Klasszikus

Tudjuk még szeretni a Für Elise-t?

2021.01.07. 12:30
Ajánlom
A Für Elise az egyik leghíresebb klasszikus zenei dallam, és sokak szerint akkor is túljátszott, ha gyakorlatilag sosem halljuk koncertteremben. Igor Levit szerint ez bizony nagy kár.

Néhány napja kapott hideget és meleget is az a cikk, amely Beethoven legrosszabb műveit vette sorra. A listán szerepelt a Für Elise is. Nem mintha kifejezetten rossz darab lenne: egyszerűen túljátszott, túl sok helyen hallottuk már. Ha felcsendül a váltakozó E és Disz hang, rögtön eszünkbe jutnak a kapucsengők, mobilcsengőhangok és zeneiskolai növendékhangversenyek.

A zeneszerzői kánonokról és művekről azonban érdemes rugalmasan gondolkodni, ezért örömmel láttam, hogy a New York Times ma reggeli számában

Igor Levit zongoraművész védelmébe veszi a jól ismert bagatellt, és elmondja, ő miért tartja értékesnek a klasszikus zene legismertebb darabját.

„A darabot nem lehet hallani a koncertteremben” – mondja Levit. – „Bizonyos értelemben lehetetlen eljátszani, ami bizony nagy kár.” Amikor a zongoraművész ráadásként mégis megpróbálta, a közönség egy része zavartan, kuncogva vagy a szemét forgatva fogadta.

De miért érdekes és értékes mégis a Für Elise? Ha választ kapunk a kérdésre, egyben azt is megválaszoljuk, miért nyerte el kétélű fegyvert jelentő népszerűségét.

Az első öt hang – az E és a Disz váltakozása – még nem árulja el, milyen hangnemben vagyunk. Van itt egyfajta rejtélyesség: a zene bármerre elindulhat. Aztán belép a bal kéz egy a-moll, majd egy E-dúr akkorddal, és „megjelenik az »Egyszer volt, hol nem volt« érzése…” Levit szerint az első egy perc a tér építéséről szól.

kottapelda1-121626.jpg

Für Elise 1. ábra: a nyitótéma (Fotó/Forrás: Fidelio)

Amikor a Beethoven oktávokat váltogat az E hanggal, teret biztosít a hamarosan felbukkanó első dallamnak, amely az emberi hang számára is énekelhető (a fenti felvételen 1:08-tól).

Ez az F-dúr rész kevésbé szokatlan felrakás: a jobb kézben a dallam, a bal kéz kísér. A témát pedig a darab legnehezebben játszható négy üteme zárja (2. ábra, kiemelve).

2abra-121625.jpg

Fül Elise 2. ábra (Fotó/Forrás: Fidelio)

Újra a nyitótémát halljuk, majd megváltozik a hangulat: viharos közjáték következik, a jobb kéz hangzatokból rajzol ki témát, miközben a bal kéz tizenhatodokkal támaszt kisebb vihart. „Igen drámai - mondja Levit. - „És rögtön hangos lesz a pedál használata miatt, egyszerűen a zongora akusztikájából következően.” Aztán a jobb kéz szólamában a tizenhatodok három oktávot járnak be – mintha szellő fújná őket. Beethoven pianissimót ír elő (3. ábra, kiemelés).

3abra-125931.jpg

Für Elise 3. ábra (Fotó/Forrás: Fidelio)

Ezután visszatér a nyitótéma. Nem grandiózusan, hanem éppolyan rejtelmesen, ahogy korábban. „Nagyon megindító” – mondja Levit. – „Azt mondja: »Így történt, így szól a történet.«” A végén egy egyszerű A hang zárja a művet. „Mint amikor becsukódik egy könyv.”

A Beethoven emlékévben számos cikkünk született a mesterről. Böngésszen tovább sorozatunk írásai között!

Így szólna a Für Elise, ha Beethoven Bagdadban születik

Kapcsolódó

Így szólna a Für Elise, ha Beethoven Bagdadban születik

Az alábbi videóban varázsszőnyeg helyett tradicionális arab hangszereken repítik Beethovent és a hallgatókat a Közel-Keletre.

