Klasszikus

„Úgy érezte, minden egyes hanggal szemben morális kötelességei vannak” – Interjú Kovács Gézával

2023.04.03. 09:05
Ajánlom
Fennállásának százéves évfordulóját ünnepli a Nemzeti Filharmonikus Zenekar. Az együttes történetében ezúttal a Kocsis Zoltán munkája által fémjelzett két évtizedre (1997–2016) összpontosítunk. Beszélgetőpartnerünk Kovács Géza, a zenekar egykori főigazgatója.

Az alábbi cikk szponzorált tartalom, nem a Fidelio szerkesztőségének tagjai írták.

Hogyan lett Kocsis Zoltán a Nemzeti Filharmonikusok főzeneigazgatója?

Kocsis Zoltán szorgalmazta, hogy az ő vezényletével az Állami Hangversenyzenekar és a Magyar Állami Énekkar adja elő Schönberg alkotását, a Gurre-Liedert. (Ez a terv később, az 1998-as Tavaszi Fesztiválon meg is valósult.) Ez a kapcsolatfelvétel volt felkérésének közvetlen előzménye. Akkoriban már jó ideje Kobayashi Ken-Ichiro állt az ÁHZ élén, ő azonban nem tudott elég időt tölteni az együttessel. Varga Gilberttel tárgyaltunk: szerettük volna, ha vállalja a zenekar vezetését, igent is mondott, ám látva a Filharmónia átalakítása körüli bonyodalmakat, visszalépett. Ekkor felhívtam Kocsist. Gondolkodási időt kért, de estére megvolt a válasza.

D__KB20130411043-171001.jpg

Kovács Géza és Kocsis Zoltán (Fotó/Forrás: Nemzeti Filharmonikusok)

Kocsis érkezését a zenekar megújulása, minden addiginál jelentősebb színvonalemelkedés követte. Hogyan történt mindez?

A zenekar nagyszerű produkciókra volt képes, de akkoriban az együttes nem minden tagja nyújtotta az elvárható színvonalat. Ezért 1998 decemberében Zoli egyéni meghallgatást rendelt el. A zenekar tagjainak zenekari állásokat kellett eljátszaniuk. Zoli mindenkivel átvette a műveket, javaslatokat tett, és ezzel türelmet tanúsított, amely végül 2000-re fogyott el.

Akkor került sor arra a nemzetközi összehasonlításban is szokatlan eljárásra, amelynek értelmében minden zenekari tag egyéni meghallgatáson adott számot tudásáról,

előbb függöny mögött, nemzetközi zsűri jelenlétében, majd függöny nélkül. Huszonhat muzsikustól kellett elbúcsúznunk.

Mi következett ezután?

A zenekar jelentős költségvetési támogatásban részesült, új, jó minőségű hangszereket vásárolhattunk, legfőképpen pedig próbajátékokat hirdethettünk úgyszólván minden hangszercsoportban, olyan versenyképes fizetést ajánlva fel, amelynek hírére a legkiválóbbak érkeztek a zenekarhoz.

Hogyan változott meg a zenekari munka, mialatt Kocsis Zoltán vezette az együttest?

A legnagyobb igényességgel dolgozott, a legapróbb részletek kidolgozására is elegendő próbaciklusokat kérve és kapva.

Csalhatatlan volt a hallása, és a próbák során a zenészekkel minden egyes hangot megértetett – mert úgy érezte, minden egyes hanggal szemben morális kötelességei vannak.

Sok alkotást porolt le, neki köszönhetően sok interpretáció született újjá a zenekar alaprepertoárjában, és maga a repertoár is elképesztő módon újult meg a Gurre-daloktól a Mózes és Áron kiegészítésén át a Richard Strauss-operákig.

MNFFejerGabor_718-171131.jpg

Kovács Géza és Kocsis Zoltán (Fotó/Forrás: Fejér Gábor / Nemzeti Filharmonikusok)

A zenekar eredményeinek fontos fejezete volt a Bartók Új Sorozat.

Nádori Péter, a Magyar Hanglemezgyártó Vállalat korábbi szerkesztője felvetette, hogy érdemes volna megvizsgálni: a Hungaroton korábbi Bartók-hanglemez-összkiadása mennyire felel meg a jelen követelményeinek. Kiderült, hogy a felvételek nagy részét meghaladta az idő. Körvonalazódni kezdett a Bartók Új Sorozat. Magától értődött, hogy az új felvételek művészeti vezetője csak Kocsis Zoltán lehet. Megállapodtunk a Hungarotonnal, hogy kiadja a CD-ket, s elkezdődtek a munkálatok.

A sorozat sajnos torzó maradt, de befejezetlenül is tükrözi azt az engedményt nem ismerő igényességet, amely Kocsis személetét jellemezte. 

