Klasszikus

Történelem a hangjegyek között

2019.12.16. 16:00
Ajánlom
„Az Adagietto titka talán csak az időkben rejlik, de most úgy éreztem, hogy a jó előadáshoz az időt kell kitágítani. Megnéztem utána az órámat: tíz perc telt el, többnek éreztem.” Kritika a Concerto Budapest november 4-i koncertjéről.

A Concerto Budapest és Gidon Kremer hangversenye olyan műsor volt, amely arra késztet, hogy mélyre ússz. A zenekar érzékenyen alkotta meg az est alaphangulatát Mahler népszerű Adagiettójával az V. szimfóniából, kijelölve a szerelem és a halál tematikáját. Keller András, az elismert hegedűs, aki tizenhat éve ragadott pálcát, olyan karmester, aki sokat követel. Mahler halkszavú szerelmes levelében ott volt a grandiozitás és a kozmikus idill észrevétlen érzése. Az Adagietto titka talán csak az időkben rejlik, de most úgy éreztem, hogy a jó előadáshoz az időt kell kitágítani. Megnéztem utána az órámat: tíz perc telt el, többnek éreztem.

79998158_10156354244012024_3592009444612898816_o-162351.jpg

A Concerto Budapest és Gidon Kremer koncertje, december 4. Müpa (Fotó/Forrás: Valuska Gábor / Concerto Budapest)

Nehezen hangszerelhető darab Bach Chaconne-ja a II. hegedűpartitából. Mindig van egyfajta veszteségérzet az átdolgozást hallva, a fennmaradó kérdés pedig: mik az előnyök? A Kremerata Baltica, amelyet Džeraldas Bidva koncertmester vezetett, névadójuk átiratában tolmácsolta a művet. Igazán intim és érző előadás volt, amely a pillanatban létezés, az együttjátszás örömét sugározta, még ha néha hiányzott is a szólóhegedű-változat nyersebb energiája.

Mert a Chaconne olyan, mint egy virágzó rózsa a fagyos télben, az ellentéteiben él,

és úgy éreztem, a kamarazenekari változatban kevéssé jelent meg ez az esszencia.

Alfred Schnittke III. hegedűversenye mint a hangversenyprogram koncertdarabja, inkább nagyigényű, mint virtuóz alkotás. A nyitó, tremolo-terhelt kadenciában már ott van az egész mű gondolatisága, és Gidon Kremer nagyszerűen kalauzolt át a tónusváltásain. A Concerto Budapest fúvósszekciójához a Kremerata négy vonósa csatlakozott, nagyszerű dinamikájú frázisokkal, világos értéssel tolmácsolták Schnittke-t. Játsszuk úgy a klasszikusokat, mint a kortársat, és a kortársakat, mint a klasszikust – mondta egyszer Kemenes András professzor a Zeneakadémiáról, és most ezt az elvet hallottam megvalósulni.

79220654_10156354243277024_4884489198469382144_o-162351.jpg

A Concerto Budapest és Gidon Kremer koncertje, december 4. Müpa (Fotó/Forrás: Valuska Gábor / Concerto Budapest)

Mieczysław Weinberg, noha néhányan a harmadik nagy szovjet zeneszerzőként emlegetik Sosztakovics és Prokofjev mellett, a koncertközönség nagyrésze előtt ismeretlen. Utolsó szimfóniáját, a Kaddisht (No. 21) Kremer fedezte fel újra (lemezt is készített belőle Mirga Gražinytė-Tyla karmesterrel és a birminghamiekkel).

A Kaddish gyászének a 20. század tragédiái után, amelyekből a zsidó származású Weinbergnek is kijutott.

(A zeneszerző az első világháború után született, és a Nintendo megjelenésének évében évében hunyt el – félelmetes belegondolni, élete mennyi mindent magába foglalt.) Talán nem ez a szimfónia Weinberg legjobb dramaturgiájú műve, de fájdalmasan hiteles. El kell merülni hozzá a szépségben, amelyet viszont mindig sötét árnyak borítanak be. A klezmer zene széttört motívumai egy széthullott kultúrát, emberségüktől megfosztott embereket evokálnak. És amikor a zeneszerző Chopin g-moll balladáját idézi, a hegedű megpróbálja visszajátszani a dallamot. Sikertelenül. Ahogy Polanski Zongorista című filmjében, itt is a fojtogató magány társul Chopinhez.

