Klasszikus

Új évszázad, új épület, új koncertélet

2013.05.23. 15:31
Ajánlom
Október 22-én, Liszt születésnapján nyílik meg újra a Zeneakadémia Liszt Ferenc téri épülete. A szecessziós palota, amely erősen kopott eleganciájával is lenyűgöző oktatási és koncerthelyszín volt néhány évvel ezelőtti bezárásáig, ősztől az 1907-es megnyitót idéző, régi fényében fogadja majd a látogatókat.

Ez azonban korántsem minden. Az egyetem ugyanis - a felsőfokú zeneművészeti és zenetudományi oktatás mellett - Zeneakadémia Koncertközpont néven saját kulturális, koncertszervezési feladatkört is vállal majd a történelmi épületben. A névválasztást nemcsak az indokolja, hogy az intézmény hivatalos megnevezése túlságosan hosszadalmas és problematikus volna a kulturális menedzsment világában. A döntés valójában magától értetődő volt, mivel a köznyelv kezdettől fogva Zeneakadémiaként ismerte a története során számos kisebb-nagyobb névváltoztatáson átesett iskolát. Ezt a hagyományt követi az új, kommunikációs célú névhasználat is, amely az épületre, az egyetemre és a koncerttermekre egyaránt Zeneakadémiaként hivatkozik a továbbiakban.

Koncerttermekre, többes számban, mivel - ahogyan arról korábban több hír is napvilágot látott már - a rekonstrukció során nem csupán a márványfelületek és az aranyozás frissítésére, a freskók restaurálására, illetve a hiányzó, színes vagy metszett üvegablakok pótlására kerül sor. Az épület visszanyeri eredeti, a második világháború után megnövekedett hallgatói létszám kiszolgálásának érdekében megbontott beosztását is. A tantermek a réginél jóval hatékonyabb hangszigetelést kapnak, a legmodernebb, HD-minőségű stúdióberendezések, a kamerarendszer és a professzionális hangtechnika segítségével az intézmény tartalomgyártóként is színre lép majd, a korszerű légkondicionálás megoldja a nagyterem szellőztetésének az április-májusi koncertek során korábban rendre fullasztóvá váló problémáját, a kisterem pedig, amelyet az utolsó években főtárgyvizsgákon kívül alig használtak másra, visszakapja a zsinórpadlását, és saját zenekari árokkal ellátva tökéletesen felszerelt színházteremmé válik.

Mindez azonban nem jelenti azt, hogy a hallgatók az átadás után nem tekinthetik ugyanúgy a magukénak a házat, mint az elődeik. Bár a fellépő művészek számára kialakított, új helyiségekbe vagy éppen az épület hátsó traktusában elhelyezett stúdiókba természetesen nem lehet majd ötletszerűen benyitni, az egyetem elsősorban továbbra is a növendékeké marad, akik, ahogyan arról Batta András rektor biztosította az érdeklődőket, ugyanúgy meghallgathatják a nagytermi a koncerteket a második emeleti erkélyről, ahogyan ez évtizedek óta mindig magától értetődő volt.

A hallgatók, persze, másféle értelemben is élettel töltik meg a felújított épületet: a hangversenyek szervezésekor feltétlenül fontos szemponttá válik, hogy fellépési lehetőséget biztosítsanak az intézmény kiemelkedően tehetséges neveltjei számára. Mint Batta András kiemelte: világszinten is példa nélküli az a lehetőség, amelyet az oktatás és a koncertélet egysége kínál. Márpedig ez jóval többet jelent annál, hogy a Zenekadaémia - a kultúraszervezés területén csakugyan szokatlan módon - szó szerint képes maga kinevelni a művészeit. Valójában a helyzetben rejlő lehetőség sokkal komolyabb: az új koncertközpont ugyanis, mint az intézmény menedzsmentje kiemelte, egyszerre támaszkodhat a százharmincnyolc év alatt felhalmozódott tudásra, a feltörekvő tehetségekre, a művésztanári kar előadói tapasztalatára és a páratlan koncertmúltból eredő presztízsre.

A Liszt Akadémián, ahogyan az iskolát külföldön emlegetni szokták, kezdettől fogva világnagyságok léptek fel, innen indult többek között Dohnányi Ernő, Bartók Béla, Kodály Zoltán, Cziffra György, Fischer Annie, Solti György és Ligeti György, de a nagyterem pódiuma számtalan, a nemzetközi hangversenyéletet meghódító virtuóznak is biztosított már fellépési lehetőséget. Az új Koncertközpont szakemberei Csonka András és Szabó Stein Imre vezetésével arra koncentrálnak, hogy ezt a sokszínűséget megtartva alakítsák ki a Zeneakadémia hangversenyeinek új arculatát. Bár a nagy szimfonikus zenekarok produkcióinak ideális helyszíne továbbra is a Művészetek Palotájának Bartók-terme marad, azért a Liszt Ferenc téren is rendeznek zenekari koncerteket majd, de nagy hangsúlyt kapnak a kamara- és szólóestek, a jazz-zenének szentelt rendezvények, illetve a Zeneakadémia saját tanáraira és növendékeire támaszkodó hangversenyek is.

