Klasszikus

Trio Lignum: 10+1

2008.10.19. 00:00
Ajánlom
Amikor 1997-ben a Szombathelyi Bartók Fesztiválon közös koncertet adott a magyar kortárszenei élet három legjelentősebb fúvós játékosa, aligha gondolták, hogy rövid időn belül állandó zenei társulásként fogják folytatni pályájukat, mégpedig az első koncerten mindjárt kikristályosodott koncepció szellemében.

Azóta eltelt tizenegy év, a Trio Lignum számos nagy sikerű koncertet adott – egyebek mellett korábbi Őszi Fesztiválokon is –, megjelent két lemeze, s úgy tűnik, nemcsak zenetörténészek és szakmabeliek, hanem a közönség számára is egyre vonzóbb, amikor kortárs darabok régi – sőt, nagyon régi – zenékkel párba állítva válnak megismerhetővé.

A Trio Lignum repertoárja elképesztően tág, a 12. századtól a 21. századig ível, ugyanakkor különös „lyuk” tátong benne. Éppen a hagyományos koncertéletet és hanglemezipart meghatározó „nagy” tradíció, a nagyjából 1750 és 1900 közötti időszak zenéi hiányoznak belőle (kivételek persze akadnak: például a ma is elhangzó Haydn-miniatűrök). A „jelző nélküli zene” tehát – ahogy a 20. század egyik legjelentősebb zenetörténésze, Hans Heinrich Eggebrecht nevezte –, amelyet a zenetörténeti gondolkodás megkülönböztet az őt megelőző és követő repertoároktól: a régi és új zenétől. E két jelző ebben az esetben persze elsősorban kirekesztő jellegű, mindarra vonatkozik, ami a „tulajdonképpeni” zenén kívül áll. És e jelzők jelentése is meglehetősen üres ebben a kontextusban, amennyiben a klasszikus-romantikus hagyomány dominanciája következtében ma a régi zene hat az újdonság erejével, történeti szempontból pedig – gondoljunk például a fél évszázada elhunyt Schönbergre – az „új” zene egy jelentős része is meglehetősen régi.

A Trio Lignum számára a zene nem történeti jelenség, s a régi zenéket sem historizáló szándékkal közelítik meg: a zene e három kivételes muzsikus számára az, ami pillanatnyilag szól; a zenetörténet nagy alakjai kortársainkká válnak, amint a zenéjük találkozik a mai hallgatóval. Guillaume de Machaut teológiai-filozófiai játéka „A végem a kezdetem…” című rondeau-ban például aligha vesztette aktualitását a keletkezése óta eltelt bő hatszáz év során. És Josquin des Prés elképesztően komplex proporciós kánonján sem lépett túl az idő: efféle struktúrákat átlátni és megalkotni a 21. század elején is komoly kihívás.

A trió tízéves születésnapjának megünneplése – a hazai koncertélet sajátosságai folytán, no és persze kollektív figyelmetlenségből – tavaly elmaradt. A Trio Lignum azonban nem öregedett sokat az elmúlt év során. Mai koncertjükön felidézik az együttes repertoárján szereplő legkedvesebb „öreg zöldeket”, válogatást adnak a 20. század második felének esztétikailag és mennyiségileg is rendkívül gazdag magyar filmzenei hagyományából [„Filmmúzeum”], s persze új darabokat is bemutatnak. Utóbbiakról, a koncert középső blokkjáról az alábbiakat írta Rozmán Lajos:

„Alkal-mi-dal – fogalmazhatnánk némileg „partinagyosan”, és ebből, mint minden szójátékból, bőven kibontható annyi többlet, amennyit egy szórólap elbír. Ha csak a két végénél fogjuk meg, már helyben vagyunk: ezek a darabok valóban frissek, ha nem is alkalmiak abban az értelemben, ahogy ez sajna gyakran elhangzik. Mert a másik vég, a „dal”, hitünk szerint örökre szól, bármilyen korból jöjjön is - ezek a nekünk oly kedves és nagyra tartott szerzők a 111 éves Lignum jubileumon már nem lesznek kortársak. Még egyszer mondom: dal, mert a Lignum-tagok olvasatában minden zenét a dalra fakadás még ma sem szűnő igénye hoz létre és szólaltat meg.

"…és egy kicsit benne vagyok ééén" énekli a sláger, vagyis benne vagyunk „mi”, ami annyit tesz, hogy az itt, és a „Filmmúzeumban” bemutatott darabok nemcsak a kölcsönös nagyrabecsülés, de a zenében (is) oly fontos barátság gyümölcsei: 2 in 1.

