Klasszikus

Úgy szólt a zenekar, mint egy felbolydult méhkas

2019.05.14. 16:00
Ajánlom
Kritikusunk Pécsre utazott, ahol a Pannon Filharmonikusokat a zenekar egyik vezető karmestere (a kettőből), Gilbert Varga vezényelte. A koncert némely része egyenesen Carlos Kleiber felvételeire emlékeztette.

A három nagy bécsi klasszikus egy-egy művét tűzték műsorukra a Pannon Filharmonikusok május 9-én, egy olyan hangversenyen, amelynek számomra az adott különleges jelentőséget, hogy ez alkalommal láttam Gilbert Vargát első ízben vezényelni annak a zenekarnak az élén, amelynek tavaly óta ő az egyik vezető karmestere.

Azokon a koncerteken, amelyek Haydn-kompozícióval kezdődnek, gyakran szoktam zsémbelődni amiatt, hogy sokan kötelességüknek érzik a mi dunántúli mesterünktől valamilyen súlytalanabb, felhőtlen darabot játszani, ezzel is azt sulykolva, hogy a mélységek, dráma, szenvedélyek más, „komolyabb” szerzők illetékességi körébe tartoznak. Nos, ennek a műsornak az összeállítóját ilyesmivel a legrosszabb indulattal sem vádolhatom, hiszen a Haydn korai, „Napszak”-szimfóniái közül a legritkábban játszott, G-dúr darab, „Az este” után egy hasonlóan könnyed, divertimento-hangvételű Mozart-versenymű, a C-dúr oboaverseny (K 314) következett, s a Beethoven- szimfónia, a B-dúr hangnemű Negyedik, ha nem tartozik is egy súlycsoportba a másik két kompozícióval, ugyancsak szerzőjének legderűsebb, legidillikusabb művei közé tartozik: nem csupán  a szimfóniák között, de általában is.

Gilbert Varga – összhangban egész derűs, nyitott egyéniségével – akár névjegynek is szánhatta ezt a hangversenyt.

 

A „Napszak”-szimfóniáknak több főszereplőjük is van, hiszen eredeti funkciójuk az volt, hogy Haydn demonstrálja velük az általa alaposan átalakított hercegi hangszeregyüttes  tagjainak kvalitásait Pál Antal herceg számára. Haydn az előadást a koncertmesteri pult mellől irányította: a rövid, de igényes hegedűszólókat tehát önmaga számára írta. Teendőit ezúttal Gilbert Varga és a kitűnő koncertmester, Varga-Deák Márta osztotta el egymás között. De egységes, összesített dicséretben kell részesítenem az összes többi szólista-felvillanást valóban szólisztikus színvonalon megformáló fuvolistát, csellistát, nagybőgőst is (nevükről sajnos nem tájékoztat a műsor szórólapja). A darab, hűen a szerző nyilvánvaló eredeti szándékához, mindvégig briliáns előadásban szólalt meg, rengeteg rövid hanggal, finom – és sokszor meglepő – akcentussal. Varga mintha csak forró gombóccal játszadozott volna, szinte csak ujjheggyel érintette a zenekart, előadásában a vonalak, az akcentusok varázsoltak elénk teljes karcsúságában és kecsességében egy jellegzetesen haydni hangzásideált.

foTOTHP5094948-143452.jpg

Kiss József (oboa) és Gilbert Varga (Fotó/Forrás: foTóth)

Az ezt követő oboaversenyre váltott egyet a kaleidoszkóp, de nem teljes fordulatot tett, hanem mondjuk csak 60°-osat. Maradt a karcsú áttetszőség, maradtak a sokszor meglepő, de mindig szellemes akcentusok, te mégis teltebben, gömbölyűbben szólalt meg a zenekar, és különös erővel követelte vissza jogait az éneklő dallam. Két okból: egyrészt, mert a szerzőt Mozartnak hívták, másrészt mert a kantábilis, de főleg a hosszabb dallamíveknek az oboahang ezüst fonala a leghajlékonyabb, legérzékenyebb megszólaltatója. Különösen egy olyan, a hangszerével minden tekintetben egybeforrott művész esetében, amilyen a versenymű szólóját előadó Kiss József, aki tökéletesen érezte meg a mű finom egyensúlyát a hang és a dallam érzékisége, a virtuozitás sziporkái és a nemes, elegáns szórakoztatás között.

Fürge cadenzái elbűvölték a hallgatót, miközben Gilbert Varga ügyelt arra, hogy a zenekar telt és kerekded hangzása, a lassú, sőt a zárótétel korántsem nehézkes, de méltóságteljesen lépkedő tempója kellő kontrasztot, biztos hátteret biztosítson a szólista szabad szárnyalásának.

