Klasszikus

„Tündöklő fenséggel”

2006.02.22. 00:00
Ajánlom
Ha létezik olyan régizenei kompozíció, melynek remekmű-voltáról a történetileg tájékozott, historikus előadók győzték meg napjaink zenehallgató közönségét, Haydn második nagyszabású oratóriuma, Az évszakok biztosan ilyen. A James Thomson pásztorkölteménye alapján íródott librettó természet-ábrázolásaihoz és falusi életképeihez Haydn túlnyomórészt pittoreszk, a szöveg által megjelenített tartalmakat hangfestő eszközökkel visszatükröző zenét komponált.

Mindez egy jobban sikerült hagyományos előadásban is érdekesen hangzik, elementáris hatása azonban rejtve marad. Hisz miben is rejlik ennek a zenének a titka? Vashegyi György karmester és az irányításával működő kitűnő együttesek, a Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar múlt vasárnapi hangversenye után ez a korántsem egyszerű kérdés megválaszolhatónak tűnik. A produkció ugyanis – ezt mindjárt az elején le kell szögezni – hatalmas sikert aratott, célratörő magabiztossága a reveláció, a kinyilatkoztatás és a felismerés erejével hatott.

Nos, az egyik el nem hanyagolható szempont a történeti hitelesség. Az Orfeo Zenekar – a magyarországi zenei életben egyedülálló módon – korabeli hangszereken játszik, ezáltal egy erősen elkülönülő hangzásvilágot képvisel, amely minden alkalommal újra és újra bizonyítja létjogosultságát. Miután már otthonra talált legújabb kori hangversenyéletünkben, alighanem szép jövő elé néz. Mert semmi sem pótolhatja a Tourte-vonó előtti historikus vonókkal és vibrato-mentesen megszólaltatott hegedűk kifinomult hangzását, a még valóban fából készült fafúvósok puritán hangszínét vagy az érdes natúrkürt-kvartettet, amelyre Haydn valódi vadász-kürtjelek megszólaltatását bízza. Magával ragadó élmény ezzel a zenekarral olyan Haydn-muzsikát hallgatni, melyben az imént említett pittoreszk részek meghatározó fontosságúak. Szinte hihetetlen, hogy milyen érzékletesen és milyen átütő erővel hat még ma is – ebben a szinte csak a harsány vizuális ingerekre érzékeny korban – az egész évet felölelő természeti jelenségek, vagy a már-már enciklopédiába illő teljességgel felsorolt állatvilág pusztán szöveg és zene útján történő felidézése.

Az egész előadást átható szuggesztív ábrázolóerő érzékeltetésére csak egy példát említek. A Nyár címet viselő második rész egyik tételében Haydn megkomponálta a napfelkeltét. Sie scheint in herrlicher Pracht, in flammender Majestät – énekelte a kórus, az előzékenyen a közönség rendelkezésére bocsátott szórólap magyar fordítása szerint: Nagyszerű pompájában ragyog [a nap], tündöklő fenséggel. Bevallom, Vashegyi lebilincselően intenzív zenélésének hatására egy pillanatig azt hittem, hogy csodával határos módon valóban világosabb lett a Nemzeti Hangversenyteremben. Persze sokkal valószínűbb, hogy csak a terem világításának áramereje ingadozott, mindez azonban mit sem von le a zenei élmény mámorító gyönyörűségéből. Tömérdek hasonló telitalálatot élvezhetett a hallgatóság, az előadás valósággal tobzódott a jobbnál jobban sikerült momentumokban. Az egyes részleteket vagy akár egész tételeket, tétel-sorokat most nem is fontos külön kiemelni, ennek csak akkor volna értelme, ha mód nyílna az egész produkció részletes elemezése.

Mindemellett hiba volna azt állítani, hogy ez az előadás a gazdag képi anyag megjelenítésére volt kihegyezve: az egymást követő képek sorából Vashegyi keze alatt az egész estét betöltő oratórium nagyformája a választékos elegancia jegyében rajzolódott ki. Előadása plasztikusan jelenítette meg a négy nagy rész – s ez által az egész kompozíció – arányait, felépítésének dinamikáját: a zenekari bevezetők utáni kisebb történetektől az adott évszakot jellemző központi nagy eseményen vagy körképen át a békés lezárásig.

A kivételesen elhivatott muzsikálás folyamán pregnánsan érvényesült az Orfeo Zenekar zenészeinek egyénisége is. Ne feledjük, a historikus előadók vezették be azt a gyakorlatot, hogy – a hagyományos karmesterkultusszal szembehelyezkedve – CD-felvételeik borítóin minden hangszerest megneveznek, sőt a korhű hangszerek adatait is külön feltüntetik. Nem érdemtelenül. Ennek a még kísérőként is rendkívülit nyújtó együttesnek egyes tagjai valósággal az oratórium teljes rangú szereplőivé léptek elő. Számomra például az oboista rakoncátlan szólói maradnak emlékezetesek. Ezért éreztem méltányosnak, ahogy Vashegyi a szűnni nem akaró taps alatt szinte mindenkit külön-külön felállított, és végig élveztem az énekkar és a zenekar női tagjai által viselt fantáziadús, színes estélyi ruhák látványát is, amely üdítően különbözött a szokásos fekete-fehér egyhangúságtól.

