Klasszikus

Új kultúrpolitika támogatók nélkül?

2005.12.29. 00:00
Ajánlom
A februárban hivatalba lépett Bozóki András markáns kultúrpolitikát hirdetett meg. A kultúra demokratizálását azonban hadüzenetként értelmezték az elit kultúra képviselői. Vagy a szűkülő költségvetés kulturális örökségünk megőrzését veszélyezteti?

Megpróbálom a kultúrát a társadalomhoz való viszonyában értelmezni. Azt szeretném, hogy nyitottabb kulturális élet legyen Magyarországon, amely a fiatalok számára több esélyt teremt. A kulturális esélykiegyenlítődés politikáját szeretném tehát folytatni - mondta első interjújában februárban az akkor még miniszterjelölt Bozóki András. Az elsőként lapunkban közzétett kiáltványában pedig egy új kulturális politika alapjait vázolta fel, amelyben kísérletet tett a kultúra és a minisztérium szerepének újrafogalmazására. Amikor azonban azt írta, hogy "az állam nem vonhat el polgáraitól adót, hogy a művelt elitnek ez egyetlen helyes vagy kizárólagosan értékes kultúráját" támogassa csupán, hanem "teret kell engedni a legkülönfélébb közösségek törekvéseinek" - megfagyott körülötte a levegő. Bozóki elődeitől gyökeresen eltérő kultúrpolitikáját sajátos módon a politikai paletta jobb oldala értette meg elsőként - ezért zúdított rá kíméletlen támadásözönt. Világossá vált számunkra a miniszter által szorgalmazott kitágított kultúrafelfogás eltávolodik a konzervatív kormányzás idején megalkotott eredeti programtól - szól a miniszter elemzése. Hiszen az intézményi fenntartás és az "örökségvédelem" helyett a kortárs, akár szubkulturális megnyilvánulások támogatását helyezte előtérbe. Egy az intézményrendszer reformját kilátásba helyező programmal szemben a szakma baloldalinak, liberálisnak tartott alakjai is bizalmatlannak mutatkoztak - lévén maguk is intézményvezetők, vagy intézményhez kötődők. Tervei megvalósításában láthatóan hiányzott Bozóki András számára elődje komoly pártbéli súlya. Amikor az Operaházban az általa kinevezett új vezetést, s őt magát is füttykoncert fogadta, néhányan gyors távozását prognosztizálták. Az év végi tartalékképzés kapcsán pedig - ami néhány hónapra szinte lebénított a kulturális intézményrendszert - egyik ellenzéki képviselő azt találta mondani: Bozókit gyámság alá helyezték. Siker, vagy kudarc tehát az elmúlt csaknem egy év?

Miután az év elején hivatalba lépő miniszter kész költségvetést örökölt elődjétől, valódi politikai fordulatra nem nagyon számíthattunk. Ismerve a jövő évi költségvetés számait - 2006-ra néhány százmillió forinttal szűkül is a tárca büdzséje - nem leljük az új időszámítást. Lesznek ugyan megatárlatok, de például a Clevelandi Rockmúzeum beharangozott kiállítását le kellett mondani - így csak két Megasztáros jutott el a rock hazájába a tárca ajándékaként.

A miniszter plusz források híján igyekezett médiaeseményekkel, kinevezésekkel és kis költségigényű projektekkel politizálni. Év végén hirdette meg a minisztérium a 175 millió forintos költségvetésű Tengertánc programot, mely az "élő népművészetet" támogatja majd. Bizonyítva, hogy az állami kulturális mecenatúra fő célja a vidéki (kis)közösségek felkarolása. Folytatódik a kulturális intézmények korszerűsítés célzó Közkincs program 200 millió forintból. Ilyen kis költségigényű, ám meglehetősen nagy visszhangot kiváltó program az idén startolt PANKKK is. Komolyzenész körökben ma is felháborodva, vagy gúnyolódva emlegetik, hogy a minisztérium a piacon egyébként is vígan megélő könnyűzenét támogatja. Valójában persze nem - mondjuk - Demjén Rózsi vagy a sztárok koncertjeihez gurít állami forintokat a tárca, hanem az ismeretlen, kezdő zenészeknek juttat néhány százezer forintot a program során. Illetve az azokat befogadó - általában meglehetősen lerobbant - falusi, kisvárosi kluboknak, művelődési házaknak. A 200 milliós közvetlen támogatást, s körülbelül ugyanennyi kamattámogatást jelentő programot nevetséges volna szembe állítani a komolyzene 8 milliárdos össztámogatásával, hangsúlyozta a kifogásokra válaszolva a miniszter lapunknak.

