Klasszikus

Ülés, rend

2006.02.27. 00:00
Ajánlom
Vannak olyan koncertek, amelyeken a publikum szinte kényszerítve érzi magát, hogy belehelyezkedjen az előadó lelkiállapotába: megossza érezhető zaklatottságát, izguljon érte. Ilyenkor a muzsikus frekvenciájára fogékony hangverseny-látogató együtt lélegzik a művésszel, megkapaszkodik a székben egy virtuóz futam előtt, és nagyot sóhajt egy szépen formált lírai rész után.

És vannak olyan koncertek, ahol ez az idegi feszültség – ha jelen van is – nem sugárzik át a közönségre. A gyakorlat, az önbizalom, a szakmai fölény megszűri a hangversenydrukk okozta belső villamosságot, a hallgató pedig hátradőlhet, s behunyt szemmel, ellazulva élvezheti, ami a színpadon történik.

Ez utóbbiak sorát gazdagította a Budapesti Fesztiválzenekar február 19-i hangversenye a Művészetek Palotájában. A bécsi Konzerthausban, a Zeneakadémián, valamint a Nemzeti Hangversenyteremben négy egymást követő napon ugyanazt a műsort adta elő az együttes, de még a negyedik alkalommal is kis híján teltház fogadta Satie, Mozart és Csajkovszkij műveit. A koncert karmestere Fischer Iván, szólistája Emanuel Ax zongoraművész volt.

Nyitány helyett két rövid Satie-művel indította az estét a zenekar. A csodabogár zeneszerző homogén karakterű táncokat egybefűző két sorozatából, a Gymnopediából és a Gnossienne-ből hangzott el egy-egy tétel Debussy, illetve Poulenc hangszerelésében. Az oboa szerepe kiemelkedő ezekben az átiratokban, hiszen leginkább ő és a fuvola osztozik a dallamon. Meglepődtem azonban, hogy az oboa térbeli elhelyezkedése is kiemelt volt: valószínűleg a színpad elején feketéllő hangversenyzongora miatt került megszólaltatója egy kis pódiumra. Az előadási utasítással harmonizáló meleg és kifejező hangszín meg is érdemelte a ráfordított figyelmet, csak egy kicsit furcsa volt látni a fafúvósok hóna alól kikukucskáló, azok mögött alacsonyabban elhelyezkedő kürtösöket.

Legutóbb októberben volt szerencsém hallani Emanuel Axot, amikor Beethoven B-dúr zongoraversenyét játszotta az Orchestre de la Suisse Romande közreműködésével. Az akkori kifejezésbeli szélsőségeknek nyomát sem találtam a vasárnap esti koncerten. A K 503-as C-dúr zongoraverseny kiegyensúlyozott és derűs benyomást keltett a Nemzeti Hangversenyteremben. A határozott, mégis érzékeny előadást még emlékezetesebbé tette a zongoraművész hangszíngazdag játéka. A Fesztiválzenekar felfogásában Mozart művében a szólista és a zenekar szembenállása mellett ez utóbbi fúvós és vonós együtteseinek contertálása is előtérbe került.

Ráadásként a Pagodákat hallhattuk Debussy Metszetek című sorozatából. A zongoraművész mindenre hagyott időt; az utolsó, „Tempo 1” feliratú részben a jobbkéz harmincketted-pezsgése alatt talán még egy leheletnyivel lassabb is volt a téma, mint a mű kezdetén. Emanuel Ax minden zenei rétegnek egyéni hangszínt adott, és hagyta a darabot szabadon lélegezni.

Csajkovszikij nagyszabású Manféd-szimfóniája súlyosan és zaklatottan kezdődött. A vonósok szaggatott akkordjai szenvedélyes vadsággal támasztották alá a fúvósok dallamát. Sztereó hatást kölcsönzött a futamoknak, hogy a mannheimi zenekari elhelyezkedési modell örökségeként nem csak az első és második hegedű szólam, hanem a két hárfa is egymással szemben foglalt helyet. Hátborzongató volt, ahogyan a balettszínpadra termett Vivace boszorkánytánca a tétel végén szertefoszlott a semmiben. A Pastoralt a vonósok sírnivalóan szép homogén hangzása, a finálét pedig a tétel teljes egészén átívelő töretlen lendület tette emlékezetessé.

