„10 éves voltam, amikor eldöntöttem, hogy szeretnék az iskolai zenekarban játszani. A tanár a kezembe adott egy harsonát: attól a pillanattól kezdve ezen a hangszeren játszottam egészen az érettségiig. Tulajdonképpen ez a hangszer változtatta meg az életemet, ennek köszönhetem, hogy később zeneszerző lettem” - mesélte David Lang, utalva arra, mennyire meghatározó lehet egy gyerek életében egy hangszer.
A zeneszerző most vasárnap, december 3-án mutatta be Symphony for a Broken Orchestra című művét Philadelphiában, amit 400, amatőr és profi, fiatal és idős zenész adott elő – törött hangszerrel. És hogy honnan került ennyi (összesen 1500) törött hangszer? A philadelphiai zeneiskolákból, ezek rendbehozatalára, renoválására ugyanis nem volt fedezet, ezért raktárakban porosodtak.
Ez az 1500 törött hangszer pontosan jelképezi azt az 1500 gyereket, akik zenélhetnének, és akiknek ezáltal megváltozhatna az életük, ha lenne ép hangszerük. Szívszorító ebbe belegondolni”
- fogalmazott a zeneszerző.
A hangszerek összegyűjtésében Robert Blackson philadelphiai kurátor segédkezett. „Amikor már az 1000. hangszernél tartottunk, realizáltam, hogy itt most valami fontos dolog történik”. Kitalálták, hogy minimum 50 dollárért örökbe lehet fogadni a hangszereket, amikből felújíthatják a hangszereket. A beérkezett adományokból eddig 500 hangszert újítottak fel, amiket a philadelphiai zeneiskolák újra használatba vettek.
A célunk nem állt meg ott, hogy szülessen egy szép darab sérült hangszerekre, hanem egészen odáig jutottunk, hogy szerettük volna összegyűjteni a hangszerek helyrehozatalához szükséges összeget"- mondta David Lang.
De hogy szól a törött hangszerekre írt zenemű? Egyénien, mint ahogyan a benne szereplő henagszereknek is megvan a maga-maga története, egyénisége. David Lang a törött hangszerek adottságait figyelembe véve komponálta meg művét. Mint mondta, a komponálás nehézségét egyedül az adta, hogy olyan művet kellett kitalálnia, amit egy 8 éves zeneiskolás és egy profi jazz-zenész is élvezettel játszik, illetve olyan kottát, amiben mindenki számára érthetőek a speciális instrukciók. Mint mondta, egy zenélő közösséget szerettek volna létrehozni, nem pedig egy profikból álló zenekart. „Voltak hangszerek, például egy törött nagybőgő, ami már csak ütőhangszerként volt értelmezhető” - tette hozzá David Lang, aki számára ez a zenei projekt még általánosabb üzenettel is gazdagodott. Ahogy ő fogalmazott: „Olyan korban élünk, amikor az emberek kicsinyes dolgok miatt is egymásnak fordulnak.
Addig is, amíg itthon nem indul hasonló kezdeményezés, itt tud örökbe fogadni törött hangszereket!
(forrás: The Guardian)