Klasszikus

Történelem a hangjegyek között

2019.12.16. 16:00
Ajánlom
„Az Adagietto titka talán csak az időkben rejlik, de most úgy éreztem, hogy a jó előadáshoz az időt kell kitágítani. Megnéztem utána az órámat: tíz perc telt el, többnek éreztem.” Kritika a Concerto Budapest november 4-i koncertjéről.

A Concerto Budapest és Gidon Kremer hangversenye olyan műsor volt, amely arra késztet, hogy mélyre ússz. A zenekar érzékenyen alkotta meg az est alaphangulatát Mahler népszerű Adagiettójával az V. szimfóniából, kijelölve a szerelem és a halál tematikáját. Keller András, az elismert hegedűs, aki tizenhat éve ragadott pálcát, olyan karmester, aki sokat követel. Mahler halkszavú szerelmes levelében ott volt a grandiozitás és a kozmikus idill észrevétlen érzése. Az Adagietto titka talán csak az időkben rejlik, de most úgy éreztem, hogy a jó előadáshoz az időt kell kitágítani. Megnéztem utána az órámat: tíz perc telt el, többnek éreztem.

79998158_10156354244012024_3592009444612898816_o-162351.jpg

A Concerto Budapest és Gidon Kremer koncertje, december 4. Müpa (Fotó/Forrás: Valuska Gábor / Concerto Budapest)

Nehezen hangszerelhető darab Bach Chaconne-ja a II. hegedűpartitából. Mindig van egyfajta veszteségérzet az átdolgozást hallva, a fennmaradó kérdés pedig: mik az előnyök? A Kremerata Baltica, amelyet Džeraldas Bidva koncertmester vezetett, névadójuk átiratában tolmácsolta a művet. Igazán intim és érző előadás volt, amely a pillanatban létezés, az együttjátszás örömét sugározta, még ha néha hiányzott is a szólóhegedű-változat nyersebb energiája.

Mert a Chaconne olyan, mint egy virágzó rózsa a fagyos télben, az ellentéteiben él,

és úgy éreztem, a kamarazenekari változatban kevéssé jelent meg ez az esszencia.

Alfred Schnittke III. hegedűversenye mint a hangversenyprogram koncertdarabja, inkább nagyigényű, mint virtuóz alkotás. A nyitó, tremolo-terhelt kadenciában már ott van az egész mű gondolatisága, és Gidon Kremer nagyszerűen kalauzolt át a tónusváltásain. A Concerto Budapest fúvósszekciójához a Kremerata négy vonósa csatlakozott, nagyszerű dinamikájú frázisokkal, világos értéssel tolmácsolták Schnittke-t. Játsszuk úgy a klasszikusokat, mint a kortársat, és a kortársakat, mint a klasszikust – mondta egyszer Kemenes András professzor a Zeneakadémiáról, és most ezt az elvet hallottam megvalósulni.

79220654_10156354243277024_4884489198469382144_o-162351.jpg

A Concerto Budapest és Gidon Kremer koncertje, december 4. Müpa (Fotó/Forrás: Valuska Gábor / Concerto Budapest)

Mieczysław Weinberg, noha néhányan a harmadik nagy szovjet zeneszerzőként emlegetik Sosztakovics és Prokofjev mellett, a koncertközönség nagyrésze előtt ismeretlen. Utolsó szimfóniáját, a Kaddisht (No. 21) Kremer fedezte fel újra (lemezt is készített belőle Mirga Gražinytė-Tyla karmesterrel és a birminghamiekkel).

A Kaddish gyászének a 20. század tragédiái után, amelyekből a zsidó származású Weinbergnek is kijutott.

(A zeneszerző az első világháború után született, és a Nintendo megjelenésének évében évében hunyt el – félelmetes belegondolni, élete mennyi mindent magába foglalt.) Talán nem ez a szimfónia Weinberg legjobb dramaturgiájú műve, de fájdalmasan hiteles. El kell merülni hozzá a szépségben, amelyet viszont mindig sötét árnyak borítanak be. A klezmer zene széttört motívumai egy széthullott kultúrát, emberségüktől megfosztott embereket evokálnak. És amikor a zeneszerző Chopin g-moll balladáját idézi, a hegedű megpróbálja visszajátszani a dallamot. Sikertelenül. Ahogy Polanski Zongorista című filmjében, itt is a fojtogató magány társul Chopinhez.

