Klasszikus

Történelem a hangjegyek között

2019.12.16. 16:00
Ajánlom
„Az Adagietto titka talán csak az időkben rejlik, de most úgy éreztem, hogy a jó előadáshoz az időt kell kitágítani. Megnéztem utána az órámat: tíz perc telt el, többnek éreztem.” Kritika a Concerto Budapest november 4-i koncertjéről.

A Concerto Budapest és Gidon Kremer hangversenye olyan műsor volt, amely arra késztet, hogy mélyre ússz. A zenekar érzékenyen alkotta meg az est alaphangulatát Mahler népszerű Adagiettójával az V. szimfóniából, kijelölve a szerelem és a halál tematikáját. Keller András, az elismert hegedűs, aki tizenhat éve ragadott pálcát, olyan karmester, aki sokat követel. Mahler halkszavú szerelmes levelében ott volt a grandiozitás és a kozmikus idill észrevétlen érzése. Az Adagietto titka talán csak az időkben rejlik, de most úgy éreztem, hogy a jó előadáshoz az időt kell kitágítani. Megnéztem utána az órámat: tíz perc telt el, többnek éreztem.

79998158_10156354244012024_3592009444612898816_o-162351.jpg

A Concerto Budapest és Gidon Kremer koncertje, december 4. Müpa (Fotó/Forrás: Valuska Gábor / Concerto Budapest)

Nehezen hangszerelhető darab Bach Chaconne-ja a II. hegedűpartitából. Mindig van egyfajta veszteségérzet az átdolgozást hallva, a fennmaradó kérdés pedig: mik az előnyök? A Kremerata Baltica, amelyet Džeraldas Bidva koncertmester vezetett, névadójuk átiratában tolmácsolta a művet. Igazán intim és érző előadás volt, amely a pillanatban létezés, az együttjátszás örömét sugározta, még ha néha hiányzott is a szólóhegedű-változat nyersebb energiája.

Mert a Chaconne olyan, mint egy virágzó rózsa a fagyos télben, az ellentéteiben él,

és úgy éreztem, a kamarazenekari változatban kevéssé jelent meg ez az esszencia.

Alfred Schnittke III. hegedűversenye mint a hangversenyprogram koncertdarabja, inkább nagyigényű, mint virtuóz alkotás. A nyitó, tremolo-terhelt kadenciában már ott van az egész mű gondolatisága, és Gidon Kremer nagyszerűen kalauzolt át a tónusváltásain. A Concerto Budapest fúvósszekciójához a Kremerata négy vonósa csatlakozott, nagyszerű dinamikájú frázisokkal, világos értéssel tolmácsolták Schnittke-t. Játsszuk úgy a klasszikusokat, mint a kortársat, és a kortársakat, mint a klasszikust – mondta egyszer Kemenes András professzor a Zeneakadémiáról, és most ezt az elvet hallottam megvalósulni.

79220654_10156354243277024_4884489198469382144_o-162351.jpg

A Concerto Budapest és Gidon Kremer koncertje, december 4. Müpa (Fotó/Forrás: Valuska Gábor / Concerto Budapest)

Mieczysław Weinberg, noha néhányan a harmadik nagy szovjet zeneszerzőként emlegetik Sosztakovics és Prokofjev mellett, a koncertközönség nagyrésze előtt ismeretlen. Utolsó szimfóniáját, a Kaddisht (No. 21) Kremer fedezte fel újra (lemezt is készített belőle Mirga Gražinytė-Tyla karmesterrel és a birminghamiekkel).

A Kaddish gyászének a 20. század tragédiái után, amelyekből a zsidó származású Weinbergnek is kijutott.

(A zeneszerző az első világháború után született, és a Nintendo megjelenésének évében évében hunyt el – félelmetes belegondolni, élete mennyi mindent magába foglalt.) Talán nem ez a szimfónia Weinberg legjobb dramaturgiájú műve, de fájdalmasan hiteles. El kell merülni hozzá a szépségben, amelyet viszont mindig sötét árnyak borítanak be. A klezmer zene széttört motívumai egy széthullott kultúrát, emberségüktől megfosztott embereket evokálnak. És amikor a zeneszerző Chopin g-moll balladáját idézi, a hegedű megpróbálja visszajátszani a dallamot. Sikertelenül. Ahogy Polanski Zongorista című filmjében, itt is a fojtogató magány társul Chopinhez.

