Klasszikus

„Új utakat keresek”

2016.12.28. 08:00
Ajánlom
A Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarának koncertmesterével, Oláh Vilmossal beszélgettünk zenekari játékról, szólókarrierről és egy egyedülálló, szólóhegedűre írt versenymű megszületéséről, ami még egy filmes producert is megihletett.

- Évekkel ezelőtt egy, a világon egyedülálló versenyművet komponáltak a számodra. Minek köszönhetted a megtiszteltetést?

- Még 2009-ben meghívást kaptam az Egyesült Államokba egy hangversenysorozatra, ahol az egyik koncerten hallott engem a montanai Eric Funk zeneszerző, akit az elmondása szerint azonnal megihletett a játékom. Nem egy olyan visszajelzést kaptam az évek során, miszerint a hegedűjátékomra különleges sokszínűség jellemző, amelyben sokrétegű muzsikálás nyilvánul meg. Benne van a zenekari játék, a kamarázás és a tanítás tapasztalata. Azt hiszem, Funk is valami hasonlót vélt felfedezni.

- Milyen zenei nyelv, zenei tradíciók jellemzik az elkészült darabot?

- Funk egy modern, mégis a tradicionális zenén alapuló művet alkotott. Érdekessége, hogy nagyban támaszkodik az amerikai indián zenére. A népi hagyományok mellett természetesen a nyugat-európai zenei kultúra is képviselteti magát benne, hiszen a zeneszerző előtt nem ismeretlen Veress Sándor vagy Tomáš Svoboda munkássága sem.

Oláh Vilmos

Oláh Vilmos

- Milyen technikai nehézségek elé állítja az előadót az alkotás, amely nem más, mint versenymű szólóhegedűre?

- A leírás érdekessége mindössze annyi, hogy két sor van, és a zenekari anyag esetében mindig pontos jelzést ad a szerző, hogy milyen hangszínnek, milyen hangszercsoportnak megfelelően kell játszanom. A szóló szinte a fantáziára van bízva. Funk itt volt Budapesten, átjátszottuk a darabot, én pedig próbáltam minden esetben a hangszerjáték legvégső határáig eljutni.

- Van példa hasonló szólóhangszeres versenyművekre, vagy egyedinek mondható az alkotás?

- Ez egy különleges zenemű, mert olyan sokszínűséget kíván meg, amilyen még egy hegedűversenyt vagy kortárs művet sem feltétlenül jellemez. Olyan hangszeres tudás birtokában kell lenni, ami széles repertoár ismeretét feltételezi Bachtól egészen korunk zenéjéig. A játékos lelkének fel kell tárulkoznia, és ebben a darabban erre rengeteg lehetőség kínálkozik.

Oláh Vilmos

Oláh Vilmos

- Évek elteltével most egy film is készült a zenemű kapcsán. Mit lehet erről tudni?

- Amerikában január 4-én lesz a bemutató. Scott Sterling, az ottani közszolgálati csatorna, a PBS producere olyan igénnyel dolgozta fel az anyagot, hogy az nem is a műről, hanem sokkal inkább a munkafolyamatról szól, amelyben a szerző és a művész együtt dolgozik. Itthon már volt koncerttermi előadás, aminek részletei a filmen is láthatóak, most pedig a nézők a legapróbb részletekig tanúi lehetnek az útkeresésnek és a különleges pillanatoknak. Az M5 csatornával már folynak a tárgyalások, és szeretném, ha a Zeneakadémián is lenne egy vetítés. A Szegedi Tudományegyetem dékánja, Tóth Péter szintén jelezte már, hogy örülne, ha a városban is lejátszanák az alkotást. Elérhető lesz a film az interneten is, mert szeretném, ha példaként állna a fiatalok előtt, hogy a művészvilágban munkával, szorgalommal és tehetséggel is előre lehet jutni, nem csak kapcsolatok által.

Oláh Vilmos

Oláh Vilmos

- A szólókarrier mellett már hosszú évek óta vezeted a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarát. Mi egy koncertmester igazi feladata?

- Hat éve vagyok koncertmester, a zenekar nagyon fontos az életemben. Az egyetlen valódi vezető a koncertmester, mert az ő személye jó esetben nem változik, és sokkal jobban ismernie kell a kollégáit, mint a vezető karmestereknek. A dirigensek megcsinálják a feladatukat, de a valódi kohéziós erőt a koncertmester képviseli a különböző helyről érkező, időnként csapongó, mégis közös céllal bíró művészek között. Nem is olyan egyszerű ez a feladat, és nehéz is megfelelő embert találni erre a hivatásra.

