Klasszikus

Ukrán "tank" hegedűvel

2008.07.01. 00:00
Ajánlom
A tank, mint olyan, szó szerint lehengerlő jelenség. Nagy, súlyos, erővel teli, ellentmondást nem tűrő. Valami hasonló kisugárzása volt Vadim Gluzmannak is, miközben Csajkovszkij D-dúr hegedűversenyét játszotta. Nem volt erőszakos, nem háborúzott senkivel, de hihetetlen energiáival azonnal lehengerelte a teremben ülőket.

Amikor belépett, már akkor lehetett érezni a Nemzeti Hangversenyterem egészét betöltő személyiségét: Gluzman nagy művész, aki tökéletesen tisztában van nem midennapi képességeivel. A zenekari előjáték alatt vonójával szinte vezényelt, szemmel láthatólag hergelte magát, gyűjtötte az erejét. Nem hiába, mert az első tétel felütésétől a harmadik tétel záróakkordjáig tökéletes teljesítményt nyújtott (egyetlen üveghang volt az, ami nem szólalt meg az első tételben és egy-két futam vége, ami olyan szélsebesre sikeredett, hogy az utolsó hangokat már csak sejteni lehetett). Kocsis Zoltánnal, az est karmesterével tökéletes összhangban voltak, ez talán annak is köszönhető, hogy az ukrán-izraeli hegedűművész sem szereti használni a "féket": minden gyors részt egy hajszállal tempósabban játszott az első tételben, mint ahogy megszokhattunk (pedig csak Allegro moderatot kért a szerző), a harmadik tételben (Allegro vivacissimo) pedig őrületes sebességre kapcsolt. Olyan spiccatókat játszott, ami fehér embertől ritkán hallható. Mindez már nem is a húrt elhagyó, a vonó önsúlyára építő technnikai elem volt – hangzásában ördögien gyors, testes detachéra emlékeztetett, ami mégiscsak elemelkedik a húrról.

A második tétel, a Canzonetta szívszorító volt: könnycseppeken áttűnő emlékezés egy elmosódott, mégis gyönyörű történésre. Csajkovszkij ebben a tételben egy súlyos lelki válságot követő, feloldó, felszabadító itáliai utazásnak legszebb eseményeit öntötte "dalba", amely ha olyan előadó kezében, mint Gluzman, és olyan hegedűn szólal meg, mint Auer Lipót 1690-es Stradivarija, képes a lélek legmélyét is bevilágítani. Kocsis és a MÁV Szimfonikus Zenekar simulékonyan és pontosan követte Gluzman zenei elképzeléseit, így méltán érdemelték ki a közönség elismerését. Sajnos nem tapsoltunk elég meggyőzően, mert ráadást nem hallhattunk, pedig érdekes lett volna megtapasztalni, hogyan hangzik egy Bach, egy Ysaye szólószonáta vagy bármilyen ráadásdarab Gluzmantól.

Csajkovszkij töretlen népszerűségű hegedűversenye a koncert második műsorszáma volt, melyet Kocsis Zoltán Liszt-átiratai előztek meg, az Ave Maria, a III. Elfelejtett keringő és a Mazurka brillante. A zongoristából lett karmester lassan a zeneszerzői címet is méltán magáénak tudhatja, bár e "címkék" inkább képességei kibontakozásának egyeneságú következményei. Valójában egy jó zenész nem nélkülözheti sem a zeneszerzői-, sem a dirigensi-gondolkodást, hiszen akkor hogyan tudná visszefejteni Mozart vagy Beethoven zenei kódjait, hogyan tudná irányítani kamarapartnereit?! A MÁV Szimfonikus Zenekar eleinte bátortalanul követte Kocsis mozdulatait, a Mazurka brillantéra kissé felébredtek, majd amikor Gluzman nekik is adott egy keveset inspiráló energiáiból (sokszor hátat fordítva a közönségnek kamarázott a fúvósokkal, vagy egy-egy lekonyulni készülő résznél a koncertmester – kivételesen Falvay Attila – és a hegedűk felé fordulva buzdította őket) felnőttek a feladathoz. És hogy milyen ember is Vadim Gluzman, arról sokat elárul, hogy az első félidő után nem rohant a szállodájába pezsgőt szürcsölni, hanem beült a bal oldali páholyba, ahonnan végighallgatta Richard Strauss első Aus Italien című szimfonikus költeményét.

