Klasszikus

Tűzijáték helyett kandallótűz

2007.12.11. 00:00
Ajánlom
Bizonyára mindenki könnyen fel tud idézni néhány olyan reklámot, amelyek a nosztalgia erejére apellálva az egykori illatok, ízek és színek felidézésére törekednek annak érdekében, hogy termékeik iránt felkeltsék a tizenévesnél idősebbek figyelmét. Szerencsére a zenei életben is vannak olyan régi élmények, hagyományos hangversenyek, amelyek méltán tartják a pozíciójukat Budapest egyre változatosabb, kozmopolitább koncertéletében.

Ráadásul még ennél a megnyugtató tudatnál is kellemesebb benyomást kelt, hogy a tradíció folyamatosságának érzését nyújtó művészek rendszerint bíznak több évtizede kitartó közönségükben, messziről elkerülve a hétköznapok más területein megadóan tudomásul vett, rikítóan neonszínű hirdetések effektusait.

A magyar hangversenyszezonok egyik legismertebb, tartózkodóan biztonságos szereplője a Liszt Ferenc Kamarazenekar. A Rolla János vezette együttes a tőle megszokott módon december 5-én is színes, arányosan szerkesztett, szikrázó látványosság helyett elmélyült és otthonos felhangokkal csalogató programmal lépett a közönség elé. A vidéki táncmulatság hangulatától a fúga tiszteletre méltó rangjának komolyságáig ívelő műsor a 19. század német ízlésvilágát és esztétikai értékrendjét tükrözte. Az estét nyitó Schubert-táncok könnyedsége ugyan a kissé zilált hangzás és a túl szolgálatkészen visszavonuló kísérő szólamok következtében a kezdeti nehézségek áladozata lett, a keringők metrumát vidékiesen erőteljes ländlerekké változtató, dacosan dobbantott hangsúlyok azonban hamar elfeledteték az első percek sápadtságát.

A minden kacérságtól mentes, meglepően komoly táncok zárkózottsága természetes következetességgel vezetett Schumann a-moll gordonkaversenyéhez (op. 129), amely a megkérdőjelezhetetlennek tűnő lelki-szellemi rokonság folyamatossága ellenére mégis meglepő világnak bizonyult. Bármilyen egyenes volt is az út idáig, a közönség soraiban aligha gondolhatta volna bárki is, hogy váratlanul ilyen szürreálisan zárt birodalomba jut, ahonnan lehetetlen a menekülés. A műsorfüzet - némileg talán túl lelkiismeretesen is - előre felkészített a darab szerkezeti nehézségeire, Steven Isserlis és a zenekar karmester nélküli előadása azonban tovább növelte a hallgatók intellektuális terheit.

A kompozíciót egyértelműen a szólista formálta meg, szépségesen melankolikus dallamfoszlányok és szenvedélyes futamok kitöréseinek mániákus monológjával alkotva meg a mű struktúráját, a zenekar azonban gyakorlatilag képtelen volt segédkezet nyújtani a magányos küzdelemhez. Pontosan, de fénytelenül, tiszteletteljes távolságtartással kommentálták a cselló csapongó érzelmi hullámzásait, mintha egy operakórus tagjaivá változtak volna, akiket mélységesen lesújt az együttérzésüket észre sem vevő hős sorsa. Tudatos kísérőszerepük elkerülhetetlenül az időben kibontakozó nagyobb egységek összefüggéseinek feltárása ellen dolgozott. A forma ebben a zaklatottan visszafogott vízióban nem vált láthatóvá, a szerkezetet csak belülről, a történés pillanatában lehetett átélni, és ez sokszor csodálkozó, gyönyörködő, de mindig bénítóan súlyos figyelmet igényelt.

A fantáziaszerű idegenség, talajtalanság ugyanakkor szerencsésen kapcsolódott Dubrovay Vonósszimfóniájához, amely első pillantásra véletlenül felbukkanó kívülállónak látszott a koncert második felének elején. Klasszikus formai idézet mivolta azonban a maga kiszámítottan, ridegen csúszkáló kísértetiességével egészen úgy hatott, mintha a személytelen öntudatnak azt a területét képviselné, ahová Schumann kétségei az érzelmek ellenkezésének legyőzésével érkezhettek volna meg. A Gazda Péter vezényletével elhangzott kompozíció az este legszilárdabb, legszínesebb pontja volt, amelyet egyértelmű konnotációs lehetőségek világos irányai tagoltak.

