Klasszikus

Újító tradíciók

2015.02.16. 10:49
Ajánlom
Alekszej Vologyin február 18-án a Nemzeti Filharmonikusokkal lép színpadra Budapesten. A fiatal, szentpétervári születésű szólistával beszélgettünk, akinek pályája 2003-ban, a zürichi Anda Géza Zongoraversenyen elért első helyezéssel indult. INTERJÚ

- Szentpéterváron született, de a moszkvai Csajkovszkij Konzervatóriumban tanult, jelenleg pedig Európában él. Hol érzi otthon magát?

- Nyugodtan mondhatom, hogy abban az országban élek, ahová a fellépéseim szólítanak. Az elmúlt években jellemzően Spanyolország és Oroszország között ingáztam, de hosszabb időt töltöttem Svájcban is. Mindenekelőtt azonban orosz állampolgár vagyok. Az az otthonom. Egy koncertszólista élete nagy részét vonatokon, repülőkön és szállodákban tölti, ez alól én sem vagyok kivétel. Nem panaszkodom, hiszen az ismeretlen helyek, az érdekes találkozások és az új benyomások inspirálnak úgy a magánéletben, mint a művészetben. Az évek során arra jutottam, hogy az otthon nem egy fix pont a világban, de egy folyton változó környezet, ahol ha megfelelő társakkal vagyok körülvéve, bátran mondhatom, hogy itthon vagyok.

- Pályája a 2003-ban megszerzett versenygyőzelemmel indult, amely megmérettetés - különösen ha a névadót tekintjük - szorosan kapcsolódik a magyar zenekultúrához.

- Lenyűgöző az a teljesítmény és művészi színvonal, amit a magyar zongoraművészek adtak és adnak ma is hozzá a világ zenekultúrájához. Azt hiszem, minden zongorista előtt követendő példaként áll Fischer Annie életműve, aki igazán különös tehetség volt a saját hangszerén, de említhetném akár kortárs zongoristatársaimat is, mint például Kocsis Zoltánt vagy Ránki Dezsőt, akik univerzalitásukkal tűnnek ki, hiszen pontosan ugyanolyan műgonddal, stílusérzékkel és alázattal játszanak Mozartot, mint Rachmaninovot.

- Kik azok az előadók, akikről úgy érzi, meghatározó benyomást tettek saját művészetére és egyedi hangjának kialakítására?

- Nos, abban a szerencsés helyzetben vagyok, hogy még gyermekként találkozhattam a 20. század egyik legnagyobb zongoristájának, Rachmaninovnak a műveivel, amit sosem fogok elfelejteni. Azok a zongoristák, akiket példaképként említhetek, és akik jelentősen befolyásolták későbbi munkámat: Horowitz, Gilels, Pletnyov és valamennyire még Gould is. A karmesterek közül Furtwänglert és Mengelberget tudnám kiemelni.

- Konzervatívnak vagy inkább kísérletezőnek tarja magát?

- Bizonyos értelemben mindkettőnek. A kísérletezés, az új művészeti utak keresése elsősorban a zeneszerzők feladata. Előadóművészként azt tekintem feladatomnak, hogy megfeleljek azoknak a tradícióknak és előadói hagyományoknak, amit elődeink már kialakítottak. Úgy érzem, hogy itt olyan teljesítményekről van szó, amit elszánt és kitartó munkával is csak megközelíteni lehet, mindazonáltal meggyőzően és a tehetséget maximálisan kiaknázva kell játszani. Az gondolom, hogyha figyeljük a nagy zongorista elődöket és tanulunk tőlük, az évek során ki tudjuk alakítani a saját hangunkat.

Mikor találkozott először a Nemzeti Filharmonikusokkal?

- Az első koncertemet Budapesten 2007-ben adtam. Beethoven III. zongoraversenyét játszottam a Kocsis Zoltán vezette Nemzeti Filharmonikusokkal. Kitűnő koncert volt, nagyszerű összhangra találtunk. Nagy öröm számomra, hogy ismét színpadra állhatok az együttessel.

 

- Mit hallhatunk a februári koncerten?

