Klasszikus

Új évad az Operaházban

2003.09.24. 00:00
Ajánlom
Premierrel kezdik az évadot a Magyar Állami Operaházban. A művészek az évadnyitó előtt a Távol-Keleten jártak és arattak sikert. A részletekről az ügyvezető igazgató, Fülöp Attila beszélt.

- Elkezdődött az új évad. Arra kérem Fülöp Attila ügyvezető igazgatót, hogy először az évad újdonságairól, az első bemutatójukról beszéljen.

- Szeptember 27-én egy jeles premierre készül az operaház, Szokolay Sándor: Vérnász című operáját fogjuk új bemutatóként eljátszani. Azért mondom, hogy teljesen új felújítás, mert pontosan 40 évvel ezelőtt volt Szokolay Sándor remekművének bemutatója egy legendás szereposztásban, akkor Házy Erzsébet, Szőnyi Ferenc, Faragó András játszott. Szegeden tavaly felújították Szokolay Sándornak ezt a fantasztikus darabját és a zeneszerzőnek nagyon tetszett Kovalik Balázs rendezése és úgy döntöttünk, hogy a szegedi rendezést hozzuk Budapestre fel azért is, mert ez aránylag rövid idő alatt színpadra állítható, hisz ott már kipróbálták ezt a rendezést.

- És kik énekelnek?

- A darab szereplői fiatalok, Rálik Szilvia lesz a menyasszony, Vadász Dániel a vőlegény - teljesen fiatal gárda. Kovalik Balázs, akit én a jelenlegi ifjú nemzedék legtehetségesebb rendezőjének tartok, nagyon szeret fiatalokkal dolgozni és remélem, hogy a közönség is örömmel fogadja ezt a premiert. A másik nagy munka volt, ami miatt korábban kellett kicsit az évadot kezdeni, hogy meghívást kaptunk Bangkokba két Tosca és két Turandot előadásra és a kollegáim felhívtak a bécsi reptérről, hogy most szálltak le egy 19 órás repülőút után. Hihetetlen nagy sikert arattak. Ezt a telefaxon elküldött kritikákban is láttuk. Kovalik Balázs, aki fél lábbal itt a Vérnászt rendezte, a másik fél lábával pedig Bangkokban színpadra állította a Toscát, aminek az volt a nehézsége, hogy statisztériát nem vittünk és bangkoki statisztériával történt a színpadra állítás. Frigyessy Tibor pedig a Toscát állította ott színpadra. Mind a négy előadást Kovács János Kossuth-díjas karmester vezényelte, óriási sikerrel. Még az is egy érdekesség, hogy a zenekar nem a mienk volt, azt nem tudtuk elküldeni, mert itthon vannak elfoglalva. A leningrádi, illetőleg a szentpétervári filharmonikusok játszottak ezen a négy előadáson.

- A Vérnász mellett mit mutatnak még be ebben az évadban?

- Ősszel még három nagy premierre készülünk. A Norma már nyáron szerepelt a játékrendünkön, a Hunyadi premier után ez lesz a következő darab, amit az Erkel Színházban játszunk. Egy másik Bellini-művet, az Alvajárót pedig Rost Andrea főszereplésével terveztük tavaly bemutatni, de sajnos technikai okok miatt nem jött létre. Remélem, hogy idén Rost Andrea is és a rendező úr is ráérnek és sor fog kerülni erre. Novemberben egy felújítás a Coppélia, - balettegyüttesünk most erre készül. Idősebb Harangozó Gyulának ez egy fantasztikus koreográfiája volt, ezt most fia, a mostani balettigazgatónk, ifjabb Harangozó Gyula fogja színpadra állítani. Én már láttam a díszleteket, jelmezeket, azt hiszem, hogy egy fantasztikus nagy stílű premier lesz. Decemberben remélem, hogy nagyot fog csattanni Mozart Don Giovannijának a premierje, amivel is Keselyák Gergely eddig karmester, rendezőként fog bemutatkozni az operaházban, Don Giovanni szerepében pedig Kálmándy MIhály készül nagy-nagy lelkesedéssel erre a premierre.

- Érdekesen kezdődött az operaházi évadjuk. Árultak még bérleteket. Ez miért volt és hogy sikerült?