Változott-e a zenekar és a közönség kapcsolata a Kocsis-korszak két évtizede alatt?

Kocsis Zoltán színrelépésével kialakult egy új közönség, kialakultak új formák, elég, ha a Próbatermi vendégség című, ma is sikeres kamarazenei sorozatra utalok – és persze jártuk a vidéket és a külföldet is, ahol rendkívüli sikerek élményével gazdagodtunk. A New York-i Avery Fisher Hall közönsége állva tapsolt a zenekarnak, egy kritikus az év koncertjének nevezte a fellépésünket. Hasonló lelkesedés fogadta a tokiói Suntory Hallban A kékszakállú herceg várát Kocsis Zoltánnal – és büszkén mondhatom, az általam előadott Prológgal, mert bizony csőbe húztak, és nekem kellett a zene előtt elmondanom Balázs Béla veretes szövegét…

Támogatott tartalom.

Fejléckép: Kovács Géza (forrás: Nemzeti Filharmonikusok)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Jazz/World

„Nekem a zene gyógyszer minden bajra” – interjú Király Lindával

Anyák napján ad koncertet Király Linda a Várkert Bazárban, az est vendége pedig nem más, mint testvére, Király Viktor lesz, így a közönség lélekemelő duettekre is készülhet.
Plusz

A sokoldalú Liszt Ferenc – itt vannak a Liszt Ünnep első programjai

Liszt Ferenc művészetének más-más oldalát mutatja be Martin Haselböck és az Orchester Wiener Akademie, Vaszilij Petrenko és a Royal Philharmonic Orchestra, a Kolozsvári Magyar Opera, illetve Francesco Tristano is. Október 9-én indul a negyedik Liszt Ünnep Nemzetközi Kulturális Fesztivál.
Könyv

Monumentális nagyregénnyel jelentkezik Darvasi László

Június elején jelenik meg Neandervölgyiek címmel a József Attila-díjas Darvasi László eddigi leghosszabb regénye. A háromkötetes, több évtizedet felölelő műben a magyar vidék, a főváros és a nagyvilág történetei kapcsolódnak össze.
Vizuál

A holokauszt a túlélők szemével – új kiállítás nyílik a Magyar Nemzeti Galériában

Harminc művész szemén keresztül mutatja be a nyolcvan évvel ezelőtt lezajlott magyarországi holokauszt emlékezetét az Így történt - A holokauszt korai emlékezete szemtanú művészek alkotásain című kiállítás.
Színház

Megtartotta tavaszi bemutatóit a Loupe Színházi Társulás

A csapat elsőként a Lányok, fiúk! című monodrámát mutatta be Lovas Rozi főszereplésével, az előadás a családon belüli erőszak témájára reflektál. Áprilisban pedig A kezdet/vége című produkció is debütált, amelyet Sean O’Casey műve nyomán Horváth János Antal írt és rendezett.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Dobri Dániel művét díjazták Washingtonban

A zeneszerző Halmazállapot-változások (States of Matter) című műve az öt legjobbnak választott alkotás közé került az Art Music Society zeneszerzőversenyén.
Klasszikus ajánló

Kortárs koncertek a Kodály Kórussal újra a BMC-ben!

Budapestre látogat a hazai kóruskultúra egyik kiemelten fontos együttese, a debreceni Kodály Kórus a hazai és a külföldi kortárs muzsika gyöngyszemeit hozza el a BMC_be, május 4-én és június 1-jén.
Klasszikus hír

Nagy oratóriumokat játszik a Zeneakadémián a Haydneum

Meghirdette 2024/25-ös évadát a Magyar Régizenei Központ, a jövőre különösen nagyszabású Zeneakadémia Bérlet mellett továbbra is lesz Őszi, illetve Egyházzenei Fesztivál, és a fortepianót a középpontba állító sorozatukat is folytatják.
Klasszikus ajánló

Nemzeti sajátosságok és közös értékek a Budapesti Nemzetközi Orgonafesztiválon

A fesztivál művészeti vezetője, Mészáros Zsolt Máté orgonaművész és Liszt-kutató az orgonazene kiváló nemzetközi képviselőit hívta meg, akik május 5. és június 30. között adnak koncertet a Belvárosi Nagyboldogasszony Főplébánia-templomban
Klasszikus ajánló

Igényes zene, stílustól függetlenül – új koncertsorozatot indít az MVM

A klasszikus zenét és a minőségi könnyűzenét a középpontba állító új eseménysorozat indul az MVM támogatásával. Az MVM Classic&Club koncertjei a két műfaj kiemelkedő hazai tehetségeinek egyedi produkcióit vonultatják fel.