Jóllehet Batta András egy hirtelen jött szóalkotással élve kijelentette, hogy az intézmény koncertszervezőként nem kíván "sztárkaptár" lenni, az új évad most meghirdetett eseményei semmiképp sem nélkülözik a nagy neveket. A fekete-fehér színei című sorozatot Ránki Dezső, Klukon Edit és Ránki Fülöp nyitja október 27-én, a Fesztiválzenekar Martha Argerich-csel lép pódiumra novemberben, az Anda Géza Fesztiválon pedig olyan zongoristák játékát élvezheti a közönség, mint Alekszej Vologyin, Filippo Gamba, Várjon Dénes, Bogányi Gergely és Szokolay Balázs. A jazz kedvelői többek között Brad Mehldau koncertjére válthatnak jegyet (november 5-én kerül sor a rendezvényre), májusban pedig a legendás Chick Corea játszik majd a nagyterem falai között. Az első kamarazenei estet a Kelemen Kvartett adja, később pedig Jevgenyij Koroljov és a Keller Kvartett, a Takács Kvartett, Frankl Péter és művésztársainak (Keller András, Bársony Péter, Várdai István és Lakatos György) hangversenyei, illetve Joshua Bell, Steven Isserlis és Várjon Dénes különleges triója csábítja a közönséget a Zeneakadémiára.

Az intézmény rezidens zenekara a Keller András vezette Concerto Budapest lesz, ők többek között Rost Andreával és Isabelle Fausttal közös fellépéseikkel gazdagítják majd a budapesti hangversenykínálatot. A kistermet Mozart Varázsfuvolája fogja felavatni Almási-Tóth András rendezésében, hogy aztán a későbbiekben - a jelenleg kényszerűségből külső helyszíneken megtartott operavizsgákon túl - egyfajta izgalmas, kamaraoperákra koncentráló műhellyé növekedhessen a helyszín.

Az új évadra mától már kaphatók jegyek. Mivel a felújítási munkálatok még tartanak, a Zeneakadémia jegypénztára az Andrássy út és a Liszt Ferenc tér sarkán, az Írók Boltjában szolgálja ki az érdeklődőket.

Programkereső

Legolvasottabb

Zenés színház

„Istennek egy törvénye van: a szeretet”

A Hegedűs a háztetőn 1964-ben, a New York-i Broadwayn kezdte világraszóló karrierjét, 1966-ban mutatták be európai színpadon (Anatevka címen), 1971-ben film is készült belőle. Magyarországon 1973-ban, Vámos László emlékezetes rendezésével, Bessenyei Ferenc legendás főszereplésével debütált. Legújabb változatát július 31-én a Margitszigeti Szabadtéri Színházban, Bozsik Yvette rendezésében láthatja a közönség.
Tánc

Elhunyt Axt Lászlóné Ibolya artistaművész

71. életévében elhunyt Axt Lászlóné Ibolya világhírű artistaművész, akit a Fővárosi Nagycirkusz társulata fájó szívvel búcsúztat.
Klasszikus

Zenei utazás Mozarttól Josef Sukig

Álmodozó nyári éjjel címmel július 29-én szabadtéri koncertet az Anima Musicae Kamarazenekar, az Óbudai Társaskör kertjében. A műsorban elhangzanak Mendelssohn, Mozart, Hugo Wolf és Josef Suk művei is, valamint vendégművészként fellép Horgas Eszter és Polónyi Ágnes.
Zenés színház

Kazinczy Ferenc fiáról készít előadást a Madách Színház

Derzsi György és Meskó Zsolt darabja, a Kazinczy, a tizenötödik nyerte a III. Madách Musical Pályázatot, melyet a teátrum műsorra tűz a 2021/22-es évadban.
Zenés színház

Sztárgála és jótékonysági nap Patricia Petibonnal és Lawrence Brownlee-val az Opera Eiffel Műhelyházában

2021. augusztus 21-én 19:00 órától a kivételes francia koloratúrszoprán, Patricia Petibon és a legkeresettebb amerikai bel canto tenor, Lawrence Brownlee ad szabadtéri koncertet az Opera Eiffel Műhelyházának parkjában.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Olasz, spanyol turnén járt a Fesztiválzenekar

Olaszországban és Spanyolországban játszott óriási sikerrel a Budapesti Fesztiválzenekar július végén. A turné utolsó állomásán, az újabb lezárások előtti utolsó pillanatban, Kodály zenéje szólt az Adán Martín Auditórium fantasztikus épületében.
Klasszikus klassz a parton

Klasszikus zene szólt „a magyar Salzburgban” - Beszámoló Tatáról

Egy hete ért véget Tatán a Klassz a pARTon fesztivál, a Cimbora Alapítvány rendezvényét támogatta és második alkalommal fogadta be a város. A szervezőket nemcsak a kisváros festői Öreg-tavának szépsége vonzotta Tatára, hanem a város múltja is, hiszen itt is, mint minden Esterházy-birtokon a zenének is fontos szerepe volt. A tatai Esterházyak is igen sokat tettek a helyi zenei élet fellendüléséért, a kastély történeti múltja és a kortárs zenei élet így mára összeért.
Klasszikus ajánló

Zenei utazás Mozarttól Josef Sukig

Álmodozó nyári éjjel címmel július 29-én szabadtéri koncertet az Anima Musicae Kamarazenekar, az Óbudai Társaskör kertjében. A műsorban elhangzanak Mendelssohn, Mozart, Hugo Wolf és Josef Suk művei is, valamint vendégművészként fellép Horgas Eszter és Polónyi Ágnes.
Klasszikus arcus temporum

Középpontban Liszt Ferenc és Dukay Barnabás munkássága Pannonhalmán

Augusztus 27-29. között rendezik meg az Arcus Temporum Pannonhalmi Kortárs Művészeti Fesztivált, amelynek zenei gerincét idén Liszt Ferenc és Dukay Barnabás munkássága adja. A programot Klukon Edit és Ránki Dezső művészházaspár állított össze. 
Klasszikus ajánló

A természet, a mozgás és a művészet egysége

Idén nyolcadik alkalommal rendezik meg a Természet Operaháza Tisza-tavi Fesztivált július 30. és augusztus 1. között.