80228383_10156354243867024_4720146909157654528_o-162352.jpg

Zemlényi Eszter (Fotó/Forrás: Valuska Gábor / Concerto Budapest)

Kremer, aki a szólóhegedű szólamot játszotta, hátul, bal oldalt helyezkedett el, Zemlényi Eszter szopránénekesnő pedig a jobb oldalon. Az utolsó tételben, amelyben a szopránéneket a zenekar elhaló hangjai kísérik, kitágult a tér. A Concerto Budapest és a Kremerata Baltica egyesített együttese nagylátószögben vetítette fel Weinberg a fájdalmas történelmi tablóját.

Hol, mi?

Concerto Budapest, Kremerata Baltica és Gidon Kremer. 2019. december 4. Müpa.

„Gyakran erősebb a PR, mint a művész egyénisége”

Kapcsolódó

„Gyakran erősebb a PR, mint a művész egyénisége”

Gidon Kremer február 27-én lett 70 éves, együttese, a Kremerata Baltica pedig idén 20 esztendős. Május 19-én a Concerto Budapesttel együtt ünneplik a születésnapot, ennek kapcsán kérdeztük a világhírű hegedűművészt.

Programkereső

Legnépszerűbb

Fidelio Tours

8 kirándulóhely a Balaton körül, ahová elmehetsz idén nyáron

A hazai turizmus idén késve ébredezik. Miközben a legnépszerűbb célpontokat ellepik a látogatók, érdemes a kevésbé ismert helyszíneket is felkeresni. Összegyűjtöttünk néhány balatoni kirándulóhelyet, hogy legyen miből válogatni.
Plusz

„Legyetek jók, ha egyáltalán tudtok” – Néri Fülöp, a humoros szent

Alakját itthon szobor őrzi, életéből népszerű olasz film készült. A 425 éve elhunyt Néri Szent Fülöp azt vallotta, hogy könnyebb a vidám embert Isten útjára téríteni, mint a szomorút.
Klasszikus

Kocsis Zoltán születésnapján indul a Nemzeti Filharmonikus Zenekar bérleteinek értékesítése

Hét bérletet kínál a következő évadra a Nemzeti Filharmonikus Zenekar, az online értékesítés május 30-án indul.
Vizuál

Elhunyt Jerger Krisztina művészettörténész

Életének 72. évében, kedden hunyt el a varsói Magyar Kulturális Intézet egykori vezetője, aki sokat tett a lengyel-magyar művészeti kapcsolatokért.
Vizuál

Két tonna üvegnegatív: vidéki fényképészműtermek gyűjteménye

A kidobástól megmentett üvegnegatívokon az egyes vidékek népviselete mellett a háború előtti és alatti élet pillanatai villannak fel megmutatva azt is, mit tartottak megörökítésre érdemesnek az életükből az 1910-20-as évek táján.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

A budapestieknek szerenádozik a Fesztiválzenekar

Több mint 200 lakóházba látogatnak el a Budapesti Fesztiválzenekar kamaraformációi júniusban Budapesten. Ingyenes szerenáddal készülnek a fővárosiaknak, mert hisznek benne, hogy a járvány idején is szükség van zenére. Nyissák ki az ajtókat, ablakokat, és engedjék be otthonaikba az élő muzsikát!
Klasszikus interjú

Ajtony Csaba: Ezt az „időn kívüliséget” meg kellett tanulni

Az évek óta többnyire külföldön dolgozó karmester és zeneszerző, Ajtony Csaba szerint a digitális tér új kihívás elé állítja az előadó-művészetet. Kérdéseinkre írásban válaszolt: „Mint ahogy a csigalépcső csavarodása sem jó vagy rossz, a vírus törésvonala mentén történő változást is lehet nagyon sok jóra használni.”
Klasszikus hír

Kocsis Zoltán születésnapján indul a Nemzeti Filharmonikus Zenekar bérleteinek értékesítése

Hét bérletet kínál a következő évadra a Nemzeti Filharmonikus Zenekar, az online értékesítés május 30-án indul.
Klasszikus Film

Milyen anya a zsenimama? Online nézhető lányának dokumentumfilmje Martha Argerichről

Az EuroArts Channel YouTube-csatornáján, angol nyelven látható a 'Bloody Daughter' című dokumentumfilm, amely Martha Argerich hétköznapi arcát mutatja meg.
Klasszikus fidelio matiné

Fidelio Matiné: Kakaókoncert a Fesztiválzenekarral

A legkisebbeket célzó vasárnapi sorozatunk mai részében a Budapesti Fesztiválzenekar Kakaókoncertjeinek tegnapi adását ajánljuk, amely most online elérhető.