Klasszikus

"Új koncertformát álmodtunk"

2016.07.14. 14:56
Ajánlom
Dr. Vadász Dániel énekművész, a Virtuózok producere újabb izgalmas projekttel állt elő: A KlasszÓra című koncertsorozat keretén belül Karasszon Eszter csellón, Demény Balázs zongorán, valamint Kruppa Bálint hegedűn adnak elő klasszikus zenei darabokat, majd Tóth Endre zenetörténésszel szórakoztató formában elemzik is azokat. A KlasszÓráról Dr. Vadász Dánielt kérdeztük.

- A koncertismertető műfaja nem újdonság. Mitől különleges a KlasszÓra?

- Nyilván sokan találkoztak már beavató- vagy 'kakaó-koncertekkel'. Ezeket nagyon hasznosnak tartjuk, de úgy éreztük, hogy érdemes lenne egy olyan koncertformát fejleszteni, amely hidat képez a klasszikus tartalom és a modern forma közé. Kifejezetten trendi, a mai kor fiataljainak szóló tematikával készülünk. A KlasszÓra elnevezést is a játék és szórakozás ígéretének okán választottuk. Olyan programot kínálunk, amely jó eséllyel le tudja kötni a mai általános és középiskolás srácok közül azokat, akikben van erre nyitottság.

Dr. Vadász Dániel

Dr. Vadász Dániel

- A darabokat szórakoztató formában tervezitek bemutatni. Ezt hogyan kell elképzelni?

- A koncert során a 'beavató' koncertek mintájára bemutatjuk a hangszereket, amik közül egyet-egyet a gyerekek is megszólaltathatnak. Mozart az első témánk, az ő zenéjének ritmus- és formavilágában  nem nehéz megtalálni a humort. Ugyanakkor ez a játékosság nem azt jelenti, hogy nem fogjuk hitelesen megszólaltatni a darabokat. Ettől nem térünk el, de ezen kívül minden játékteret igyekszünk majd kihasználni. A humor is fontos része a zenének, ebben is érzünk lehetőséget.

- Kinek szól az új kezdeményezés? Az iskolás korosztályon túl még kikre gondoltatok?

- A sorozat premierje Szentendrén lesz július 17-én. Itt nem korlátoztuk korcsoportokra a nézőket. Egy nyári estén az egész családnak élvezhető koncertet, illetve beszélgetős műsort hirdettünk, és szakmai érdeklődőkre is számítunk. A továbbiakban lesz kifejezetten alsósoknak, felsősöknek és középiskolásoknak szóló KlasszÓra is. Utóbbi korosztálynak szerintem érdekes lesz megtanulni, hogyan lehet a mobileszközöket igazi, tartalmas szórakozásra használni.

Tóth Endre

Tóth Endre

- A zeneműveket tekintve lesz-e követhető tematika, kapcsolódnak-e majd egymáshoz az előadások, illetve milyen zenetörténeti ívet kívántok bejárni?

- Nagyon sok téma gyűlt össze, a bőség zavarában vagyunk. Ikonikus zeneszerzők, műfajok, témák, városok önállóan is kifejtésre fognak kerülni.

- Mozart életművéből milyen darabokra fókuszáltok most az első alkalmon?

- Mozart két kedvenc hangszere, a hegedű és a zongora kerül a középpontba. Ezt kiegészíti egy olyan hangszer, ami -bár Mozart mostohán bánt vele- nélkülözhetetlen kamarazenéi előadásánál: ez a cselló. Lesz a műsoron népszerű, és kevésbé ismert alkotás is. A hangszerek külön-külön, és a koncert végén trióban, együtt is megszólalnak.

- A premier helyszíne Szentendre, a későbbiekben lesz változás a helyszínekben, előadókban, vagy a csapat összetételében?

- A helyszín a szívünknek kedves Duna-parti város: Szentendre. Jövő nyáron szeretnénk a KlasszÓrából egy egész sorozatot hozni ebbe a városba, erről már folynak a tárgyalások. A Klassz Óra ősztől országos turnéra indul, iskolákban, művelődési házakban fogunk vele feltűnni. A fellépő művészek között kifejezetten a fiatal művészek azon kiemelkedő képviselőit szeretnénk bemutatni, akik még pályájuk elején vannak, de már sok elismeréssel büszkélkedhetnek. Junior Príma-díjas művészek, a Zeneakadémia különleges tehetségek osztályának fiataljai éppúgy vannak köztük, mint a nagy versenyek győztes diákjai. A beszélgetőtársuk mindig egy zenetörténész, vagy karmester lesz.

KlasszÓra

KlasszÓra

- Milyen kapcsolatban áll ez a kezdeményezés a Virtuózok című műsorral, aminek szintén egy hozzáadott értéke volt a darabok zsűri általi értékelése, ezáltal azok bemutatása?

