Klasszikus

Tudjuk még szeretni a Für Elise-t?

2021.01.07. 12:30
Ajánlom
A Für Elise az egyik leghíresebb klasszikus zenei dallam, és sokak szerint akkor is túljátszott, ha gyakorlatilag sosem halljuk koncertteremben. Igor Levit szerint ez bizony nagy kár.

Néhány napja kapott hideget és meleget is az a cikk, amely Beethoven legrosszabb műveit vette sorra. A listán szerepelt a Für Elise is. Nem mintha kifejezetten rossz darab lenne: egyszerűen túljátszott, túl sok helyen hallottuk már. Ha felcsendül a váltakozó E és Disz hang, rögtön eszünkbe jutnak a kapucsengők, mobilcsengőhangok és zeneiskolai növendékhangversenyek.

A zeneszerzői kánonokról és művekről azonban érdemes rugalmasan gondolkodni, ezért örömmel láttam, hogy a New York Times ma reggeli számában

Igor Levit zongoraművész védelmébe veszi a jól ismert bagatellt, és elmondja, ő miért tartja értékesnek a klasszikus zene legismertebb darabját.

„A darabot nem lehet hallani a koncertteremben” – mondja Levit. – „Bizonyos értelemben lehetetlen eljátszani, ami bizony nagy kár.” Amikor a zongoraművész ráadásként mégis megpróbálta, a közönség egy része zavartan, kuncogva vagy a szemét forgatva fogadta.

De miért érdekes és értékes mégis a Für Elise? Ha választ kapunk a kérdésre, egyben azt is megválaszoljuk, miért nyerte el kétélű fegyvert jelentő népszerűségét.

Az első öt hang – az E és a Disz váltakozása – még nem árulja el, milyen hangnemben vagyunk. Van itt egyfajta rejtélyesség: a zene bármerre elindulhat. Aztán belép a bal kéz egy a-moll, majd egy E-dúr akkorddal, és „megjelenik az »Egyszer volt, hol nem volt« érzése…” Levit szerint az első egy perc a tér építéséről szól.

kottapelda1-121626.jpg

Für Elise 1. ábra: a nyitótéma (Fotó/Forrás: Fidelio)

Amikor a Beethoven oktávokat váltogat az E hanggal, teret biztosít a hamarosan felbukkanó első dallamnak, amely az emberi hang számára is énekelhető (a fenti felvételen 1:08-tól).

Ez az F-dúr rész kevésbé szokatlan felrakás: a jobb kézben a dallam, a bal kéz kísér. A témát pedig a darab legnehezebben játszható négy üteme zárja (2. ábra, kiemelve).

2abra-121625.jpg

Fül Elise 2. ábra (Fotó/Forrás: Fidelio)

Újra a nyitótémát halljuk, majd megváltozik a hangulat: viharos közjáték következik, a jobb kéz hangzatokból rajzol ki témát, miközben a bal kéz tizenhatodokkal támaszt kisebb vihart. „Igen drámai - mondja Levit. - „És rögtön hangos lesz a pedál használata miatt, egyszerűen a zongora akusztikájából következően.” Aztán a jobb kéz szólamában a tizenhatodok három oktávot járnak be – mintha szellő fújná őket. Beethoven pianissimót ír elő (3. ábra, kiemelés).

3abra-125931.jpg

Für Elise 3. ábra (Fotó/Forrás: Fidelio)

Ezután visszatér a nyitótéma. Nem grandiózusan, hanem éppolyan rejtelmesen, ahogy korábban. „Nagyon megindító” – mondja Levit. – „Azt mondja: »Így történt, így szól a történet.«” A végén egy egyszerű A hang zárja a művet. „Mint amikor becsukódik egy könyv.”

A Beethoven emlékévben számos cikkünk született a mesterről. Böngésszen tovább sorozatunk írásai között!

Így szólna a Für Elise, ha Beethoven Bagdadban születik

Kapcsolódó

Így szólna a Für Elise, ha Beethoven Bagdadban születik

Az alábbi videóban varázsszőnyeg helyett tradicionális arab hangszereken repítik Beethovent és a hallgatókat a Közel-Keletre.

