Április 12-én adott volna egy Ukrajnát megsegítő jótékonysági koncertet a Wiener Konzerthausban a görög származású karmester, Teodor Currentzis és orosz zenekara, a musicAeterna, ám az intézmény egy nappal korábban kiadott közleményében jelezte, hogy az ukrán nagykövet kívánságának megfelelően törölték az eseményt. Wassyl Chymynez az orosz művészek közreműködését kifogásolta,
amely tiltakozás mögött nem csupán a zenekar tagjainak származása állhatott, hanem hogy a szentpétervári bázisú együttest a szankciók alá eső orosz bank, a VTB finanszírozza.
A koncert mögül már korábban kihátrált a Nemzetközi Vöröskereszt, mivel túlságosan politikai színezetűnek ítélték.
Teodor Currentzis Oroszországban alapozta meg a karrierjét,
ösztöndíjjal tanult a szentpétervári konzervatóriumban, majd a Novoszibirszki Opera- és Balettszínház első karmestere lett, itt alapította meg a musicAeterna Zenekart és Énekkart.
Később a Permi Operához szerződött, ahová magával vitte együtteseit. A dirigenst számos alkalommal tüntették ki az orosz Aranymaszk díjjal, és 2014 óta egy sor felvétele jelent meg a Sonynál. 2018 óta a német SWR Szimfonikus Zenekar vezető karmestere. Az együttes az ukrán háborúval kapcsolatban közleményt adott ki, melyben a béke mellett szólaltak fel, ugyanakkor egyértelműen kijelentették, hogy ennél részletesebb állásfoglalást egyetlen művészüktől sem várnak.
Közlésük szerint Currentzis sosem mutatta magát az orosz vezetés hívének, hanem mindig is a zene összekötő ereje mellett foglalt állást.
Nem mindenki elégedett ugyanakkor a karmester elkötelezettségével, Norman Lebrecht szerint Currentzis karrierje az orosz támogatásnak köszönhető, és ahogy politikailag és erkölcsileg egyre kompromittáltabbá válik, nem biztos, hogy a vele együttműködő intézmények képesek megmenteni a bukástól. A német Crescendo című zenei lap pedig a művészi élet kiemelkedő alakjainak orosz kötődéseit taglaló cikkében foglalkozott a személyével.
Fejléckép: Teodor Currentzis (fotó/forrás: Alexandra Muravyeva / Keynote Artist Management)