Klasszikus

Új kórusművek a debreceni színpadon – Beszélgetés Maróti Emesével és Nyitrai Lászlóval

2006.07.31. 00:00
Ajánlom
Maróti Emese és Nyitrai László kórusművei a XXII. Bartók Béla Nemzetközi Kórusverseny és Folklórfesztivál keretein belül hangzottak el először.

Emese Gyermekláncfű című négytételes ciklusát a Magyar Állami Operaház Gyermekkórusa énekelte Gupcsó Gyöngyvér vezetésével, a Csudálkozás az életen című szerzeményt pedig a Török Ágnes vezényelte Debreceni Kodály Kórus nőikara adta elő. Maróti Emese ebben az évben diplomázott a Zeneakadémia zeneszerzés tanszakán Jeney Zoltán és Horváth Balázs osztályában, Nyitrai László, Fekete Gyula növendéke pedig másodéves lesz ugyanott. A kórusverseny zeneszerzői pályázatán díjat nyert két fiatal komponistával az ősbemutató másnapján beszélgetett Szuromi Fruzsina.

- Elégedettek vagytok a bemutatóval?

M. E.: Nagyon tetszett Gupcsó Gyöngyvér kreatív hozzáállása, látszott, hogy érti, érzi, mit szerettem volna a darabbal. Az ő magatartása a gyerekekre is kihatott, akik nagyon lelkesen vettek részt a munkában. A főpróbán nem sokat változtattam a darabon; egyedül a karaktereket kellett egy kicsit pontosítani, valamint néhány tempójelzést módosítani. A gyerekek mozdulatai és a hangszínjátékok, amivel a szöveget illusztrálják, Gupcsó Gyöngyvérrel közös ötleteink. Ezek a végleges kottaváltozatba is belekerültek, amely az Editio Musica Budapestnél nyomtatásban is meg fog megjelenni.

Ny. L.: A Debreceni Kodály Kórus Nőikara pont olyan áttetsző hangszínen adta elő a kórusművemet, mint ahogyan azt megálmodtam. Én egyébként kevésbé bírom a stresszt, úgyhogy már pénteken elutaztam Debrecenbe, hogy megnézzem, hol tart a munka. Emeséhez hasonlóan és is módosítottam egy-két tempójelzést, de azon kívül más javításra nem volt szükség: Török Ágnes alapvetően úgy állt a darabhoz, ahogyan elképzeltem.

- Hogyan választottátok ki a művek szövegét?

Ny. L.: A József Attila-év adta az apropót. Az ő szerelmes költészetét bonyolult lánykarra feldolgozni, hiszen a költő – például Ady Endrével szemben – egyértelműen a férfi szemszögéből közelít a témához. De a Csudálkozás az életen című korai vers kivételt képez.

M. E.: Én úgy kezdtem a keresgélést, hogy bementem egy gyerekkönyvtárba, kikölcsönöztem mindenfélét, és belevetettem magam a gyerekeknek írt mondókák, költemények olvasásába. A választásom a következő versekre esett: Weöres Sándor: Olvadás, Dénes György: Harangok, Dénes György: Vonat, Siklós József: Tréfási Pistási. Siklós József maga is gyerek: az Interneten találtam rá a versére egy írótábor honlapját böngészve. Nagyon megörültem neki, mert épp egy ilyen „halandzsabandzsás” szöveg hiányzott még a ciklusból.

Ny. L.: Amit végül írtál belőle, olyan, mint egy rap-szám.

M. E.: Hivatalosan szavalókórusnak hívják…

- Apropó rap: hogy álltok a könnyedebb műfajokhoz?

Ny. L.: Szívesen hallgatok musicaleket, latin zenét, de szeretem Sarah Brightmant, Charlie-t is, meg Céline Diont. Az viszont, ami a kereskedelmi rádiókból folyik, untat.

M. E.: Nemcsak hogy hallgatok, de írok is. Régebben volt egy funky zenekarom, de jazzt és latin zenét is írok. A bicskei zeneiskolában, ahol zongorát tanítok és korrepetitorkodom, ezeket a darabokat időről időre előadja a tanárokból alakult kicsi big band.

Ny. L.: Na most kicsi vagy big?

- Van példaképetek az úgynevezett komolyzenei szerzők között? Hogyan tudnátok definiálni a saját stílusotokat?