A hangversenyt (a Fúga művészetéből ráadásként választott, áradó érzelmekkel megfestett tétel előtt) Beethoven Nagy Fúgája zárta (op. 133). A koncert szellemi koronájának szánt mű bonyolult gépezete az egymást imitáló szólamok lassan, kíméletlenül megmutatkozó iránya híján feszült figyelemmel, nehezen féken tartott indulatokkal kanyargott a forma végtelennek tűnő útvesztőjében, így a lineáris folyamatok méltóságteljes haladása helyett egymástól foltszerűen elkülönülő karakterek fegyelmezett kavargása bontakozott ki a közönség előtt. A tartózkodóan óvatos, minden váratlan elemet kontrollálni kívánó, megfontoltan heroikus előadásmód a hivalkodó részleteknek még a látszatát is kerülni szándékozó igyekezetével magára hagyta hallgatóit. Noha kétségtelen, hogy egy tűzijátékszerűen sziporkázó interpretációk soraként megjelenő műsor harsány színeinek vibrálása csak elfedte volna a kompozíciók saját fényét, a kandallótűz zsarátnokainak hunyorgása, hogy a szellemi otthonosság szókincsénél maradjunk, nem mindig biztosított annyi világosságot, amennyit a szerkezeti logika kibontakozása igényelt volna.

2007. december 5. 19:30 Művészetek Palotája - Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem (Budapest) - A Liszt Ferenc Kamarazenekar koncertje; Schubert: Német táncok, D 89; Schumann: a-moll csellóverseny, op. 129; Dubrovay: Vonós-szimfónia; Beethoven: Nagy fúga, op. 133; km.: Steven Isserlis (gordonka); vez.: Gazda Péter; hangversenymester: Rolla János)

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Veszélyben van a szimfonikus zenekar intézménye?

Számos veszély fenyegeti a szimfonikus zenekarokat, de ha túlélik, az biztos, hogy a jövő zenekara nem olyan lesz, mint a mai. Fischer Iván szerint ideje megreformálni a zenekarok működését, hogy megfeleljen a következő generációk korszakának.
Klasszikus

Rácz Ödön nagybőgős rekordot döntött A dongóval

Rimszkij-Korszakov eredetileg hegedűre és zongorára írt darabját már majd' minden hangszercsoport képviselői eljátszották, most egy extra gyors nagybőgő verziót mutatunk. Videó!
Színház

Kállai Ferenc, az egyik legsokoldalúbb magyar színész

Tíz éve, 2010. július 11-én halt meg Kállai Ferenc Kossuth-díjas színész, a nemzet színésze. 
Színház

Idén is vár kicsiket és nagyokat a balatonszárszói Csukás Színház

Sorban érkeznek a szárszói teátrumba az elismert művészek és a minőségi gyerekprogramok.
Vizuál

Sikerfilmek unalmas leírásai

Kitalálod, melyik filmet foglalták össze a netezők egyetlen mondatban? A jellemzésekben csak valós információk szerepelnek - abból viszont a lehető legérdektelenebbek.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus lemezajánló

„Rondo alla Mambo!” – Mi lett volna, ha Mozart Kubában születik?

A Mozart y Mambo című lemez egy berlini kürtművész és egy kubai ifjúsági zenekar szerelemprojektje, amelyben a zenélés öröme köt össze két világot.
Klasszikus ajánló

Ismét lesz OrgonaPont koncertsorozat és Orgonák éjszakája

Augusztusban tizenkét városban rendezi meg a Filharmónia Magyarország az OrgonaPont koncertsorozatot, augusztus 8-án pedig második alkalommal tartják meg az Orgonák éjszakáját.
Klasszikus galéria

Koncertek erdőben és tavon

A hétvégén több szabadtéri koncertet is adtak. Gyönyörű képeket mutatunk az eseményekről készült galériánkban.
Klasszikus rácz ödön

Rácz Ödön nagybőgős rekordot döntött A dongóval

Rimszkij-Korszakov eredetileg hegedűre és zongorára írt darabját már majd' minden hangszercsoport képviselői eljátszották, most egy extra gyors nagybőgő verziót mutatunk. Videó!
Klasszikus beszámoló

Veszélyben van a szimfonikus zenekar intézménye?

Számos veszély fenyegeti a szimfonikus zenekarokat, de ha túlélik, az biztos, hogy a jövő zenekara nem olyan lesz, mint a mai. Fischer Iván szerint ideje megreformálni a zenekarok működését, hogy megfeleljen a következő generációk korszakának.