Klasszikus

Ünnep volt

2003.10.09. 00:00
Ajánlom
Az ÉS múlt heti számában Végső Zoltán kritikus támadja a szeptember végén megrendezett Budapest Jazz Fesztivált (melynek mottója: A Magyar Jazz Ünnepe), és ironizál - "milyen ünnepelnivaló támadhatott a magyar dzsesszben így szeptember végén?" - kérdi, "azt ünnepeljük, hogy valaki forrásra lelt fesztiváljának megszervezéséhez?" és így tovább (Debrecenbe kéne menni, 2003/40.).

Majd azzal vádolja a BMC kiadót, hogy ravaszul manipulálta a Jazz Szövetséget, hogy a Budapest Jazz Fesztiválon a saját "istállóját" szerepeltethesse, és a Magyar Jazz Szövetséget, hogy a kiadóval összemutyiztak a Debreceni Jazzfesztivál lehetetlenné tétele érdekében.

Rossz ízű mondatokat ír a fesztivál támogatásáról. Azt állítja, hogy a szervező cég (BMC) "képes volt azt tuszakolni támogatói (...) fejébe, hogy a kiadványain szereplő előadókból szervezett promóciós fesztivál hűen tükrözi a magyar dzsesszpalettát." A "magyar dzsessz tragikus hétvégéjéről", "butaságról", és még sok anomáliáról beszél cikkében, amelyeket a Magyar Jazz Szövetség és a BMC kiadó közösen elkövettek a magyar kultúra ellen.

Az érintettek a következőket szeretnék elmondani a cikkben leírt valótlan és megalapozatlan és kifejezetten rosszindulatú állításokkal szemben:

1. Végső Zoltán figyelmét elkerülte, hogy A Magyar Jazz Ünnepe rendezvény 12 éve minden évben megrendezésre kerül! Igaz, szerényebb körülmények között, mint az idei, mert a támogatás is jóval szerényebb volt. Nem is firtatta az ÉS kritikusa, hogy milyen ünnepelnivalója támadt az elmúlt 12 évben a magyar dzsessznek.

A dzsesszzenészeknek minden lehetőség, amikor méltó körülmények között, tisztességes fellépti díjért, nagy nyilvánosság előtt játszhatnak, ünnepi alkalomnak számít, és annak a sok ezer embernek is, akik két nap alatt hat helyszínen 16 együttest hallgathattak meg.

2. Miért baj, hogy a minisztérium támogatta a fesztivált?

Nincs olyan nagyszabású kulturális rendezvény ma Magyarországon, (a Debreceni Jazz Fesztivál se), amely támogatás nélkül létrejöhetne. A Magyar Jazz Szövetség civil szervezet. A magyar dzsesszzenészek érdekeit képviseli együttműködve a szakszervezettel. Ezt teszi sok-sok éve, de pénz nélkül. Most végre úgy tűnik, a kulturális kormányzattal folyó tárgyalások eredményt hoznak, és ez az egész magyar dzsessztársadalomnak, minden kortárs improvizatív zenét játszó muzsikusnak hasznára válik. A tárgyalások egyik nagy eredménye idén az a hatmillió forint volt, amelyet három nagy vidéki város kapott meg dzsesszfesztiváljainak megrendezésére. Így köztük kétmillió forintot Debrecen!

3. Mivel a Magyar Jazz Szövetség civil szervezet, és nem szervező cég, egy ilyen fesztivált egyedül nem valósíthat meg, és ez nem áll szándékában a jövőben sem. Erre keresve sem találhatott alkalmasabb céget a BMC-nél, és szervezőt Gőz Lászlónál, aki maga is dzsesszzenész, és producerként, koncertszervezőként óriási tapasztalattal rendelkezik, tisztességéhez pedig nem férhet kétség. (Ezért is kérte meg Gőzt tavasszal Turi Gábor, hogy segítsen a Debreceni Jazz Fesztivál programjának összeállításában és szervezésében. Majd Turi többszöri módosítás után visszamondta a már megszervezett programot, ezzel lehetetlen - a leszerződtetett művészekkel szemben - szerződésszegő helyzetbe hozta a BMC-t.)

4. V. Z. kritikus "a magyar dzsessz tragikus hétvégéjének" tartja a szeptember végén párhuzamosan megrendezett Budapesti, illetve Debreceni Jazz Fesztivált (amelynek, állításával szemben, nem 120, hanem Turi Gábor által kapott információ alapján, 500 látogatója volt), mi pedig azt gondoljuk, hogy ez a hétvége a magyar dzsessz valódi ünnepe volt, Debrecenben és Pesten egyaránt, attól függetlenül, hogy a Debrecenben fellépő két amerikai zongoristáról zengedezett hosszan kritikájában, a magyar dzsesszzene iránti aggodalmában. Arról, hogy a két fesztivál egy időpontban került megrendezésre, se a muzsikusok, se a támogatók, se a szervezők nem tehetnek. A debreceni szervezők bizonytalansága hozta létre ezt a "tragikus"-nak egyáltalán nem nevezhető helyzetet.

