Klasszikus

Ünnep volt

2003.10.09. 00:00
Ajánlom
Az ÉS múlt heti számában Végső Zoltán kritikus támadja a szeptember végén megrendezett Budapest Jazz Fesztivált (melynek mottója: A Magyar Jazz Ünnepe), és ironizál - "milyen ünnepelnivaló támadhatott a magyar dzsesszben így szeptember végén?" - kérdi, "azt ünnepeljük, hogy valaki forrásra lelt fesztiváljának megszervezéséhez?" és így tovább (Debrecenbe kéne menni, 2003/40.).

Majd azzal vádolja a BMC kiadót, hogy ravaszul manipulálta a Jazz Szövetséget, hogy a Budapest Jazz Fesztiválon a saját "istállóját" szerepeltethesse, és a Magyar Jazz Szövetséget, hogy a kiadóval összemutyiztak a Debreceni Jazzfesztivál lehetetlenné tétele érdekében.

Rossz ízű mondatokat ír a fesztivál támogatásáról. Azt állítja, hogy a szervező cég (BMC) "képes volt azt tuszakolni támogatói (...) fejébe, hogy a kiadványain szereplő előadókból szervezett promóciós fesztivál hűen tükrözi a magyar dzsesszpalettát." A "magyar dzsessz tragikus hétvégéjéről", "butaságról", és még sok anomáliáról beszél cikkében, amelyeket a Magyar Jazz Szövetség és a BMC kiadó közösen elkövettek a magyar kultúra ellen.

Az érintettek a következőket szeretnék elmondani a cikkben leírt valótlan és megalapozatlan és kifejezetten rosszindulatú állításokkal szemben:

1. Végső Zoltán figyelmét elkerülte, hogy A Magyar Jazz Ünnepe rendezvény 12 éve minden évben megrendezésre kerül! Igaz, szerényebb körülmények között, mint az idei, mert a támogatás is jóval szerényebb volt. Nem is firtatta az ÉS kritikusa, hogy milyen ünnepelnivalója támadt az elmúlt 12 évben a magyar dzsessznek.

A dzsesszzenészeknek minden lehetőség, amikor méltó körülmények között, tisztességes fellépti díjért, nagy nyilvánosság előtt játszhatnak, ünnepi alkalomnak számít, és annak a sok ezer embernek is, akik két nap alatt hat helyszínen 16 együttest hallgathattak meg.

2. Miért baj, hogy a minisztérium támogatta a fesztivált?

Nincs olyan nagyszabású kulturális rendezvény ma Magyarországon, (a Debreceni Jazz Fesztivál se), amely támogatás nélkül létrejöhetne. A Magyar Jazz Szövetség civil szervezet. A magyar dzsesszzenészek érdekeit képviseli együttműködve a szakszervezettel. Ezt teszi sok-sok éve, de pénz nélkül. Most végre úgy tűnik, a kulturális kormányzattal folyó tárgyalások eredményt hoznak, és ez az egész magyar dzsessztársadalomnak, minden kortárs improvizatív zenét játszó muzsikusnak hasznára válik. A tárgyalások egyik nagy eredménye idén az a hatmillió forint volt, amelyet három nagy vidéki város kapott meg dzsesszfesztiváljainak megrendezésére. Így köztük kétmillió forintot Debrecen!

3. Mivel a Magyar Jazz Szövetség civil szervezet, és nem szervező cég, egy ilyen fesztivált egyedül nem valósíthat meg, és ez nem áll szándékában a jövőben sem. Erre keresve sem találhatott alkalmasabb céget a BMC-nél, és szervezőt Gőz Lászlónál, aki maga is dzsesszzenész, és producerként, koncertszervezőként óriási tapasztalattal rendelkezik, tisztességéhez pedig nem férhet kétség. (Ezért is kérte meg Gőzt tavasszal Turi Gábor, hogy segítsen a Debreceni Jazz Fesztivál programjának összeállításában és szervezésében. Majd Turi többszöri módosítás után visszamondta a már megszervezett programot, ezzel lehetetlen - a leszerződtetett művészekkel szemben - szerződésszegő helyzetbe hozta a BMC-t.)

4. V. Z. kritikus "a magyar dzsessz tragikus hétvégéjének" tartja a szeptember végén párhuzamosan megrendezett Budapesti, illetve Debreceni Jazz Fesztivált (amelynek, állításával szemben, nem 120, hanem Turi Gábor által kapott információ alapján, 500 látogatója volt), mi pedig azt gondoljuk, hogy ez a hétvége a magyar dzsessz valódi ünnepe volt, Debrecenben és Pesten egyaránt, attól függetlenül, hogy a Debrecenben fellépő két amerikai zongoristáról zengedezett hosszan kritikájában, a magyar dzsesszzene iránti aggodalmában. Arról, hogy a két fesztivál egy időpontban került megrendezésre, se a muzsikusok, se a támogatók, se a szervezők nem tehetnek. A debreceni szervezők bizonytalansága hozta létre ezt a "tragikus"-nak egyáltalán nem nevezhető helyzetet.