- Prokofjev B-dúr bal kézre írt zongoraversenyét játszom Christopher Seaman irányításával. A művet a hadirokkanttá vált Paul Wittgenstein rendelte, akinek Britten, Hindemith, Korngold, R. Strauss és Ravel is komponált már lejátszhatatlannak vélt balkezes zongoraműveket. Bár a darabot nem én választottam, hanem a zenekar, kifejezetten örültem neki, hiszen nagyon szeretem ezt a művet és sok koncerten játszottam is már.   

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

„A politika félelmetes szinten átszőtt mindent” – Vecsei H. Miklós is megszólalt a Junior Prima-közlemény kapcsán

A Junior Prima Díj átadóján Vilmányi Benett nem vette át a kitüntetést, amelyre a korábbi díjazottak közös közleményben reagáltak. Az aláírók között volt Vecsei H. Miklós is, aki közösségi oldalán fejtette ki véleményét az ügyről.
Színház

„Elkötelezett hívei vagyunk a vélemény- és szólásszabadságnak” – közleményt adtak ki a Junior Prima Díj birtokosai

A Junior Prima szeptember 20-án tartott díjátadó ünnepségén az egyik díjazott, Vilmányi Benett személyes nézeteire hivatkozva nem vette át a kitüntetést. Az elismerés birtokosai most közleményben reagáltak az esetre – adta hírül a Színház Online.
Színház

A Candide és a Szólít a szörny nyerte az eSzínház Fesztivál fődíját

Második alkalommal rendezték meg a virtuális térben az eSzínház Fesztivált, melynek keretében szeptember 16. és 25. között 18 színház 19 produkcióját láthatta a közönség. Az online szemlét négy kontinens 23 országából követték a nézők, a fesztivál végével a zsűri és a közönség döntött a legjobb produkciókról és alkotókról.
Klasszikus

Időutazás Anna Netrebkóval

Különösen személyes hangvételű estet adott Anna Netrebko szeptember 25-én este a Magyar Állami Operaházban, a mostanában a hírekben politikai állásfoglalása (vagy annak hiánya) miatt szereplő orosz szoprán néhány órára visszarepítette a nézőket a boldog békeidőkbe.
Színház

„Nem a csönd, a némaság jelzi a díj függetlenségét” – újabb reakciók Vilmányi Benett visszautasított elismerése kapcsán

A korábbi Junior Prima díjasok közleménye után Tompa Andrea, Gábor György és Kovács Bálint is közzétette gondolatait a véleményszabadságról, a díjak függetlenségéről és a színészszakma összefogásáról.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Hiány két hang között – Nádas Péter és Haydn a BMC-ben

Az író nyolcvanadik születésnapja alkalmából rendezett Nádas Péter Budapestje programsorozat egyik különleges összművészeti eseménye lesz a BMC-ben rendezett koncert.
Klasszikus ajánló

Négy fesztivál vendége volt szeptemberben az Anima Musicae

Gazdag programmal indította 2022/23-as évadát az Anima Musicae Kamarazenekar. A zene lelkéről elnevezett együttes négy rangos fesztivál meghívottjaként lépett fel.
Klasszikus interjú

„Wagner zenéje úgy hat rám, mint a drog, a mai napig függő vagyok” – Exkluzív interjú Michael Volléval

Budapesten Bachot és Lisztet énekelt korábban, de a világ legnagyobb operaházai elsősorban Wagner-szerepeiről ismerik. Michael Volle október 10-én a Müpába érkezik, ennek kapcsán kedvenc szerepe mellett a zeneszerző iránti rajongásáról is mesélt.
Klasszikus kritika

Időutazás Anna Netrebkóval

Különösen személyes hangvételű estet adott Anna Netrebko szeptember 25-én este a Magyar Állami Operaházban, a mostanában a hírekben politikai állásfoglalása (vagy annak hiánya) miatt szereplő orosz szoprán néhány órára visszarepítette a nézőket a boldog békeidőkbe.
Klasszikus ajánló

A klón, aki túlontúl emberi − Interjú Jörg Widmann-nal

Rafináltan újraértelmezett, szerelmi sokszögtörténetté transzformált modern Pygmalion-parafrázissal érkezik a budapesti Liszt Ünnepre a Neue Oper Wien. A húsz éve, Münchenben bemutatott opera – Das Gesicht im Spiegel (Arc a tükörben) szerzője, Jörg Widmann a darab keletkezéstörténetéről is nyilatkozott.