Klasszikus

Tündértánc gordonkán

2004.09.15. 00:00
Ajánlom
Néztem a Zeneakadémia Nagytermének színpadát a Popper Dávid Nemzetközi Gordonkaverseny díjkiosztó gálaestjén, és egy kicsit úgy éreztem magam, mintha éppen az évnyitón ücsörögnék: középen a nemzetközi zsűri, jobbra tőlük a magyar zenei élet néhány prominens személyisége. A pódium bal oldalán, az aranydiplomások helyén pedig két lány és öt fiú, mérsékelten elegánsan: Solene Kermarrec, Elizaveta Souchtcsenko, Várdai István, Sergey Antonov, Mérei Tamás, ifj. Mező László és Ölveti Mátyás. Mint négy magyar diák és három külföldi vendéghallgató… A nézőtéren pedig számos érdeklődő: rokonok, barátok és növendékek.

Elkezdődött a díjkiosztás, és szegény külföldi versenyzők és zsűritagok legalább annyira meg voltak szeppenve, mint évnyitón az aranydiplomások. Hallották a nevüket, de angol tolmács híján nemigen tudták, éppen mit beszélnek róluk, mit kell tenniük; menjenek-e a színpad közepére, vagy csak álljanak fel a helyükön és hajoljanak meg. Azért valahogy szép komótosan megoldódott ez is. Aztán eltűntek az emberek, az asztalok meg a székek, és ott maradt a hatalmas, üres színpad. Hogy aztán betöltse a zene, akár egyetlen gordonka hangja, sokkal szebben és természetesebben, mint előtte a beszéd és az emlékplakettek.

Ifj. Mező László és Ölveti Mátyás különdíjat kaptak, ők nem szerepeltek a gálaesten. Először a második helyezettek, Sergey Antonov orosz és Solene Kermarrec francia csellista léptek a színpadra. A 21 éves, vörös hajú Sergey sokkal magabiztosabban mozgott a színpadon gordonkával a kezében, mint anélkül. Az eredményhirdetést követően úgy ment le, mint egy iskolás és most úgy tért vissza, mint egy művész. Értelmesen, összefogottan játszotta Kodály Szólószonátájának I. tételét, de hallatszott a csellón, hogy négy húrja van: mindegyik egy kicsit más hangszínen szólalt meg. A legalsó üresen néha pont úgy, mint egy vasvödör. Solene Kermarrec ugyanabban az évben született, és a műsorválasztása is hasonló volt: ő a darab fináléját játszotta a gálakoncerten. Kapkodósan, elnagyoltan indult a tétel. A kezdeti izgalom csökkenésével aztán fokozatosan egyre kiegyensúlyozottabb és élvezhetőbb lett. A francia gordonkaművész egyébként ennek a darabnak az előadásáért különdíjat is kapott.

Mérei Tamás, az 1994-es Popper és az 1998-as rádiós Gordonkaverseny első helyezettje ezen a megmérettetésen csak harmadik díjat kapott. A záróhangversenyen Beethoven opus 102/1-es C-dúr Szonátájának I. tételét szólaltatta meg Homor Zsuzsanna zongoraművész közreműködésével. Végre egy higgadt, kiegyensúlyozott, felnőtt produkció! A szonátapáros irigylésre méltó harmóniát sugárzott. Még a nézőtér 16. sorában is éreztem. A Beethoven-darab az én felfogásom szerint nem ennyire finom, mondhatni finomkodó, mindenesetre így is érdemes volt meghallgatni.

A szünet előtti utolsó műsorszám Popper Tündértánca volt az egyik első helyezett, Elizaveta Souchtchenko interpretációjában. Hosszú, fekete bársonyruha nagy, fehér gallérral, kontyba tűzött haj, hajráf: a tizenkilenc éves Elizaveta századeleji porcelánbabának öltözött. Ám mindez csak addig volt érdekes, míg el nem kezdett játszani. Onnantól kezdve csak az arca élt, ez a gyönyörű és kedves, pajkos babaarc és a hangok, amik olyan könnyedséggel folytak ki a keze alól, mint a rizsszemek. Erre mondják: olyan, mintha gordonkával a kezében látta volna meg a napvilágot. És ez bizony nagyon ritka. Vannak tehetséges zenészek, akik véletlenszerűen mondjuk éppen csellózni kezdenek, és ezen az instrumentumon aztán szépen ki is tudják bontakoztatni adottságaikat. Kimondottan hangszeres tehetségből azonban, aki olyan, mintha direkt arra a hangszerre született volna, amelyen játszik, egy kezemre ráfér, hányat ismerek, és azoknak is a fele – halott.

