Klasszikus

„Új utakat keresek”

2016.12.28. 08:00
Ajánlom
A Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarának koncertmesterével, Oláh Vilmossal beszélgettünk zenekari játékról, szólókarrierről és egy egyedülálló, szólóhegedűre írt versenymű megszületéséről, ami még egy filmes producert is megihletett.

- Évekkel ezelőtt egy, a világon egyedülálló versenyművet komponáltak a számodra. Minek köszönhetted a megtiszteltetést?

- Még 2009-ben meghívást kaptam az Egyesült Államokba egy hangversenysorozatra, ahol az egyik koncerten hallott engem a montanai Eric Funk zeneszerző, akit az elmondása szerint azonnal megihletett a játékom. Nem egy olyan visszajelzést kaptam az évek során, miszerint a hegedűjátékomra különleges sokszínűség jellemző, amelyben sokrétegű muzsikálás nyilvánul meg. Benne van a zenekari játék, a kamarázás és a tanítás tapasztalata. Azt hiszem, Funk is valami hasonlót vélt felfedezni.

- Milyen zenei nyelv, zenei tradíciók jellemzik az elkészült darabot?

- Funk egy modern, mégis a tradicionális zenén alapuló művet alkotott. Érdekessége, hogy nagyban támaszkodik az amerikai indián zenére. A népi hagyományok mellett természetesen a nyugat-európai zenei kultúra is képviselteti magát benne, hiszen a zeneszerző előtt nem ismeretlen Veress Sándor vagy Tomáš Svoboda munkássága sem.

Oláh Vilmos

Oláh Vilmos

- Milyen technikai nehézségek elé állítja az előadót az alkotás, amely nem más, mint versenymű szólóhegedűre?

- A leírás érdekessége mindössze annyi, hogy két sor van, és a zenekari anyag esetében mindig pontos jelzést ad a szerző, hogy milyen hangszínnek, milyen hangszercsoportnak megfelelően kell játszanom. A szóló szinte a fantáziára van bízva. Funk itt volt Budapesten, átjátszottuk a darabot, én pedig próbáltam minden esetben a hangszerjáték legvégső határáig eljutni.

- Van példa hasonló szólóhangszeres versenyművekre, vagy egyedinek mondható az alkotás?

- Ez egy különleges zenemű, mert olyan sokszínűséget kíván meg, amilyen még egy hegedűversenyt vagy kortárs művet sem feltétlenül jellemez. Olyan hangszeres tudás birtokában kell lenni, ami széles repertoár ismeretét feltételezi Bachtól egészen korunk zenéjéig. A játékos lelkének fel kell tárulkoznia, és ebben a darabban erre rengeteg lehetőség kínálkozik.

Oláh Vilmos

Oláh Vilmos

- Évek elteltével most egy film is készült a zenemű kapcsán. Mit lehet erről tudni?

- Amerikában január 4-én lesz a bemutató. Scott Sterling, az ottani közszolgálati csatorna, a PBS producere olyan igénnyel dolgozta fel az anyagot, hogy az nem is a műről, hanem sokkal inkább a munkafolyamatról szól, amelyben a szerző és a művész együtt dolgozik. Itthon már volt koncerttermi előadás, aminek részletei a filmen is láthatóak, most pedig a nézők a legapróbb részletekig tanúi lehetnek az útkeresésnek és a különleges pillanatoknak. Az M5 csatornával már folynak a tárgyalások, és szeretném, ha a Zeneakadémián is lenne egy vetítés. A Szegedi Tudományegyetem dékánja, Tóth Péter szintén jelezte már, hogy örülne, ha a városban is lejátszanák az alkotást. Elérhető lesz a film az interneten is, mert szeretném, ha példaként állna a fiatalok előtt, hogy a művészvilágban munkával, szorgalommal és tehetséggel is előre lehet jutni, nem csak kapcsolatok által.

Oláh Vilmos

Oláh Vilmos

- A szólókarrier mellett már hosszú évek óta vezeted a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarát. Mi egy koncertmester igazi feladata?

