Klasszikus

Transzcendens etűdök - maratoni előadásban

2011.05.16. 13:19
Ajánlom
A május 22-i Liszt-maratonhoz minden szempontból tökéletesen illő produkcióra készül Igor Levit: délután kettőkor kezdődő koncertjén Liszt összes Transzcendens etűdje megszólal. A virtuóz darabok alapján képet kaphatunk Liszt egész Európát - de persze legfőképp a hölgyeket - lázba hozó boszorkányos zongorázásáról.

Igor Levit zongoraművész 1987-ben született Nyizsnij Novgorodban. Igen korán kezdte zenei tanulmányait, már hatévesen fellépett szülővárosa Filharmonikus Zenekarával. Nyolcéves korában családja Németországba költözött. Zenei fejlődésére komoly hatást gyakorolt Alfred Brendel, Grigorij Szokolov, Mitsuko Uchida és Andreas Staier. Több versenyen is sikerrel szerepelt, 2004-ben például az athéni Maria Callas Grand Prix második díját, 2005-ben - legfiatalabb résztvevőként - ezüstérmet, kamarazenei különdíjat, közönségdíjat, valamint kortárs mű előadásáért különdíjat nyert az Arthur Rubinstein Nemzetközi Versenyen. Szólistaként rangos koncerttermekben és fesztiválokon szerepelt, kamarapartnerei között pedig olyan művészek szerepelnek, mint Szergej Krilov, Kim Kashkashian vagy Maxim Vengerov, akivel a Budapesti Tavaszi Fesztivál vendégeként is fellépett.

A Liszt-maratonon Igor Levit Liszt tizenkét Transzcendens etűdjét játssza majd. Liszt mindössze 15 éves volt, amikor gyermekkori tanára, Carl Czerny felfogásában elkezdett etűdöket, azaz technikai gyakorlatokat írni. Bár az eredetileg tervezett 48 darabból csak tucatnyi készült el, felívelő zongoravirtuózi és tanári pályafutásának „melléktermékeként" a későbbiekben is írt etűdöket, a korai darabokat pedig - Paganini és Chopin hatására - technikailag és zeneileg is igényesebbé formálta. Az átdolgozott sorozatot Liszt 1838-ban Études d'execution transcendante, azaz Felsőbbrendű nehézségű gyakorlatokcímmel adta ki, utalva az előadás minden eddigit felülmúló nehézségeire, és a zongora hangszerszerűségén túllépő megoldásokra. Liszt pályafutásának fordulatait jelzi, hogy 1851-ben másodszor is alaposan átdolgozta a ciklust, ezúttal számos egyszerűsítéssel enyhítve az előadás „transzcendens" problematikáján - és ekkor ajánlotta a sorozatot egykori mesterének. Az etűdöket néhány kivételtől eltekintve programatikus címekkel látta el Liszt (a legismertebbek: Mazeppa, Feux follets - Lidércfény, Eroica, Wilde Jagd - Vad hajsza, Ricordanza - Emlékezés, Harmonies du soir - Esti harmóniák, Chasse-neige - Hóvihar), amelyek - jóllehet állítólag utólag kerültek a kottába - egyúttal hangulatvilágukat, „tartalmukat" is megvilágítják.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Jazz/World

Szívbemarkoló énekléssel mondott végleg búcsút a színpadnak a 93 éves kubai ikon, Omara Portuondo Budapesten – VIDEÓ

A kubai zene élő legendája, a 93 éves Omara Portuondo az előzetes tervek szerint Budapesten adta volna élete utolsó koncertjét október 6-án a Papp László Sportarénában, ám egészségügyi állapota miatt erre végül nem kerülhetett sor.
Vizuál

A bronzkor csodája – bárki megcsodálhatja a 3000 éves Somló-hegyi nyakéket a Nemzeti Múzeumban

A Nyakék a késő bronzkorból címmel megnyitott kamaratárlat a Nemzeti Múzeum Széchényi-termében látogatható. A bronzkor csodájára a Somló-hegyen bukkantak rá a múzeum régészei idén nyáron, a kincsleletet tartalmazó korsó felnyitásáról videó is készült.
Zenés színház

„Megéri jónak lenni” – interjú a Budapesti Operettszínház készülő operettmusicaljének szereplőivel

Pejtsik Péter és Orbán János Dénes Hamupipőke című operettmusicaljét november 15., 16. és 17-én mutatja be a Budapesti Operettszínház, Bozsik Yvette Kossuth-díjas balettművész, koreográfus rendezésében.
Vizuál

Világsztárok alakjában látható Mucsi Zoltán a közelmúltban megnyílt ingyenes kiállításon

Ingyenes kiállítás nyílt a Freyler Art Galériában, amelyben a Mucsi Zoltánról korábban naptárként megjelent fotósorozat további képei láthatók. A színművész ismert emberek és fiktív karakterek bőrébe bújva látható.
Klasszikus

Kínai és dél-koreai győzelemmel zárult a IV. Liszt Ferenc Nemzetközi Zongoraverseny

A döntőt a New York-i Carnegie Hall nagytermében tartották. A szervezők szerint a verseny idén újabb mérföldkőhöz ért el, és minden korábbinál nagyobb közönségnek sikerült átadni Liszt Ferenc zenéjét.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Várjon Dénes albumát az év kamarazenei lemezének választották a Német Zenekritikusok

Miután a neves elismerés negyedéves fordulóin a kiváló zongoraművész és Antje Weithaas hegedűművész Beethoven-szonátákat felvonultató lemezsorozatának két albumát is díjazták, a sorozat egésze a kategória nagydíját is elnyerte.
Klasszikus ajánló

Világsztárok sorakoznak fel a magyar muzsikusnövendékek továbbképzése mögött – újra Concerto Mesteriskola

Szűcs Máté és Takács-Nagy Gábor, a kamarazenei élet két kiválósága október 15-én és 16-án ingyenes, nyilvános mesterkurzust tart a Concerto Budapest Páva utcai székházában.
Klasszikus ajánló

Maxim Rysanovval koncertezik a Budapesti Vonósok

A neves brácsaművész Schubert Arpeggione szonátáját adja elő a Zeneakadémián. A műsor második felében egy Mendelssohn-átirat hangzik el.
Klasszikus hír

Kínai és dél-koreai győzelemmel zárult a IV. Liszt Ferenc Nemzetközi Zongoraverseny

A döntőt a New York-i Carnegie Hall nagytermében tartották. A szervezők szerint a verseny idén újabb mérföldkőhöz ért el, és minden korábbinál nagyobb közönségnek sikerült átadni Liszt Ferenc zenéjét.
Klasszikus magazin

Öt nem operai mű Vajda János születésnapjára

Vajda János Kossuth-díjas zeneszerző 1949. október 8-án született Miskolcon. A kerek évforduló alkalmából az operáival nagy népszerűségre szert tevő komponista további művei közül ajánlunk néhány különösen szépet.