Klasszikus

Ultrahang Fesztivál – kísérleti elektronikus zenei fesztivál

2005.02.28. 00:00
Ajánlom
Az Ultrahang Fesztivál a modern zenei centrumok kísérleti, underground világának elismert szereplőit mutatja be, azokat, akik már eddigi munkásságuk alapján megkerülhetetlenek, illetve azokat, akiknek művészi ereje már pályájuk elején megmutatkozik. A számos helyszínen, négy napon át délutántól éjszakáig 40 fellépőt felvonultató zenei fesztiválnak három estén ad otthont a Trafó – Kortárs Művészetek Háza (1094 Budapest, Liliom u. 41.).

Fennesz (A) gitár- és laptopművész többször járt hazánkban, s emiatt sokan irigykedhetnek ránk, hiszen az elmúlt pár évben nem csak a kritikusokat, hanem a művésztársakat is lenyűgözte, s valóságos „underground sztárrá” vált. A számítógépes hanggenerálás sajátos eszközeit és hibáit melankolikus, megtört gitárdallamokkal ötvözi, a szépség egy új meghatározását létrehozva. Új lemeze, a Velence hangulatától inspirált Venice több mértékadó fórum szerint 2004 egyik legjobb alkotása. Koncertje március 25-én lesz hallható. Ugyanezen az estén gfellép még a Radian (A) trió tagjai (Martin Brandlmayr (dob, számítógép), Stefan Németh (szintetizátor, számítógép), John Norman (basszusgitár). Utolsó két lemezüket John McEntire-rel (Tortoise) együttműködve rögzítették. Zenéjükre az egymás mellé helyezés taktikája jellemző: a rock, a post-rock és a szabad improvizációs dzsessz találkozik a mikroszkopikusan kidolgozott elektronikus hangmintákkal, talált hangokkal és zajokkal; hangjaik sűrűek, a kompozíciók levegősek; hangszerhasználatuk radikális, műveik mégis kínálnak könnyen megtalálható azonosulási pontokat a hallgató számára. Az este harmadik szereplője a Thilges3 (A): az egyetlen olyan külföldi fellépő, amely már játszott az UH Festen. A bécsi trió tagjai konceptualistának tartják magukat: céljuk a nyilvános terek akusztikus feltérképezése és átalakítása, a hallgatók szembesítése egy újfajta érzékenységgel. 2003-ban a szegedi Zsinagóga közönsége hallgathatta meg, hogy e koncepció milyen varázslatos zenét eredményez; most a Trafó szembesíti új kihívással a minden koncertet új kezdetnek tekintő, kizárólag moduláris analóg szintetizátorokat használó együttest.

2003 egyik valószínűtlen meglepetése volt a Pluramon (D) lemeze, melyen egy igazi díva, a Twin Peaks és más Lynch-filmek énekesnője, Julee Cruise (USA) énekelt a Marcus Schmickler vezette együttesben. Angelo Badalamentivel készített, a ’90-es években megjelent lemezei sokak számára felbecsülhetetlen kincsek. Az akadémiát végzett Schmickler elektroakusztikus, laptopimprovizációs, zajzenéiről egyaránt ismert, a sajátos esztétikával rendelkező kölni zenei szcéna oszlopos tagja. Az együttes március 26-án lesz hallható. Utánuk az amerikai Antony (USA) lép színpadra, a kis New York-i klubokból indult énekes. Az Antony and the Johnsons debütáló lemezén klasszikus hangszerelésű, zavarba ejtő, érzelmektől túlcsorduló avant-kabaré slágerek hallhatók. Harmadikként a Bohren und Der Club of Gore (D) lesz halható: legutóbbi lemezük a Black Earth címet viseli, amelynek fekete borítóján egy nagy koponya látható, a zene pedig – sötét, borzongató és szépséges, a valószínűtlenség határáig lelassított dzsessz. Szaxofon, zongora, Fender Rhodes és mellotron, dob és nagybőgő szolgáltatja a muzsikát egy félhomályos és szellemek járta bárban. A négy tag eleinte heavy metal, hardcore zenét játszott, majd 1992-ben megalapították a Bohrent, és kidolgozzák saját műfajukat a „horror dzsessz”-t. Alig néhány koncertet adnak évente, teljes sötétségben, hogy a közönség úgy érezze magát, mintha koporsóban feküdne.

