Klasszikus

Ukrán "tank" hegedűvel

2008.07.01. 00:00
Ajánlom
A tank, mint olyan, szó szerint lehengerlő jelenség. Nagy, súlyos, erővel teli, ellentmondást nem tűrő. Valami hasonló kisugárzása volt Vadim Gluzmannak is, miközben Csajkovszkij D-dúr hegedűversenyét játszotta. Nem volt erőszakos, nem háborúzott senkivel, de hihetetlen energiáival azonnal lehengerelte a teremben ülőket.

Amikor belépett, már akkor lehetett érezni a Nemzeti Hangversenyterem egészét betöltő személyiségét: Gluzman nagy művész, aki tökéletesen tisztában van nem midennapi képességeivel. A zenekari előjáték alatt vonójával szinte vezényelt, szemmel láthatólag hergelte magát, gyűjtötte az erejét. Nem hiába, mert az első tétel felütésétől a harmadik tétel záróakkordjáig tökéletes teljesítményt nyújtott (egyetlen üveghang volt az, ami nem szólalt meg az első tételben és egy-két futam vége, ami olyan szélsebesre sikeredett, hogy az utolsó hangokat már csak sejteni lehetett). Kocsis Zoltánnal, az est karmesterével tökéletes összhangban voltak, ez talán annak is köszönhető, hogy az ukrán-izraeli hegedűművész sem szereti használni a "féket": minden gyors részt egy hajszállal tempósabban játszott az első tételben, mint ahogy megszokhattunk (pedig csak Allegro moderatot kért a szerző), a harmadik tételben (Allegro vivacissimo) pedig őrületes sebességre kapcsolt. Olyan spiccatókat játszott, ami fehér embertől ritkán hallható. Mindez már nem is a húrt elhagyó, a vonó önsúlyára építő technnikai elem volt – hangzásában ördögien gyors, testes detachéra emlékeztetett, ami mégiscsak elemelkedik a húrról.

A második tétel, a Canzonetta szívszorító volt: könnycseppeken áttűnő emlékezés egy elmosódott, mégis gyönyörű történésre. Csajkovszkij ebben a tételben egy súlyos lelki válságot követő, feloldó, felszabadító itáliai utazásnak legszebb eseményeit öntötte "dalba", amely ha olyan előadó kezében, mint Gluzman, és olyan hegedűn szólal meg, mint Auer Lipót 1690-es Stradivarija, képes a lélek legmélyét is bevilágítani. Kocsis és a MÁV Szimfonikus Zenekar simulékonyan és pontosan követte Gluzman zenei elképzeléseit, így méltán érdemelték ki a közönség elismerését. Sajnos nem tapsoltunk elég meggyőzően, mert ráadást nem hallhattunk, pedig érdekes lett volna megtapasztalni, hogyan hangzik egy Bach, egy Ysaye szólószonáta vagy bármilyen ráadásdarab Gluzmantól.

Csajkovszkij töretlen népszerűségű hegedűversenye a koncert második műsorszáma volt, melyet Kocsis Zoltán Liszt-átiratai előztek meg, az Ave Maria, a III. Elfelejtett keringő és a Mazurka brillante. A zongoristából lett karmester lassan a zeneszerzői címet is méltán magáénak tudhatja, bár e "címkék" inkább képességei kibontakozásának egyeneságú következményei. Valójában egy jó zenész nem nélkülözheti sem a zeneszerzői-, sem a dirigensi-gondolkodást, hiszen akkor hogyan tudná visszefejteni Mozart vagy Beethoven zenei kódjait, hogyan tudná irányítani kamarapartnereit?! A MÁV Szimfonikus Zenekar eleinte bátortalanul követte Kocsis mozdulatait, a Mazurka brillantéra kissé felébredtek, majd amikor Gluzman nekik is adott egy keveset inspiráló energiáiból (sokszor hátat fordítva a közönségnek kamarázott a fúvósokkal, vagy egy-egy lekonyulni készülő résznél a koncertmester – kivételesen Falvay Attila – és a hegedűk felé fordulva buzdította őket) felnőttek a feladathoz. És hogy milyen ember is Vadim Gluzman, arról sokat elárul, hogy az első félidő után nem rohant a szállodájába pezsgőt szürcsölni, hanem beült a bal oldali páholyba, ahonnan végighallgatta Richard Strauss első Aus Italien című szimfonikus költeményét.