5. A fesztiválon 16 zenekar lépett fel, ebből 5 tartozik a BMC kiadóhoz. Nehéz lenne ma Magyarországon fesztivált rendezni úgy, hogy egy együttes se tartozzék a BMC-hez, hiszen az egyetlen lemezkiadó hazánkban, amelyik főprofilként dzsessz- és kortárslemez kiadással foglalkozik, alig van magyar dzsesszzenész és kortárs zeneszerző, aki ne készített volna felvételt a BMC-nél, illetve ne játszott volna általuk kiadott lemezen.

6. Ha V. Z. jobban utánagondolna, bizonyára belátná, hogy a legjobb indulattal is lehetetlen két nap alatt olyan fesztivált rendezni, amely a teljes palettát képes felvonultatni, de nem is ez a cél. A célunk az, hogy a Budapest Jazz Fesztivál minden évben megrendezésre kerüljön, azonos időpontban, minimum olyan kondíciókkal, mint idén, és hagyománnyá váljék Budapest kulturális életében. Ha ez megvalósul, nem lesz olyan valamirevaló magyar dzsesszmuzsikus, aki ne szerepelne ezen a fesztiválon. Abban a reményben írjuk mindezt, hogy mindenki, akinek köze van valamilyen módon a magyar dzsessz világához (a kortárs improvizatív zenéhez), legyen muzsikus, kritikus, szervező vagy csak egyszerűen zeneszerető ember, értően és megértően tekint munkánkra, amit a műfaj elismertetéséért, megbecsüléséért és népszerűsítéséért teszünk.

Babos Gyula,
Borbély Mihály, Dés László,
Horváth Kornél
(a Magyar Jazz Szövetség
elnökhelyettese),
László Attila
(a Magyar Jazz Szövetség elnöke),
Szakcsi Lakatos Béla,
dr. Gyimesi László
(Művészeti Szakszervezetek
Szövetsége elnöke)

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Elmaradnak a Billy Elliot előadásai

Tizenöt előadás marad el a két éve futó Billy Elliotból. A közelmúltban kormányközeli oldalról kritizált musicalnek egy ezernyolcszáz férőhelyes színházat kellene megtöltenie gyakran naponta kétszer.
Vizuál

Amit ne hagyjon ki a Múzeumok Éjszakáján

Hasznos tudnivalók és szerkesztőségünk tagjainak tippjei.
Színház

Működik a kémia Vecsei H. Miklós és Mészáros Blanka között

Megkezdődtek a Szegedi Szabadtéri Játékok új Shakespeare-bemutatójának, a Rómeó és Júlia próbái Hegedűs D. Géza vezetésével.
Klasszikus

Kiállítás nyílik Bősze Ádám antikváriumának kottagyűjteményéből

Sopronban, az Ünnepi Hetek Alkalmából nyílik meg Bősze Ádám Zenei Antikváriumának kiállítása, amely a két háború közötti különleges kottacímlapjait mutatja meg az érdeklődőknek.
Zenés színház

Lőrinczy György: Ezen az úton mennék tovább

Az Operettszínház főigazgatója büszke arra, hogy sokszínű intézményt vezethet és újfajta közönséget vonz a színházuk. A kultura.hu-nak adott interjúban azt is bejelentette, újra pályázik a vezetői pozícióra.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus

Ez a klarinétos nem jutott be álmai iskolájába, mert a barátnője hamis elutasító levelet küldött neki

Szegény Eric Abramovitz hétéves kora óta egy Los Angeles-i konzervatóriumban akart tanulni, de a barátnője nem akarta, hogy a fiú olyan messze költözzön tőle, és akcióba lépett.
Klasszikus ajánló

Fidelio Klasszik: Ha leszáll az éj, írni kezd

A Fidelio és a Klasszik Rádió 92.1 közös magazinműsorának június 23-i adásában vendégünk lesz Érdi Szabó Márta, Dr. Földvári-Oláh Csaba, Horváth János Antal és Vaskor Gréta.
Klasszikus hír

Magyar Örökség Díjat kap az Óbudai Danubia Zenekar

A fennállásának 25. évfordulóját ünneplő együttest az MTA dísztermében tüntetik ki szombaton további hat díjazottal együtt.
Klasszikus hír

Senki nem akart négyoldalas Mozart-kéziratot venni 163 millióért

A Figaro házassága utolsó felvonásának egyik zenei vázlata az előzetes becslések szerint 500 ezer euróért kelhetett volna el egy árverésen. Nem vette meg senki.
Klasszikus ajánló

„A kezdetekben minden zene kamarazene volt”

Kokas Katalin és Kelemen Barnabás világhírű hegedűművészek által alapított Fesztiválakadémiát június 23-29-ig rendezik a Liszt Ferenc Zeneakadémián.