Klasszikus

Új hangot kaptam

2015.12.30. 06:04
Ajánlom
Ötéves korában kezdett hegedülni, tíz év múlva pedig már jól ismerték a nemzetközi zenei életben. Novemberben a japán fővárostól Bécsig ívelő koncertturnén vett részt a Tokió Metropolitan Szimfonikus Zenekarral. Vagyim Repinnel februári budapesti fellépéséről a bécsi Konzerthausban beszélgettünk.

- Szívesen látogat Magyarországra. Mik a legemlékezetesebb élményei?

- Nem egyszer játszottam már Budapesten sőt vidéki városokban is. Az egyik legkedvesebb kamarapartnerem eddig a Liszt Ferenc Kamarazenekar volt, akikkel többször felléptem. Számomra igazán Brahms jelenti a klasszikus zenét, és talán mondanom sem kell, hogy őt is megérintette a magyar zenei kultúra. Meg kell említenem egy közel tíz éve történt fellépést Kocsis Zoltánnal, akivel mint zongoristával dolgozhattam együtt. Máig ez az egyik legfelejthetetlenebb koncertélményem, de ott van Roby Lakatos, akivel szintén nagyon hangulatos koncerteket adtunk együtt. Nagy örömmel térek most vissza.

- Milyen kapcsolata van a Magyar Virtuózok Kamarazenekarral?

- Először lépek fel velük, bár már régóta kerestük a lehetőségét egy közös fellépésnek, hiszen ahogy említettem, rendkívül jó tapasztalataim vannak a magyar kamarazenekarokkal kapcsolatban. Boldog vagyok, hogy meghívtak, tudom, hogy ezen a koncerten is nagyszerű élményekkel fogok gazdagodni.

- Egy igazán személyes darabbal készül a budapesti koncertre.

- A nagyszerű koncertre garancia Max Bruch I. hegedűversenye is, amelyik az egyik legkedvesebb darabom. Nagyon szeretem játszani és a tavalyi évben is szinte mindig része volt a koncertjeimnek. Felléptem vele a tengerentúlon, de a Távol-Keleten és európai koncertkörutam során is. Érzelmileg nagyon gazdag, ugyanakkor technikás darabról van szó. Bécsben ötödszörre játszottam a Rode néven jegyzett Stradivarin, ez az első hangszer, amiért képes voltam megválni a Guarneri del Gesú hegedűktől. Talán a legjobb, ami valaha a kezem ügyébe akadt.

Vagyim Repin

Vagyim Repin (Fotó/Forrás: Gela Megrelidze)

- Melyek azok az előadói gyakorlatok, amelyekre példaként tekint?

- Zakhar Bron volt a tanárom, aki később iskolát is teremtett. Úgy gondolom, én is ennek a szellemiségnek a képviselője vagyok, ugyanakkor az orosz hegedű-előadóművészeti gyakorlatot és tradíciót is a magaménak érzem, amelyre büszke vagyok. Sokat köszönhetek személyesen Menuhinnak is, aki megtanított arra, hogyan reagáljak a közönségre és a zenésztársaimra egyaránt. Bár a művészek mindig kötődnek egy-egy módszerhez, mégis minden műhöz, amivel pályája során találkozik, másként közelít. Itt van például a Bruch-versenymű, amivel kapcsolatban fontosnak tartom az előadói hagyományt és azt, hogy az adott kor eszméi alapján tekintsek rá. A szabadság itt tehát kisebb, mint amikor egy kortárs művet játszom, hiszen utóbbira még nem rakódtak rá előadói tapasztalatok, több lehetőség van formálni a darabot. Az interpretációk persze folyamatosan változnak, de a hangszer, az előadó és a közönség hármasát tekintve szeretek a hagyományokra támaszkodni.

Vagyim Repin

Vagyim Repin

- A Transzszibériai Nemzetközi Fesztivállal, mondhatjuk úgy is, hogy egy álma vált valóra?

