Klasszikus

Új kor hajnalán

2009.11.03. 21:49
Ajánlom
Kelemen Barnabás, Kocsis Zoltán koncertjével és a Zeneakadémia rekonstrukciós terveiből valamint Schiller Kata fotóiból összeállított kiállítással vette kezdetét a Da Capo 2011 – Épületbúcsúztató Fesztivál kedd este a Liszt Ferenc téri épületben.

Szirányi Gábor könyvtári főtanácsos, a Zeneakadémia könyvtárának igazgatóhelyettese, számos, a Zeneakadémiáról szóló könyv szerzője kalauzolta a sajtó képviselőit az épületben, hogy közben rövid áttekintést adjon annak múltjáról. Arról, hogy az eredeti tervek szerint szecessziós homlokzat épült volna, hogy a Kisteremben egykor zenekari árok és zsinórpadlás is volt, arról, hogy az épület megnyitásakor sokat támadták az építőket és a tervezőket az állítólag túlzásba vitt nyugati stílus, a szecesszió alkalmazása miatt. Felhívta a figyelmet az épület belsejét díszítő koncentrikus körök, hattyú- és lantábrázolások valamint az első emeleti freskó (Körösfői-Kriesch Aladár munkája) és a földszinti forrás (Giergl Kálmán és Korb Flóris alkotásának) összefüggésére, arra, hogy a Zeneakadémia tulajdonképpen egy Apolló szentély. Maga az épület anno 5 milliárd forintnak megfelelő összegű aranykoronából épült, és régen vívóterem valamint igazgatói lakrész is tartozott hozzá.

Ha a vívóterem és az igazgatói lakrész már nem is kerül vissza a rekonstrukció során, az értékmegőrzés és a korszerűsítés jegyében a Nagyterem visszakapja eredeti színeit (a barna helyett az ébenfeketét arany díszítéssel) és székei kényelmét. Az új székek szélesebbek lesznek és távolabb kerülnek egymástól, de tonett jellegük megmarad. Az első emeleten nem lesz székcsere a kanyarulatok szűkössége miatt, a diákok pedig rögzített ülőalkalmatosságokon élvezhetik majd a koncerteket a második emeleti karzaton. A Nagyterem színpadának fix magassága megszűnik, a zongoraemelő helyett egy négy szintet átfogó süllyesztő közlekedik majd a hangszerraktár (jelenlegi kazánház) és a színpad között. A Kisterembe visszaépítik a zenekari árkot és a zsinórpadlást, így Budapest egy kamaraoperákat bemutató helyszínnel lesz gazdagabb.

Az épület klimatizálása és a száz éves, korai vasszerkezetek  megerősítése komoly kihívást jelent, ugyanis pár tartószerkezeti tervrajz elveszett, még az 1900-as években. A tartószerkezet feltárása folyamatban van, és egyelőre úgy tűnik, az jó állapotban van. A légkondícionálás azért érdekes kérdés, mert 80 000 köbméter levegőt kell megmozgatni úgy, hogy a gépek ne rontsák a műemlék megjelenését és elég csendesek legyenek ahhoz, hogy koncert közben is használhassák őket. A gépészeti berendezések ezért a negyedik emeletre költöznek majd. A C ruhatár megszűnik, így visszenyeri eredeti formáját az első emelet, ahol egy óriási ablak előtt a hatalmas lengő, üvegezett ajtókkal kizárva a külvilág zaját, tonett székeken ülve hallgathatták régen felmenőink (és nemsokára mi is) a kávékoncerteket.

"A Nagyterem akusztikáját nem fogja befolyásolni a rekonstrukció" - mondta Lakatos Gergely, a Zeneakadémia főmérnöke. 9600 mérést végeztek azért, hogy a színpadátépítés miatt keletkezett esetleges változásokat kiküszöböljék és megőrizzék a Nagyterem páratlan, a Búcsúfesztivál során is megcsodálható hangzását.

A kedd esti koncert előtti kiállításmegnyitón dr. Batta András, a Zeneakadémia rektora beszédében az épület szellemiségéről szólt, arról, hogy a Zeneakadémia a művészetek forrása, egy szentély, ahol valamiféle kinyilatkoztatást várunk az előadóktól; egy oktatási hely, ahol olyan művészek tanítottak mint Liszt Ferenc vagy Hubay Jenő; egy közösség, egy otthon, egy nagy család. Az egyhetes búcsúfesztivál alkalmával művészek, tanárok, látogatók együtt tisztelegnek az épület és annak múltja előtt, a kiállítások pedig a jelent és a jövőt mutatják be.