Süketelés Beethovenről

Idén minden Beethovenről fog szólni: 250 éve született a Mester, kilenc örökérvényű szimfónia, szonáták, vonósnégyesek, s nem utolsósorban lapunk névadó operájának, a Fideliónak a szerzője. Nem csak a közönség kedvence, hanem a zenetudósoké is, így joggal reméljük, tudunk még újat mondani róla. Cikksorozatunkban nem csak zenei kérdésekről, hanem Beethoven koráról, annak történelméről is írunk. Kellemes olvasást és zenehallgatást kívánunk!

A sorozat cikkeit itt érheti el!

Legolvasottabb

Klasszikus

„Ha az ember idős, már sokkal szabadabb” – születésnapi interjú a 80 éves Vidovszky Lászlóval

Nemrég ünnepelte nyolcvanadik születésnapját, március 2-án pedig a Zeneakadémia is koncerttel köszönti Vidovszky László Kossuth-díjas zeneszerzőt. A jeles alkalom apropóján pályája indulásairól, zeneszerzői motivációiról és alapelveiről kérdeztük a komponistát.
Színház

Átadták a Kortárs Magyar Dráma-díjat: Pintér Béla és Horváth János Antal az idei kitüntetettek

A Radnóti Zsuzsa dramaturg alapította elismerést idén Pintér Béla érdemelte ki több évtizedes munkásságáért és színpadi szövegeiért. Különdíjat kapott Horváth János Antal, a Loupe Színházi Társulás alapítótagja.
Színház

Miért kell eljutni a tragédiáig? – Budaörsön rendezi meg a Hamletet Alföldi Róbert

Megtartották a h.ml.t. című előadás próbáját. Shakespeare drámáját április 20-án mutatják be a Budaörsi Latinovits Színházban, de a premiert még megelőzi egy nyílt próba márciusban, a Színházak Éjszakáján.
Vizuál

Ezekkel a kiállításokkal várja idén a látogatókat a Szépművészeti és a Nemzeti Galéria

Az ókori Mezopotámia örökségét bemutató nagyszabású tárlattal, Munkácsy Mihály születésének 180. évfordulója előtt tisztelgő emlékkiállítással, valamint Anna Margit életművéből nyíló tárlattal is készülnek.
Klasszikus

„Egy álmom válik valóra” – interjú Mohai Bálint fagottművésszel

A Concerto Budapest szimfonikus zenekar március 3-i Mozart-napjának nyitókoncertjén csendül fel az örök érvényű mester Esz-dúr sinfonia concertantéja oboára, klarinétra, kürtre és fagottra (K. 297b). Ennek apropóján beszélgettünk az együttes szólamvezetőjével.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus magazin

A Moldván túl – Bedřich Smetana ritkábban játszott művei

1824. március 2-án született a cseh nemzeti zene egyik legnagyobb alakja, Bedřich Smetana. Hazám című ciklusának közkedvelt darabját, a Moldvát mindenki ismeri, de mit érdemes még meghallgatni a zeneszerzőtől?
Klasszikus hír

Meglett a Győri Filharmonikus Zenekar vadászkürtje

A rendőrség megtalálta azt a nagy értékű hangszert, amelyet januárban tulajdonított el valaki az együttestől. A kürt így visszakerülhetett jogos tulajdonosához.
Klasszikus interjú

„Ha az ember idős, már sokkal szabadabb” – születésnapi interjú a 80 éves Vidovszky Lászlóval

Nemrég ünnepelte nyolcvanadik születésnapját, március 2-án pedig a Zeneakadémia is koncerttel köszönti Vidovszky László Kossuth-díjas zeneszerzőt. A jeles alkalom apropóján pályája indulásairól, zeneszerzői motivációiról és alapelveiről kérdeztük a komponistát.
Klasszikus ajánló

Nemzetközi színtérre lép az Orgonák éjszakája

A Magyarországon már évek óta népszerű programot idén három kontinens közel harminc országában rendezi meg a Filharmónia Magyarország, május 18-án, pünkösd szombatján.
Klasszikus interjú

„Egy álmom válik valóra” – interjú Mohai Bálint fagottművésszel

A Concerto Budapest szimfonikus zenekar március 3-i Mozart-napjának nyitókoncertjén csendül fel az örök érvényű mester Esz-dúr sinfonia concertantéja oboára, klarinétra, kürtre és fagottra (K. 297b). Ennek apropóján beszélgettünk az együttes szólamvezetőjével.