2008. október 19. 19:30 - Katona József Színház
Trio Lignum: 10+1
Tagjai: Klenyán Csaba (klarinét), Rozmán Lajos (klarinét), Lakatos György (fagott); km.: Ónodi Eszter, Földes Imre, Máté Gábor, Sáry László, Vidovszky László
„Lignum öreg zöldek” - G. Machaut: „A végem a kezdetem…”; J. Bull: In Nomine IV, J. des Prés: Proporciós kánon, W. A. Mozart: B-dúr divertimento KV.439/b/I.tétel, J. Haydn: Darabok zenélő órára
„Alkalmi ősbemutatók" - Jeney Zoltán: Wohin, Serei Zsolt: KLARO, Sári József: Troika, Sáry László: Szimfónia 4 tételben, Vidovszky László: Breaking News, Kondor Ádám: Bizarre Objects IV - Grand Recit
„Filmmúzeum” - Selmeczi György: Magunk mozija [Aranyember], Hollós Máté: Valse triste [Retúr], Vukán György: Valse [Ötödik pecsét], Petrovics Emil: Fanfan [Kölyök], Márta István: Trio 1-2 [Mobilfilm], Sáry László: Harangok az esti szélben [Nádler I.-portréfilm], Jeney Zoltán: Francia négyes [Szindbád])

 
 

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Bemutatták a Természetes fényt a Berlinalén – A sajtóvisszhangokból válogattunk

Kedden, a Berlinale második napján mutatták be Nagy Dénes Természetes fény című nagyjátékfilmjét. A magyar alkotást méltató külföldi kritikákból válogattunk.
Klasszikus

Egy egész nap Mozart bűvöletében – Íme a Mozart-nap teljes programja!

A Concerto Budapest élőben közvetíti a 3+1 koncertből és egy exkluzív körkapcsolásból álló nagyszabású Mozart-napját. A nap sztárszólistája Angela Hewitt. Egy újonnan felfedezett mű, a D-dúr Allegro is elhangzik.
Plusz

Anthony Hopkins… ááá, ehhez már nem lehet mit hozzátenni!

A hazai sajtón is végigsöpört a 83 éves angol színészlegenda legújabb videója. Nézze meg, hányféleképp találtak rajta fogást az egyes orgánumok. Szubjektív sajtószemle
Vizuál

Klausztrofób kollázs az emberi diszfunkcióról – Fliegauf Bence új filmje a Berlinalén debütált

Fliegauf Bence Rengeteg – Mindenhol látlak című filmjét a Berlinale harmadik napján láthattuk. Soha nincs könnyű dolga annak a rendezőnek, aki egy sikeres epizódfilm folytatására adja a fejét, ugyanis mindenki az elsőhöz fogja mérni az újat. Nem tettek másként a kritikusok sem. A filmről megjelent véleményekből válogattunk.
Vizuál

Enyedi Ildikó kémthriller sorozattervét díjazták a Berlinalén

A Balaton Brigád című sorozatot kilenc másik tervvel szemben találták a legjobbnak a Berlinale Co-Pro Series nevű rendezvényén – írta meg a hvg.hu.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Egy egész nap Mozart bűvöletében – Íme a Mozart-nap teljes programja!

A Concerto Budapest élőben közvetíti a 3+1 koncertből és egy exkluzív körkapcsolásból álló nagyszabású Mozart-napját. A nap sztárszólistája Angela Hewitt. Egy újonnan felfedezett mű, a D-dúr Allegro is elhangzik.
Klasszikus interjú

„Közös nyelven zenélünk” – Újjáalakult a Kelemen Kvartett

Két éve ideiglenesen feloszlott, most újjáalakult az elmúlt évtized legsikeresebb kamarazenei együttese. A két alapító, Kelemen Barnabás és Kokas Katalin Vashti Mimosa Hunter csellóművésszel és Jonian Ilias Kadesha hegedűművésszel a Bartók Tavasz fesztiválon mutatkoznak be. Nem akármilyen vállalással: két koncerten Bartók hat vonósnégyesét adják elő.
Klasszikus hír

Bartók nevét viseli a Müpa új fesztiválja

Online zajlik a Bartók Tavasz Művészeti Hetek április 2. és 18. között. Nemcsak a Müpából, hanem Európa neves hangversenytermeiből is közvetítenek koncerteket, amelyeket a közönség ingyenesen láthat a képernyőkön. Mutatjuk, milyen programok lesznek.
Klasszikus ajánló

Csajkovszkij legnépszerűbb zongoraversenyével lép fel Farkas Gábor

Farkas Gábor zongoraművész közreműködésével ad online hangversenyt a Nemzeti Filharmonikus Zenekar Nánási Henrik vezényletével csütörtökön a Zeneakadémiáról.
Klasszikus online közvetítés

Feledkezzünk bele a klasszikus zene dallamaiba!

A Filharmónia Magyarország novemberben nyitotta meg virtuális koncerttermét, így a vírushelyzethez alkalmazkodva folytatják missziójukat és népszerűsítik a klasszikus zenét. Az élő közvetítések a Filharmónia közösségi oldalain követhetőek. Márciusban közel húsz koncerten hallhatja a közönség hazánk legkiválóbb zenekarait, művészeit.