Klasszikus

„Új utakat keresek”

2016.12.28. 08:00
Ajánlom
A Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarának koncertmesterével, Oláh Vilmossal beszélgettünk zenekari játékról, szólókarrierről és egy egyedülálló, szólóhegedűre írt versenymű megszületéséről, ami még egy filmes producert is megihletett.

- Évekkel ezelőtt egy, a világon egyedülálló versenyművet komponáltak a számodra. Minek köszönhetted a megtiszteltetést?

- Még 2009-ben meghívást kaptam az Egyesült Államokba egy hangversenysorozatra, ahol az egyik koncerten hallott engem a montanai Eric Funk zeneszerző, akit az elmondása szerint azonnal megihletett a játékom. Nem egy olyan visszajelzést kaptam az évek során, miszerint a hegedűjátékomra különleges sokszínűség jellemző, amelyben sokrétegű muzsikálás nyilvánul meg. Benne van a zenekari játék, a kamarázás és a tanítás tapasztalata. Azt hiszem, Funk is valami hasonlót vélt felfedezni.

- Milyen zenei nyelv, zenei tradíciók jellemzik az elkészült darabot?

- Funk egy modern, mégis a tradicionális zenén alapuló művet alkotott. Érdekessége, hogy nagyban támaszkodik az amerikai indián zenére. A népi hagyományok mellett természetesen a nyugat-európai zenei kultúra is képviselteti magát benne, hiszen a zeneszerző előtt nem ismeretlen Veress Sándor vagy Tomáš Svoboda munkássága sem.

Oláh Vilmos

Oláh Vilmos

- Milyen technikai nehézségek elé állítja az előadót az alkotás, amely nem más, mint versenymű szólóhegedűre?

- A leírás érdekessége mindössze annyi, hogy két sor van, és a zenekari anyag esetében mindig pontos jelzést ad a szerző, hogy milyen hangszínnek, milyen hangszercsoportnak megfelelően kell játszanom. A szóló szinte a fantáziára van bízva. Funk itt volt Budapesten, átjátszottuk a darabot, én pedig próbáltam minden esetben a hangszerjáték legvégső határáig eljutni.

- Van példa hasonló szólóhangszeres versenyművekre, vagy egyedinek mondható az alkotás?

- Ez egy különleges zenemű, mert olyan sokszínűséget kíván meg, amilyen még egy hegedűversenyt vagy kortárs művet sem feltétlenül jellemez. Olyan hangszeres tudás birtokában kell lenni, ami széles repertoár ismeretét feltételezi Bachtól egészen korunk zenéjéig. A játékos lelkének fel kell tárulkoznia, és ebben a darabban erre rengeteg lehetőség kínálkozik.

Oláh Vilmos

Oláh Vilmos

- Évek elteltével most egy film is készült a zenemű kapcsán. Mit lehet erről tudni?

- Amerikában január 4-én lesz a bemutató. Scott Sterling, az ottani közszolgálati csatorna, a PBS producere olyan igénnyel dolgozta fel az anyagot, hogy az nem is a műről, hanem sokkal inkább a munkafolyamatról szól, amelyben a szerző és a művész együtt dolgozik. Itthon már volt koncerttermi előadás, aminek részletei a filmen is láthatóak, most pedig a nézők a legapróbb részletekig tanúi lehetnek az útkeresésnek és a különleges pillanatoknak. Az M5 csatornával már folynak a tárgyalások, és szeretném, ha a Zeneakadémián is lenne egy vetítés. A Szegedi Tudományegyetem dékánja, Tóth Péter szintén jelezte már, hogy örülne, ha a városban is lejátszanák az alkotást. Elérhető lesz a film az interneten is, mert szeretném, ha példaként állna a fiatalok előtt, hogy a művészvilágban munkával, szorgalommal és tehetséggel is előre lehet jutni, nem csak kapcsolatok által.

Oláh Vilmos

Oláh Vilmos

- A szólókarrier mellett már hosszú évek óta vezeted a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarát. Mi egy koncertmester igazi feladata?

