Klasszikus

Trio Lignum: 10+1

2008.10.19. 00:00
Ajánlom
Amikor 1997-ben a Szombathelyi Bartók Fesztiválon közös koncertet adott a magyar kortárszenei élet három legjelentősebb fúvós játékosa, aligha gondolták, hogy rövid időn belül állandó zenei társulásként fogják folytatni pályájukat, mégpedig az első koncerten mindjárt kikristályosodott koncepció szellemében.

Azóta eltelt tizenegy év, a Trio Lignum számos nagy sikerű koncertet adott – egyebek mellett korábbi Őszi Fesztiválokon is –, megjelent két lemeze, s úgy tűnik, nemcsak zenetörténészek és szakmabeliek, hanem a közönség számára is egyre vonzóbb, amikor kortárs darabok régi – sőt, nagyon régi – zenékkel párba állítva válnak megismerhetővé.

A Trio Lignum repertoárja elképesztően tág, a 12. századtól a 21. századig ível, ugyanakkor különös „lyuk” tátong benne. Éppen a hagyományos koncertéletet és hanglemezipart meghatározó „nagy” tradíció, a nagyjából 1750 és 1900 közötti időszak zenéi hiányoznak belőle (kivételek persze akadnak: például a ma is elhangzó Haydn-miniatűrök). A „jelző nélküli zene” tehát – ahogy a 20. század egyik legjelentősebb zenetörténésze, Hans Heinrich Eggebrecht nevezte –, amelyet a zenetörténeti gondolkodás megkülönböztet az őt megelőző és követő repertoároktól: a régi és új zenétől. E két jelző ebben az esetben persze elsősorban kirekesztő jellegű, mindarra vonatkozik, ami a „tulajdonképpeni” zenén kívül áll. És e jelzők jelentése is meglehetősen üres ebben a kontextusban, amennyiben a klasszikus-romantikus hagyomány dominanciája következtében ma a régi zene hat az újdonság erejével, történeti szempontból pedig – gondoljunk például a fél évszázada elhunyt Schönbergre – az „új” zene egy jelentős része is meglehetősen régi.

A Trio Lignum számára a zene nem történeti jelenség, s a régi zenéket sem historizáló szándékkal közelítik meg: a zene e három kivételes muzsikus számára az, ami pillanatnyilag szól; a zenetörténet nagy alakjai kortársainkká válnak, amint a zenéjük találkozik a mai hallgatóval. Guillaume de Machaut teológiai-filozófiai játéka „A végem a kezdetem…” című rondeau-ban például aligha vesztette aktualitását a keletkezése óta eltelt bő hatszáz év során. És Josquin des Prés elképesztően komplex proporciós kánonján sem lépett túl az idő: efféle struktúrákat átlátni és megalkotni a 21. század elején is komoly kihívás.

A trió tízéves születésnapjának megünneplése – a hazai koncertélet sajátosságai folytán, no és persze kollektív figyelmetlenségből – tavaly elmaradt. A Trio Lignum azonban nem öregedett sokat az elmúlt év során. Mai koncertjükön felidézik az együttes repertoárján szereplő legkedvesebb „öreg zöldeket”, válogatást adnak a 20. század második felének esztétikailag és mennyiségileg is rendkívül gazdag magyar filmzenei hagyományából [„Filmmúzeum”], s persze új darabokat is bemutatnak. Utóbbiakról, a koncert középső blokkjáról az alábbiakat írta Rozmán Lajos:

„Alkal-mi-dal – fogalmazhatnánk némileg „partinagyosan”, és ebből, mint minden szójátékból, bőven kibontható annyi többlet, amennyit egy szórólap elbír. Ha csak a két végénél fogjuk meg, már helyben vagyunk: ezek a darabok valóban frissek, ha nem is alkalmiak abban az értelemben, ahogy ez sajna gyakran elhangzik. Mert a másik vég, a „dal”, hitünk szerint örökre szól, bármilyen korból jöjjön is - ezek a nekünk oly kedves és nagyra tartott szerzők a 111 éves Lignum jubileumon már nem lesznek kortársak. Még egyszer mondom: dal, mert a Lignum-tagok olvasatában minden zenét a dalra fakadás még ma sem szűnő igénye hoz létre és szólaltat meg.

"…és egy kicsit benne vagyok ééén" énekli a sláger, vagyis benne vagyunk „mi”, ami annyit tesz, hogy az itt, és a „Filmmúzeumban” bemutatott darabok nemcsak a kölcsönös nagyrabecsülés, de a zenében (is) oly fontos barátság gyümölcsei: 2 in 1.

