Klasszikus

Új hangot kaptam

2015.12.30. 06:04
Ajánlom
Ötéves korában kezdett hegedülni, tíz év múlva pedig már jól ismerték a nemzetközi zenei életben. Novemberben a japán fővárostól Bécsig ívelő koncertturnén vett részt a Tokió Metropolitan Szimfonikus Zenekarral. Vagyim Repinnel februári budapesti fellépéséről a bécsi Konzerthausban beszélgettünk.

- Szívesen látogat Magyarországra. Mik a legemlékezetesebb élményei?

- Nem egyszer játszottam már Budapesten sőt vidéki városokban is. Az egyik legkedvesebb kamarapartnerem eddig a Liszt Ferenc Kamarazenekar volt, akikkel többször felléptem. Számomra igazán Brahms jelenti a klasszikus zenét, és talán mondanom sem kell, hogy őt is megérintette a magyar zenei kultúra. Meg kell említenem egy közel tíz éve történt fellépést Kocsis Zoltánnal, akivel mint zongoristával dolgozhattam együtt. Máig ez az egyik legfelejthetetlenebb koncertélményem, de ott van Roby Lakatos, akivel szintén nagyon hangulatos koncerteket adtunk együtt. Nagy örömmel térek most vissza.

- Milyen kapcsolata van a Magyar Virtuózok Kamarazenekarral?

- Először lépek fel velük, bár már régóta kerestük a lehetőségét egy közös fellépésnek, hiszen ahogy említettem, rendkívül jó tapasztalataim vannak a magyar kamarazenekarokkal kapcsolatban. Boldog vagyok, hogy meghívtak, tudom, hogy ezen a koncerten is nagyszerű élményekkel fogok gazdagodni.

- Egy igazán személyes darabbal készül a budapesti koncertre.

- A nagyszerű koncertre garancia Max Bruch I. hegedűversenye is, amelyik az egyik legkedvesebb darabom. Nagyon szeretem játszani és a tavalyi évben is szinte mindig része volt a koncertjeimnek. Felléptem vele a tengerentúlon, de a Távol-Keleten és európai koncertkörutam során is. Érzelmileg nagyon gazdag, ugyanakkor technikás darabról van szó. Bécsben ötödszörre játszottam a Rode néven jegyzett Stradivarin, ez az első hangszer, amiért képes voltam megválni a Guarneri del Gesú hegedűktől. Talán a legjobb, ami valaha a kezem ügyébe akadt.

Vagyim Repin

Vagyim Repin (Fotó/Forrás: Gela Megrelidze)

- Melyek azok az előadói gyakorlatok, amelyekre példaként tekint?

- Zakhar Bron volt a tanárom, aki később iskolát is teremtett. Úgy gondolom, én is ennek a szellemiségnek a képviselője vagyok, ugyanakkor az orosz hegedű-előadóművészeti gyakorlatot és tradíciót is a magaménak érzem, amelyre büszke vagyok. Sokat köszönhetek személyesen Menuhinnak is, aki megtanított arra, hogyan reagáljak a közönségre és a zenésztársaimra egyaránt. Bár a művészek mindig kötődnek egy-egy módszerhez, mégis minden műhöz, amivel pályája során találkozik, másként közelít. Itt van például a Bruch-versenymű, amivel kapcsolatban fontosnak tartom az előadói hagyományt és azt, hogy az adott kor eszméi alapján tekintsek rá. A szabadság itt tehát kisebb, mint amikor egy kortárs művet játszom, hiszen utóbbira még nem rakódtak rá előadói tapasztalatok, több lehetőség van formálni a darabot. Az interpretációk persze folyamatosan változnak, de a hangszer, az előadó és a közönség hármasát tekintve szeretek a hagyományokra támaszkodni.

Vagyim Repin

Vagyim Repin

- A Transzszibériai Nemzetközi Fesztivállal, mondhatjuk úgy is, hogy egy álma vált valóra?

