Klasszikus

Új Macbethek és Ladyk az Operában

2002.10.21. 00:00
Ajánlom
Táblás ház fogadta a Brockhaus rendezésében, Svoboda díszleteivel színre vitt zenedráma második (október 10.) és harmadik (október 16.) szereposztását is az ország első dalszínházában. (Sőt: előfordult, hogy ugyanarra a helyre bérlettel és jeggyel egyszerre ketten is aspiráltak, amiből meglehetős kavarodás támadt a már elsötétült nézőtéren.)

A karmester ezeken az előadásokon Medveczky Ádám volt, és a produkció megérdemelt sikerét eleve szavatolta az ő szenvedélyektől fűtött, magával ragadó dirigálása. Első alkalommal ugyan valamelyest súlyosnak éreztem még néhány tempóvételét (például a Lady levéláriájában), de másodjára már kezdettől fogva ideális arányba került a feszültségkeltéshez elengedhetetlen visszafogottság és a tragédiába torkolló indulatok vad tombolása. Gazdag művészi tapasztalatanyag, eleven fantázia és a partitúrával való tökéletes azonosulás – e hármas pilléren nyugszik Medveczky Macbeth-interpretációja.

És az énekeseké? A teljesítmény úgyszólván mindenkinél kiemelkedő az egyéni pályakép tükrében, a nemzetközi élvonalhoz viszonyítva azonban többnyire a szolid jelzővel minősíthető. Kálmándi Mihály dús, meleg árnyalatú hangja pompásan kitölti a szólam tág kereteit, csupán a Macbeth lényén eluralkodó démoni karakter idegen tőle. Kiváló baritonistánk – alkatából eredően – bármilyen figura köntösébe bújik is, rokonszenvet kelt a nézőben nemes egyéniségével és férfias fellépésével; előadásában ezért is lett az est legintenzívebb élménye az önmagával számot vető, végső csatájára készülő bukott hős monológja.

Partnere ugyancsak gyönyörű voce birtokosa: Fekete Veronika szopránja diadalmasan szárnyal, s töretlen fénnyel ragyog a Lady extrém magasságokat-mélységeket bejáró penzumában, de az impozáns zenei produkció mellől hiányzik a megragadó színészi alakítás. Pedig a jeles énekesnő képes atmoszférát teremteni már puszta megszólalásával is, hát még ha leküzdené végre legfőbb ellenségét, saját színpadi bátortalanságát… Rácz István markáns Banquója és Kovácsházi István lendületes Macduff-portréja fontos eleme a második szereposztás sikeres bemutatkozásának.

A harmadik gárda premierjén méltóságteljes szigorával magasodott kollégái fölé Kováts Kolos mint Banquo, ám frázisindításainak hangsúlyos portamentóival nem vagyok kibékülve, mert már-már modorosságnak hatnak. Csák Józsefnek aligha Macduff lehetett a titkos szerepálma, hiszen a mű egyetlen tenoráriája – amiben a legyilkolt fiait sirató apa bosszúért kiált – nem kifejezetten az ő lírai adottságaira szabott. Roppant érdekes volt viszont a Massányi Viktor kreálta Macbeth: a művész jellegzetes, enyhén diabolikus arcberendezése és érces, olykor harapós baritonja kitűnően érvényesült a címszerep ambiciózus megformálásában. És végül egy igazi felfedezés: kiugró sikerrel debütált Ladyként az Oberfrank Géza vezetésével működő operastúdió ifjú csillaga, a királynői megjelenésű, jó technikával és ritka szép hanggal rendelkező Rálik Szilvia. Tele van vele a színpad, izzik körülötte a levegő. Zeneileg is, színészileg is mindene megvan ahhoz, hogy fenomenális Ladyje világkarriert fusson be, ha önkontrollját tökéletesíti, s mákszemnyi túladagolást sem enged meg magának a belefeledkezésre csábító csúcshangokon.