Ny. L.: Nincs példaképem, de természetesen rengeteg darab és szerző van, ami és aki tetszik. A saját stílusom leginkább a filmzenéhez hasonlít, egyfajta popba hajló posztimpresszionizmus a sajátja.

- Ez azt jelenti, hogy a műveid általában ábrázolnak valamit, képszerűek?

Ny. L.: Igen, ha hangszeres darabot írok, akkor is áll mögötte valamilyen elmesélnivaló történet.

M. E.: Amikor a pályázatra készültem, előttem is lebegett egy kép: a gyerekek arca. Hogy milyen érzés lesz nekik énekelniük, amit leírtam. Karvezetést is végeztem az ELTÉ-n, így azt is elképzeltem, milyen lehet betanítani a tételeket. Ezen kívül be kell vallanom, hogy mindegyikkel volt valamilyen készségfejlesztési célom is. Az első tétel szűk kánonja, a második politonalitása és -ritmikája, a harmadik nehéz szólamátadásai és a negyedik eltolt hangsúlyai mind-mind másfajta zenei feladat elé állítják a kis énekeseket.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

„Egy hallgató azt írta, ha nem lett volna a Notturno, végzett volna magával” – Interjú Némethy Attilával

Némethy Attila zongoraművésszel, a Zeneakadémia tanárával a Bartók Rádiónál vezetett műsorairól, a közönség érdeklődéséről és a hagyományok átadásáról beszélgettünk.
Vizuál

Túl a barátságon – kritika A sziget szellemeiről

Martin McDonagh új filmje a tisztességről szól. Arról, hogy bárhogy is viseljük a ránk mért sorsot, egymással szemben nem szabad kegyetlennek lennünk. A sziget szellemei joggal érdemelte ki a kilenc Oscar-jelölést.
Zenés színház

„Minden színésznő álma egy igazi nadrágszerep” – interjú Lévai Enikővel a Mária főhadnagy bemutatója kapcsán

Lévai Enikő századik születésnapját ünneplő színháza centenáriumi gálaestjén lép színpadra február közepén, egy hónappal később pedig a Mária főhadnagy címszerepében mutatkozik be.
Vizuál

Kern András előtt tiszteleg a FILMIO

A Nemzeti Filmintézet streaming platformján négy napig ingyenesen láthatunk három, Kern András főszereplésével készült magyar filmet.
Klasszikus

A 82 éves Kobajasi Kenicsiró vezényelte a Nemzeti Filharmonikusokat Japánban

Beethoven, Bruch, Dvořák és Csajkovszkij műveit adta elő a magyar együttes tizenkét napos turnéja során. A japán közönség szívélyesen fogadta a zenekart, valamennyi koncert teltház előtt zajlott.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Improvizáció, ütősök és ősbemutatók az Átlátszó Hang Újzenei Fesztivál zárókoncertjein

Végéhez közeledik az év elejének izgalmas kortárs zenei programsorozata, az Átlátszó Hang Újzenei Fesztivál, ám február elején még a tőlük megszokottan sokszínű koncertekkel várják a közönséget.
Klasszikus ajánló

Korcsolán Orsolya modern és kortárs műveket játszik a Zeneakadémián

A ragyogó külföldi sikereket elérő hegedűművész Eötvös Péter, Richard Strauss és Kurt Weill műveiből ad hangversenyt, amely egyben doktori képzésének zárókoncertje is lesz.
Klasszikus ajánló

Egész napos zenepedagógiai programmal emlékeznek Lukácsházi Győzőre a Magyar Zene Házában

Fél évvel ezelőtt hatalmas veszteség érte a hazai életet, a tavaly elhunyt Lukácsházi Győzőre most koncerttel és szakmai programokkal emlékezik a Magyar Zene Háza február 4-én.
Klasszikus interjú

„Egy hallgató azt írta, ha nem lett volna a Notturno, végzett volna magával” – Interjú Némethy Attilával

Némethy Attila zongoraművésszel, a Zeneakadémia tanárával a Bartók Rádiónál vezetett műsorairól, a közönség érdeklődéséről és a hagyományok átadásáról beszélgettünk.
Klasszikus ajánló

Schubert-sorozattal indítja az évet a Concerto Budapest

A Hallgassunk Schubertet! tematikus nap január 28-án a schuberti életmű változatos műfaji kínálatával és sztárvendégekkel várja közönségét három koncertre a Zeneakadémiára.