Klasszikus

Tőlünk nyugatabbra most mindenki ezt az albumot hallgatja

Nők a klasszikus zenében és a jazzben #8
2019.04.26. 09:30
Ajánlom
Mi is meghallgattuk az Attacca Quartet lemezét, amelyen Caroline Shaw műveit adják elő. Az Orange egy műfaji határokat nem ismerő klasszikus zeneszerző alkotása, ezért (is) izgalmas.

Szerelmes levél a vonósnégyeshez. Az Orange végtelen képzelőerőből származó hangjai arról tanúskodnak, hogy egy erős, érett zeneszerzőt hallunk

– így ír az NPR Caroline Shaw új szerzői lemezéről, amelyen az Attacca Quartet játszik. A klasszikus zenéhez képest szokatlanul intenzív figyelem kíséri a vonósnégyes lemezét, a főleg indie zenével foglalkozó Pitchfork is írt róla, az amatőr és profi bandákat streamingelő Bandcampen pedig kiemelt ajánlót kapott.

CarolineShaw602-creditKaitMoreno2017-143426.jpg

Caroline Shaw (Fotó/Forrás: Kait Moreno)

Caroline Shaw neve nem ismeretlen a nagyobb közönség előtt: 2013-ban, mindössze 30 évesen elnyerte a zenei Pulitzer-díjat a 8 hangra írt Partitájáért, volt már rezidens komponista Dumbarton Oaksban (ott, ahol Stravinsky is), és dolgozott Kanye Westtel is (aki persze egy félőrült botrányhős, de a maga műfajában valódi zseninek tartják).

De mi teszi olyan élő, eleven élménnyé az Orange című albumot?

Caroline Shaw úgy írja le ezt a lemezt, mint „egy kertet, amelyet ő és az Attacca Quartet művel”. Nem klausztrofób, nyomasztó darabok, hanem a végtelen térben építkező hangkonstrukciók, amelyek szokatlan játékmódot és kreatív térbeli gondolkodást követelnek az előadóktól. Az Attacca Quartet tagjai (Amy Schroeder és Keiko Tokunaga, hegedű, Nathan Schram brácsa és Andrew Yee csellista) játékában ott van az a frissesség, amely egyrészt a művek ropogósságának szól – végülis ez egy ősbemutató –, illetve azok karakterének. A szürreális, az önfeledt, az abszurd és a magasztos megkapó elegyét halljuk.

Ez az album az egyszerűség, a középút, a ritkán észrevett szépség dicsérete; természetes, mindennapi, ismerős dolog

– mondja a művekről maga a zeneszerző.

Hallgassa meg a Spotify-on!

Nők a zenében

Ha végigtekintünk az európai zenetörténeten, alig találunk női neveket. Hildegard von Bingen, Clara Schumann, Fanny Mendelssohn és Ethel Smyth üdítő kivételek, de respektjük elmarad a nagyokétól: sok esetben azért, mert férfiárnyékba kerültek. A jazzben sem jobb a helyzet: Mary Lou Williams vagy Esperanza Spalding inkább kakukktojás, pedig milyen jó, hogy vannak.

Erre a hiányra szeretne rávilágítani március 8-án, a Nemzetközi Nőnapon indult sorozatunk.

A sorozat további részeit itt érheti el!

Legnépszerűbb

Könyv

Szabó Magda személyes pillanatai

Szabó Magda minden művében az emberi lélek titkait kutatta állhatatosan. Most azonban az ő titkai tárulhatnak fel ebben a különleges fényképalbumban, amelynek lapjain az írónő egész élete megelevenedik. Galéria
Klasszikus

Hogyan érzi magát egy diák, ha elmegy a Zeneakadémiára?

Régi panasz, hogy a fiatalok nem járnak klasszikus zenei hangversenyre. A problémáról eddig mindenkit megkérdeztek már, csak épp a gyerekeket nem. Most ők mondják el, hogyan éltek meg egy koncertet.
Plusz

Alinda ezúttal Ónodi Esztert kérdezte

Folytatódik a heti rendszerességgel jelentkező portréinterjú széria, melyben Veiszer Alinda kérdezi a Zsidó Művészeti Napok művészeit. Ónodi Eszterrel kitértek arra is, hogy a népszerű színésznő lehetett volna zenész is, sőt szóba került, milyen a “rocker”, az “ufó” és a”libapásztor” Eszter.
Zenés színház

Ingyenes szabadtéri előadással ünnepli fennállása 150. évfordulóját a Bécsi Operaház

Az előadások mellett szintén premierekkel és kiállításokkal várja az intézmény az operabarátokat május 25-én és 26-án.
Színház

„Nem kegyeket osztunk” – beszélgetés a POSZT-válogatásról

A Magyar Színházi Társaság és a Színház folyóirat beszélgetéssorozatán a POSZT versenyprogramja volt a téma. A két válogatóval, Gulyás Gáborral és Zalán Tiborral, valamint Turbuly Lillával, a Színházi Kritikusok Céhének elnökével Veiszer Alinda beszéltetett.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus tévé

Tudod, mit énekel latinul a kórus a Mr. Bean-sorozat főcímében?

Az eredeti Mr. Bean-sorozat főcímében elhangzik egy latin nyelvű kórus, amelynek a szövegére senki sem figyelt. Pedig mély mondanivalót hordoz!
Klasszikus gyerek

Hogyan érzi magát egy diák, ha elmegy a Zeneakadémiára?

Régi panasz, hogy a fiatalok nem járnak klasszikus zenei hangversenyre. A problémáról eddig mindenkit megkérdeztek már, csak épp a gyerekeket nem. Most ők mondják el, hogyan éltek meg egy koncertet.
Klasszikus ajánló

Válogatás az Óbudai Társaskör programjaiból

Felolvasószínház, Seress Rezső-est, filmzenei és születésnapi koncertek –  az évad végén is műfaji sokszínűség várja a vendégeket az Óbudai Társaskörben.
Klasszikus ajánló

Schubertiáda a kismartoni Esterházy kastélyban

Schubertiádák: így nevezték az 1820-as évek elejétől azokat a társasági összejöveteleket, amelyeknek középpontjában Franz Schubert és muzsikája álltak és ezt a címet viseli a classic.Esterházy koncertsorozat következő, június 15-i koncertje is.
Klasszikus cselló

Különdíjat érdemelt Kokas Dóra Bécsben

A Vienna Classic Strings zenei versenyen különdíjban részesült Kokas Dóra csellóművész. A döntőben Alexey Shor kortárs szerző és Sosztakovics darabjait játszotta.