Klasszikus

Új irányba nyitna a Nemzeti Énekkar

2015.11.24. 11:59
Ajánlom
Az a cappella és kortárs darabok irányába nyitna a Nemzeti Énekkar új karigazgatója, Somos Csaba, aki a professzionalitás mellett a zenei átütő erőt is szeretné előcsalni az énekesekből.

A Liszt-díjas karnagy, aki 2016. január 1-től tölti be a vezetői posztot elmondta: az oratóriumok mellett a Nemzeti Énekkar a cappella repertoárját szeretné elsősorban bővíteni. A repertoárban szereplő szerzők terén nagy hangsúlyt fektetne a magyarokra, az északiakra, a Skandináviából és a Baltikumból származó komponistákra, de elkalandozna az amerikai kontinensre is - magyarázta, hozzátéve: nagyon tág és bőséges a kínálat, ami a vokális zene irodalmát illeti.

Somos Csaba

Somos Csaba (Fotó/Forrás: Fotó:)

Somos Csaba kiemelte, hogy a kortárs darabokat is szeretné mindinkább előtérbe hozni. "Kortársból soha nem elég. Az elmúlt években elég erősen fókuszáltam a fiatalokra is. Számos zeneszerzővel ápolok jó kapcsolatot, és ezt folytatni szeretném" - fogalmazott.

Az új karigazgató kitért arra is, hogy a nemzetközi kortárs zene igencsak háttérben van az országban, ezért ezt is szeretné minél jobban megismertetni a hazai közönséggel. Bár a vokális és az instrumentális zene is végig jelen volt az életében, a hangsúly mindig is a vokális zenén volt - mesélte.

"Karvezetés szak után karmesterként is végeztem, diploma után a debreceni Csokonai Színház, majd a Pécsi Nemzeti Színház zeneigazgatója voltam, így az operával is megismerkedtem. A Nemzeti Énekkar rendkívül sokszor lép fel zenekarral - tevékenységi körének legnagyobb részét oratóriumok előadása teszi ki -, így üdvös és szerencsés, hogy kettős szemüveggel, karnagyként és karmesterként is rá tudok nézni az előadásra" - mondta Somos Csaba.

Kifejtette azt is, hogy a profizmus sokszor kimerül a kottában lévő hangok, ritmusok és előadói utasítások megszólaltatásán és semmi varázs. "Én ez ellen tiltakozom és próbálom a szenvedélyt előcsalni a muzsikusokból, a minden egyes alkalommal megújulást, ami tudom, hogy nagyon nehéz, de mégis ez lenne a cél" - beszélt tervéről.

A karnagy kiemelte, hogy a Nemzeti Énekkar az ország egyetlen nagy létszámú, oratóriumokat éneklő vegyeskaraként sajátos helyzetben van. Nemzeti intézményként feladata, hogy minél több helyszínen és alkalommal lépjen fel Budapesten és vidéken, a nagy koncerttermektől az iskolákig - tette hozzá.

Somos Csaba

Somos Csaba

Somos Csaba 2016. január 1-jével kezdi meg a munkát, de Magyarországon szokatlan módon még három hónapot együtt dolgozik elődjével, Antal Mátyással, hogy a vezetőváltás zökkenőmentes legyen. "Antal Mátyással régóta jó kapcsolatban vagyok, emberileg és szakmailag egyaránt, így azt gondolom, hogy az átmenet könnyű és organikus lesz" - fogalmazott.

Somos Csaba elmondta azt is, hogy ideje legnagyobb részét természetesen a Nemzeti Énekkar vezetésére szánja, de emellett nem szeretné feladni munkáját a Zeneakadémián sem, ahol tanít és az egyetem énekkarát, az Alma Mater Kórust vezeti, továbbá szintén folytatni szeretné a 2002-ben általa alapított Vass Lajos Kamarakórus vezetését is.

"Egy együttes vezetőjének ideális, ha nemcsak sajátját dirigálja, hanem másokat, más típusú együtteseket is. Úgy gondolom, hogy a Nemzeti Énekkar is profitálhat ebből, hiszen olyan vérfrissülést, információkat, megközelítéseket hozhat, ami elősegítheti a művészi fejlődést" - vélekedett Somos Csaba.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Kurtág és a történelem angyala

Zenetörténeti jelentőségű eseménynek számított Kurtág György első operájának premierje 2018. november 15-én. A Samuel Beckett Fin de partie (Végjáték) című drámájából komponált operát a milánói Scalában mutatták be. Fazekas Gergely zenetörténész, a Zeneakadémia tanára a műről készülő dokumentumfilm forgatócsoportjának tagjaként jelen volt. Kifaggattuk.
Jazz/World

A 88 éves Omara Portuondo fogja beragyogni a tavaszt

A Buena Vista Social Club egykori énekese, a kubai Edith Piafnak is nevezett örökifjú díva május 18-án és 19-én két koncertet is ad a MOM Sportban, Last Kiss turnéja keretében.
Zenés színház

Trianonról szóló zenés művet keres az Operettszínház

A trianoni békeszerződés aláírásának körülményeit és az ebből származó veszteségek megismertetését és feldolgozását szolgáló zenés színpadi mű megírására hirdet alkotói pályázatot a Budapesti Operettszínház.
Könyv

Radnóti üzenetet küldött a Messengeren: Vesd le ruhádat, már esik is kinn ;)

Magyar költők verseinek részletei kerülnek plakátokra. Segít vajon a modernizálás a fiatalok irodalmi érdeklődésének felkeltésében?

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hírek

José Cura a Magyar Rádió Művészeti Együtteseinek állandó vendégművésze lesz

A jövő évadtól induló együttműködés részeként november 13-án Verdi Requiemjét vezényli a Müpában az argentin művész.
Klasszikus ajánló

Hogyan hangzik Jerikó lerombolása a zene nyelvén? Händel a Zeneakadémián

Händel a barokk kor monumentális komponistája, zenéjének fensége máig megőrizte fényét. A Joshua viszont még hozzá képest is grandiózus.
Klasszikus interjú

Megszólalt az ELTE Zenei Tanszékének vezetője a pénzelvonás kapcsán

Múlt héten jelent meg az a közlemény, amelyből kiderült, hogy az ELTE BTK-t érintő 250 millió forintos forrásmegvonás miatt szeptembertől nagyon nehéz lesz megoldani a zongora- és a magánének-oktatást a Zenei Tanszéken. A Fidelio kérdéseire Bodnár Gábor tanszékvezető válaszolt.
Klasszikus interjú

„A Kárpát-medencei népzene ihletforrás számomra”

A Bartók Világverseny első helyezése után az Artisjus Junior díját is begyűjtötte Dobos Dániel. A fiatal zeneszerzőt inspirációkról, jövőbeli célokról kérdeztük bemutatkozó interjúnkban.
Klasszikus díj

Dés László és Kurtág György is az Artisjus díjazottai között

Dés László életműdíjat vehetett át, Szabó Tibor (Magna Cum Laude) az év zeneszerzője, Bérczesi Róbert (Hiperkarma) pedig az év szövegírója címet kapta meg az Artisjus 2019-es díjainak átadóján.