- Nagyon nagy sikere volt a bérletárusításunknak. Az előző évadban 12 ezer bérletet sikerült eladni az előző vezetésnek, most 30 ezer bérletet adtunk el. Mivel azonban az Erkel Színházba sokkal több előadást terveztünk be, mint az előző években, éppen az érdeklődésre való tekintettel, úgyhogy maradt bizonyos bérletszám és azt most ősszel kedvezményes áron áruljuk és én remélem, hogy a közönség ezeket fogja venni. Az operaházi bérletek majdnem mind elfogytak, az Erkel Színházba maradtak, ezek részben ifjúsági bérletek. Várjuk a közönséget, hogy ezeket vegyék meg, hisz kedvezményes áron tudnak így az előadásokra bejutni.

- Megkerülhetetlen a beszélgetésünkben a pénz. Az operaháztól is elvonnak. Mi a helyzet most?

- Igen, az összes költségvetési intézményből egy bizonyos százalékot elvont a kormány, azonban az operaház az első értesítésben ennél jóval nagyobb elvonásról értesült és ez bizony nekünk nem esett nagyon jól. Szinetár Miklós intendáns főigazgató úr még a lemondását is kilátásba helyezte, amennyiben nem történik korrekció. Úgy tudom, hogy mind a Kulturális Minisztérium, mind pedig személyesen miniszterelnök úr is megpróbál azért tenni, hogy az ilyen nagy mértékű elvonásra ne kerüljön sor az operaház tekintetében és reméljük, hogy - eltekintve attól a minden intézményt érő 5 százalékos elvonáson felül, az operaház a tavalyi büdzsével gazdálkodhat. Erre azért van szükségünk, mert nagyon sok kiadást terveztünk be a jövő évadba, elsősorban az Erkel Színháznak a részbeni felújítását, ami súlyos milliókba kerül, sőt azt mondhatom, hogy százmilliókba kerül. Remélhetőleg egy sokkal kedvezőbb, újabb költségvetési értesítést fogunk kapni a 2004-es évre vonatkozólag.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Martha Argerich nem mondta le, hálistennek

A Liszt Ferenc Kamarazenekar koncertjén az argentin zongoraművésznő ragyogó Beethoven-zongoraversennyel mutatta meg, hogy nem lehet megunni egy darabot akkor sem, ha 70 éve játssza.
Jazz/World

Zeneművet írt a „napalmos lánynak”, most végre élőben is előadhatta neki

1972-ben járta be a világot a vietnámi háború legsokkolóbb fotója, amin gyerekek menekülnek a bombázás elől. Tiszteletükre Hannibal Lokumbe még 1973-ban szvitet komponált, amit most élőben is előadhatott a képen meztelenül szereplő lánynak, Kim Phuc Phan Thi-nek.
Klasszikus

Szüts Apor: „A tökéletességet nem lehet, és nem is kell elérni”

Szüts Apor számára korán jött az ismertség a komolyzene világában. Több interjúban is beszélt eddigi munkásságáról, most viszont a belső munkafolyamatokról és szemléletmódjáról tudhatunk meg részleteket, amelyekről talán a lámpalázzal vagy maximalizmussal küzdő fiatal zenészek is szívesen olvasnának. Így került szóba a fejlődés, az önkritika vagy a tökéletesség nemlétének témája is.
Vizuál

Megfilmesítik a Mester és Margaritát

Bulgakov regényének mozis változatát A nagy Gatsby-t is rendező Baz Luhrmann forgatja.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus kritika

Martha Argerich nem mondta le, hálistennek

A Liszt Ferenc Kamarazenekar koncertjén az argentin zongoraművésznő ragyogó Beethoven-zongoraversennyel mutatta meg, hogy nem lehet megunni egy darabot akkor sem, ha 70 éve játssza.
Klasszikus interjú

Szüts Apor: „A tökéletességet nem lehet, és nem is kell elérni”

Szüts Apor számára korán jött az ismertség a komolyzene világában. Több interjúban is beszélt eddigi munkásságáról, most viszont a belső munkafolyamatokról és szemléletmódjáról tudhatunk meg részleteket, amelyekről talán a lámpalázzal vagy maximalizmussal küzdő fiatal zenészek is szívesen olvasnának. Így került szóba a fejlődés, az önkritika vagy a tökéletesség nemlétének témája is.
Klasszikus hír

Kecskés D. Balázs Istvánffy Benedek-díjat kapott

A fiatal zeneszerző Három románc című alkotása nyerte el a Magyar Zeneszerzők Egyesületének díját.
Klasszikus fidelio klasszik

Rost Andrea a Fidelio Klasszik vendége

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása december 14-én lesz hallható a 92.1-en, benne interjú Elek Ányossal, ifj. Harangozó Gyulával és Rost Andreával.