Klasszikus

Törékeny virágszál

2007.12.17. 00:00
Ajánlom
Marina Chiche olyan, mint egy virágszál: friss és üde, gyönyörű és fiatal. Tehetsége még nem bontakozott ki egészen, de már látszik benne a nagy művész lehetősége. A 26 éves francia hegedűművésznő első magyarországi koncertjét adta a minap a Francia Intézet zsúfolásig megtelt koncerttermében.

Miután elfoglaltam a helyemet, és megpillantottam a színpadon a kottákkal roskadásig megrakott kottaállványt, balsejtelmem támadt. A konziban, és a főiskolán tartott közös órák jutottak eszembe, amikor tanár és tanítványai összegyűltek, hogy mindenki eljátszhassa azt a szóló, vagy zongorakíséretes darabot, amit éppen tanul. A darabok csak félig kész állapotban voltak, ezért általában kottából játszottuk őket, az éretlen előadásmód minden előnyét és hátrányát felvonultatva. Hallhattunk ilyenkor frissen, és jól kidolgozott zenei megoldásokat, de szemtanúi lehettünk annak is, ki hogyan mászik ki az elrontott futamok, és fals hangok okozta zavarból. Természetesen Marina Chiche ennél jóval felkészültebb volt, de a közös órákra olyannyira jellemző csetlések-botlások nála is visszaköszöntek.

Prokofjev D-dúr szólószonátáját hallva meggyőződhettünk a kottaállvány 99%-os feleslegességéről, és 1%-os életmentő funkciójáról. Sokan azt mondják, hogy ha egy művész kottaállvány vagy kotta kíséretében jelenik meg a pódiumon, nem szabad elítélni, mivel ez csak egy állapotot tükröz, és nem az előadás minőségét határozza meg: a darabot már jól tudja, de még nem eléggé biztos magában. Ennek a gondolatnak láthattuk gyönyörű példáját a fiatal tehetség koncertjén, hiszen valóban fejből játszotta Prokofjev művét (és aztán a többi kompozíciót is), és csak bizonyos részeknél pillantott bele a kottába. Valószínűleg először adta elő ezt a darabot közönség előtt, mert bár előadásmódja határozott, kidolgozott és élvezhető volt, a koncert későbbi műsorszámaival összevetve kevésbé volt kiforrott.

Karol Beffa: "Aprés une lecture de Bach" című kortárs kompozíciója más dimenziót képviselt. A Chiche-vel egyidős zongorista-zeneszerző darabját Marina már CD-n is rögzítette. A stúdiómunka rendkívüli érzékenységet és nagyfokú precizitást igényel, és ennek pozitív utóhatásai ezen a koncerten is érződtek. A lassú lüktetésű darab minden hangja egzakt módon indult és zárult, a dinamika igen kidolgozott volt, és hallatszott, hogy minden egyes hang mögött valamilyen gondolat, koncepció, netán instrukció bújik meg. Marina Chiche-re amúgy is jellemzőek a nagyon pontos, és határozott hangindítások, az, hogy a széles, bő, már-már férfias hangszín és vibrátó nőies eleganciával, és érzékenységgel párosul, és bátorsága sem mindennapi, hiszen első budapesti koncertjén csak szóló darabokkal lépett a közönség elé.

Ysaye 4. Szólószonátájánál mindezek mellett tökéletes technikai tudásról is megbizonyosodhattunk. Külön kiemelném egyszerű, már-már eszköztelen, a nőiességével vissza nem élő előadásmódját: megkeresi a legmegfelelőbb pozíciót, és abban időzve, csak a kezét, könyökét mozgatva játszik. Persze él egy-egy látványos elemmel (lassú darabok, tételek végénél hosszú ideig marad az utolsó hang végén felvett pozícióban, gyors darabok, tételek zárásánál pedig fellendíti a vonóját a levegőbe), de sohase öncélúan, és sohasem a darab rovására.