A március 27-ei estén elsőként Thighpaulsandra (UK) lép fel, zenészcsaládból származik, klasszikus képzésben részesült. Számtalan együttesben megfordult, mígnem 1994-ben hangmérnöki munkája összehozta Julian Cope-pal, aki meghívta együttesébe. 1997 óta a pszichedelikus legenda Spiritualized tagja; 1998-ban pedig a Coilhoz is csatlakozott. Koncertjei szubverzív show-k, amiket látni kell, hogy elhiggyük őket. JESU (USA), vagyis Justin Broadrick élő legenda; a Godflesh, amelyet 1988-ban alapított G. C. Greennel, zenekarok ezreit, műfajok tucatját inspirálta, és a lassú, ám annál kínzóbb industrial metal máig felülmúlhatatlan lemezeit alkotta meg. A Flying Luttenbachers (USA) célja mindenféle bevett műfaj megsemmisítése. A multiinstrumentalista (de elsősorban dobos) Weasel Walter körül szinte követhetetlenül változik az együttes tagsága, aktuális társai: Ed Rodriguez (gitár), Mike Green (basszus).

Március 25–27. között minden este fél nyolctól hallhatóak koncertek. TRAFÓ bérlet a programsorozatra nem érvényes! A napijegy ára 2000 forint, háromnapos bérlet (csak elővételben, március 24-ig) 4500 forintért kapható.

Programkereső

Legolvasottabb

Színház

Elhunyt Venczel Vera

A Jászai Mari-díjas színművész idén márciusban töltötte be 75. életévét. Több mint ötven éven át volt a Vígszínház tagja, halálának hírét színháza tette közzé.
Klasszikus

Minden hangjegy közös érdek – interjú Kelemen Barnabással és Keller Andrással

Az ’56-os forradalom évfordulóján egész napos programmal tiszteleg a hősök előtt a Concerto Budapest. A Magyar Kincsek Ünnepén olyan zeneművek is elhangoznak, amelyekkel máskor nemigen lehet találkozni. Az érdeklődőket pedig talán kellemes meglepetésként éri, milyen gazdag a zeneirodalmunk.
Színház

Új bemutatóval ünnepli Szakonyi Károlyt a Rózsavölgyi Szalon

Október 26-án, Szakonyi Károly 90. születésnapján mutatja be a Rózsavölgyi Szalon a drámaíró A hatodik napon című darabját, melyet Dicső Dániel rendező és Hárs Anna dramaturg bújtatott modern köntösbe.
Vizuál

Ahol a diákok szombaton is iskolába akarnak járni - Erős István rektor a Képzőművészeti Egyetem jubileumi évéről

A jubileumi, 150. tanév gazdag programsorozatáról, a képzőművészet újrapozicionálásáról, pedagógiai módszerekről és új tanszékek indításáról beszélgettünk a Magyar Képzőművészeti Egyetem nemrég kinevezett rektorával, Erős Istvánnal, aki azt is elárulta, hogy mitől tart a legjobban.
Jazz/World

Magyarországon lép fel a norvég jazzdíva, Rebekka Bakken

November 2-án pótolja tavaly elmaradt koncertjét a Müpában Rebekka Bakken, aki zenéjével előszeretettel távolodik el a hagyományos műfaji kategóriáktól és otthonosan mozog a pop, illetve blues világában is.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

Minden hangjegy közös érdek – interjú Kelemen Barnabással és Keller Andrással

Az ’56-os forradalom évfordulóján egész napos programmal tiszteleg a hősök előtt a Concerto Budapest. A Magyar Kincsek Ünnepén olyan zeneművek is elhangoznak, amelyekkel máskor nemigen lehet találkozni. Az érdeklődőket pedig talán kellemes meglepetésként éri, milyen gazdag a zeneirodalmunk.
Klasszikus ajánló

Díjnyertes női zeneszerzők az Óbudai Danubia Zenekar műsorán

Missy Mazzoli és Dobrinka Tabakova műve is szerepel azon a Zeneakadémiai koncerten, melynek karmestere és brácsaszólistája az Óbudai Danubia Zenekar visszatérő vendége, Maxim Rysanov lesz.
Klasszikus magazin

Az 1956-os forradalom zenéi

Akár a történelem kötötte össze őket október 23-a eseményeivel, akár a szerző akart ily módon emléket állítani a forradalomnak, sok zenemű létezik, mely mára elválaszthatatlanná vált 1956-tól. Egy csokorra valót gyűjtöttünk belőlük.
Klasszikus interjú

„Olyan ez, mint új partnerrel táncolni” – interjú Vadim Gluzmannal

A világszerte ismert hegedűművész a Liszt Ferenc Kamarazenekar meghívására jött hozzánk, és október 25-én a Zeneakadémia színpadán a koncertmesteri széket is elfoglalja. Csupán rövid időre, mert az est második felében már kettősversenyt játszik Várdai Istvánnal. Az első próba után beszélgettünk vele.
Klasszikus hír

Kezdődik a Bartók Világverseny

Október 25. és 31. között rendezik meg a Zeneakadémián a Bartók Világversenyt. Az idei évben vonósnégyesek mérkőznek meg, a fordulókat élőben és online is követheti a közönség.