Klasszikus

Tűzvörös lélekkel

2014.04.18. 07:00
Ajánlom
A Pannon Filharmonikusokat mostanában többször hallhattuk Budapesten: a Tavaszi Fesztiválon kétszer, majd bérletes sorozatuk "tűzvörös" állomásán is, ezúttal Vass András vezényletével. KRITIKA

Az izgalmas műsorról ugyan nem feltétlenül jut az ember eszébe épp a tűzvörös szín, a sokadik bérletes évad efféle tematikus elnevezéskényszere olykor kissé talán erőltetettnek tűnik - ám jelen koncerttel kapcsolatban igazán ez lehet az egyetlen kifogásunk. Bevallom, Vass Andrással elfogult vagyok. Évek óta figyelem a sárospataki Crescendo Nyári Zenei Akadémián, milyen odaadással készíti fel a tökéletesen esetlegesen verbuválódó diákzenekart a fesztivál egyik zárókoncertjére. A Pannon Filharmonikusok élén azonban eleddig nem láttam, ami - mint kiderült - vétkes mulasztás.

Vass András ugyanis óriási gonddal készült fel a pesti vendégszereplésre (és vélhetőleg az előző napi "otthonira" is). Ez már a nyitó műben, az Éj a kopár hegyenben is kiderült. Az ültetés szokatlannak tűnt, de szerencsésnek bizonyult: a bőgők a prím mögött helyezkedett el, a csellók pedig középen, a karmesterrel szemben. A rezek két oldalt ültek, a dobok pedig nem voltak megemelve - ettől szokatlanul homogén, dús hangzáskép alakult ki. Ehhez persze kellett a nagyszerű együttes is, szép egyéni teljesítményekkel, a fafúvókat nem első alkalommal érdemes kiemelni. Ez a kopár hegy bizony nem is volt olyan kopár, a tempóváltások határozottak és logikusak voltak, a részletektől pedig állandóan vibrált a mű, melynek végén a Szent Iván-éj felszálló hajnali derengésében a tündérek zenéjét hallhattuk.

Beethoven Hármasversenyében három kiváló szólista lépett pódiumra, akik mindegyike jóval több, mint ígéret. A kérdés sokkal inkább az volt, a három igazi egyéniség hogy fog kamarázni. Beethoven versenyművében a csellószólam igazi jutalomjáték, a tételeket általában az ő dallama vezeti be - s Várdai István épp ezekben a dalolásokban remekelt, az apró vonós, sűrű részekben is pontos volt, ám úgy éreztem, a jobbkéztechnikának ezeknél a részeknél még van hova fejlődnie. De talán csak Baráti Kristóf párját ritkító profizmusa miatt éreztem így: ő szinte észrevétlenül volt tökéletes, vagyis minden olyan természetesen szólt hangszeréből, hogy a nehézségekre még gondolni se volt módunk. Várjon Dénes zongorajátéka nem volt ennyire egyértelműen makulátlan - például a diszkantban bizony időnként csörömpölt a hangszer -, ám ő zeneileg tett nagyon sokat a produkció egészéhez. Az volt az érzésem, ő az "interface", a kapcsolat zenekar és szólisták között, vagyis ő kamarázik a zenekarral, a vonós szólisták pedig vele kamaráznak, és az ebből adódó - pozitív értelemben vett - állandó improvizatívság miatt volt ez az előadás annyira feledhetetlen. Igazi "belemenős" produkciót hallhattunk, s jellemző, hogy az első tétel végén a hallgatóságban helyet foglaló, tapasztalt koncertlátogatók (köztük zenészek is!) tapsolni kezdtek.