A darab, az első próbálkozások nyomait hordozza magán, vagyis inkább ígéretes, mintsem jelentős. A zenekar változó teljesítményt nyújtott, de Kocsis szigorúsága jót tett, mert a kisebb-nagyobb hibák nem zökkentették, nem zökkenthették ki a zenekart a játékból. Összességében kerek, szép élményt nyújtó koncertet láthattunk, aminek végeztével senki nem mondhatja azt, hogy úgy érezte magát, mintha átment volna rajta egy tank…

(2008. június 26. 19:30 Művészetek Palotája - Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem (Budapest) - A MÁV Szimfonikus Zenekar koncertje; Liszt-Kocsis: Ave Maria; III. Elfelejtett keringő; Mazurka brillante; Csajkovszkij: D-dúr hegedűverseny, op. 35; R. Strauss: Aus Italien, op. 16; km.: Vadim Gluzman (hegedű); vez.: Kocsis Zoltán)

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Megkezdte munkáját Antal Zsolt az SZFE Elméleti Intézetének élén

Sára Balázs és Bodolay Géza után újabb intézetvezető kezdte meg munkáját a Színház- és Filmművészeti Egyetemen.
Jazz/World

Három napon át minden a jazz körül forog

A kilenc éve minden évben április 30-án megrendezett Nemzetközi Jazznap (International Jazz Day) magyar eseményeit a koronavírus-járvány miatt elhalasztották, azonban a szervezők most online pótolják az elmaradt koncerteket, amiket három napon keresztül, öt budapesti és egy felvidéki helyszínről közvetítenek.
Színház

Online tartja legújabb bemutatóját a Pesti Színház

Elmesélhető-e a 20. század történelme egyetlen család, ház vagy kő történetén keresztül? Marius von Mayenburg A kő című drámájában generációról generációra hagyományozott titkok, falakba eltemetett történetek kerülnek felszínre, megértetve valamit saját múltunkból, de leginkább a jelenünkből. Michal Dočekal, a Prágai Városi Színházak igazgatójának rendezése december 5-én látható élő stream formájában.
Jazz/World

„Lesz még, aki rákérdez a hamisságra?” – Megérkezett Harcsa Veronika és Gyémánt Bálint új klipje

Harcsa Veronika és Gyémánt Bálint úgy döntöttek, hogy a pandémia okán lelassult időben nem egyben adják ki új lemezüket, hanem havonta bemutatnak egy-egy dalt. Íme a legújabb.
Színház

Auksz Éva: Szerencsére az élet visszaigazolta, hogy jó úton vagyok

A Partitúra december 5-én, szombaton 14.30-tól Dunaújvárosban kalandozik. Itt született a zenés és prózai előadásokban is emlékezetes alakításokat nyújtó Auksz Éva, aki színházi elfoglaltságai miatt nem tudott jelen lenni a Partitúra dunaújvárosi forgatásán, egykori néptáncos fellépéseinek helyszínén, a Bartók Kamaraszínházban, ahol Őze Áron, az intézmény igazgatója vitte körbe a stábot. Auksz Éva ugyanakkor a Fidelio.hu-nak mesélt fiatalkori útkereséséről, mesteréről, Iglódi Istvánról, és egy különleges előadásról, amely a Rózsavölgyi Szalonban megy majd – a korlátozó intézkedések feloldása után.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Ferencváros díszpolgára lett Kurtág György

Ferencváros díszpolgára díjat adományozott Kurtág György zeneszerzőnek Baranyi Krisztina, a IX. kerület polgármestere.
Klasszikus ajánló

Közönség nélkül tartják meg a Bécsi Filharmonikusok újévi koncertjét

Közönség nélkül tartják meg a Bécsi Filharmonikusok újévi koncertjét, mivel Ausztriában január 7-ig tilos közönség előtt koncerteket tartani.
Klasszikus ajánló

30. születésnapját ünnepli az Orfeo Zenekar

A zenekar Haydn és Mozart-művekből álló koncerttel ünnepli fennállásának harmincadik évfordulóját 2021. január 19-én a Zeneakadémián.
Klasszikus mvm

A zeneművészet fiatal tehetségeit díjazta az MVM

A zeneművészet legtehetségesebb fiatal képviselői tizenharmadik alkalommal vehették át a Junior Prima Díj magyar zeneművészet kategóriájának elismeréseit. Az MVM Zrt. idén is tíz hazai tehetséget díjazott, ez alkalommal először bárki ingyenesen nyomon követhette az online megrendezett díjátadót és a fiatal zenei géniuszok gálakoncertjét 2020. november 26-án, az mvmjuniorprima.hu oldalon.