A darab, az első próbálkozások nyomait hordozza magán, vagyis inkább ígéretes, mintsem jelentős. A zenekar változó teljesítményt nyújtott, de Kocsis szigorúsága jót tett, mert a kisebb-nagyobb hibák nem zökkentették, nem zökkenthették ki a zenekart a játékból. Összességében kerek, szép élményt nyújtó koncertet láthattunk, aminek végeztével senki nem mondhatja azt, hogy úgy érezte magát, mintha átment volna rajta egy tank…

(2008. június 26. 19:30 Művészetek Palotája - Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem (Budapest) - A MÁV Szimfonikus Zenekar koncertje; Liszt-Kocsis: Ave Maria; III. Elfelejtett keringő; Mazurka brillante; Csajkovszkij: D-dúr hegedűverseny, op. 35; R. Strauss: Aus Italien, op. 16; km.: Vadim Gluzman (hegedű); vez.: Kocsis Zoltán)

Programkereső

Legnépszerűbb

Tánc

Elhunyt Fenyves Márk mozdulatművész

A táncos-koreográfus, a magyar mozdulatművészet jelenkori képviselőinek egyike 45 évesen tragikusan fiatalon távozott. Úttörő munkásságával és az Orkesztika Alapítvánnyal élő örökséget hagyott maga után.
Tánc

Nyomtatott spicc-cipő hozhat megváltást a balerinák számára

Hadar Neeman 3D-s nyomtatással készít személyre szabott spicc-cipőket a fájdalom csökkentése érdekében.
Könyv

„Az irodalmi életrajzok poposítása tudatos volt, a reflektorfénybe kerülés nem” – Interjú Nyáry Krisztiánnal

A virtuális és a valódi közösségi terekről, a papíralapú könyv mai napig tartó létjogosultságáról és az egy éve nyitott Magvető Caféról is kérdeztük a KULT50 magazin hasábjain Nyáry Krisztiánt, a Líra kreatív igazgatóját.
Jazz/World

A királynő varázsol - Ikonikus pillanatok Aretha Franklin pályájáról

Az augusztus 16-án rákban elhunyt soul királynő személye már életében kultikussá vált, amiről rengeteg videofelvétel is tanúskodik. Ezekből az emlékekből szemezgettünk.
Tánc

Vági Bence cirkuszrendezését dicsérik Skóciában

A hét ukrán artistát felvonultató My Land című produkció az Edingburh Fringe Fesztivál közönségét már meggyőzte.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus magazin

Így telt Vásáry Tamás 85. születésnapja

A torta egy zongorát mintázott, számtalan zenerajongó köszöntötte, este pedig a Fővárosi Nagycirkusz is meglátogatta. Vásáry Tamás augusztus 11-én ünnepelte a 85. születésnapját.
Klasszikus kotta

Ez a francia zenekar iPad-re cseréli a nyomtatott kottákat

Az Orchestre National d’Île-de-France a következő évadtól elfelejtheti a nyomtatott kottákat, 120 muzsikusuk ugyanis iPad-eket kap. De nem ők az egyetlen zenekar, akik lépést tartanak a technológiával.
Klasszikus bencze máté

Bencze Mátéért szurkolhatunk a Fiatal Zenészek Eurovíziós Versenyén

A Virtuózokban megismert fiatal szaxofonos augusztus 18-án, a verseny elődöntőjében elsőként áll színpadra Edinburghben.
Klasszikus ajánló

Fáy Miklós: „Nem a zenekar, nem a komponista, hanem maga a szimfónia a főszereplő"

Fáy Miklós hónapról hónapra programokat, könyveket, lemezeket ajánl nyomtatott magazinunk Menjél már című rovatában. Az augusztusi szám tartalmából.
Klasszikus kulissza

Előkerült még egy hangfelvétel, amelyen Rahmanyinov játszik Rahmanyinovot

A Szimfonikus táncok című művének zenekari próbái idején a zeneszerző a zongorához ült, hogy demonstrálja, hogyan képzeli a darabot. Ennek a felvétele jelent most meg.