Klasszikus

Újévi erények

2014.01.04. 07:07
Ajánlom
Haydn-oratóriummal kezdeni az évet: kell-e ennél jobb? Fischer Ádám alapötlete ugyan módosult (A teremtés helyett tavaly óta Az évszakok hangzik el az év első napján), s ma már nem is ő a Müpa újévi koncertjeinek karmestere, de René Jacobs is tud Haydnról és a zenéről annyit, hogy az ilyenkor kissé talán bágyadt hallgatóság biztosra mehessen.

Igaz, a közreműködőkben szinte az utolsó pillanatban változás történt: az előre beharangozott bécsi Gustav Mahler Chor helyett a Purcell Kórus lépett fel az Orfeo Zenekar mellett. A változást a Müpa igyekezett nem túl nagy dobra verni, a helyszínen programképernyőkön, a koncertterembe lépéskor pedig 5-ös betűmérettel írt cetliken tudatták a visszavonhatatlant. Nem hivatalosan sikerült megtudnom, hogy az együttes is két nappal a fellépés előtt tudta meg, hogy be kell ugrania. De beugrottak, s nem is akárhogy.

Van, akik fanyalognak, hogy nem A teremtés nyitja az évet. S látszólag valóban nemesebb dolog a vizek és a földek szétválasztásáról dalolni, mint a brekegő békákról, s a Milton ihlette Linley talán izgalmasabb és veretesebb szöveg, mint James Thomson - noha mindkettőt Gottfried van Swieten tette át németre és oratóriumra (Haydn nem kevés fanyalgása mellett). Ez azonban csak a látszat - Az évszakoknak (bemutató: 1801) éppoly íve van, mint testvérdarabjának (1798), s a mű messze nem csak a szántás-vetésről vagy a vadászatról szól. Ha A teremtés a „Te Deum", akkor Az évszakok a „Pater Noster", a mindennapi kenyerünk, de még inkább a legyen meg a te akaratod.

Ezt az emelkedettséget hiányoltam a Jacobs vezényelte előadás elején. Minden gyors volt, úgy tűnt, a három - egyenként kiváló - énekes nem illik össze, az egész valahogy varázstalannak hatott. Aztán „a tavasz végén" (az „O wie lieblich ist der Anblick", de még inkább az „Ewiger, mächtiger, gütiger Gott" tételtől) történt valami - megjött a varázs, egymásra talált karmester, szólista és együttes. Hanna szerepében Sophie Karthäuser - aki „tavasszal" mesterkéltnek tűnt - „nyáron" meggyőzött, „télen" pedig a lábunkról is levett. Konstantin Wolff, aki kezdetben hangilag erőtlennek tetszett, zeneileg és színészileg is egyre erőteljesebben hozta a fiatalokat elnéző mosollyal szemlélő, az Örök Tavasz felé kacsingató Simont. Egyedül Brickner Szabolcs Lukács-alakítása volt mindvégig egyenletesen és következetesen magas színvonalú, erős és a szerephez illően fiatal hangja végig az életigenlő természetességgel szólt (s nem is nagyon kímélte, a végére egyszer meg is csuklott).

Nehéz megmondani, mi történt: a hangzás kezdetektől arányosnak tűnt - ez persze nem a karajani szimfonikus hangzás (ami a maga módján szintén arányos), de dőreség is azt várni egy régizenei előadástól -, noha Jacobs lemezfelvételén hallhatóan nagyobb és (főleg a rézfúvók részéről) erősebb a hangtömeg. Akik jók voltak az elején (pl. Gyöngyösi Levente a fortepianónál, a fagott vagy a fuvola), azok szépen játszottak végig, szemben pl. az oboával és a kürtökkel, akik mindvégig némiképp túl „natúr" módon fogták fel szerepüket. De kit zavartak a gikszerek pl. a vadászatban, amikor a közönség pulzusa is megemelkedett szegény szarvas sorsán izgulva, és kit zavart az oboa nem szép hangja, ha olyan érzékenyen kamarázik, mint Hanna téli fonódalában. Ezek azonban csak részletek, s egy előadás elsősorban nem ettől lesz jó vagy nem jó. Mert nem volt ez a produkció hibátlan: a gyors tempók gyakran hajszoltnak tűntek, a ritmusok (emiatt) nem mindig voltak tűpontosak, és most sorolhatnánk a részleteket. Jacobs (akinek kezére énekelni nem csekélység) felfogása - noha nagyon sok apró részletet gyönyörűen megoldott, illetve megoldatott zenészeivel - azonban érzésem szerint sokkal inkább a műegészre koncentrál: az ő olvasatában Az évszakok nagyon is transzcendens zene, amely mindvégig a létezés végső kérdéseiről szól, melynek a fiatalság öröme épp oly szerves része, mint az idős kor depressziója. Az ő előadásában a csendek szólnak a legnagyobbat, s ebből a Nyár és a Tél (mint az életnek két olyan szakasza, amely az idős Haydn számára is problematikus) bőven kínál, és az Őszben sem a legismertebb jelenetek (vadászat, szüret) tetszettek legjobban, sokkal inkább az intimebb részek (az évszak első harmadában); noha az említett víg részek is remekül sikeredtek.

