Klasszikus

Trisztán és hizlalda

2004.02.17. 00:00
Ajánlom
Bocsánat a hülye címért, de minden kezdet nehéz. És így volt ezzel a DVD-vel is, amelyen a Metropolitan Opera Trisztán és Izolda-előadása látható. Már a dátum is homályos, hiszen kiadás szerint idei az anyag, televíziós sugárzás szerint 2001-es, de az előadás 1999-ben volt. És akárhogyan nézzük, az ember egy kicsit fennakad azon, hogy a szerelmeseket két olyan ember alakítja, akik fizikailag képtelenek megölelni egymást, akkorára nőttek az idők során: Ben Heppner és Jane Eaglen. (Azóta sokat változott a helyzet: Heppner legalább harminc kilót fogyott, úgyhogy most inkább arról beszélnek, hogy őt is utolérte a végzet, pocakjával együtt a hangját is elvesztette.)

Éveken át nem játszották a Metben a Trisztánt, bár minden megvolt hozzá: kedv, szándék, pénz, karmester, zenekar, rendező. Csak énekes nem akadt. Így amikor a kanadai hőstenor, Ben Heppner fölvette a repertoárjára a szerepet, a színház lecsapott rá. Végre. A Met ebből a szempontból is hagyományos színház, hangra mennek, nem egyéb szempontokra. Heppner mellé oda merték tenni Eaglent, ami azt jelenti, hogy a mű öt órával a kezdés után, a harmadik felvonás végén is szól, egyik énekes sem fárad ki. Eaglen a főszereplők közül a kevésbé meggyőző, mert ő csak kitartó, de elég furcsán énekel, ahogy kifeszíti a gyomrát, és nyomja, nyomja. Heppner hibátlan egy olyan szerepben, amelytől még a legvagányabb tenorok is megremegnek, egy akkora színházban, ahol nem lehet halknak lenni, mert akkor nem hallják az erkélyen, miről is van szó.

A többi az, ami már megvolt. A rendező Dieter Dorn nagyon tiszta, nagyon világos munkát végez, gyönyörű a színpad, és minden mozdulat és világítási megoldás értelmes, csak közelebb visz a lényeghez. A karmester James Levine, aki kimerültnek látszik, ahogy fejét a mellére buktatva, reszkető bal kézzel dirigál, de a zenekar nagyszerűen szól. A nagy boldogságban, hogy a főszereplők megvannak, elfeledkeztek a mellékszereplőkről, Kurwenal kifejezetten kínos produkciót nyújt.

A lényeg azonban megvan. Mert a Trisztán egyik problémája az, hogy minden lényeges benne van az Előjátékban és Izolda szerelmi halálában, meg kell győzni a közönséget, hogy a közben lezajló néhány órácska is lényeges, valahogy úgy, ahogyan érdemes a József és testvéreit is elolvasni, bár a történetet tömörebben foglalja össze a Biblia. De ahogyan Thomas Mann gépelője is azt mondta: legalább tudjuk, hogyan is történt igazából, itt is ugyanez az érzés. Minden fontos. Minden kimaradt percért kár lenne.

A másik fontos kérdés tulajdonképpen a színház belügye, de mivel a Metropolitan köztulajdon, mindannyiunké, akik operát hallgatunk, hát nekünk is fontos. Arról van szó, hogy az előadás reprezentatív legyen, színvonalas is legyen, és kifejezze azt a kort, amelyben létrehozták. Nehezebb, mint gondolnánk, mert a korszerű előadás a külsőségekre koncentrál, inkább szépek legyenek az énekesek, mint jók. A Metropolitan éveken át várt arra, hogy ne innét induljon el, de közben mégsem játszhatta el az operamúzeumot.

Siker. Nem tudom, min múlik, talán apróságokon. Hogy Trisztán hajviselete olyan, mint a szumó birkózóké, ami tizenöt éve még elképzelhetetlen lett volna operaszínpadon. Talán a lényeges dolgok számítanak, a zenekari játék intenzitása, a fényekkel elmesélt történet. Akárhogyan van is, vállalható előadás. Nekik is, nekünk is.

(Wagner: Tristan und Isolde – Deutsche Grammophon, 2004)

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Kiderült, mit gondol a Metropolitan Opera főigazgatója az énekesekről

Tizenhárom éve áll a New York-i operaház élén, Peter Gelb mindennel találkozott már.
Klasszikus

A 13 éves Rozsonits Ildikó sikere a grazi ifjúsági zongoraversenyen

Rozsonits Ildikó megnyerte a 13-15 évesek korosztályát, de a többi csoportban is akadnak magyar befutók a VI. Nemzetközi Ifjúsági Bartók Zongoraversenyen.
Vizuál

Illusztrátoroktól kérhetsz személyre szóló rajzot karácsonyra

A legviccesebb kérésekről vagy a legemlékezetesebb kliensekről kérdeztük az illusztrátorokat a Pagony lassan hagyományosnak számító karácsony előtti jótékony rajzolása kapcsán.
Vizuál

Elfajzott művészet a javából – Vaszilij Kandinszkij

Olyan művészetet akart teremteni, amely megszabadul a tárgyi ábrázolásból. A szovjetek elől Németországba menekült, a nácik elől Franciaországba. 75 éve hunyt el Vaszilij Kandinszkij.
Tánc

"Nem hiszek abban, hogy ütni-verni kell a táncosokat" – Interjú Aradi Máriával

Aradi Mária nemrég ünnepelte a 75. születésnapját, de ma is rendületlenül dolgozik a Magyar Nemzeti Balett betanító balettmestereként. Nagyívű balett-táncosi pályájáról szerényen beszél, a jelenkori tendenciákról pedig határozott véleménye van.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus kritika

Martha Argerich nem mondta le, hálistennek

A Liszt Ferenc Kamarazenekar koncertjén az argentin zongoraművésznő ragyogó Beethoven-zongoraversennyel mutatta meg, hogy nem lehet megunni egy darabot akkor sem, ha 70 éve játssza.
Klasszikus interjú

Szüts Apor: „A tökéletességet nem lehet, és nem is kell elérni”

Szüts Apor számára korán jött az ismertség a komolyzene világában. Több interjúban is beszélt eddigi munkásságáról, most viszont a belső munkafolyamatokról és szemléletmódjáról tudhatunk meg részleteket, amelyekről talán a lámpalázzal vagy maximalizmussal küzdő fiatal zenészek is szívesen olvasnának. Így került szóba a fejlődés, az önkritika vagy a tökéletesség nemlétének témája is.
Klasszikus hír

Kecskés D. Balázs Istvánffy Benedek-díjat kapott

A fiatal zeneszerző Három románc című alkotása nyerte el a Magyar Zeneszerzők Egyesületének díját.
Klasszikus fidelio klasszik

Rost Andrea a Fidelio Klasszik vendége

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása december 14-én lesz hallható a 92.1-en, benne interjú Elek Ányossal, ifj. Harangozó Gyulával és Rost Andreával.
Klasszikus konferencia

Mi a helyzet a nőkkel a zenében?

Január 8-án és 9-én, az Átlátszó Hang Újzenei Fesztivál keretében szimpóziumot rendeznek a fenti kérdés megvitatására.