80228383_10156354243867024_4720146909157654528_o-162352.jpg

Zemlényi Eszter (Fotó/Forrás: Valuska Gábor / Concerto Budapest)

Kremer, aki a szólóhegedű szólamot játszotta, hátul, bal oldalt helyezkedett el, Zemlényi Eszter szopránénekesnő pedig a jobb oldalon. Az utolsó tételben, amelyben a szopránéneket a zenekar elhaló hangjai kísérik, kitágult a tér. A Concerto Budapest és a Kremerata Baltica egyesített együttese nagylátószögben vetítette fel Weinberg a fájdalmas történelmi tablóját.

Hol, mi?

Concerto Budapest, Kremerata Baltica és Gidon Kremer. 2019. december 4. Müpa.

„Gyakran erősebb a PR, mint a művész egyénisége”

Kapcsolódó

„Gyakran erősebb a PR, mint a művész egyénisége”

Gidon Kremer február 27-én lett 70 éves, együttese, a Kremerata Baltica pedig idén 20 esztendős. Május 19-én a Concerto Budapesttel együtt ünneplik a születésnapot, ennek kapcsán kérdeztük a világhírű hegedűművészt.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Karinthy Vera: „Felelősséggel dolgozom a színház jövőéért”

A Karinthy Színház alapítójának lánya lapunknak úgy nyilatkozott, jelenleg tárgyalások folynak a színház jövőjéről, a támogatások lehetőségeiről.
Színház

"...sajnálom, Marci" - Földes Eszter búcsúzik a Karinthy Színház művészeti vezetésétől

Facebook oldalán adta hírül Földes Eszter, hogy a továbbiakban nem őt bízzák meg a Karinthy Színház művészeti vezetésével. Arról, hogy színművészként folytatja-e a munkát a társulatban még nem tudott nyilatkozni.
Klasszikus

Bősze Ádám: Félelmetes, ami van, de kíváncsi vagyok, hogyan jövünk ki belőle

Bár stand-up műsorai leálltak, a rádióban továbbra is rengeteget dolgozik. Azt állítja, ez szerencse, mert rettentően félne attól, ha semmit se kéne csinálnia. A Fidelio interjúsorozatában Bősze Ádám műsorvezetővel, zenei antikváriussal beszélgettünk, túlélésről, szorongásról, kíváncsiságról.
Színház

„Praktikusan nekem is távoznom kell” – Megszólalt a Karinthy Színház egyik ügyvezetője

A produkciós vezetői feladatokat is ellátó Kerekes-Katz Petra, a Karinhty Színházat működtető kft. egyik tulajdonosa a szerkesztőségünkhöz eljuttatott közleményében azt írja, a korábbi művészeti vezetőhöz, Földes Eszterhez hasonlóan, „praktikusan” neki is távoznia kell.
Zenés színház

„Maradj otthon, hallgass zenét” – Dalposta Kolonits Klárától és Dinyés Dánieltől

Az operavilág meghatározó művészházaspárja, Kolonits Klára énekesnő és Dinyés Dániel karmester dalpostát indított a közösségi médiában, mert a zene nem némulhat el világjárvány idején sem. A mai epizódot nálunk, a Fidelio olvasói is meghallgathatják.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus playlist

Klasszikusok merengős és borongós estékre

Zenei válogatásunk magányos vagy csöndes estékhez, amikor egy forró bögre teával az ember átadja magát a semmittevésnek, a meditációnak, majd előbb-utóbb az álomnak is.
Klasszikus hír

Anne-Sophie Mutter elkapta a koronavírust

A német hegedűművész bejelentette, hogy pozitív lett a COVID-19 tesztje. Bizakodik a felépülésben.
Klasszikus videó

Így dolgozik otthonról egy szimfonikus zenekar

A Rotterdami Filharmonikusok otthonról dolgoznak, és az internet segítségével adják elő együtt Beethoven IX. szimfóniáját.
Klasszikus interjú

Rohmann Ditta: Úgy teszünk, mintha normális életet élnénk

A Művészi szabadság című sorozatban Rohmann Ditta csellóművészt is megkérdeztük, mivel tölti az időt a járványhelyzet alatt. Természetesen ő sem unatkozik, sőt, hangfelvételt is küldött nekünk.