Bach: d-moll Chaconne-ja volt az a pont, amikor a közös órák réme visszatért, ugyanis darab közben elkezdtek potyogni a párna alkatrészei a földre: először csak a gumi borítás, aztán az egész párna kicsúszott a hegedű alól. Az, hogy a játékán ebből semmi nem érződött, az igazi művészekre jellemző lélekjelenlétről, és technikai tudásról tanúskodott. Hősiességét tapsviharral jutalmaztuk, ő pedig Bach d-moll Sarabande-jával ajándékozott meg bennünket, és azzal a reménnyel, hogy a törékeny virágszálat a legközelebbi találkozásnál már megerősödve és teljes pompájában láthatjuk viszont…

(2007. december 13. 19:00 Francia Intézet (Budapest) - Marina Chiche (hegedű) koncertje; Prokofjev: D-dúr szólószonáta; Karol Beffa: Aprés une lecture de Bach; Ysaye: e-moll szólószonáta, op. 27 No. 4; Bach: Chaconne, BWV 1002)

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Egy vidám tekintet, egy izgalmas száj – és a kettő között az évek múlása

Évtizedekig kutatta Törőcsik Mari arcait. Fotózta színpadon és magánéletben egyaránt, közel hetven esztendőn át. Kivételes szakmai kapcsolat és mély barátság fűzte a nemrégiben elhunyt színésznőhöz a Kossuth- és Balázs Béla-díjas fotóművészt, Keleti Évát, aki személyes történetei és képei segítségével járult hozzá, hogy fölidézhessük Törőcsik Mari különleges alakját.
Klasszikus

„Így kell dolgozni, így kell élni” – Tallér Zsófiára emlékezünk

A Fidelio felkérésére Tallér Zsófia három egykori tanítványa – ahogy ő fogalmazott, Petrovics unokák – emlékezik a fiatalon elhunyt Erkel-, Bartók–Pásztory-, Fonogram-, valamint Artisjus-díjas zeneszerzőre.
Vizuál

Catherine Deneuve és Gérard Depardieu új filmjeivel jön a Frankofón Filmnapok

Online rendezik meg a 11. Frankofón Filmnapokat április 22. és május 2. között. A tíz napon át látható válogatásban nyolc olyan játékfilm kapott helyet, amellyel a magyar közönség először találkozhat.
Vizuál

Hartung Dávid és Réder György is a legjobb operatőrök között

Hat kategóriában adták át Kovács László-Zsigmond Vilmos Operatőr Verseny díjait szombat este a Pesti Vigadóban. A közönség a Facebookon nézhette élőben a rendezvényt.
Plusz

Új kutatás bizonyítja a komolyzene felszabadító hatását

A válaszadók 82 százaléka érzi úgy, hogy a komolyzene megnyugtatja, 67 százalékukat pedig inspirálják a klasszikus dallamok - derül ki a Liszt Ferenc Kamarazenekar megbízásából készült reprezentatív felmérés adataiból.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

„A klasszikus zene a feleségem, a jazz a szeretőm” - Gyenyisz Macujev a Müpa Home műsorán

Április 22-én a kivételes tehetségű orosz zongorista Gyenyisz Macujev ad online koncertet a Müpa Home közönségének, de ezúttal nem a klasszikus zenei repertoárjának darabjai lesznek hallhatók, hanem megvillantva könnyedebb oldalát, exkluzív jazz-koncerttel jelentkezik.
Klasszikus ajánló

Várjon Dénes szólóestjével folytatódik az MVM Koncertek

A Kossuth-díjas zongoraművész live-streaming módon közvetített koncertjét április 20-án tartják Zeneakadémia Nagytermében.
Klasszikus nekrológ

„Így kell dolgozni, így kell élni” – Tallér Zsófiára emlékezünk

A Fidelio felkérésére Tallér Zsófia három egykori tanítványa – ahogy ő fogalmazott, Petrovics unokák – emlékezik a fiatalon elhunyt Erkel-, Bartók–Pásztory-, Fonogram-, valamint Artisjus-díjas zeneszerzőre.
Klasszikus hír

Kamara a karmesterrel - Új online sorozatot indít az Óbudai Danubia Zenekar

Vasárnap este 18 órakor debütál a zenekar Facebook-oldalán az ÓDZ legújabb sorozata. Hámori Máté vezetésével kötetlen beszélgetések és kamarazenélés során ismerkedhetünk meg a muzsikusok zenéhez fűződő viszonyával és az újrakezdés terveivel.  
Klasszikus hír

Fiatalítást ígér Gustavo Dudamel, a Párizsi Opera új zeneigazgatója

A venezuelai karmestert nevezték ki a Párizsi Opera zeneigazgatójának, aki hat évre szóló szerződést kötött az intézménnyel – írta meg a Papageno, a Slipped Disc zenei portálra hivatkozva.