Klasszikus

Új hangot kaptam

2015.12.30. 06:04
Ajánlom
Ötéves korában kezdett hegedülni, tíz év múlva pedig már jól ismerték a nemzetközi zenei életben. Novemberben a japán fővárostól Bécsig ívelő koncertturnén vett részt a Tokió Metropolitan Szimfonikus Zenekarral. Vagyim Repinnel februári budapesti fellépéséről a bécsi Konzerthausban beszélgettünk.

- Szívesen látogat Magyarországra. Mik a legemlékezetesebb élményei?

- Nem egyszer játszottam már Budapesten sőt vidéki városokban is. Az egyik legkedvesebb kamarapartnerem eddig a Liszt Ferenc Kamarazenekar volt, akikkel többször felléptem. Számomra igazán Brahms jelenti a klasszikus zenét, és talán mondanom sem kell, hogy őt is megérintette a magyar zenei kultúra. Meg kell említenem egy közel tíz éve történt fellépést Kocsis Zoltánnal, akivel mint zongoristával dolgozhattam együtt. Máig ez az egyik legfelejthetetlenebb koncertélményem, de ott van Roby Lakatos, akivel szintén nagyon hangulatos koncerteket adtunk együtt. Nagy örömmel térek most vissza.

- Milyen kapcsolata van a Magyar Virtuózok Kamarazenekarral?

- Először lépek fel velük, bár már régóta kerestük a lehetőségét egy közös fellépésnek, hiszen ahogy említettem, rendkívül jó tapasztalataim vannak a magyar kamarazenekarokkal kapcsolatban. Boldog vagyok, hogy meghívtak, tudom, hogy ezen a koncerten is nagyszerű élményekkel fogok gazdagodni.

- Egy igazán személyes darabbal készül a budapesti koncertre.

- A nagyszerű koncertre garancia Max Bruch I. hegedűversenye is, amelyik az egyik legkedvesebb darabom. Nagyon szeretem játszani és a tavalyi évben is szinte mindig része volt a koncertjeimnek. Felléptem vele a tengerentúlon, de a Távol-Keleten és európai koncertkörutam során is. Érzelmileg nagyon gazdag, ugyanakkor technikás darabról van szó. Bécsben ötödszörre játszottam a Rode néven jegyzett Stradivarin, ez az első hangszer, amiért képes voltam megválni a Guarneri del Gesú hegedűktől. Talán a legjobb, ami valaha a kezem ügyébe akadt.

Vagyim Repin

Vagyim Repin (Fotó/Forrás: Gela Megrelidze)

- Melyek azok az előadói gyakorlatok, amelyekre példaként tekint?

- Zakhar Bron volt a tanárom, aki később iskolát is teremtett. Úgy gondolom, én is ennek a szellemiségnek a képviselője vagyok, ugyanakkor az orosz hegedű-előadóművészeti gyakorlatot és tradíciót is a magaménak érzem, amelyre büszke vagyok. Sokat köszönhetek személyesen Menuhinnak is, aki megtanított arra, hogyan reagáljak a közönségre és a zenésztársaimra egyaránt. Bár a művészek mindig kötődnek egy-egy módszerhez, mégis minden műhöz, amivel pályája során találkozik, másként közelít. Itt van például a Bruch-versenymű, amivel kapcsolatban fontosnak tartom az előadói hagyományt és azt, hogy az adott kor eszméi alapján tekintsek rá. A szabadság itt tehát kisebb, mint amikor egy kortárs művet játszom, hiszen utóbbira még nem rakódtak rá előadói tapasztalatok, több lehetőség van formálni a darabot. Az interpretációk persze folyamatosan változnak, de a hangszer, az előadó és a közönség hármasát tekintve szeretek a hagyományokra támaszkodni.

Vagyim Repin

Vagyim Repin

- A Transzszibériai Nemzetközi Fesztivállal, mondhatjuk úgy is, hogy egy álma vált valóra?

- Nem feltétlenül az én álmom volt. A két éve indult fesztivált együtt hoztuk létre a barátaimmal és kollégáimmal, akik hosszú évekig kérleltek, hogy fogjuk össze a művészeti életet szülővárosomban, Novoszibirszkben. Először voltak félelmeim, később aztán fokozatosan kezdtem magaménak érezni a feladatot, és a felelősség inkább motiválni kezdett. Ma már nagyon fontos része az életemnek, amire büszke vagyok, sok időt és energiát áldoztam rá, hogy létrejöhessen egy zenei mozgalom a nyugat-szibériai régióban. Novoszibirszk, Szibéria modernkori kapuja tulajdonképpen az országon belül is kelet és nyugat összekötő kapcsaként van jelen. A cél nemcsak az volt, hogy Oroszország harmadik legnagyobb városaként kulturális hidakat építsünk Moszkvával és Szentpétervárral, de véleményem szerint fontos, hogy a művészeteken keresztül kezdjünk párbeszédeket a világ több országával is. A 2017-es fesztiválra örülnék, ha magyar művészbarátaim közül is néhányan elfogadnák a meghívásomat.

