Klasszikus

Trisztán és hizlalda

2004.02.17. 00:00
Ajánlom
Bocsánat a hülye címért, de minden kezdet nehéz. És így volt ezzel a DVD-vel is, amelyen a Metropolitan Opera Trisztán és Izolda-előadása látható. Már a dátum is homályos, hiszen kiadás szerint idei az anyag, televíziós sugárzás szerint 2001-es, de az előadás 1999-ben volt. És akárhogyan nézzük, az ember egy kicsit fennakad azon, hogy a szerelmeseket két olyan ember alakítja, akik fizikailag képtelenek megölelni egymást, akkorára nőttek az idők során: Ben Heppner és Jane Eaglen. (Azóta sokat változott a helyzet: Heppner legalább harminc kilót fogyott, úgyhogy most inkább arról beszélnek, hogy őt is utolérte a végzet, pocakjával együtt a hangját is elvesztette.)

Éveken át nem játszották a Metben a Trisztánt, bár minden megvolt hozzá: kedv, szándék, pénz, karmester, zenekar, rendező. Csak énekes nem akadt. Így amikor a kanadai hőstenor, Ben Heppner fölvette a repertoárjára a szerepet, a színház lecsapott rá. Végre. A Met ebből a szempontból is hagyományos színház, hangra mennek, nem egyéb szempontokra. Heppner mellé oda merték tenni Eaglent, ami azt jelenti, hogy a mű öt órával a kezdés után, a harmadik felvonás végén is szól, egyik énekes sem fárad ki. Eaglen a főszereplők közül a kevésbé meggyőző, mert ő csak kitartó, de elég furcsán énekel, ahogy kifeszíti a gyomrát, és nyomja, nyomja. Heppner hibátlan egy olyan szerepben, amelytől még a legvagányabb tenorok is megremegnek, egy akkora színházban, ahol nem lehet halknak lenni, mert akkor nem hallják az erkélyen, miről is van szó.

A többi az, ami már megvolt. A rendező Dieter Dorn nagyon tiszta, nagyon világos munkát végez, gyönyörű a színpad, és minden mozdulat és világítási megoldás értelmes, csak közelebb visz a lényeghez. A karmester James Levine, aki kimerültnek látszik, ahogy fejét a mellére buktatva, reszkető bal kézzel dirigál, de a zenekar nagyszerűen szól. A nagy boldogságban, hogy a főszereplők megvannak, elfeledkeztek a mellékszereplőkről, Kurwenal kifejezetten kínos produkciót nyújt.

A lényeg azonban megvan. Mert a Trisztán egyik problémája az, hogy minden lényeges benne van az Előjátékban és Izolda szerelmi halálában, meg kell győzni a közönséget, hogy a közben lezajló néhány órácska is lényeges, valahogy úgy, ahogyan érdemes a József és testvéreit is elolvasni, bár a történetet tömörebben foglalja össze a Biblia. De ahogyan Thomas Mann gépelője is azt mondta: legalább tudjuk, hogyan is történt igazából, itt is ugyanez az érzés. Minden fontos. Minden kimaradt percért kár lenne.

A másik fontos kérdés tulajdonképpen a színház belügye, de mivel a Metropolitan köztulajdon, mindannyiunké, akik operát hallgatunk, hát nekünk is fontos. Arról van szó, hogy az előadás reprezentatív legyen, színvonalas is legyen, és kifejezze azt a kort, amelyben létrehozták. Nehezebb, mint gondolnánk, mert a korszerű előadás a külsőségekre koncentrál, inkább szépek legyenek az énekesek, mint jók. A Metropolitan éveken át várt arra, hogy ne innét induljon el, de közben mégsem játszhatta el az operamúzeumot.

Siker. Nem tudom, min múlik, talán apróságokon. Hogy Trisztán hajviselete olyan, mint a szumó birkózóké, ami tizenöt éve még elképzelhetetlen lett volna operaszínpadon. Talán a lényeges dolgok számítanak, a zenekari játék intenzitása, a fényekkel elmesélt történet. Akárhogyan van is, vállalható előadás. Nekik is, nekünk is.

(Wagner: Tristan und Isolde – Deutsche Grammophon, 2004)

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Székely Krisztát, Kováts Adélt és a kolozsvári társulatot is díjazta a POSZT

A XVIII. Pécsi Országos Színházi Találkozó szakmai, színész- és közönségzsűrije idén is döntött a fesztivál díjairól. A Kolozsvári Állami Magyar Színházé a legjobb előadásnak járó elismerés, a Fidelio támogatásával átadott legjobb 30 év alatti színésznőnek járó díjat Szakács Hajnalka vehette át. Íme a díjazottak listája!
Zenés színház

DaCapo: lehet kétszer is érdekes ugyanaz a produkció?

Ismerik azt a keserédes érzést, amikor felvirrad egy várva várt esemény utolsó napja? Ezzel ébredtünk ma Miskolcon immár túl operabáron, régi keresztény hagyományokat idéző felvonuláson, és a RockGiovanni második előadásán is.
Zenés színház

10 érdekesség a ma 75 éves Marton Éváról

Június 18-án ünnepli hetvenötödik születésnapját Marton Éva Kossuth-díjas operaénekes, a Magyar Szent István-rend birtokosa, a Corvin-lánc kitüntetettje, a nemzet művésze.
Vizuál

Frida Kahlo személyes tárgyai a Victoria és Albert Múzeumban

A Frida Kahlo: Making Her Self Up (Hogyan építette fel magát Frida Kahlo) című kiállítás több mint 200 tárgyat mutat be a művész mexikóvárosi szülőházából, a Kék Házból, ahol 1954-ben, 47 éves korában meghalt. Festményei július elején Budapestre érkeznek.
Zenés színház

Spontán, közös énekléssel zárult a miskolci operafesztivál

Dupla gálakoncerttel, utcabállal, remek hangulatban ért véget tegnap este a 18. Bartók Plusz. A friss Kossuth-díjas Sümegi Eszter még meg is énekeltette a Miskolci Nemzeti Színház közönségét.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus fszek

Új helyre költözik a FSZEK Zenei Gyűjteménye

Épületfelújítás miatt augusztus 6-ától várhatóan 2019 augusztusáig a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár Központi Könyvtárának épületében működik a Zenei Gyűjtemény.
Klasszikus díszpolgár

Horgas Eszter és Vásáry Tamás Budapest díszpolgára lett

A kitüntetés posztumusz díjazottja Burger Barna fotóművész és Hazay István Kossuth-díjas geodéta, az MTA tagja.
Klasszikus

Ha kottát nyomtatsz egy pólóra, legalább csináld jól

Valami nagyon nem a kotta szerint alakult az Amazonon.
Klasszikus gyász

87 évesen elhunyt Gennagyij Rozsgyesztvenszkij

A világhírű orosz karmester több ízben járt Magyarországon is. Több mint félszáz művet írtak neki kortárs zeneszerzők.
Klasszikus virtuózok

Daganatos betegségből gyógyuló sorstársainak gyűjt a Virtuózok döntőse

Lukács Gergely tavaly a döntőig jutott a Virtuózok tehetségkutató műsorban. A tubaművész most egy fontos ügy érdekében kéri közönségének támogatását. A rákból felépült művész a Démétér ház daganatos betegségből gyógyuló lakóinak szeretne segíteni, akik ugyanazt a nehéz utat járják végig, amit egykor ő.