Az Épületbúcsúztató Fesztiválhoz kapcsolódó hír, hogy elmarad Várjon Dénes és kamarapartnereinek november 4-ei, Variációk két zongoristára és egy énekesre című kamaraestje, valamint Ránki Dezső és Klukon Edit Csendes búcsú című, november 6-ai kétzongorás hangversenye. A jegyek visszaválthatók a Zeneakadémia jegypénztárában, vagy becserélhetők a Fesztivál november 7-ei (Hagyomány és progresszió, km.: Nagy Péte/zongora, Kokas Katalin/hegedű, Klenyán Csaba/klarinét, Polyák Endre/kürt)és november 9-ei (Az évfordulók múlnak, a zene örök, km.: Szokolay Balázs, Rohmann Imre, Szőke Diana/zongora, Halmai Katalin/ének, Baráti Kristóf/hegedű), Várdai István/cselló) kamaraestjére.

www.lisztakademia.hu

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

„Ha az ember idős, már sokkal szabadabb” – születésnapi interjú a 80 éves Vidovszky Lászlóval

Nemrég ünnepelte nyolcvanadik születésnapját, március 2-án pedig a Zeneakadémia is koncerttel köszönti Vidovszky László Kossuth-díjas zeneszerzőt. A jeles alkalom apropóján pályája indulásairól, zeneszerzői motivációiról és alapelveiről kérdeztük a komponistát.
Színház

Átadták a Kortárs Magyar Dráma-díjat: Pintér Béla és Horváth János Antal az idei kitüntetettek

A Radnóti Zsuzsa dramaturg alapította elismerést idén Pintér Béla érdemelte ki több évtizedes munkásságáért és színpadi szövegeiért. Különdíjat kapott Horváth János Antal, a Loupe Színházi Társulás alapítótagja.
Színház

Miért kell eljutni a tragédiáig? – Budaörsön rendezi meg a Hamletet Alföldi Róbert

Megtartották a h.ml.t. című előadás próbáját. Shakespeare drámáját április 20-án mutatják be a Budaörsi Latinovits Színházban, de a premiert még megelőzi egy nyílt próba márciusban, a Színházak Éjszakáján.
Klasszikus

„Egy álmom válik valóra” – interjú Mohai Bálint fagottművésszel

A Concerto Budapest szimfonikus zenekar március 3-i Mozart-napjának nyitókoncertjén csendül fel az örök érvényű mester Esz-dúr sinfonia concertantéja oboára, klarinétra, kürtre és fagottra (K. 297b). Ennek apropóján beszélgettünk az együttes szólamvezetőjével.
Zenés színház

Párkapcsolati dráma színes háttér előtt – A víg özvegy Zürichben

Az operettműfaj megújítójaként is emlegetett ausztrál rendező, Barrie Kosky ezúttal Lehár-műhöz nyúlt. Produkciójában ezúttal sem alkalmazott túl radikális eszközöket, már amennyiben nem tekintjük annak az emberi lélek mélységeit feltáró elemzést.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus magazin

A Moldván túl – Bedřich Smetana ritkábban játszott művei

1824. március 2-án született a cseh nemzeti zene egyik legnagyobb alakja, Bedřich Smetana. Hazám című ciklusának közkedvelt darabját, a Moldvát mindenki ismeri, de mit érdemes még meghallgatni a zeneszerzőtől?
Klasszikus hír

Meglett a Győri Filharmonikus Zenekar vadászkürtje

A rendőrség megtalálta azt a nagy értékű hangszert, amelyet januárban tulajdonított el valaki az együttestől. A kürt így visszakerülhetett jogos tulajdonosához.
Klasszikus interjú

„Ha az ember idős, már sokkal szabadabb” – születésnapi interjú a 80 éves Vidovszky Lászlóval

Nemrég ünnepelte nyolcvanadik születésnapját, március 2-án pedig a Zeneakadémia is koncerttel köszönti Vidovszky László Kossuth-díjas zeneszerzőt. A jeles alkalom apropóján pályája indulásairól, zeneszerzői motivációiról és alapelveiről kérdeztük a komponistát.
Klasszikus ajánló

Nemzetközi színtérre lép az Orgonák éjszakája

A Magyarországon már évek óta népszerű programot idén három kontinens közel harminc országában rendezi meg a Filharmónia Magyarország, május 18-án, pünkösd szombatján.
Klasszikus interjú

„Egy álmom válik valóra” – interjú Mohai Bálint fagottművésszel

A Concerto Budapest szimfonikus zenekar március 3-i Mozart-napjának nyitókoncertjén csendül fel az örök érvényű mester Esz-dúr sinfonia concertantéja oboára, klarinétra, kürtre és fagottra (K. 297b). Ennek apropóján beszélgettünk az együttes szólamvezetőjével.