Széljegyzetként még hadd fűzzem az eddigiekhez, hogy a kórus hangzása és bonyolult színpadi munkája elsőrangú. Ám azért, hogy a boszorkányok utolsó nagy szcénájuk végeztével függöny elé jöhessenek meghajolni, szakmai hiba zavarba hozni a közönséget a két néma szünet után egy tapsos felvonásvég beiktatásával. Ezen változtatni kellene, s ha már itt tartunk, népszerű intézkedés lenne a Macbeth-előadásokat korábbra ütemezni: négyfelvonásos darab esetében a hat órai kezdés mindenképp indokolt.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Plusz

„A jövő itt van és sose lesz vége!” – így született a legendás Mocskos idők című Európa Kiadó-dal

Az Európa Kiadó énekes-gitárosát, Menyhárt Jenőt kérdeztük arról, hogyan született az egyik leghíresebb daluk, amely A besúgó című sorozat főcímdalaként vált még népszerűbbé egy új generáció körében.
Színház

A jelenlegi főigazgató mellett egy operettszínész és egy zeneszerző pályázik a Szegedi Nemzeti Színház élére

Barnák László ötéves mandátuma 2023. június végén jár le. A színházvezetői kiírásra az övén kívül két pályázat érkezett.
Vizuál

Dürertől Picassón át Damien Hirstig – A grafika történetének hatszáz évét öleli fel a bécsi Albertina három új kiállítása

Három kiállítását is a grafikának szenteli a bécsi Albertina: a Dürer.Munch.Miró című tárlat már látogatható, februárban nyílik az Andy Warhol bis Damien Hirst című kiállítás, márciusban pedig Picasso műveit mutatják be.
Jazz/World

Beyoncé megdöntötte Solti György Grammy-rekordját

Az amerikai énekesnő immár harminckét díjjal büszkélkedhet, ezzel neki van a legtöbb Grammyje. A legjobb album díját Harry Styles kapta meg a Los Angeles-i ceremónián.
Klasszikus

44 formációból választották ki a legjobbakat a Weiner Leó Országos Kamarazene Versenyen

A megmérettetés január 30. és február 5. között zajlott a Zeneakadémia Weiner Kuratóriuma támogatásával és a Kamarazene Tanszék szervezésében, a legjobbakat három kategóriában díjazták.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Sebastian Bohrennel lép fel az Anima Musicae Kamarazenekar

Egy újabb világklasszis hegedűművészt, Sebastian Bohrent hozza el az Anima Musicae Kamarazenekar a Zeneakadémia Nagytermébe március 2-án.
Klasszikus ajánló

Az ukrajnai áldozatokra emlékezik a Szent Efrém Férfikar

Az ukrajnai háború kitörésének egyéves évfordulóján, február 23-án 19:30-kor az ukrajnai civil áldozatokra emlékező koncertet ad a Zeneakadémián a Szent Efrém Férfikar.
Klasszikus ajánló

Házikoncerttel ünnepli Klukon Edit születésnapját az Altalena

Az Altalena Zenei Közösség február 22-én, Telkiben rendezi meg a kiváló zongoraművész köszöntését, melyre egy meghitt, szűk körű koncert keretében kerül sor.
Klasszikus hír

44 formációból választották ki a legjobbakat a Weiner Leó Országos Kamarazene Versenyen

A megmérettetés január 30. és február 5. között zajlott a Zeneakadémia Weiner Kuratóriuma támogatásával és a Kamarazene Tanszék szervezésében, a legjobbakat három kategóriában díjazták.
Klasszikus hír

Hallgassa meg ön is a Szent Efrém Férfikar új lemezét!

Az együttes Kings & Queens címmel adta ki tizenhatodik albumát, melynek lemezbemutató koncertjére május 5-én kerül majd sor a Fonóban. A felvétel meghallgatható a nagyobb streamingplatformokon is.