2008. október 19. 19:30 - Katona József Színház
Trio Lignum: 10+1
Tagjai: Klenyán Csaba (klarinét), Rozmán Lajos (klarinét), Lakatos György (fagott); km.: Ónodi Eszter, Földes Imre, Máté Gábor, Sáry László, Vidovszky László
„Lignum öreg zöldek” - G. Machaut: „A végem a kezdetem…”; J. Bull: In Nomine IV, J. des Prés: Proporciós kánon, W. A. Mozart: B-dúr divertimento KV.439/b/I.tétel, J. Haydn: Darabok zenélő órára
„Alkalmi ősbemutatók" - Jeney Zoltán: Wohin, Serei Zsolt: KLARO, Sári József: Troika, Sáry László: Szimfónia 4 tételben, Vidovszky László: Breaking News, Kondor Ádám: Bizarre Objects IV - Grand Recit
„Filmmúzeum” - Selmeczi György: Magunk mozija [Aranyember], Hollós Máté: Valse triste [Retúr], Vukán György: Valse [Ötödik pecsét], Petrovics Emil: Fanfan [Kölyök], Márta István: Trio 1-2 [Mobilfilm], Sáry László: Harangok az esti szélben [Nádler I.-portréfilm], Jeney Zoltán: Francia négyes [Szindbád])

 
 

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Lábnyomok előttem és mögöttem – beszélgetés Bérczes Lászlóval

Tavaly jelent meg Kötőszavak címmel Bérczes László könyve, amiben a szerző ezúttal magáról ír. A kötet apropójából ültünk le beszélgetni a Jászai-díjas rendezővel.
Klasszikus

Osztrák és román versenyzők nyertek az 5. Fehér Ilona Nemzetközi Hegedűversenyen

A Kokas Katalin és Kelemen Barnabás által kilenc éve életre hívott Fesztivál Akadémia Budapest keretében rendezték meg július 4. és 14. között Budapesten a 22 év alattiaknak szóló 5. Fehér Ilona Nemzetközi Hegedűversenyt.
Színház

„Minden este hazaviszek én is valamit” – interjú Schell Judittal

Mit tegyünk, hogy elkerüljük a szokásos párkapcsolati zsákutcákat? Hogyan építünk torlaszt és falakat a játszmáinkból? Ilyen és hasonló kérdésekre keresi a választ a Szeretetkert című előadás a Kultkikötőben július 27-én. Balatonszárszón négy kiváló színművész, Schell Judit, Jordán Adél, Mészáros Máté és Szervét Tibor várja a nézőket.
Zenés színház

Élje át ön is élő időben a Bayreuth-i Ünnepi Játékok nyitóelőadását!

Wagner ritkán játszott operájának, a Trisztán és Izoldának élő közvetítése Bayreuth-ból Magyarországon először 2024-ben, kizárólag a budapesti Cinema MOM moziban lesz megtekinthető.
Vizuál

Mikor pusztul el egy birodalom? – szeptemberben érkezik a mozikba Francis Ford Coppola új filmje

Megérkezett az első magyar teaser előzetes a legendás amerikai rendező legújabb, Megalopolisz című sci-fijéhez, amely Coppola testamentuma és egyben a gyáva hollywoodi stúdiórendszer kritikája is.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Európai és argentin tánczenék találkozása – Pápán lép fel a Pannon Ifjúsági Zenekar

Július utolsó előtti vasárnapján különleges zenei programra várja a hallgatóságot a Pannon Ifjúsági Zenekar Pápán, a lenyűgöző Esterházy-kastély udvarán: az elmúlt évszázadok dél-amerikai és európai zenéje ad egymásnak randevút az együttes tolmácsolásában.
Klasszikus kritika

Világrengető dallamok – az elmúlt száz évből származó zenéket játszottak a Berlini Konzerthausban

A modern kor mesterművei – ezzel a címmel hirdette évadzáró koncertjét a Berlini Konzerthaus Zenekara. Az együttes idén nagy hangsúlyt fektetett a 20-21. századi alkotásokra, már a szezon elején is hangversenyt szenteltek a témának.
Klasszikus hír

Osztrák és román versenyzők nyertek az 5. Fehér Ilona Nemzetközi Hegedűversenyen

A Kokas Katalin és Kelemen Barnabás által kilenc éve életre hívott Fesztivál Akadémia Budapest keretében rendezték meg július 4. és 14. között Budapesten a 22 év alattiaknak szóló 5. Fehér Ilona Nemzetközi Hegedűversenyt.
Klasszikus ajánló

Idén is régizenei hétvégék várják a közönséget Eszterházán

Idén nyáron is Eszterházára invitálja a közönséget a Haydneum – Magyar Régizenei Központ, ahol július 19. és augusztus 25. között hat hétvégén keresztül magas színvonalú, korhű hangszeres régizenei hangversenyeket rendeznek.
Klasszikus beszámoló

Kobayashi Ken-Ichiróval turnézott Japánban a MÁV Szimfonikus Zenekar

A MÁV Szimfonikus Zenekar a legutóbbi, 2019-es nagy sikerű japán turné után idén június 17-től július 7-ig újra a „felkelő nap országának” nagyvárosaiban vendégszerepelt, Kobayashi Ken-Ichiro vezényletével.