(2006. február 19. Nemzeti Hangversenyterem; a Budapesti Fesztiválzenekar koncertje; Satie: két tétel a Gymnopédies és a Gnossiennes sorozatból; Mozart: C-dúr zongoraverseny, K 503; Csajkovszkij: „Manfréd”-szimfónia, op. 58; km.: Emanuel Ax (zongora); vez.: Fischer Iván)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Tíz premierrel vág neki az új évadnak a húszéves Örkény Színház

A 2024/25-ös évadban összesen hét kortárs adaptációt mutat be a fővárosi teátrum, mások mellett Tompa Andrea és Parti Nagy Lajos szövegéből. A társulat nagyszabású arénakoncerttel ünnepli jubileumát jövő tavasszal.
Klasszikus

Elizaveta Kulagina nyerte a Fidelio különdíját a 6. Marton Éva Nemzetközi Énekversenyen

A huszonhat éves orosz szoprán a döntőben Offenbach és Sztravinszkij áriáit adta elő. A különdíjakat a szeptember 8-i, operaházi gálán adták át a versenyzőknek.
Vizuál

Pedro Almodóvar nyerte a fődíjat a Velencei Filmfesztiválon

A Spanyol rendező legújabb filmjében az eutanázia és a klímaváltozás kérdéseivel is foglalkozik. A művész köszönőbeszédében arról is beszélt, hiszi, hogy minden ember alapvető joga méltósággal búcsúzni a világtól.
Klasszikus

Egyedülálló művészeti élményt hozott idén is az MVM ZENERGIA gálakoncert

Az MVM kilencedik alkalommal hívta életre az MVM ZENERGIA összművészeti koncertjét, ahol a klasszikus és könnyűzene mellett helyet kapott a vizuális élmény, valamint az irodalom.
Könyv

Ebből a tíz könyvből kerül ki az idei Margó-díjas

Tizedik alkalommal adják át idén a Margó Irodalmi Fesztiválon a legjobb első prózakötetnek járó Margó-díjat, amelynek célja a kortárs irodalom és az olvasás népszerűsítése, valamint hogy ráirányítsa a figyelmet a pályakezdőkre.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Nagyszabású koncerttel köszöntik a hetvenéves Hollerung Gábort

A szeptember 15-i Hollerung 70 című koncerten két olyan együttes lép fel a Budafoki Dohnányi Zenekar és a Budapesti Akadémiai Kórustársaság személyében, amelyeket Hollerung Gábor több mint harminc éve vezet.
Klasszikus hír

Magyar Nemzeti Férfikar néven folytatja a Honvéd Férfikar

Az idei évadtól a 75. jubileumát ünneplő, Prima Primissima-díjas Honvéd Együttes tagjaként működő Honvéd Férfikar új néven, Magyar Nemzeti Férfikarként jelenik meg. Az új szezonban is sokszínű programmal készülnek, köztük bécsi vendégszerepléssel, jubileumi ajándékkoncerttel és tematikus hangversenyekkel.
Klasszikus ajánló

Fülbemászó 20. századi remekművek és örök kedvencek a Pannon Filharmonikusok új évadában

Titok címmel hirdette meg 2024/2025-ös évadát a Pannon Filharmonikusok, amely szeptember 12-én kezdődik Kesselyák Gergely Isteni költemény című bérletnyitó koncertjével a Kodály Központban.
Klasszikus beszámoló

Visszatérő vendégek – benyomások a 6. Marton Éva Nemzetközi Énekversenyről

Tíz év nagy idő – mondta Marton Éva, amikor az Operaházban tartott zárógálán értékelte az idei énekversenyt, és valóban: sok száz énekest hallhattunk már a 2014-es indulás óta a világhírű művész nevét viselő, kétévente rendezett megmérettetésen.
Klasszikus hír

Egyedülálló művészeti élményt hozott idén is az MVM ZENERGIA gálakoncert

Az MVM kilencedik alkalommal hívta életre az MVM ZENERGIA összművészeti koncertjét, ahol a klasszikus és könnyűzene mellett helyet kapott a vizuális élmény, valamint az irodalom.