80228383_10156354243867024_4720146909157654528_o-162352.jpg

Zemlényi Eszter (Fotó/Forrás: Valuska Gábor / Concerto Budapest)

Kremer, aki a szólóhegedű szólamot játszotta, hátul, bal oldalt helyezkedett el, Zemlényi Eszter szopránénekesnő pedig a jobb oldalon. Az utolsó tételben, amelyben a szopránéneket a zenekar elhaló hangjai kísérik, kitágult a tér. A Concerto Budapest és a Kremerata Baltica egyesített együttese nagylátószögben vetítette fel Weinberg a fájdalmas történelmi tablóját.

Hol, mi?

Concerto Budapest, Kremerata Baltica és Gidon Kremer. 2019. december 4. Müpa.

„Gyakran erősebb a PR, mint a művész egyénisége”

Kapcsolódó

„Gyakran erősebb a PR, mint a művész egyénisége”

Gidon Kremer február 27-én lett 70 éves, együttese, a Kremerata Baltica pedig idén 20 esztendős. Május 19-én a Concerto Budapesttel együtt ünneplik a születésnapot, ennek kapcsán kérdeztük a világhírű hegedűművészt.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Átadták a legjobb magyar filmelőzetesnek járó díjakat

Az idei Arany Blende a zsűri szavazatai szerint A létezés eufóriája-trailerhez került, míg a közönségdíj az Apró mesék előzeteséé lett. Mutatjuk a nyertes videókat!
Vizuál

Angyallal a vállán – Hajduk Károly a Kult50-ben

Hisz benne Hajduk Károly, hogy a színész, amikor valami igazán lényegit érez meg szerepében, akkortól az a nehezen megmagyarázható „valami” kisangyalként ül a vállán, és játéka minden egyes pillanatában a fülébe sugdos. Hajduk Károly alakítását látva, minden bizonnyal ezt a segítséget is megkapta, amikor az Akik maradtak című, számtalan rangos elismerést begyűjtő film főszerepét forgatta.
Vizuál

Akár telefonról is bejárhatóak a Nyitott Műhelyek az idei Budapest Design Weeken

Online cukorvirág-készítés, környezettudatos esőkabát előállítás, vicces kerámiák vagy kézműves cipők műhelytitkai. Az idei Design Hét félig a netre költözött, így a nyitott műhelyekbe akár otthonról is bepillanthatunk! Mutatjuk, hogyan!
Színház

Kiosztották a MOST FESZT díjait

A legjobb monodrámát, stúdiószínházi előadást és a legjobb alakítást ismerte el a zsűri, de a közönségzsűri is osztott ki díjat.
Klasszikus

Arany Oroszlánt nyert a Concerto Budapest koncertfilmje Velencében

Szabó Stein Imre koncertfilmjét díjazták a Velencei TV Fesztiválon, amely májusban debütált a Mezzo TV-n. A Concerto Budapest és Gidon Kremer közös hangversenyét örökítette meg a felvétel.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Kocsis Zoltán Emlékházat hoznak létre Budafokon

A 2016-ban elhunyt zongoraművész-karmester egykori lakóhelyén, a XXII. kerületben jön létre az emlékház több mint félmilliárd forintból.
Klasszikus hír

Arany Oroszlánt nyert a Concerto Budapest koncertfilmje Velencében

Szabó Stein Imre koncertfilmjét díjazták a Velencei TV Fesztiválon, amely májusban debütált a Mezzo TV-n. A Concerto Budapest és Gidon Kremer közös hangversenyét örökítette meg a felvétel.
Klasszikus hír

Kelemen Barnabás és Kokas Katalin a Gramophone díjazottjai között

Kihirdették a rangos brit zenei szaklap 2020-as győzteseit.
Klasszikus magazin

Olyan volt a teste, mint egy sámándob – 75 éve hunyt el Bartók Béla

Halála után három emberöltővel felidézzük Bartók utolsó éveit, és beleolvasunk Yehudi Menuhin nekrológjába. A zeneszerző iskolákat teremtett, hatalmas örökséget hagyott, amely egyszerre öröm és teher.
Klasszikus hír

3,5 millió dollárt fizettek a szexuális zaklatás miatt kidobott karmesternek

Miután kirúgta szexuális zaklatás miatt, még 3,5 millió dollárt fizetett a Metropolitan Opera James Levine-nak, írja a New York Times.