Az egész koncert karakterét meghatározó világosság volt a Beethoven-szimfónia előadásának kulcsszava is. Világosság a hangzásban, és világosság, persze, a formálás tekintetében is. A nyitótétel esetében utóbbit segítette a sodró erejű, de vállalható tempóvétel is, ami jól érzékelhetővé tette a nagyobb formaíveket, segítette a plasztikus dinamikai megformálást, de nem gátolta a finom érzékenységgel megrajzolt részletek, egy felrebbenő hegedűfutam, egy gyengédebb mozdulat, egy puhább hangszín érvényesülését sem. Különösen szép megmozdulásokat hallhattunk a fafúvósoktól, s az első tétel mindent átjáró derűje már-már egy Carlos Kleiber varázslatos pillanatait juttatta eszünkbe.

foTOTHP5095130-143452.jpg

A Pannon Filharmonikusok május 9-i koncertje a Kodály Központban (Fotó/Forrás: foTóth)

A csodálatosan lírai, mégis különös akcentusokkal fűszerezett, s bizonyos fokig még a Mälzel-metronóm későbbi tréfájára is utaló Adagio a koncert egyik legemlékezetesebb előadói teljesítményét jelentette a maga artikulációs és karakterbeli finomságaival, egyszerre végtelen nyugalmú és mégis vibráló légkörével.

Varga előadói karaktere itt is igen szerencsésen tartotta magát távol a mindent összehömpölygető érzelmességtől, s csempészett izgalmas és üdítő részleteket a maga „kihegyezettebb”, meglepetésekre mindig kész előadásába. A scherzo funkciójú Allegro Vivace tétel volt az egyetlen, ahol – az artikuláció és a dinamika színessége, differenciáltsága ellenére – talán valamelyest túlzottan lendületesnek, nehezen kontrollálhatónak éreztem a választott tempót. Szó sem volt azonban erről a zárótételben, amely felbolydult méhkaskoz hasonló, briliáns és sziporkázó forgataggal tetőzte be a szimfónia, sőt a teljes műsor rendkívül életteli megszólaltatását.

Mikor, hol, micsoda? Május 9. csütörtök, Pécs, Kodály Központ.

Műsor: Joseph Haydn: VIII. G-dúr „Az este” szimfónia Hob.I:8; Wolfgang Amadeus Mozart: C-dúr oboaverseny, K314; Ludwig van Beethoven: IV. szimfónia

Pannon Filharmonikusok, km.: Kiss József – oboa, vezényel: Gilbert Varga

A cikk elkészültét a Pannon Filharmonikusok meghívása tette lehetővé.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Nem hajlandó örmény énekesnővel énekelni az azeri tenor, illetve dehogynem, semmi baja vele

Sok mindent nem tudunk biztosan, mivel mindenki másra mutogat. És már az örmény külügy is megszólalt a témában.
Klasszikus

Bach billentyűs szvitjeit viszi egy általános iskolába Fejérvári Zoltán

Fejérvári Zoltán szólóestjével indul az alsógödi Belépés családostul klasszikus zenei sorozatának 2020-as évada. A művész Bach Francia szvitjeit adja elő január 25-én a Búzaszem Általános Iskola aulájában. Utána pedig a Zeneakadémiára viszi a műsort.
Vizuál

A mádi Rákóczi-kúriában Erhardt Gábor építésszel

A Partitúra zempléni adásában a stáb ellátogatott a mádi Rákóczi-kúriába, lenyűgözve sétáltak az évszázados falak között. Az épület átalakításának és bővítésének tervezőjét, Erhardt Gábort Tokaj-hegyalja építészeti hagyományairól kérdeztük.
Klasszikus

Gustavo Dudamel folytatja Los Angelesben

Újabb négy évre meghosszabbították a szerződését a Los Angeles-i Filharmonikus Zenekar élén, 2026-ig maradhat.
Jazz/World

Ki mondta, hogy egy nő nem trombitálhat jazzt?

Új albumán bátor nők előtt tiszteleg Yazz Ahmed, aki trombitásként és nőként maga is ritka jelenség. Meghallgattuk a Polyhymnia című lemezt.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Bach billentyűs szvitjeit viszi egy általános iskolába Fejérvári Zoltán

Fejérvári Zoltán szólóestjével indul az alsógödi Belépés családostul klasszikus zenei sorozatának 2020-as évada. A művész Bach Francia szvitjeit adja elő január 25-én a Búzaszem Általános Iskola aulájában. Utána pedig a Zeneakadémiára viszi a műsort.
Klasszikus hír

Gustavo Dudamel folytatja Los Angelesben

Újabb négy évre meghosszabbították a szerződését a Los Angeles-i Filharmonikus Zenekar élén, 2026-ig maradhat.
Klasszikus interjú

Varga Judit: Hiányzott a női példakép

Varga Judit nevével az idei fesztivál programjában többször találkozhatunk zeneszerzőként és kurátorként is. Judit szeptember óta a bécsi zeneakadémia (MDW) médiazeneszerzés professzora, aki ezt megelőzően a budapesti és a bécsi Zeneakadémián párhuzamosan tanított.
Klasszikus turné

Tizenhét állomásos országos turnéra indul Boros Misi

A Filharmónia Magyarország és a Virtuózok szervezésében első országos turnéjára indul a 16 éves Boros Misi. A Virtuózok klasszikus zenei tévés tehetségkutatóból ismert zongoraművész kimondottan e turné állomásaira összeállított műsorát 17 városban hallhatja a közönség.