A szünet utáni Dvořák-mű ismét lehetőséget adott Várdai Istvánnak, hogy tudása legjavát mutathassa meg, a hangverseny zárószáma pedig a rendkívül részletgazdag Tűzmadár volt. A tempók nem voltak szokatlanok, az előadás semmiféleképpen sem tűnt konvencionálisnak - a sok-sok egyéni szín, apró részlet, illetve az egészen átívelő tudatosság miatt maradt meg mindvégig az az érzésünk, hogy nagy koncertnek vagyunk tanúi. Ehhez járul az, ami miatt lassan egy évtizede, a Müpa nyitása óta mindig szívesen megyek a Pannon Filharmonikusok vendégszereplésére: a lelkesedés, a zenekari zenészekből sugárzó zeneélvezet és odaadás, mely olyan profi részletekkel egészül ki, mint a ruha, a bevonulás vagy a meghajlás begyakorolt rendje. Amikor ezt a zenekart hallgatom, mindig az az érzésem, csupa fiatal játszik benne. Az meg külön öröm, hogy az est szólistáin is látszik, jó kezekben vannak, s ha esetleg ebben-abban van is hova fejlődniük, a tökéletesedéshez vezető út jól látszik. Ennek része a jó menedzselés is, melyért minden magyar muzsikus - zenekari vagy szólista - hálás lehet. Vass Andrást pedig el kell könyvelnem a kiváló magyar karmesterek sorában.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

A néző bosszantása és kényeztetése – jegyzetek az idei POSZT-ról

Ha valaki valóban egy fesztiválra kíváncsi, arról szeretne összbenyomást kapni, leküzdhetetlen akadályokba ütközik. Csak látszólag egyszerű megoldás, hogy módszeresen végignézi valamennyi előadást.
Zenés színház

Mi történik, ha Don Giovanniból RockGiovanni lesz?

Ütős napunk volt tegnap Miskolcon. Délután stand-up, este pedig a várva várt idei népopera: a RockGiovanni. Nevettünk, izgultunk, elámultunk, ünnepeltünk, kutyagoltunk, fáztunk... És persze jól el is fáradtunk. De megérte.
Tánc

40 évesen Júliát táncolni? Nem lehetetlen!

Kenneth MacMillan Rómeó és Júlia-koreográfiájának címszerepében debütál New Yorkban a 40 éves ragyogó szépség, Stella Abrera.
Zenés színház

Bartók Plusz Operafesztivál: Rohanok koncertről koncertre

Milyen jó is azoknak, akik nem szeretik a klasszikus zenét! Jaj nem, persze nem úgy értem, szóval milyen könnyű is azoknak... Hm, nem, nem könnyű, sőt... Akkor meg milyen jó azoknak, akik két-három helyen is tudnak lenni egyszerre! Olyan meg nincs...
Vizuál

Hollywood elfeledett férfi ikonja

James Dean és Marlon Brando mellett a legnagyobb sztárok közé tartozott - míg rájuk azonban ma is emlékszünk, Montgomery Cliftnek csak zseniális filmjei maradtak fent.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus gyász

87 évesen elhunyt Gennagyij Rozsgyesztvenszkij

A világhírű orosz karmester több ízben járt Magyarországon is. Több mint félszáz művet írtak neki kortárs zeneszerzők.
Klasszikus virtuózok

Daganatos betegségből gyógyuló sorstársainak gyűjt a Virtuózok döntőse

Lukács Gergely tavaly a döntőig jutott a Virtuózok tehetségkutató műsorban. A tubaművész most egy fontos ügy érdekében kéri közönségének támogatását. A rákból felépült művész a Démétér ház daganatos betegségből gyógyuló lakóinak szeretne segíteni, akik ugyanazt a nehéz utat járják végig, amit egykor ő.
Klasszikus klassz a parton

Íme, a Klassz a pARTon! fesztivál teljes programja

Ötvenkét ingyenes koncerttel várja látogatóit a Balaton, a Duna és az Adriai-tenger partján Érdi Tamás fesztiválja július 8. és szeptember 22. között. Mutatjuk, hol hallgasson klasszikus zenét, ha nyaral.
Klasszikus hír

Magyar taggal bővült az Európai Zenei Tanács elnöksége

Az európai zenei ernyőszervezet vezetésének Zsoldos Dávid személyében 13 év után újra magyar tagja van.
Klasszikus fidelio klasszik

Fidelio Klasszik: Hogyan válhat szemléletformálóvá egy kulturális esemény?

A Fidelio és a Klasszik Rádió 92.1 közös magazinműsorának június 16-i adásában vendégünk lesz Fekete Péter, Göttinger Pál, Hamar Zsolt és Pataki András.