Ami elsősorban az együtteseknek köszönhető. Tudjuk, hogy Vashegyi György rendszeresen adja elő a két Haydn-oratóriumot, egy-egy ilyen művet mégsem lehet repertoárdarabként „elintézni". Szinte hihetetlen tehát, hogy a Purcell Kórus két nap alatt, szinte próba nélkül nemcsak beállt, hanem a legbriliánsabb szinten hozta a nehéz, nyelvtörő német szöveget, a számos fúgát, a zsánerek megfelelő hangulatát vagy épp a záró kettős kórust. Vashegyi György egyébként maga is beállt a basszusba, s ha azt is figyelembe vesszük, hogy ez a negyven ember az utolsó pillanatban alighanem kénytelen volt lemondani a szilveszteri bulikról is, akkor talán megértjük, mit jelent az, hogy lelkesedés vagy áldozathozatal. „Nur Tugend bleibt", énekli Simon, vagyis „csak az Erény maradt meg".

Akárki akármit mond, ezzel a művel és egy ilyen előadással érdemes belépni, ha - egyelőre? - nem is Isten dicsőséges birodalmába, de legalább az új esztendőbe. Boldog új évet!

Programkereső

Legolvasottabb

Színház

Híd, ami összeköt: a tehetség – új tagokat avatott a Halhatatlanok Társulata

„Jó egészséget kívánok mindenkinek, pályatársaimnak remek előadásokat és boldogságot, boldogságot, boldogságot” – tolmácsolta Lázár Kati szavait Jordán Tamás szeptember 18-án a Budapesti Operettszínház előtti Halhatatlanok sétányán, ahol nyolc művész csatlakozott a Halhatatlanok Társulatához.
Színház

Vidnyánszky válasza Wilsonnak: „Sajnálom, hogy egyoldalúan tájékozódott”

A Nemzeti Színház igazgatója azután reagált, hogy a MITEM fesztiválra meghívott rendező, Robert Wilson közleményben tudatta, előadása után járó honoráriuma felét a FreeSZFE egyesületnek ajánlja fel.
Színház

A FreeSZFE-nek adja a MITEM-től kapott honoráriuma felét Robert Wilson

A világ egyik legismertebb rendezője a Nemzeti Színház fesztiválján vett volna részt, ám egészségügyi okokból kénytelen volt távol maradni, előadását nélküle mutatták be. Wilson később közleményben jelezte, hogy nem ért egyet az SZFE modellváltásának módjával – írta meg a hvg.hu.
Klasszikus

„Szeretnék ajtóstul rontani a házba” – beszélgetés Rajna Martinnal

Mindössze huszonöt évesen lett a Győri Filharmonikus Zenekar vezető karmestere, az évadnyitó koncerten Kodály és Bartók művei mellett Balogh Máté új kompozícióját is vezényli, amelyet a zeneszerző számukra írt. Rajna Martinnal győri tervei mellett a modern zene fontosságáról is beszélgettünk.
Zenés színház

A sors lépcsőfokain járva – interjú Dolhai Attilával

A Budapesti Operettszínház idei évadának első bemutatója a Federico Fellini 8 és ½ című önéletrajzi ihletésű filmje alapján készült Nine-Kilenc, amely egy alkotói válságban lévő rendező belső vívódásait, illetve nőkhöz való viszonyát mutatja be. A Guidót alakító Dolhai Attilával a főhősről, az előadásról és vallásról beszélgettünk.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus gyász

68 éves korában elhunyt Ligeti András

A Kossuth-díjas karmester, hegedűművész súlyos betegség következtében, váratlanul hunyt el, tudatta családja.
Klasszikus interjú

„Szeretnék ajtóstul rontani a házba” – beszélgetés Rajna Martinnal

Mindössze huszonöt évesen lett a Győri Filharmonikus Zenekar vezető karmestere, az évadnyitó koncerten Kodály és Bartók művei mellett Balogh Máté új kompozícióját is vezényli, amelyet a zeneszerző számukra írt. Rajna Martinnal győri tervei mellett a modern zene fontosságáról is beszélgettünk.
Klasszikus ajánló

Rabulejtő átváltozások szóban, képen és hangban

A HERBSTGOLD Fesztivált 2017 óta rendezik meg minden év szeptemberében Kismartonban, az idén szeptember 15-től 26-ig. A Fesztivál mottója, Metamorfózisok, új művészeti vezetője, Julian Rachlin hegedűművész.
Klasszikus hír

Indul a Zeneakadémia új évada: Liszt Fesztivált és Bartók Világversenyt rendeznek

A Zeneakadémia koncertjei védettségi igazolvány nélkül látogathatók, de a maszk viselése ajánlott.
Klasszikus interjú

Nagyon hiányzott a közönség – Beszélgetés Érdi Tamással

Először játszik Budapesten a járványhullámok után Érdi Tamás. Szeptember 19-én az Óbudai Társaskörben Mozart A-dúr zongoraversenyét és D-dúr Koncertrondóját adja elő az Óbudai Kamarazenekarral. A Prima Primissima-díjas művész eddig huszonhét országban koncertezett – most utazásról, az elmúlt másfél évről és sok másról mesélt.