szervez, fontos ügyekben hallatja a hangját.
Klasszikus videó

Koncertfelvételek – Hegedűs Endre – Chopin: Esz-dúr noktürn

A Koncertfelvételek a Pesti Vigadóban sorozat első részében Hegedűs Endre Liszt- és Kossuth-díjas zongoraművész Chopin Esz-dúr noktürnjét adja elő a Déli teremben.