Bár a szabadság kultúrája című kiáltványában a tárcavezető azt ígérte: "A magyar kultúra minden zugába bevilágítunk és megvizsgáljuk, úgy kell-e működnie, ahogy megszoktuk" - az intézményrendszer átalakítása nem történt meg. Ez leginkább a választási évnek tudható be, mely köztudomásúan, nem kedvez a komoly érdeksérelemmel járó reformoknak. Bár a miniszter tiltakozott az ellen, hogy "nem tett volna semmit az intézményi rendszer átalakításáért". Példaként hozta fel a Hungarofest átalakítását, ahol megszületett a Magyar Zenei Exportiroda és a kortárs képzőművészet külföldi menedzselésére hivatott részleg is. A miniszter szándékai szerint - az ügyvezető váltás után - az egyközpontú szervezetből, könnyebben mozgó és hatékonyabb irodák hálózatává válik a Hugarofest. Pozitív példaként említette az NKA átalakítását is a miniszter. Ez ugyan jóformán abban merül ki, hogy az alap végre önálló költségvetési fejezetként jelenik meg. Ami azért valljuk be nem csekélység, hiszen így nem fordulhat elő, ami a tartalékképzés kapcsán épp az idén esett meg, hogy a magyar kultúra legnagyobb mecénásaként működő szervezet forrásainak felét befagyasztja a minisztérium. A háborús hangulatban a miniszter - és Harsányi László az NKA elnöke - végül lemondott az alap nagyobb szabású átalakításáról. Folytatódott viszont a menedzser szemléletű intézményvezetők kinevezése. Hiába hozott rekordnézőszámot a Négy évszázad francia festészete című kiállítás a Műcsarnokban, mégis mennie kellett a régi főigazgatónak. A pályázaton Petrányi Zsolt nyert, akitől szemléletváltást és megújulást vár a miniszter - és a szakma jó része is. Új korosztály jelent meg a külföldi magyar intézetek egy részének az élén is, a pályázatokon olyanok nyertek akik nyitottabb házakat ígértek. S nem utolsósorban azt, hogy jobb együttműködéssel, szponzori pénzek bevonásával hatékonyabban képviselik a magyar kultúrát külföldön. Lezárult a szerény költségvetésű orosz, s megkezdődik jövőre a németországi kulturális évad - költségvetéséről még nem tudni biztosat, csupán annyit, hogy nem a minisztérium, hanem a NKA büdzséjéből fedezik.

A tárca - az EU által is példásnak minősítetten - vezényelte le a 2010-es Európa Kulturális Fővárosa pályázatot. Az utolsó hetekben felerősödő lobbyharcok nem vetettek árnyékot az eljárás tisztaságára. Függetlenül attól, hogy Pécs vitte el a pálmát, a pályázat lehetőséget adott számos vidéki város számára, hogy kultúrát nem az egyebek között, hanem a stratégiai irányok között tárgyalja.

Egy Európai viszonylatban is korszerű kulturális politika indult el a politológusból miniszterré váló Bozóki Andrással, legalábbis részben a kijelentések szintjén. A szavak azonban úgy tűnik, inkább csak ellenségeket teremtettek számára, szakmai és politikai támogatókat kevésbé. A jövő bizonytalannak tűnik, ha igazak a pletykák, a választások után akár - az államigazgatás karcsúsítása szellemében - az önálló kulturális tárca is eltűnhet, be(vissza)olvadva az Oktatási Minisztériumba. Ha az ellenzék kerül hatalomra biztosak lehetünk benne, hogy a kevés maradandó kezdeményezésnek is vége szakad. Pedig a kulturális politika több, mint intézményfenntartás, néhány megatárlattal és presztizsberuházással fűszerezve. S, ha már itt tartunk, a tárcának számolnia kell azzal, hogy meg kell kezdeni a Művészetek Palotájának törlesztését is, az erre a célra fordítandó 3 milliárd forint nyilván nagyon hiányzik máshonnan.