- Jogilag semmi kapcsolat nincs a két projekt között. Viszont nagy örömmel és büszkeséggel tölt el, hogy a formátum kidolgozásában nekem jutott az a megtisztelő feladat, hogy koordináljam a zenei terület és televízió találkozását a Virtuózokban. Az első sugárzás óta számtalan koncert jött létre a Virtuózokkal, és ebből néhány izgalmas projektet én személyes koordinálhattam New Yorkban, Miamiban, Kölnben, Tokióban és még számos egyéb városban.

- Terveztek-e esetleg a KlasszÓrából egy televíziós műsort készíteni?

- Ezt a projektet kifejezetten a koncertélet színpadaira terveztük, hiszünk a személyes találkozás erejében.

- Személyesen, énekművészként miért érzed fontosnak a KlasszÓrát?

- Ezt a koncertsorozatot azért hozzuk létre, hogy még többen találkozzanak ezzel a műfajjal, és alkalmuk legyen játékos formában, mai vizuális formák között barátkozni vele. Az sem baj, ha egy gyerek játszik a babzsákon, és közben csak dúdolja, amit hall. Néhány év múlva ebből a magból kivirágozhat egy zenét szerető, értő ember. Minél több lesz belőlük, nekünk, hivatásos zenészeknek annál kevésbé kell majd azzal foglalkoznunk, hogy kinek fogunk játszani húsz év múlva. Hát nekik: a mostani gyerekeknek.

A kritikus is megmérettetik

2015-ben Tóth Endre kapta a Müpa által alapított, zenekritikusoknak járó Hans Sachs-díjat Élet-tusa című, az Orgonapárbajról írt kritikájáért.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Tudod, mit énekel latinul a kórus a Mr. Bean-sorozat főcímében?

Az eredeti Mr. Bean-sorozat főcímében elhangzik egy latin nyelvű kórus, amelynek a szövegére senki sem figyelt. Pedig mély mondanivalót hordoz!
Zenés színház

Az Operett új vezetése bemutatta új évadát

A 2019/20-as évad legfontosabb bemutatója a Csárdáskirálynő lesz, de Mohács tragédiája is megjelenik egy új rockmusicalben.
Színház

“Kasszasiker” az Átriumban!

Új bemutatóra készül az Átrium, a Kasszasiker című vígjátékát június 17-én mutatja be színház.
Vizuál

Hosszú taps fogadta az Egy férfi és egy nő újabb folytatását Cannes-ban

Hatalmas sikerrel vetítette Claude Lelouch több mint fél évszázados Oscar-díjas filmjének újabb folytatását a Cannes-i filmfesztivál. Az Egy élet legszebb évei című film főszereplői ezúttal is Jean-Louis Trintignant és Anouk Aimée. 
Klasszikus

Koltai Katalin feltalált egy új eszközt a gitárhoz, hogy el tudja játszani Bartók műveit is

De nemcsak Bartók, hanem a 20-21. századi zene egészen új repertoárja tárul fel Koltai Katalin új találmányának, az egyhúros kapodaszternek köszönhetően.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Ezért érdemes Schumannt hallgatni Várjon Dénes szerint

Május 25-én és 26-án utolsó két fejezetéhez ér a Schumann összes zongorás kamarazenéjét megszólaltató sorozat a Zeneakadémián. Várjon Dénes elmondja, miért játssza olyan szívesen a zeneszerző műveit.
Klasszikus bonn

700 apró Beethoven-szoborral ünnepel Bonn városa az évfordulón

Hétszáz mosolygó Beethoven-szobrot tervezett Ottmar Hörl a zeneszerző születésének 250. évfordulójára.
Klasszikus interjú

Koltai Katalin feltalált egy új eszközt a gitárhoz, hogy el tudja játszani Bartók műveit is

De nemcsak Bartók, hanem a 20-21. századi zene egészen új repertoárja tárul fel Koltai Katalin új találmányának, az egyhúros kapodaszternek köszönhetően.
Klasszikus tévé

Tudod, mit énekel latinul a kórus a Mr. Bean-sorozat főcímében?

Az eredeti Mr. Bean-sorozat főcímében elhangzik egy latin nyelvű kórus, amelynek a szövegére senki sem figyelt. Pedig mély mondanivalót hordoz!
Klasszikus gyerek

Hogyan érzi magát egy diák, ha elmegy a Zeneakadémiára?

Régi panasz, hogy a fiatalok nem járnak klasszikus zenei hangversenyre. A problémáról eddig mindenkit megkérdeztek már, csak épp a gyerekeket nem. Most ők mondják el, hogyan éltek meg egy koncertet.