5. A fesztiválon 16 zenekar lépett fel, ebből 5 tartozik a BMC kiadóhoz. Nehéz lenne ma Magyarországon fesztivált rendezni úgy, hogy egy együttes se tartozzék a BMC-hez, hiszen az egyetlen lemezkiadó hazánkban, amelyik főprofilként dzsessz- és kortárslemez kiadással foglalkozik, alig van magyar dzsesszzenész és kortárs zeneszerző, aki ne készített volna felvételt a BMC-nél, illetve ne játszott volna általuk kiadott lemezen.

6. Ha V. Z. jobban utánagondolna, bizonyára belátná, hogy a legjobb indulattal is lehetetlen két nap alatt olyan fesztivált rendezni, amely a teljes palettát képes felvonultatni, de nem is ez a cél. A célunk az, hogy a Budapest Jazz Fesztivál minden évben megrendezésre kerüljön, azonos időpontban, minimum olyan kondíciókkal, mint idén, és hagyománnyá váljék Budapest kulturális életében. Ha ez megvalósul, nem lesz olyan valamirevaló magyar dzsesszmuzsikus, aki ne szerepelne ezen a fesztiválon. Abban a reményben írjuk mindezt, hogy mindenki, akinek köze van valamilyen módon a magyar dzsessz világához (a kortárs improvizatív zenéhez), legyen muzsikus, kritikus, szervező vagy csak egyszerűen zeneszerető ember, értően és megértően tekint munkánkra, amit a műfaj elismertetéséért, megbecsüléséért és népszerűsítéséért teszünk.

Babos Gyula,
Borbély Mihály, Dés László,
Horváth Kornél
(a Magyar Jazz Szövetség
elnökhelyettese),
László Attila
(a Magyar Jazz Szövetség elnöke),
Szakcsi Lakatos Béla,
dr. Gyimesi László
(Művészeti Szakszervezetek
Szövetsége elnöke)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

Mindenki bűnhődik, de nem a saját bűnei miatt

Sós Bálint Dániel első nagyjátékfilmje megdöbbentően érett rendezői debütálás, amely bonyolult morális kérdéseket vet fel, célja mégsem az, hogy moralizáljon. A rendkívül feszült és jól megírt történetet a bravúros technikai megoldások teszik igazán teljessé.
Könyv

Vámos Miklós: Kegyetlen állat az ember

Vámos Miklós állandó rovatában hónapról hónapra megmondja, mit érdemes elolvasni. Ezúttal az osztrák Christoph Ransmayr Egy félénk férfi atlasza című könyvét ajánlja. Gondolataira a Kalligram gondozásában megjelent kötet fordítója, Adamik Lajos reagál.
Színház

Meghirdette teljes évadát a Pintér Béla és Társulata

A társulat a 2024/2025-ös évadot június 27-én zárja, de addig még számos előadás várja a nézőket, mind az Átriumban, mind pedig a Szkéné Színházban.
Színház

Az emberség kellékei – jótékonysági árverést hirdet a Radnóti Színház

Ikonikus színházi kellékek kerülnek kalapács alá Az emberség kellékei című jótékonysági online aukciót során. A szervező Radnóti Színház sikeres előadásaihoz köthető kellékeit árverezi el. Az aukció március 24–31. között zajlik.
Tánc

A cirkusz az egekbe juttat – így zajlik a jövő artistáinak és bohócainak képzése a Cirkuszművészeti Főiskolán

A jelenleg 67 hallgatót képző Budapest Cirkuszművészeti és Kortárstánc Főiskola rektorával, Reidl Kamillával és a bohócképzés vezetőjével, Greifenstein Jánossal beszélgettünk a cirkusz és a bohócok mai helyéről, a világ és a humor megváltozásáról, majd Budavári Zoé levegőakrobatika szakos hallgatótól azt is megtudtuk, hogyan lehet legyőzni a magasságtól való félelmet.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Mendelssohn-variációk – először hallható zongoraest az Óbudai Zsinagógában

Villányi Dániel zongoraművész koncertjének műsora a romantika-késő romantika világát olyan zeneszerzők remekművein keresztül járja be, akiket Felix Mendelssohn szelleme mélyen érintett – személyesen vagy művészetén át.
Klasszikus hír

Schiff András nem lép fel többé az Egyesült Államokban

A világhírű zongoraművész, aki korábban már Magyarországgal és Oroszországgal kapcsolatban is hasonló döntést hozott, a New York Timesnak adott interjúban fejtette ki, milyen politikai tényezők vezettek az elhatározásához.
Klasszikus ajánló

Megértés és tolerancia a középpontban – évadot hirdetett a Fesztiválzenekar

Don Giovanni-minifesztivál, A kékszakállú herceg vára, Wagner, Mahler, Mozart, világhírű énekes szólisták és hegedűművészek sora várja a BFZ közönségét a 2025–26-os évadban.
Klasszikus ajánló

Tavaszi tobzódás a romantikában – Farkas Gábor lép fel a Budapesti Vonósokkal

A koncerten egy korai, de meglepően érett Mendelssohn-darab mellett Anton Arenszkij és Anton Webern romantikus ihletésű művei hangoznak el, április 4-én a Zeneakadémia Solti Termében.
Klasszikus beszámoló

15 sor klasszikus: Tenor-Passió

A Fidelio 15 sor címmel futó rovatát azért indítottuk el, hogy szubjektív módon mindenről beszámoljunk, ami kultúra, és érdemes tudni róla. A következő rövid írás Orosz Balázs énekművész diplomahangversenyéről szól. 15 sor klasszikus zene.