- Nem feltétlenül az én álmom volt. A két éve indult fesztivált együtt hoztuk létre a barátaimmal és kollégáimmal, akik hosszú évekig kérleltek, hogy fogjuk össze a művészeti életet szülővárosomban, Novoszibirszkben. Először voltak félelmeim, később aztán fokozatosan kezdtem magaménak érezni a feladatot, és a felelősség inkább motiválni kezdett. Ma már nagyon fontos része az életemnek, amire büszke vagyok, sok időt és energiát áldoztam rá, hogy létrejöhessen egy zenei mozgalom a nyugat-szibériai régióban. Novoszibirszk, Szibéria modernkori kapuja tulajdonképpen az országon belül is kelet és nyugat összekötő kapcsaként van jelen. A cél nemcsak az volt, hogy Oroszország harmadik legnagyobb városaként kulturális hidakat építsünk Moszkvával és Szentpétervárral, de véleményem szerint fontos, hogy a művészeteken keresztül kezdjünk párbeszédeket a világ több országával is. A 2017-es fesztiválra örülnék, ha magyar művészbarátaim közül is néhányan elfogadnák a meghívásomat.

Vagyim Repin budapesti koncertjéről itt írtunk bővebben.

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

A füttyművészet Paganinije: Hacki Tamás 75 éves 

Hacki Tamás füttyművész, a fütyülés Paganinijének is nevezett orvosprofesszor február 18-án lesz hetvenöt éves. 
Könyv

Könyvek selejtezése miatt támadják a rendrakási szakértőt

Marie Kondo itthon is ismert módszere „forradalmasította a rendrakást”, a könyvekkel kapcsolatos tanácsai miatt azonban világszerte felháborodtak a könyvmolyok. Valóban csak azok a könyvek kellenek, amelyek örömöt hoznak az életünkbe? Vagy az irodalom ennél összetettebben működik? Tekinthető a könyv pusztán tárgynak? Kell-e selejtezni a könyveket?
Zenés színház

Kurtág és a történelem angyala

Zenetörténeti jelentőségű eseménynek számított Kurtág György első operájának premierje 2018. november 15-én. A Samuel Beckett Fin de partie (Végjáték) című drámájából komponált operát a milánói Scalában mutatták be. Fazekas Gergely zenetörténész, a Zeneakadémia tanára a műről készülő dokumentumfilm forgatócsoportjának tagjaként jelen volt. Kifaggattuk.
Zenés színház

Trianonról szóló zenés művet keres az Operettszínház

A trianoni békeszerződés aláírásának körülményeit és az ebből származó veszteségek megismertetését és feldolgozását szolgáló zenés színpadi mű megírására hirdet alkotói pályázatot a Budapesti Operettszínház.
Jazz/World

A 88 éves Omara Portuondo fogja beragyogni a tavaszt

A Buena Vista Social Club egykori énekese, a kubai Edith Piafnak is nevezett örökifjú díva május 18-án és 19-én két koncertet is ad a MOM Sportban, Last Kiss turnéja keretében.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

Megszólalt az ELTE Zenei Tanszékének vezetője a pénzelvonás kapcsán

Múlt héten jelent meg az a közlemény, amelyből kiderült, hogy az ELTE BTK-t érintő 250 millió forintos forrásmegvonás miatt szeptembertől nagyon nehéz lesz megoldani a zongora- és a magánének-oktatást a Zenei Tanszéken. A Fidelio kérdéseire Bodnár Gábor tanszékvezető válaszolt.
Klasszikus interjú

„A Kárpát-medencei népzene ihletforrás számomra”

A Bartók Világverseny első helyezése után az Artisjus Junior díját is begyűjtötte Dobos Dániel. A fiatal zeneszerzőt inspirációkról, jövőbeli célokról kérdeztük bemutatkozó interjúnkban.
Klasszikus díj

Dés László és Kurtág György is az Artisjus díjazottai között

Dés László életműdíjat vehetett át, Szabó Tibor (Magna Cum Laude) az év zeneszerzője, Bérczesi Róbert (Hiperkarma) pedig az év szövegírója címet kapta meg az Artisjus 2019-es díjainak átadóján.
Klasszikus ajánló

Válogatás az Óbudai Társaskör márciusi programjából

Korcsolán Orsolya, Kristóf Réka, az Anima Musicae, Fejérvári Zoltán és a Mini Acoustic Trio koncertjeit ajánlja az Óbudai Társaskör márciusban.
Klasszikus virtuózok

Már lehet jelentkezni a Virtuózok ötödik évadába

A Virtuózok következő, Kamara Virtuózok elnevezésű ötödik évadába február 15-től jelentkezhetnek olyan muzsikáló csoportok, amelyekben családtagok és iskolatársak, barátok, tanár-diák kapcsolatok mutatkoznak meg a klasszikus zenén keresztül.