Vagyim Repin budapesti koncertjéről itt írtunk bővebben.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Plusz

Életörömre hangolunk! – Szeptemberben jön a Zsidó Kulturális Fesztivál

Könnyű- és komolyzenei koncertek, irodalmi és gyermekprogramokkal, hazai és nemzetközi művészekkel várja a látogatókat a 24. Zsidó Kulturális Fesztivál szeptember 4. és 12. között. A programokat hét fővárosi helyszínen rendezik meg.
Zenés színház

Traviata a fellegekben – a Fokvárosi Opera flashmobja

A dél-afrikai operatársulat tagjai repülőútjuk közben rövid produkcióval örvendeztették meg utastársaikat, a Brindisit adták elő, Verdi Traviatájából. Videó a cikkben!
Klasszikus

„Abban bízunk, hogy a mi lelkesedésünk a közönségre is átragad” – Hornyák Balázs és Várdai István a Kaposfestről

Idén augusztus 13. és 16. között kerül sor az immár tizenhárom éves múltra visszatekintő kamarazenei fesztiválra, a Kaposfestre. A tervekről és a programról Hornyák Balázs fesztiváligazgatóval és Várdai Istvánnal, az eseménysor egyik művészeti vezetőjével beszélgettünk.
Vizuál

Megkezdődött a Lefkovicsék gyászolnak forgatása

Keserédes, abszurd dramedynek ígérkezik Breier Ádám első nagyjátékfilmje, a Lefkovicsék gyászolnak. A rendezőt elsősorban saját családja identitásának konfliktusai inspirálták. A film premierjére várhatóan jövő ősszel kerül sor.
Színház

Érkezik a Darázs – Az iskolai zaklatásról láthatunk előadást a Margitszigeten

A Delta Produkció és a Kristály Színtér közösen mutatja be szeptember 30-án a Darázs című krimit. Az előadás Kiss-Végh Emőkével és Sodró Elizával a főszerepben, Ördög Tamás rendezésében debütál a Margitsziget új játszóhelyén.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

„Abban bízunk, hogy a mi lelkesedésünk a közönségre is átragad” – Hornyák Balázs és Várdai István a Kaposfestről

Idén augusztus 13. és 16. között kerül sor az immár tizenhárom éves múltra visszatekintő kamarazenei fesztiválra, a Kaposfestre. A tervekről és a programról Hornyák Balázs fesztiváligazgatóval és Várdai Istvánnal, az eseménysor egyik művészeti vezetőjével beszélgettünk.
Klasszikus kritika

Történetek dallamokban, képekben, szavakban – ilyen volt a Fesztivál Akadémia Budapest

A hangszeres zene kiemelkedő jelentőségű előadói idén is felkeresték Budapestet, július 15. és 24. között került sor a Fesztivál Akadémia Budapest idei koncertsorozatára, amely során változatos karakterű hangversenyeken ismerkedhetett meg a hallgatóság a kamarazene gyöngyszemeivel.
Klasszikus kritika

Egyik szemem sír…

Megtartották Peter Caelen zongoraművész szólóestjét Keszthelyen, a Klassz a pARTon! Fesztivál keretében. Gyenge Enikő beszámolója.
Klasszikus ajánló

Fantasztikus látványvilággal vár az Attila opera a Margitszigeten

Legendák, titkok, múlt és jövő. 400 nm ledfal, 21. századi látványtechnika, filmes hatás. Varázslatos animációs környezet idézi meg a kor hangulatát Verdi monumentális és szenvedélyes zenéjével a magyar vonatkozású operában augusztus 12-én és 14-én a Margitszigeti Színház hatalmas színpadán.
Klasszikus ajánló

Vonósnégyesek Eszterházán

Haydnt játszani és hallgatni Eszterházán egyaránt egyedülálló élmény. A Haydneum sorozatában ezúttal kiemelkedő vonósnégyeseink muzsikálnak a fertődi Esterházy-kastély Apolló-termében augusztus minden hétvégéjén.