Klasszikus

Tőlünk nyugatabbra most mindenki ezt az albumot hallgatja

Nők a klasszikus zenében és a jazzben #8
2019.04.26. 09:30
Ajánlom
Mi is meghallgattuk az Attacca Quartet lemezét, amelyen Caroline Shaw műveit adják elő. Az Orange egy műfaji határokat nem ismerő klasszikus zeneszerző alkotása, ezért (is) izgalmas.

Szerelmes levél a vonósnégyeshez. Az Orange végtelen képzelőerőből származó hangjai arról tanúskodnak, hogy egy erős, érett zeneszerzőt hallunk

– így ír az NPR Caroline Shaw új szerzői lemezéről, amelyen az Attacca Quartet játszik. A klasszikus zenéhez képest szokatlanul intenzív figyelem kíséri a vonósnégyes lemezét, a főleg indie zenével foglalkozó Pitchfork is írt róla, az amatőr és profi bandákat streamingelő Bandcampen pedig kiemelt ajánlót kapott.

CarolineShaw602-creditKaitMoreno2017-143426.jpg

Caroline Shaw (Fotó/Forrás: Kait Moreno)

Caroline Shaw neve nem ismeretlen a nagyobb közönség előtt: 2013-ban, mindössze 30 évesen elnyerte a zenei Pulitzer-díjat a 8 hangra írt Partitájáért, volt már rezidens komponista Dumbarton Oaksban (ott, ahol Stravinsky is), és dolgozott Kanye Westtel is (aki persze egy félőrült botrányhős, de a maga műfajában valódi zseninek tartják).

De mi teszi olyan élő, eleven élménnyé az Orange című albumot?

Caroline Shaw úgy írja le ezt a lemezt, mint „egy kertet, amelyet ő és az Attacca Quartet művel”. Nem klausztrofób, nyomasztó darabok, hanem a végtelen térben építkező hangkonstrukciók, amelyek szokatlan játékmódot és kreatív térbeli gondolkodást követelnek az előadóktól. Az Attacca Quartet tagjai (Amy Schroeder és Keiko Tokunaga, hegedű, Nathan Schram brácsa és Andrew Yee csellista) játékában ott van az a frissesség, amely egyrészt a művek ropogósságának szól – végülis ez egy ősbemutató –, illetve azok karakterének. A szürreális, az önfeledt, az abszurd és a magasztos megkapó elegyét halljuk.

Ez az album az egyszerűség, a középút, a ritkán észrevett szépség dicsérete; természetes, mindennapi, ismerős dolog

– mondja a művekről maga a zeneszerző.

Hallgassa meg a Spotify-on!

Nők a zenében

Ha végigtekintünk az európai zenetörténeten, alig találunk női neveket. Hildegard von Bingen, Clara Schumann, Fanny Mendelssohn és Ethel Smyth üdítő kivételek, de respektjük elmarad a nagyokétól: sok esetben azért, mert férfiárnyékba kerültek. A jazzben sem jobb a helyzet: Mary Lou Williams vagy Esperanza Spalding inkább kakukktojás, pedig milyen jó, hogy vannak.

Erre a hiányra szeretne rávilágítani március 8-án, a Nemzetközi Nőnapon indult sorozatunk.

A sorozat további részeit itt érheti el!

Legolvasottabb

Színház

A kultúra megfizethetetlen?!

A kulturális szféra szereplői évek óta komoly anyagi gondokkal küzdenek, a járványhelyzet, valamint a gazdasági változások pedig újabb kihívások elé állítják az intézmények vezetőit. Legutóbb a kata módosítása, valamint a rezsicsökkentés átalakítása késztette stratégiai változásokra a művészeket. Megkerestünk néhány színházat, hogy mondják el, hogyan érinti őket a jelenlegi helyzet.
Vizuál

Ország Lili elfeledett tévéfelvétele – Különleges felfedezéssel zárult a Fidelio kutatása

Mostanáig senki nem tudott annak a negyvenöt évvel ezelőtt készült televíziós riportnak a létezéséről, ami a Fidelio kutatásának köszönhetően került elő Ország Liliről. A hosszas kutatómunka eredményeként meglelt felvételt a művész születésének évfordulója alkalmából tárjuk a nyilvánosság elé.
Zenés színház

Az Eiffel Műhelyház valamennyi előadását törli az OPERA

A Magyar Állami Operaházat érintő forrásmegvonás miatt az intézmény levélben tudatta, hogy a gyermekprogramok kivételével nem tartja meg az Eiffel Műhelyházba tervezett előadásait. A CIKK FRISSÜLT.
Vizuál

Az ember, aki kikosarazta Ingmar Bergmant – 10 érdekesség a 85 éves Dustin Hoffmanról

A kétszeres Oscar-díjas Dustin Hoffman pályája nem indult zökkenőmentesen, azonban néhány rövid kitérő után már a legnagyobb rendezők ajánlottak neki főszerepeket.
Színház

„A színházban történetekre van szükségünk” – interjú Béres Lászlóval

Béres László a Karády zárkája után újra a Gyulai Várszínházzal dolgozik, ezúttal egy orosz szerzőhöz, Csehovhoz nyúlva. A rendezővel az augusztus 9-én látható előadásról, a drámaíróhoz fűződő viszonyáról, valamint a román színházi hagyományokról is beszélgettünk.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Magyarországi bemutatók és világsztárok a Kaposfesten

2022. augusztus 13-16. között újra megrendezik az ország egyik legfontosabb kamarazenei ünnepét, a 13. Kaposfestet. Az idei fesztivál kiemelt vendége lesz Elisabeth Leonskaja, a zongora nagyasszonyaként emlegetett világhírű zongoraművésznő.
Klasszikus ajánló

A megújulás útján – augusztusban újra Arcus Temporum Művészeti Fesztivál

Valódi mélységek és tartalmak. Ezt kínálja minden évben az Arcus Temporum a Pannonhalmi Főapátságban. A monostor csodálatos tereiben idén is a zenei, az irodalmi és a képzőművészeti élet hazai és nemzetközi kiválóságai, és persze a bencés szerzetesek várják a közönséget augusztus 26–28. között.
Klasszikus interjú

„Abban bízunk, hogy a mi lelkesedésünk a közönségre is átragad” – Hornyák Balázs és Várdai István a Kaposfestről

Idén augusztus 13. és 16. között kerül sor az immár tizenhárom éves múltra visszatekintő kamarazenei fesztiválra, a Kaposfestre. A tervekről és a programról Hornyák Balázs fesztiváligazgatóval és Várdai Istvánnal, az eseménysor egyik művészeti vezetőjével beszélgettünk.
Klasszikus kritika

Történetek dallamokban, képekben, szavakban – ilyen volt a Fesztivál Akadémia Budapest

A hangszeres zene kiemelkedő jelentőségű előadói idén is felkeresték Budapestet, július 15. és 24. között került sor a Fesztivál Akadémia Budapest idei koncertsorozatára, amely során változatos karakterű hangversenyeken ismerkedhetett meg a hallgatóság a kamarazene gyöngyszemeivel.
Klasszikus kritika

Egyik szemem sír…

Megtartották Peter Caelen zongoraművész szólóestjét Keszthelyen, a Klassz a pARTon! Fesztivál keretében. Gyenge Enikő beszámolója.