- Úgy érzed, a zenekarnál megtaláltad a helyed?

- Én mindig új utakat keresek, nyughatatlan vagyok. Nemrég Szombathelyen játszottam szólószerepben, Pécsett tartottam mesterkurzust, majd Ázsiába megyek kvartettezni, de a Rádiózenekarhoz mindig vissza fogok térni. Az együttes az otthonom, és bízom a jövőjében. Maradhatunk a 6-os stúdióban, marad a Márványterem is. Azt gondolom, a zenei együtteseknek, a zenekarnak, az énekkarnak és a gyermekkórusnak változatlan formában kell továbbra is együtt dolgoznia, hogy a magyar zenei élet megkerülhetetlen és magas szintű képviselői maradjanak.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Egy életet kell végigélni ahhoz, hogy valaki így tudjon zongorázni

Kurtág Márta emlékére szólt a zene szerdán a BMC-ben, a 94 éves Kurtág György játékát pedig videofelvételen hallottuk. Feleségének tett ígérete volt, hogy ezt a Mozart-szonátát adja elő.
Zenés színház

A díva, akit a grúz szegénységből a világ tetejére segített az énekhangja

Tbilisziben született, Milánóban él, szerte a világon ünneplik. 2020-ban Japán és Kína mellett a Keresztény farsang sztárvendégeként Magyarországon is fellép „az operavilág Angelina Jolie”-jaként emlegetett szoprán, Nino Machaidze, aki magazinunknak karrierje lépcsőfokairól, múltjáról, jelenéről és jövőjéről is mesélt.
Jazz/World

Jön Juan Diego Flórez – Íme a 17. VeszprémFest teljes programja

Az öt napos zenei fesztiválon duplázik a Jazz+Az, érkezik a Postmodern Jukebox és közönség elé lép a világ egyik legnépszerűbb opera csillaga, Juan Diego Flórez.
Könyv

Minden olvasója úgy érzi, róla szól - az Utas és holdvilág kultusza

Több mint 80 évvel megjelenése után az Utas és holdvilág népszerűbb, mint valaha. Nagy sikerű rádiójáték és színpadi előadás született belőle, nemsokára pedig film is készül - utánajártunk a kultregény titkának.
Vizuál

Eredeti művek – hamis kiállítás?

Lehet-e egy punkot klasszikus kiállításon bemutatni? Kifinomult bosszú a művészeti közegtől vagy egyszerű félreértelmezés?

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus beszámoló

Egy életet kell végigélni ahhoz, hogy valaki így tudjon zongorázni

Kurtág Márta emlékére szólt a zene szerdán a BMC-ben, a 94 éves Kurtág György játékát pedig videofelvételen hallottuk. Feleségének tett ígérete volt, hogy ezt a Mozart-szonátát adja elő.
Klasszikus gyász

Elhunyt Sulyok Tamás karmester

Életének 90. évében elhunyt Sulyok Tamás magyar karmester, tanár. A Győri Filharmonikus Zenekar egykori igazgatóját otthonában érte utol a halál február 4-én – tudatta a szomorú hírt a társulat vezetőségével a karmester lánya, Sulyok Márta.
Klasszikus videó

Hegedűn játszott az agyműtétje közben, a sebész elveszett Mahlernél

Egy 53 éves brit muzsikus agyműtéten esett át. A hangszerét is vinnie kellett az operációra, hogy az orvosok ellenőrizni tudják, ne sérüljenek az agy más részei a beavatkozás közben.
Klasszikus bűnügy

Börtönbe megy a nyugdíjas, aki túl hangosan hallgatott komolyzenét

A liverpooli nyugdíjas, aki túl hangosan hallgatta a ClassicFM-et, azt mondta a bírónak, verjék csak láncra. Huszonnégy hétre tették hűvösre.
Klasszikus mozart

Egész nap Mozart zenéje szól a tavasz első napján

Egy nap, tíz koncert a Concerto Budapesttel! Március 1. vasárnap délelőtt 11-től este 10-ig kizárólag Mozart zenéje tölti meg a Zeneakadémia koncerttermeit.