***

A jövő feladatairól szólva a miniszter lapunknak elmondta, legfőbb célja, hogy a II. Nemzeti Fejlesztési Tervben a kultúra kiemelt szerepet kapjon. A terv 2007-ben indul, s hét évre határozza meg a kormányzati prioritásokat. Jövőre várható, hogy stabilizálódik a Magyar Állami Operaház helyzete, mégpedig úgy hogy várhatóan PPP konstrukcióban megkezdődik az Erkel Színház felújítása. A Medgyessy-kormány alatt beharangozott Budai Vár felújítást célzó programból azonban úgy tűnik, hogy csupán a Mátyás-templom rekonstrukciójának folytatása maradt meg. Bozóki András reményei szerint a tárca mintegy százmilliárdos költségvetésén kívül, mintegy 20-30 milliárd forint áramolhat eu-s és szponzori pénzekből a kultúrába.

Programkereső

Legnépszerűbb

Tánc

25 éve halt meg Róna Viktor, aki még Nurejevvel is jó barátságot ápolt

Adottságai egyáltalán nem predesztinálták a balettművész-pályára, szorgalmának köszönhetően mégis világhírnévre tett szert az 1994. január 15-én elhunyt Kossuth- és Liszt Ferenc-díjas balettművész, aki Rudolf Nurejev pályájának is meghatározó alakja volt.
Plusz

Ilyet még nem hallottál: hódít a mongol torokének metál

Nem a hörgős metálról van szó, hanem tradicionális mongol hangszereken és énektechnikával előadott heavy metálról, aminek hirtelen rengeteg rajongója akadt világszerte.
Klasszikus

Gyönyörű Bach-klipet forgatott Yo-Yo Ma

A világ 36 helyszínére viszi el Yo-Yo Ma Bach-csellószvitjeit. Íme a projekt lenyűgöző első klipje.
Klasszikus

Ez az első élvonalbeli vonósnégyes, amelyben többségben vannak a nők

Az Artemis Quartetből kilépett két tag, nők érkeztek a helyükre. Ilyenkor felvetődik a kérdés: miért a férfiak uralják a kamarazenét?
Klasszikus

Az Óbudai Danubia mutathatja be Kurtág György operáját itthon

Előreláthatóan 2020-ban. Jövőbeli terveiről tájékoztatta a sajtót Óbuda 25 éves zenekara.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus virtuózok

Plácido Domingo koncertjén álló tapsot kaptak a Virtuózok

A legendás tenor Gertler Teóval, Abouzahra Amirával és Abouzahra Mariammal lépett fel Dániában. A kis virtuózok álló ovációt kaptak, és hatalmas motivációt az előttük álló feladatokhoz.
Klasszikus hír

Az Óbudai Danubia mutathatja be Kurtág György operáját itthon

Előreláthatóan 2020-ban. Jövőbeli terveiről tájékoztatta a sajtót Óbuda 25 éves zenekara.
Klasszikus videó

Gyönyörű Bach-klipet forgatott Yo-Yo Ma

A világ 36 helyszínére viszi el Yo-Yo Ma Bach-csellószvitjeit. Íme a projekt lenyűgöző első klipje.
Klasszikus ajánló

Adj hangot a térnek és a télnek!

Második alkalommal rendezik meg február 9-én a nagy népszerűségnek örvendő nyárindító fesztivál téli változatát, a Kórusok Téli Éjszakáját.  Tekintettel az időjárásra, a szabadtéri helyszínek helyett ezúttal a barátságos hangulatú MagNet Közösségi Ház ad otthont az eseménynek.
Klasszikus üvegplafon

Ez az első élvonalbeli vonósnégyes, amelyben többségben vannak a nők

Az Artemis Quartetből kilépett két tag, nők érkeztek a helyükre. Ilyenkor felvetődik a kérdés: miért a férfiak uralják a kamarazenét?