Milyen fúgákat írt a zeneszerző, aki Haydn elődje volt az Esterházyak szolgálatában?
Ki volt Alexandrosz Balasz, és hogyan dolgozta fel életét Händel Magyarországon eddig nem játszott oratóriuma? Hogyan hangzik Rameau világpremierként megszólaló operája, a Dardanus? Milyen az öthúros cselló? A Régizene Fesztiválon erre is fény derül, az eseménysorozat töretlen népszerűsége pedig évről évre bizonyítja, hogy a historikus zene ma is elsöprő erővel képes hatni.
A programok sorát idén A Felvilágosodás Korának Zenekara nyitja Bach néhány különleges szépségű darabjával. A demokratikus működéséről is híres, nagy presztízsű zenekar – az együttest három zenekarvezető hegedűs irányítja felváltva – ezúttal Margaret Faultless vezetésével lép színpadra, Huw Daniel és Rodolfo Richter mellett pedig Katharina Spreckelsen oboaművész járul hozzá a kivételes zenei élményhez.
A nagy múltú együttesek sora a Fischer Ádám által 1987-ben alapított Haydn Philharmonie-val (korábban Osztrák-Magyar Haydn Zenekar) folytatódik. A német-francia csellista, Nicolas Altstaedt vezette nemzetközi együttes Haydn mellett Werner és Pleyel műveivel örvendezteti meg a közönséget. Izgalmas időutazásban lehet részünk a néhány éve alakult Ensemble Cantilene és vezetője, a világhírű holland furulyaművésznő, Anneke Boeke kalauzolásával is: sokszínű műsoruk gerincét Monteverdi, Schütz és Bach kompozíciói adják.
Igazi különlegességekben sem lesz hiány a fesztiválon. Elsőként hallhatjuk hazai hangversenyteremben Händel Alexander Balus című háromfelvonásos oratóriumát: a szerelemmel, cselszövéssel és harcokkal teli történet főhőse Alexandrosz Balasz, a Kr. e. 150 és 145 között regnált szeleukida uralkodó. A művet 1748 márciusában mutatták be Londonban, ezúttal pedig a Kodály Kórus Debrecen, a Savaria Barokk Zenekar és kiváló énekes szólisták – például Ducza Nóra, Biri Gergely, Jekl László és Najbauer Lóránt – közreműködésével szólal meg. A címszerepben Bakos Kornélia mezzoszoprán lép színpadra, akivel a Budapesti Wagner-napok produkcióiban is találkozhatott a közönség, a Cleopatrát megformáló Jónás Krisztina pedig a barokk és a kortárs zenében egyaránt otthonosan mozog.
Nem létezhet Régizene Fesztivál Vashegyi György két megkerülhetetlen, nemzetközi hírű régizenei műhelye nélkül: a Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar a Müpával, valamint a Versailles-i Barokk Zenei Központtal koprodukcióban szintén egy itthon kevésbé ismert remekművet, Rameau Dardanusát hozza el a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterembe. Az előadás szólistáinak kivételes képességeiről a magyar közönség már több alkalommal is meggyőződhetett Vashegyi György korábbi produkcióiban: a címszereplő tenor, Cyrille Dubois, a szoprán Judith van Wanroij és Chantal Santon Jeffery, illetve a bariton Tassis Christoyannis és Thomas Dolié is számos kellemes pillanatot szerzett már a hazai hallgatóságnak.
A zenekarok mellett figyelemreméltó duókkal is találkozhatunk a fesztiválon: a brazil származású énekes, Guilherme Roberto Borsányi Márton csembalóművész társaságában európai körképnek is beillő, ritkaságokat és régizenei slágereket egyaránt felvonultató barokk műsorral érkezik. Hallgattassék el a diadalmas ének című estjükön Bach és Telemann mellett többek közt Giulio Caccini, John Dowland és Henry Purcell egy-egy műve is elhangzik. Rohmann Ditta és Olga Pascsenko kettőse cselló és fortepiano különleges összhangját mutatja meg: koncertjükön Bach, Beethoven és Schubert kiemelkedő remekműveiből válogatnak, sőt Rohmann Ditta ezen az estén négy- és öthúros csellón is játszik majd.
További információk és részletes programot itt talál.
A fejlécképen Rohmann Ditta. Fotó: Raffay Zsófi.