Klasszikus

Történelem a hangjegyek között

2019.12.16. 16:00
Ajánlom
„Az Adagietto titka talán csak az időkben rejlik, de most úgy éreztem, hogy a jó előadáshoz az időt kell kitágítani. Megnéztem utána az órámat: tíz perc telt el, többnek éreztem.” Kritika a Concerto Budapest november 4-i koncertjéről.

A Concerto Budapest és Gidon Kremer hangversenye olyan műsor volt, amely arra késztet, hogy mélyre ússz. A zenekar érzékenyen alkotta meg az est alaphangulatát Mahler népszerű Adagiettójával az V. szimfóniából, kijelölve a szerelem és a halál tematikáját. Keller András, az elismert hegedűs, aki tizenhat éve ragadott pálcát, olyan karmester, aki sokat követel. Mahler halkszavú szerelmes levelében ott volt a grandiozitás és a kozmikus idill észrevétlen érzése. Az Adagietto titka talán csak az időkben rejlik, de most úgy éreztem, hogy a jó előadáshoz az időt kell kitágítani. Megnéztem utána az órámat: tíz perc telt el, többnek éreztem.

79998158_10156354244012024_3592009444612898816_o-162351.jpg

A Concerto Budapest és Gidon Kremer koncertje, december 4. Müpa (Fotó/Forrás: Valuska Gábor / Concerto Budapest)

Nehezen hangszerelhető darab Bach Chaconne-ja a II. hegedűpartitából. Mindig van egyfajta veszteségérzet az átdolgozást hallva, a fennmaradó kérdés pedig: mik az előnyök? A Kremerata Baltica, amelyet Džeraldas Bidva koncertmester vezetett, névadójuk átiratában tolmácsolta a művet. Igazán intim és érző előadás volt, amely a pillanatban létezés, az együttjátszás örömét sugározta, még ha néha hiányzott is a szólóhegedű-változat nyersebb energiája.

Mert a Chaconne olyan, mint egy virágzó rózsa a fagyos télben, az ellentéteiben él,

és úgy éreztem, a kamarazenekari változatban kevéssé jelent meg ez az esszencia.

Alfred Schnittke III. hegedűversenye mint a hangversenyprogram koncertdarabja, inkább nagyigényű, mint virtuóz alkotás. A nyitó, tremolo-terhelt kadenciában már ott van az egész mű gondolatisága, és Gidon Kremer nagyszerűen kalauzolt át a tónusváltásain. A Concerto Budapest fúvósszekciójához a Kremerata négy vonósa csatlakozott, nagyszerű dinamikájú frázisokkal, világos értéssel tolmácsolták Schnittke-t. Játsszuk úgy a klasszikusokat, mint a kortársat, és a kortársakat, mint a klasszikust – mondta egyszer Kemenes András professzor a Zeneakadémiáról, és most ezt az elvet hallottam megvalósulni.

79220654_10156354243277024_4884489198469382144_o-162351.jpg

A Concerto Budapest és Gidon Kremer koncertje, december 4. Müpa (Fotó/Forrás: Valuska Gábor / Concerto Budapest)

Mieczysław Weinberg, noha néhányan a harmadik nagy szovjet zeneszerzőként emlegetik Sosztakovics és Prokofjev mellett, a koncertközönség nagyrésze előtt ismeretlen. Utolsó szimfóniáját, a Kaddisht (No. 21) Kremer fedezte fel újra (lemezt is készített belőle Mirga Gražinytė-Tyla karmesterrel és a birminghamiekkel).

A Kaddish gyászének a 20. század tragédiái után, amelyekből a zsidó származású Weinbergnek is kijutott.

(A zeneszerző az első világháború után született, és a Nintendo megjelenésének évében évében hunyt el – félelmetes belegondolni, élete mennyi mindent magába foglalt.) Talán nem ez a szimfónia Weinberg legjobb dramaturgiájú műve, de fájdalmasan hiteles. El kell merülni hozzá a szépségben, amelyet viszont mindig sötét árnyak borítanak be. A klezmer zene széttört motívumai egy széthullott kultúrát, emberségüktől megfosztott embereket evokálnak. És amikor a zeneszerző Chopin g-moll balladáját idézi, a hegedű megpróbálja visszajátszani a dallamot. Sikertelenül. Ahogy Polanski Zongorista című filmjében, itt is a fojtogató magány társul Chopinhez.