Süketelés Beethovenről

Idén minden Beethovenről fog szólni: 250 éve született a Mester, kilenc örökérvényű szimfónia, szonáták, vonósnégyesek, s nem utolsósorban lapunk névadó operájának, a Fideliónak a szerzője. Nem csak a közönség kedvence, hanem a zenetudósoké is, így joggal reméljük, tudunk még újat mondani róla. Cikksorozatunkban nem csak zenei kérdésekről, hanem Beethoven koráról, annak történelméről is írunk. Kellemes olvasást és zenehallgatást kívánunk!

A sorozat cikkeit itt érheti el!

Legolvasottabb

Vizuál

Életműdíjjal ismerték el Szabó István munkásságát Cannes-ban

A filmkritikusok nemzetközi szövetsége (FIPRESCI) életműdíjjal tüntette ki Szabó Istvánt péntek este a 78. Cannes-i Nemzetközi Filmfesztiválon, az elismerést A napfény íze című filmje restaurált verziójának vetítése előtt vehette át a magyar filmrendező.
Színház

Csadi Zoltán: „A Bartók Színház párbeszédet indít, közösséget formál”

Egy hétre – június 2. és 8. között – ismét színházi „mikrokozmoszt” teremt a Bartók Színház: monodrámák, kamaradarabok mellett az idei MIKRO Fesztiválon a világhírű Florian Zellertől egymást követő napokon mutatják be Az anya, Az apa és A fiú előadást. Minderről Csadi Zoltán művészeti igazgatót kérdeztük.
Jazz/World

Jazzünnep a Vigadóban – színpadon a Sárik Péter Trió

Május 28-án újabb különleges zenei élmény vár a jazzrajongókra: a Sárik Péter Trió ad koncertet a Pesti Vigadóban. Ez már a harmadik alkalom, hogy magyar jazz meghatározó előadói veszik birtokba a Vigadó termeit.
Vizuál

Megvannak az idei Magyar Mozgókép Fesztivál életműdíjasai

Bordán Irén, Demjén Ferenc, Gálffi László, Koltai Lajos, Makó Mari, Piroch Gábor, valamint Robert Lantos veheti át a Magyar Mozgókép Fesztivál és a Magyar Filmakadémia életműdíját az idei MOZ.GO Magyar Mozgókép Fesztiválon.
Klasszikus

Elfeledett kincseket is hallhatunk a Haydneum Egyházzenei Fesztiválon

Május 30. és június 7. között a szakrális zeneművészet ismert és a nagyközönség előtt mindeddig rejtve maradt gyöngyszemeivel ismerkedhet meg az a zenerajongó, aki ellátogat az Egyetemi templomba.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

Georg Zeppenfeld: „Szeretem látni az arcokat”

Nemrég Magyarországon adott dalestet a kiváló német basszus, Bayreuth sztárja, aki idén nyáron Hans Sachs szerepében tér vissza a Zöld Dombra. Georg Zeppenfeldet budapesti koncertje kapcsán kérdeztük.
Klasszikus ajánló

Német requiem és kortárs kórusművek – a MÁV Szimfonikus Zenekar hangversenye a Zeneakadémián

A MÁV Szimfonikus Zenekar következő hangversenyére május 29-én, 19 órakor kerül sor a Zeneakadémián. Az est fő műsorszáma Johannes Brahms mélyen spirituális, emberközpontú gyászműve, az Ein deutsches Requiem, azaz a Német requiem.
Klasszikus ajánló

Elfeledett kincseket is hallhatunk a Haydneum Egyházzenei Fesztiválon

Május 30. és június 7. között a szakrális zeneművészet ismert és a nagyközönség előtt mindeddig rejtve maradt gyöngyszemeivel ismerkedhet meg az a zenerajongó, aki ellátogat az Egyetemi templomba.
Klasszikus ajánló

Ősi rítust idéző Eötvös darab is elhangzik a MIKAMO koncertjén

A MIKAMO Közép-Európai Kamarazenekar legújabb programjában az emberi létezés különböző állapotait, az identitást és az érzékelést helyezi középpontba: az erre reflektáló darabokból összeállított műsorukat május 17-én a BMC-ben mutatják be.
Klasszikus ajánló

Filmzenétől balettig – amerikai zenei különlegességek hallhatók az Opera koncertjén

A Csillagok háborúja főcímzenéje, az Egy amerikai Párizsban, valamint Bernstein Candide című operettjének részletei is elhangzanak az Operaház Aranykor: Amerikai szépség című hangversenyén, május 18-án.