- Hat éve vagyok koncertmester, a zenekar nagyon fontos az életemben. Az egyetlen valódi vezető a koncertmester, mert az ő személye jó esetben nem változik, és sokkal jobban ismernie kell a kollégáit, mint a vezető karmestereknek. A dirigensek megcsinálják a feladatukat, de a valódi kohéziós erőt a koncertmester képviseli a különböző helyről érkező, időnként csapongó, mégis közös céllal bíró művészek között. Nem is olyan egyszerű ez a feladat, és nehéz is megfelelő embert találni erre a hivatásra.

- Úgy érzed, a zenekarnál megtaláltad a helyed?

- Én mindig új utakat keresek, nyughatatlan vagyok. Nemrég Szombathelyen játszottam szólószerepben, Pécsett tartottam mesterkurzust, majd Ázsiába megyek kvartettezni, de a Rádiózenekarhoz mindig vissza fogok térni. Az együttes az otthonom, és bízom a jövőjében. Maradhatunk a 6-os stúdióban, marad a Márványterem is. Azt gondolom, a zenei együtteseknek, a zenekarnak, az énekkarnak és a gyermekkórusnak változatlan formában kell továbbra is együtt dolgoznia, hogy a magyar zenei élet megkerülhetetlen és magas szintű képviselői maradjanak.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Elhunyt Böröndi Tamás, a Vidám Színpad igazgatója

Az ismert és sokak által szeretett színész, színházigazgató 65 éves volt.
Klasszikus

Levelei bizonyíthatják Chopin homoszexualitását

Több férfihoz is szerelem fűzte a nagy lengyel zeneszerzőt, Frédéric Chopint. Mindezt olyan levelek bizonyítják, amelyeket eddig szándékosan rejtettek el, fordítottak vagy magyaráztak félre.
Színház

„Csönd, zokogás, fájdalom” – Böröndi Tamásra emlékezik Bodrogi Gyula

Rövid, versnek is beillő nekrológot közölt kollégájáról a Kossuth-díjas, Nemzet Művésze címmel kitüntetett Bodrogi Gyula. Az éjjel elhunyt Böröndi Tamásra emlékezik,
Színház

Otthonában köszöntötte Törőcsik Marit a Nemzeti társulata

A művészek a járványhelyzetben is teljesítették Törőcsik Mari tavalyi kívánságát, mely szerint nem kér mást, csak hogy idén is eljöjjön hozzá az ő drága Nemzetije.
Színház

Koronavírusban halt meg Böröndi Tamás

A Vidám Színpad 65 éves igazgatójának nem volt alapbetegsége - tudta meg a Blikk.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Olasz világsztárral és adventi koncerttel folytatódik a Müpa Home műsora

Olasz világsztárral és adventi koncerttel folytatódik a Müpa Home közvetítéssorozat: szerdán Mario Biondi baritont, szombaton a Budafoki Dohnányi Zenekart, vasárnap az Orfeo Zenekar és a Purcell Kórus adventi koncertjét hallhatja a közönség.
Klasszikus interjú

Karmester negyven év alatt – interjú Rajna Martinnal

Úgy véli, ilyen nincsen: karmester negyven alatt. Ő ennél még fiatalabb, viszont egyre gyakrabban halljuk a nevét. Rajna Martin a legfiatalabb dirigens volt, aki Junior Príma-díjat kapott, számos hazai zenekarral dolgozott már együtt. Azt mondja, ehhez a szakmához nem lehet eleget tudni, és éppen ez benne a jó.
Klasszikus magazin

Levelei bizonyíthatják Chopin homoszexualitását

Több férfihoz is szerelem fűzte a nagy lengyel zeneszerzőt, Frédéric Chopint. Mindezt olyan levelek bizonyítják, amelyeket eddig szándékosan rejtettek el, fordítottak vagy magyaráztak félre.
Klasszikus ajánló

Nagy dobásra készül a Virtuózok – Indul a hatodik évad!

November 20-án, péntek este egy felvezető adással veszi kezdetét a népszerű komolyzenei tehetségkutató műsor legújabb évada, amely idén átlépi az ország határait.
Klasszikus hír

Újabb nemzetközi díjat hozott el a Concerto Budapest, Keller András és Szabó Stein Imre koncertfilmje

A Bronz Lovie Award és egyben a nemzetközi közönségszavazás nyertese lett a Concerto Budapest és Keller András, Szabó Stein Imre által rendezett koncertfilmje.