80228383_10156354243867024_4720146909157654528_o-162352.jpg

Zemlényi Eszter (Fotó/Forrás: Valuska Gábor / Concerto Budapest)

Kremer, aki a szólóhegedű szólamot játszotta, hátul, bal oldalt helyezkedett el, Zemlényi Eszter szopránénekesnő pedig a jobb oldalon. Az utolsó tételben, amelyben a szopránéneket a zenekar elhaló hangjai kísérik, kitágult a tér. A Concerto Budapest és a Kremerata Baltica egyesített együttese nagylátószögben vetítette fel Weinberg a fájdalmas történelmi tablóját.

Hol, mi?

Concerto Budapest, Kremerata Baltica és Gidon Kremer. 2019. december 4. Müpa.

„Gyakran erősebb a PR, mint a művész egyénisége”

Kapcsolódó

„Gyakran erősebb a PR, mint a művész egyénisége”

Gidon Kremer február 27-én lett 70 éves, együttese, a Kremerata Baltica pedig idén 20 esztendős. Május 19-én a Concerto Budapesttel együtt ünneplik a születésnapot, ennek kapcsán kérdeztük a világhírű hegedűművészt.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Modigliani napi száz rajzot is készített, de ugyanilyen tempóban meg is semmisítette műveit

1920. január 24-én, alig 36 évesen hunyt el Amedeo Modigliani olasz festő, szobrász. A szegénységben élő művész jellegzetes elnyújtott alakjai ma már csillagászati összegekért kelnek el az árveréseken.
Vizuál

Az első önarckép, amely tükrözte Van Gogh elmeállapotát

Vincent Van Gogh munkásságának vezető szakértői igazolták, hogy az oslói Nemzeti Múzeum gyűjteményében található önarcképet valóban a holland mester festette. A különleges alkotás 1889-ben készült, mikor a művész pszichózisa miatt többször is kezelésre szorult.
Könyv

Bartis Attilának adják a Bartók Imre által visszautasított Térey-díjat

Ezzel az író lesz a 45. Térey-ösztöndíjas, miután Bartók nem kívánt élni az ösztöndíj kínálta lehetőséggel - közölte a Petőfi Irodalmi Múzeum (PIM) szerdán.
Zenés színház

Világhírű baritonunk – 80 éves Miller Lajos

A hetvenes években aratta első komoly sikereit az Operaház színpadán, és baritonszerepekben sokak szívébe belopta magát. Európa és Amerika legrangosabb operaházaiban énekelt, az utóbbi években pedig a magyar vidéken szervezett koncerteket. Miller Lajost köszöntjük.
Klasszikus

Egy nő nem csupán a gitárját tudja behangolni, hanem akár zenét is írhat

Egyre nyilvánvalóbb, hogy a nők legalább annyira értenek a zenéhez, mint a férfiak. De milyenek a lehetőségeik, és mennyi terük van alkotni? Erről kérdeztük Barna Emília szociológust.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus lemez

Nicola Benedetti is fellép a Grammy-átadón

A skót hegedűművész is ott lesz január 26-án az egyik legnagyobb zenei díj átadóján. Az is lehet, hogy kap valamit.
Klasszikus hír

Bionikus kesztyűben újra képes zongorázni a brazil zongoraművész

Több mint 20 év után ismét képes mindkét kezével zongorázni Joao Carlos Martins brazil zongoraművész, Johann Sebastian Bach zenéjének egyik legnevesebb előadója.
Klasszikus hír

Tabea Zimmermann brácsaművész az idei Siemens-díj nyertese

Az elismerés nem csekély, negyedmillió eurós pénzjutalommal is jár.
Klasszikus gyász

Elhunyt Kraszna László klarinétművész, tanár

Halálhírét a Snétberger Zenei Tehetség Központ közölte, ahol az utóbbi években tanított. Korábban az Állami Hangversenyzenekar művésze volt, ő alapított a Budapesti Klarinétegyüttest.
Klasszikus Nők a zenében

Egy nő nem csupán a gitárját tudja behangolni, hanem akár zenét is írhat

Egyre nyilvánvalóbb, hogy a nők legalább annyira értenek a zenéhez, mint a férfiak. De milyenek a lehetőségeik, és mennyi terük van alkotni? Erről kérdeztük Barna Emília szociológust.