- Hat éve vagyok koncertmester, a zenekar nagyon fontos az életemben. Az egyetlen valódi vezető a koncertmester, mert az ő személye jó esetben nem változik, és sokkal jobban ismernie kell a kollégáit, mint a vezető karmestereknek. A dirigensek megcsinálják a feladatukat, de a valódi kohéziós erőt a koncertmester képviseli a különböző helyről érkező, időnként csapongó, mégis közös céllal bíró művészek között. Nem is olyan egyszerű ez a feladat, és nehéz is megfelelő embert találni erre a hivatásra.

- Úgy érzed, a zenekarnál megtaláltad a helyed?

- Én mindig új utakat keresek, nyughatatlan vagyok. Nemrég Szombathelyen játszottam szólószerepben, Pécsett tartottam mesterkurzust, majd Ázsiába megyek kvartettezni, de a Rádiózenekarhoz mindig vissza fogok térni. Az együttes az otthonom, és bízom a jövőjében. Maradhatunk a 6-os stúdióban, marad a Márványterem is. Azt gondolom, a zenei együtteseknek, a zenekarnak, az énekkarnak és a gyermekkórusnak változatlan formában kell továbbra is együtt dolgoznia, hogy a magyar zenei élet megkerülhetetlen és magas szintű képviselői maradjanak.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Veszélyben van a szimfonikus zenekar intézménye?

Számos veszély fenyegeti a szimfonikus zenekarokat, de ha túlélik, az biztos, hogy a jövő zenekara nem olyan lesz, mint a mai. Fischer Iván szerint ideje megreformálni a zenekarok működését, hogy megfeleljen a következő generációk korszakának.
Színház

Kállai Ferenc, az egyik legsokoldalúbb magyar színész

Tíz éve, 2010. július 11-én halt meg Kállai Ferenc Kossuth-díjas színész, a nemzet színésze. 
Jazz/World

Kiütötték a Fonó falát!

A kényszerű koncertszünetben elkészült a Fonó új, szabadtéri színpada!
Vizuál

Elárverezik Katharine Hepburn Howard Hughesnak írott szerelmesleveleit

Hughes és Hepburn romantikus kapcsolata másfél évig tartott. Nem házasodtak össze, de szerelmi történetük nagy port kavart annak idején Hollywoodban, és a 2004-ben bemutatott Aviátor című filmben is megörökítették.
Klasszikus

Rácz Ödön nagybőgős rekordot döntött A dongóval

Rimszkij-Korszakov eredetileg hegedűre és zongorára írt darabját már majd' minden hangszercsoport képviselői eljátszották, most egy extra gyors nagybőgő verziót mutatunk. Videó!

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus galéria

Koncertek erdőben és tavon

A hétvégén több szabadtéri koncertet is adtak. Gyönyörű képeket mutatunk az eseményekről készült galériánkban.
Klasszikus rácz ödön

Rácz Ödön nagybőgős rekordot döntött A dongóval

Rimszkij-Korszakov eredetileg hegedűre és zongorára írt darabját már majd' minden hangszercsoport képviselői eljátszották, most egy extra gyors nagybőgő verziót mutatunk. Videó!
Klasszikus beszámoló

Veszélyben van a szimfonikus zenekar intézménye?

Számos veszély fenyegeti a szimfonikus zenekarokat, de ha túlélik, az biztos, hogy a jövő zenekara nem olyan lesz, mint a mai. Fischer Iván szerint ideje megreformálni a zenekarok működését, hogy megfeleljen a következő generációk korszakának.
Klasszikus magazin

Véletlenül bukkant egy antikváriumban a Carmina Buranára Carl Orff

Imádta a különleges megoldásokat, egyik művéhez a bécsi Néprajzi Múzeumból kellett hangszereket szerezni és külön engedélyt a Bösendorfer cégől. Százhuszonöt éve, 1895. július 10-én született Carl Orff német zeneszerző, a Carmina Burana című oratórium szerzője.
Klasszikus hír

A 24 éves finn sztárkarmester, Klaus Mäkelä lesz a párizsi filharmonikusok új vezetője

Klaus Mäkelä lesz 2022-től az Orchestre de Paris zeneigazgatója. A 24 éves finn dirigens már szeptembertől zenei tanácsadóként dolgozik a filharmonikus zenekarral, amellyel tegnap adta első koncertjét.