Hanna szerepében Korondi Anna a kissé bizonytalan kezdet után végig nagyszerűen, ragyogó stílusismeret birtokában énekelt. A beteget jelentő Timothy Bentch és Kovács István helyett beugró két fiatal énekes, Szappanos Tibor mint Lukas és Hámori Szabolcs mint Simon jóval többet tett annál, hogy megmentette a hangversenyt. Szappanos hajlékony tenorjával, Hámori szintén rugalmas orgánumával és érzékletes német kiejtésével az oratórium-éneklés magasiskoláját hozta a Nemzeti Hangversenyterem pódiumára. A Purcell Kórus megszólalásai pedig valósággal bearanyozták a produkciót.

(2006. február 12. 18:00 Művészetek Palotája - Nemzeti Hangversenyterem; A Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar koncertje korabeli hangszereken; Haydn: Az évszakok, Hob. XXI:3; km.: Korondi Anna, Timothy Bentch, Kovács István (ének), Gyöngyösi Levente (fortepiano); koncertmester: Paulik László; vez.: Vashegyi György)

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Száz ólomkatonát cserélt egy vetítőgépre és az egész élete megváltozott

70 film, öt feleség, kilenc gyerek. A 100 éve született Ingmar Bergman titkát próbálják megfejteni hozzátartozók, munkatársak, kutatók, köztük a rendező egykori asszisztense, a magyar származású Katinka Faragó a legendás svédről készült dokumentumfilmben.
Jazz/World

Ezeket a jazzlemezeket hallgasd meg júliusban!

Új – régóta időszerű – sorozatunkban havonta ajánlunk hallgatásra érdemes lemezeket a frissen megjelent magyar és külföldi kiadványok közül. Az első cikk jogán megengedjük magunknak, hogy az előző hónapok terméséből is válogassunk.
Vizuál

Kiállítják Freud titkos gyűrűit

Az osztrák neurológus és pszichiáter a megajándékozotthoz kötődő mitológiai alakot vésetett az ékszerbe, amelyet csak a kiválasztottaknak ajándékozott.
Zenés színház

Dolhai Attila: „Egészséges versengés van bennünk”

Hagyomány és újítás jegyében rendezik meg hatodik alkalommal a nagy sikerű Palotakoncerteket a budai Vár gyönyörű díszletében. Bemutatjuk a húsz szólistát: elsőként az Operettszínház jól ismert és szeretett bonvivánját, Dolhai Attilát kérdeztük.
Klasszikus

Mozart zenéje enyhíti az epilepszia tüneteit

Egy friss kutatás szerint öt perc Mozart-muzsika is hozzájárulhat a betegek jobb közérzetéhez. Mindez azért is fontos, mert nem mindenkinek segítenek a drága gyógyszerek.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Gödöllőn megfér egymás mellett Bach és Django Reinhardt

Klasszikus műveket és crossover produkciókat is bemutat a Barokk Randevú elnevezésű zenei fesztivál augusztus 10-én és 12-én a Gödöllői Királyi Kastélyban.
Klasszikus Beatrice Rana

Piknik Beethovennel a kastélyparkban, a zene szárnyán Párizsba és Londonba

Július 21-én szombaton este és július 22-én vasárnap délelőtt újra piknikkoncertek a kismartoni Esterházy-kastély parkjában.
Klasszikus ajánló

Óbudai Nyár az Óbudai Társaskör kertjében

Az elmúlt évek hagyományait folytatva idén nyáron is várja közönségét az Óbudai Társaskör kertje, ahol július 4. és augusztus 5. között tizenhét estén át klasszikus és könnyűzenei koncertek, zenés színház, opera és színházi előadás közül válogathatnak az érdeklődők.
Klasszikus magazin

A minimalista zene már 1797-ben létezett

Ismerősen cseng Anton Reicha neve? Ugye, hogy nem. Épp ezért döntött úgy Ivan Ilić zongoraművész, hogy a videósorozatban mutatja be ennek a cseh-francia zeneszerzőnek az életét.
Klasszikus magazin

Mozart zenéje enyhíti az epilepszia tüneteit

Egy friss kutatás szerint öt perc Mozart-muzsika is hozzájárulhat a betegek jobb közérzetéhez. Mindez azért is fontos, mert nem mindenkinek segítenek a drága gyógyszerek.