- Nem feltétlenül az én álmom volt. A két éve indult fesztivált együtt hoztuk létre a barátaimmal és kollégáimmal, akik hosszú évekig kérleltek, hogy fogjuk össze a művészeti életet szülővárosomban, Novoszibirszkben. Először voltak félelmeim, később aztán fokozatosan kezdtem magaménak érezni a feladatot, és a felelősség inkább motiválni kezdett. Ma már nagyon fontos része az életemnek, amire büszke vagyok, sok időt és energiát áldoztam rá, hogy létrejöhessen egy zenei mozgalom a nyugat-szibériai régióban. Novoszibirszk, Szibéria modernkori kapuja tulajdonképpen az országon belül is kelet és nyugat összekötő kapcsaként van jelen. A cél nemcsak az volt, hogy Oroszország harmadik legnagyobb városaként kulturális hidakat építsünk Moszkvával és Szentpétervárral, de véleményem szerint fontos, hogy a művészeteken keresztül kezdjünk párbeszédeket a világ több országával is. A 2017-es fesztiválra örülnék, ha magyar művészbarátaim közül is néhányan elfogadnák a meghívásomat.

Vagyim Repin budapesti koncertjéről itt írtunk bővebben.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Jazz/World

Shadows in the Forest, avagy milyen törékeny az élet – ALBUMPREMIER

Shadows in the Forest címmel jelent meg az MZK Publishingnál Palotás Gábor ütőhangszeres művész új marimba-albuma, amelynek a címadó dalból készült videóklipje is most a Fidelión debütál.
Vizuál

Idén sem lett jobb hely a világ – megnyílt a World Press Photo kiállítás – Galéria

Megnyitott a World Press Photo kiállítás a Magyar Nemzeti Múzeumban. A nemzetközi zsűri idén 130 ország 4066 fotóriporterének 64 823 fotójából válogatta össze a tárlat anyagát, amelyet világszerte százhúsz helyszínen mutatnak be.
Színház

Tizenegy pillanat az élet – új bemutatóra készül a Centrál Színház

Mary Page Marlowe története nem ismeretlen a Centrál Színház nézőinek, hiszen 2020-ban, a pandémia idején egyszer már színre került a szívszorító dráma. Most egy kicsit másképp, a szerzői szándékkal megegyező formában mutatják be Tracy Letts darabját.
Zenés színház

Az igazi Mária főhadnagy: Lebstück Mária Ludovika, aki Jókainak mondta tollba az élettörténetét

Lebstück Mária neve elsőre talán nem cseng ismerősen, azonban Huszka Jenő Vértől pirosló ősi kard című áriáját, vagy a Ladilomot hallva egyből eszünkbe juthat egy huszárruhába öltözött fiatal nő, Mária főhadnagy.
Vizuál

KÉP-regény: Bábszínház az egész világ

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal a Budapest Bábszínház ikonikus pálcikaemberkéjéről mesélt.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Korszakok Zenéje – A MÁV Szimfonikus Zenekar hangversenye

A MÁV Szimfonikus Zenekar 2022. október 13-i hangversenyén a Zeneakadémián, Farkas Róbert vezényletével Mozart remekművei ölelik körbe két neves, kortárs magyar zeneszerző – Eötvös Péter és Dubrovay László – szerzeményeit.
Klasszikus gyász

Elhunyt Fodor Tamás hegedűművész

A Budafoki Dohnányi Zenekar egykori koncertmesterét, a Pesti Vigadó munkatársát váratlanul érte a halál. Egykori munkahelyei fájó szívvel emlékeztek rá.
Klasszikus ajánló

Szórakoztató és addiktív – a Janoska Ensemble Budapesten

Világsztárok unszolására alapították meg az együttest, a The Beatles lábnyomát taposva újítanak, Bachot és Bartókot vegyítik jazzel és poppal – a Janoska Ensemble pimasz virtuozitásában a Zeneakadémia közönsége is megmártózhat októberben.
Klasszikus videó

„A fiatal énekeseknek bizonyos szerepekre gondolniuk sem lenne szabad” – Elīna Garanča a pálya buktatóiról

A cseh Opera+ oldalnak nyilatkozott Elīna Garanča opera-énekesnő, a videóban arról mesélt Jan Bubák karmesternek, hogyan építette fel a karrierjét, és milyen veszélyek leselkednek egy pályakezdő művészre.
Klasszikus beszámoló

Mély hangok bűvöletében – Beszámoló az 5. Marton Éva Nemzetközi Énekversenyről

Idén ismét megrendezték a Marton Éva Nemzetközi Énekversenyt, az ötödik megmérettetés egy hete alatt a fiatal művészek zongora, majd zenekar kíséretével bizonyíthatták tehetségüket. Végignéztük a verseny szeptember 5-től 11-ig tartó élő fordulóit.