Klasszikus

Újabb hullámkeltés a Trafóban

2004.02.03. 00:00
Ajánlom
Hat éve kizárólag brit kortárs művészek részvételével indult, az elmúlt években viszont nemzetközivé bővült a Making New Waves Fesztivál. A Magyar Komputerzenei Alapítvány és a Trafó által február 5. és 8. között tartott kortárs seregszemle központi témája a zene és a média egyensúlya.

Ahogy a szervezők megfogalmazták: a koncertek és a kapcsolódó programok (előadások, kreatív műhelyek, kiállítás) azt vizsgálják, mennyiben alakítja, segíti/gátolja a mai zenét a társművészetekkel való együttműködés, illetve mennyiben lehet eszköz a narratíva, az irodalom, a politika, a kép, a fény és az elektronika a zenei mondanivaló kifejtésében.

A Trafóban zajló fesztivált csütörtök este David Moss A földönkívüliek Einsteinje című sci-fi zenei fantáziája nyitja meg, melyhez Fred Pommerrehn kép- és fényeffektusai társulnak. A zenei avantgárd egyik leginnovatívabb énekese és ütőhangszerese ezúttal is arra keresi a választ, milyen jövője lehet a kortárs művészetnek (nem túl rózsás). A pénteken fellépő GRM Experience három zeneszerző, az osztrák Christian Fennesz, a finn Mika Vainio és a francia Christian Zanési közös élő elektronikus szerzeménye – három eltérő személyiség, a pop-rock gitáros laptopvirtuóz, a hipnotikus remixgyáros és a „klasszikus” zenész sajátos találkozása. A szintén pénteken látható-hallható holland Michel Waiswisz a modern technológia megszállottja, vagy ahogy egyik kritikusa jellemezte, „az elektronikus hangok tapinthatóvá tételének mestere”. Waiswisz először hozott létre olyan zenei előadást, amit teljes egészében robotok játszottak. A hetvenes években úgy döntött, kizárólag élőben adja elő műveit, így zenéje kizárólag a koncerttermekben létezik, egyetlen előadását nem publikálta sem CD-n, sem videón.

A szombat este fő attrakciója a két éve a Making New Wavesen már megfordult cseh Agon Orchestra, melynek hangzását egyszerre jellemzi a rockzenekarok agresszivitása és a klasszikus kamarazenekarok precizitása. Tagjai különféle zenei területekről – klaszszikus zene, modern dzsessz, alternatív rock – érkeztek, és a repertoárjuk is ennek megfelelően sokszínű: kortárs, avantgárd és crossover darabokat játszanak, elektronikát és videót használnak, rockzenekarokkal és mozgásművészekkel dolgoznak együtt. Ezúttal Prága versus New York című műsorukkal jönnek.

A Making New Waves utolsó, vasárnapi koncertjén a hagyományoknak megfelelően a Hang-Játszó-Ház eredményeit mutatja be. Fellép a Szabadhangok énekegyüttes, a STEIM workshop résztvevői, illetve a Stewart Collinson és Simon Vincent vezette audiovizuális műhely.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Költözni kényszerül a Rádiózenekar

A Pázmány Péter Katolikus Egyetemhez kerül a Magyar Rádió által használt három épület, a Rádiózenekar viszont még nem szolgál közzétehető információkkal az ügyben. Az biztos, hogy költözniük kell.
Színház

Ők kapták idén a Junior Príma Díjakat a színház- és filmművészet kategóriában

Hat fiatal művész vehette át a Junior Prima Díjat a színház- és filmművészet kategóriában szeptember 22-én, a Haris Parkban. Az elismerést és az azzal járó pénzjutalmat Vida József, a Takarékbank elnök-vezérigazgatója nyújtotta át a 62 jelölt közül kiválasztott fiatal tehetségeknek.
Vizuál

2019 legfantasztikusabb fotói - és a mögöttük álló történetek - Galéria

Nemcsak a felvételeket, hanem a mögöttük meghúzódó problémákat és történeteket is megosztjuk!
Klasszikus

3,5 millió dollárt fizettek a szexuális zaklatás miatt kidobott karmesternek

Miután kirúgta szexuális zaklatás miatt, még 3,5 millió dollárt fizetett a Metropolitan Opera James Levine-nak, írja a New York Times.
Klasszikus

A hang szépsége – A Pannon Filharmonikusok Bécsi barátok című koncertjéről

Szeptember 19-én a pécsi Kodály Központban egy tavaszról elhalasztott hangversenyt hallhatott a közönség: a Pannon Filharmonikusok vendégeként Baráth Emőke adott elő Haydn- és Mozart-áriákból összeállított, súlytalannak nem mondható hangszeres számokkal gazdagított programot. A zenekart Vass András, a zenekar állandó karmestere vezényelte.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

3,5 millió dollárt fizettek a szexuális zaklatás miatt kidobott karmesternek

Miután kirúgta szexuális zaklatás miatt, még 3,5 millió dollárt fizetett a Metropolitan Opera James Levine-nak, írja a New York Times.
Klasszikus kritika

A hang szépsége – A Pannon Filharmonikusok Bécsi barátok című koncertjéről

Szeptember 19-én a pécsi Kodály Központban egy tavaszról elhalasztott hangversenyt hallhatott a közönség: a Pannon Filharmonikusok vendégeként Baráth Emőke adott elő Haydn- és Mozart-áriákból összeállított, súlytalannak nem mondható hangszeres számokkal gazdagított programot. A zenekart Vass András, a zenekar állandó karmestere vezényelte.
Klasszikus hír

Költözni kényszerül a Rádiózenekar

A Pázmány Péter Katolikus Egyetemhez kerül a Magyar Rádió által használt három épület, a Rádiózenekar viszont még nem szolgál közzétehető információkkal az ügyben. Az biztos, hogy költözniük kell.
Klasszikus hír

Elmarad a Nemzeti Filharmonikusok évadnyitó hangversenye

Nem tartják meg a Nemzeti Filharmonikus Zenekar szeptember 25-i koncertjét a Müpában, miután több tag kontaktusba került fertőzött személlyel.
Klasszikus interjú

„Minden, ami valóban személyessé válik bennünk, az inspiráció"

Ávéd János 12 évvel ezelőtt csatlakozott a Modern Art Orchestrához Fekete-Kovács Kornél felkérésére, azóta tenorszaxofonistaként, zeneszerzőként és hangszerelőként erősíti a zenekart. 2011-ben megalakította az Ávéd János Balance formációt, melynek célja, hogy új zenei lehetőségeket fedezzenek fel és spontán felmerülő dallami elemeket használjanak. A művésszel Kodály hagyatékának gondozásáról, új, saját lemezéről és inspirációs forrásokról beszélgettünk.