„Nagyon megérdemelte az álló ovációt a Fesztiválzenekar, ez a Mahler-előadás minden elemében ötcsillagos volt” – írta a The Times kritikusa a BFZ londoni hangversenye után, melyet a Royal Festival Hallban adtak. A szerző Mahler 9. szimfóniáját meghallgatva kifejtette: „ezen a koncerten az együttes egyértelműen a legjobb formáját hozta, őszinte, szívből jövő, virtuóz muzsikálással. Épp ilyen figyelemreméltó volt játékuk tiszta szépsége a vonósok telt, meleg tónusától a fenséges, nem evilági kürtszólóig.”
Szinte elviselhetetlenül megindító, egész egyszerűen kimagasló
– ezekből a sorokból kitűnik, hogy a zenekar a The Guardian kritikusát is lenyűgözte, ott is járt az öt csillag. „Ritkán hallani olyan szívből jövő lelkesedést a Royal Festival Hallban, mint a BFZ karizmatikus előadása után” – írja az Art Desk, utalva rá, hogy a koncertterem közönsége nem feltétlenül a szenvedélyességéről híres.
Nemcsak a londoni, a bécsi koncert is nagy siker volt az ikonikus Musikvereinban. A Die Presse kritikusa szerint Bartókot senki sem játszik jobban, mint Schiff András zongoraművész és a BFZ Fischer Iván vezényletével.
Öt csillag? Öt szívecske!
– írja a Wiener Zeitung szerzője ugyanerről a hangversenyről, kiemelve, hogy az együttes muzsikusai kórussá alakulva adtak ráadást. A koncerten részt vett Ernst Woller, Bécs tartományi parlamentjének elnöke is, aki Susanne Riegelnik festőművész egyik alkotását adta át Fischer Ivánnak, beszédében kiemelve, milyen fontos helye van Bécs kulturális életében a magyar együttesnek.
A BFZ Brugge-ben rezidensként lépett fel, ahol ezúttal négy koncertet adtak: két nagyzenekari programjuk mellett egy kamarakoncert és egy Autizmusbarát Kakaókoncert is a turné részét képezte. „Felejthetetlen, fantasztikus, megindítóan gyönyörű, varázslatos” – a Concertgebouw közönsége ilyen és ehhez hasonló jelzőkkel illette a Fesztiválzenekar játékát.
Európai turnéjukat Johann Sebastian Bach városában, Lipcsében zárták, koncertjüket pedig, melyet a Mahler Fesztiválon nem mindennapos álló tapsvihar követett, élőben közvetítette az ARTE csatorna. A közönség egyik legelhivatottabb tagja, aki az esemény összes koncertjét végigülte, egyértelműen a BFZ hangversenyét találta a legjobbnak.
„A Gewandhaus közönsége 85 percen át lélegzet-visszafojtva hallgatta Fischer Ivánt és a BFZ-t” – írja a Leipziger Volkszeitung szerzője, aki szerint soha olyan csönd nem volt még ebben a koncertteremben, mint a Fesztiválzenekar koncertjén. A kritikus arra is kitért, milyen óriási lehetőségeket rejt magában az együttes speciális ülésrendje:
ez egy elképesztően homogén, megrészegítően sokszínű és rugalmas zenekar, amely lehengerlően virtuóz is egyben.
Ahogy pedig a zenekar menedzser-igazgatója, Erdődy Orsolya fogalmazott: „Olyan energiák mozdultak meg ezen a Mahler-koncerten, hogy még Fischer Iván csokornyakkendője is lerepült. A 9. szimfónia utolsó hangja után Iván nagyon lassan engedte le a kezét, utána másodpercekig síri csönd volt az 1900 fős teremben, majd kirobbant a taps. Fantasztikus, elképesztő érzés volt a közönség soraiban lenni. Mindenki állt és tombolt!”
A Budapesti Fesztiválzenekar legközelebb júniusban kel útra, akkor Spoletóban mutatják be Fischer Iván legújabb operarendezését, a Pelléas és Mélisande-ot, melyet a magyar közönség szeptemberben láthat majd a Müpában. Az augusztus is sok izgalmat tartogat, akkor ugyanis két ikonikus fesztiválon, a BBC Promson és az Edinburgh-i Nemzetközi Fesztiválon adnak összesen hét koncertet, köztük egy Midnight Music és egy Közönség választ koncerttel – utóbbi esetében nincs előre meghirdetett program, a közönség a helyszínen szavazhatja meg, mit játsszon az együttes.
A BFZ koncertjeiről további információ itt érhető el. >>>
Fejléckép: Fischer Iván és a Budapesti Fesztiválzenekar (fotó/forrás: Kurcsák István / Budapesti Fesztiválzenekar)