Jó, jó, ügyes meg virtuóz, de majd a Rokokó Variációkban kiderül, milyen muzsikus – gondoltam keresztbe fűzött karokkal és összeráncolt homlokkal méregetve a csodacsellistát. És bizony meg kellett állapítanom: a babaarcú Elizaveta kitűnő zenész! Érzékeny, figyelmes, alkalmazkodó, de nagyon is jól tudja, hogy mit akar. Bűbájos, amikor egy köveket is megolvasztó mosollyal átadja motívumát az elsőhegedűnek és számon kérő, amikor a szólócselló és a fuvola egy leheletnyit szétcsúszik, nem is az ő hibájából. Addig hagyja magát sodorni, s ő maga is kavarja a zenei örvényeket, belerántva a Rádiózenekar valamennyi muzsikusát, abban a pillanatban azonban hirtelen minden idegszálával Kovács Lászlóra összpontosít. S nem telik bele sok idő, már ismét együtt vannak. Akkor megnyugszik. És játszik tovább önfeledten, úgy cikázva futamok és skálák között, mintha nem a fogólapon húzná a bal kezét, hanem csak egy szelet kenyéren a vajas kést.

A verseny magyar nyertese, a szintén 19 éves Várdai István a Dvorak Csellóverseny első tételét játszotta. A Zeneakadémia előkészítő tagozatán Mező László növendéke, még csak idén kezdi meg egyetemi tanulmányait. Ez az első díj talán nem meglepetés az 1996-os Friss Antal Gordonkaverseny és a 2000-es, illetve 2003-as Nemzetközi Popper Dávid versenyek megnyerése után, mindenesetre hihetetlenül nagy öröm! És ami számomra különösen nagy boldogság: ez még csak a kezdet. Várdai István előtt most koncertpódiumok sokasága nyílt meg. Azt hiszem, a munka java még csak most jön…

(2004. szeptember 14. Zeneakadémia Nagyterem, 39. Budapesti Nemzetközi Zenei Verseny 2004 – A Popper Dávid Gordonkaverseny díjkiosztó gálahangversenye; Kodály: Szólószonáta – I. tétel ; Szólószonáta – III. tétel; Beethoven: C-dúr Szonáta, op. 102/1 – I. tétel; Popper: Tündértánc; Csajkovszkij: Változatok egy rokokó témára; Dvořak: h-moll gordonkaverseny – I. tétel; km.: Sergey Antonov, Solene Kermarrec, Mérei Tamás, Elizaveta Souchtchenko, Várdai István (gordonka), Homor Zsuzsanna, Evgenij Talisman (zongora), Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara; vez.: Kovács László)

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Koltai Katalin feltalált egy új eszközt a gitárhoz, hogy el tudja játszani Bartók műveit is

De nemcsak Bartók, hanem a 20-21. századi zene egészen új repertoárja tárul fel Koltai Katalin új találmányának, az egyhúros kapodaszternek köszönhetően.
Vizuál

Elzavarták a Szent Márk térről a festményeit áruló Banksy-t

A Biennále miatt május eleje óta az egész művészvilág Velencére figyel, mégis mindenki elsiklott az ismert street artist felbukkanása felett. Pontosabban elsétált mellette, ahogy ez a most posztolt videójából kiderül.
Tánc

A videó, ami után soha többé nem mondod azt, hogy a balett unalmas

A Hongkong Balett alapításának 40. évfordulójára készült videó minden balettal kapcsolatos negatív sztereotípiával leszámol.
Vizuál

13 éves magyar fiú nyert díjat Cannes-ban

Százados Ábel mobiltelefonnal forgatott kisfilmjéért nyerte el a Legígéretesebb Fiatal Filmes díját a rangos francia filmfesztiválon.
Színház

Tiltakozik a Kritikus Céh az állami támogatások elosztása miatt, veszélyben az Átrium

A Katona és az Örkény Színház nem ad be pályázatot idén az NKA-hoz új produkció létrehozására, hogy ezzel segítse a független és befogadó színházak pénzhez jutását. Közben a Színházi Kritikusok Céhe arról ír, mind a szakma, mind a közönség lehetőségei kárt szenved a pénzosztók döntése nyomán. - CIKKÜNK FRISSÜLT!

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus magazin

Kórusok lepik el a Palotanegyed utcáit

A Kórusok Éjszakájáról Tóth Árpád, a Csíkszerda kórus vezetője beszél a Fidelio Klasszik május 25-ei adásában, amiben Havas Ágnes, Hegyi Barbara és Novák Péter is megszólal.
Klasszikus ajánló

Ezért érdemes Schumannt hallgatni Várjon Dénes szerint

Május 25-én és 26-án utolsó két fejezetéhez ér a Schumann összes zongorás kamarazenéjét megszólaltató sorozat a Zeneakadémián. Várjon Dénes elmondja, miért játssza olyan szívesen a zeneszerző műveit.
Klasszikus bonn

700 apró Beethoven-szoborral ünnepel Bonn városa az évfordulón

Hétszáz mosolygó Beethoven-szobrot tervezett Ottmar Hörl a zeneszerző születésének 250. évfordulójára.
Klasszikus interjú

Koltai Katalin feltalált egy új eszközt a gitárhoz, hogy el tudja játszani Bartók műveit is

De nemcsak Bartók, hanem a 20-21. századi zene egészen új repertoárja tárul fel Koltai Katalin új találmányának, az egyhúros kapodaszternek köszönhetően.
Klasszikus tévé

Tudod, mit énekel latinul a kórus a Mr. Bean-sorozat főcímében?

Az eredeti Mr. Bean-sorozat főcímében elhangzik egy latin nyelvű kórus, amelynek a szövegére senki sem figyelt. Pedig mély mondanivalót hordoz!