Klasszikus

Ünnepi harangok

2013.11.27. 07:47
Ajánlom
Szőllősy, Stravinsky, Rahmanyinov: leleményesen kigondolt zenei antológia - három rejtett szállal egymáshoz kapcsolódó mű a Rádiózenekar hangversenyén. Csengery Kristóf KRITIKÁja.

Ritka az olyan koherens, eredeti koncepciójú és elegánsan tálalt koncertműsor, amilyet november 23-án, a Művészetek Palotájában, a fennállásának 70. évfordulóját ünneplő MR Szimfonikusok - szeretett, régi nevén: a Rádiózenekar - adott Jubileumi bérletének harmadik estjén, Vajda Gergely vezényletével. Ezúttal a program sem igazodott a megszokott és sokak által kárhoztatott nyitány-versenymű-szimfónia modellhez: a koncerten sem nyitány, sem versenymű, sem szimfónia nem hangzott el. Elhangzott viszont három „egyéb kategóriájú" darab, melyek között egyszerre fedezhető fel zenei és poétikai kapocs, ráadásul a kettő egy és ugyanaz: a harangozás megjelenése mind tényleges, hallató formában, mind költői jelkép gyanánt.

Szőllősy András Trasfigurazioni című szimfonikus alkotása (1972) végén nem naturálisan (tehát nem csőharangok vagy más haranghang-utánzásra alkalmas instrumentum segítségével), hanem „eszmeileg", átvitt értelemben valósul meg a harangozás-effektus - melyhez hasonlók, tegyük hozzá, más kompozíciókban is vissza-visszatérnek a szerző oeuvre-jében, s így úgyszólván Szőllősy egyik védjegyévé váltak. Igor Stravinsky Zsoltárszimfóniájának (1930) harmadik tételében, a mű végén a zongora, a hárfa és a timpani hármasa valósít meg mágikus-misztikus harangozás-ostinatót, lebilincselő hatással - aki egyszer hallotta, sohasem felejti el. (A műfajmegjelölés ne tévesszen meg senkit: a Zsoltárszimfóniának semmi köze ahhoz a szimfóniaműfajhoz, mely a nyitány-versenymű-szimfónia hármasságban szerepel.) Végül Szergej Rahmanyinov Edgar Allen Poe többrészes, terjedelmes költeményét megzenésítő oratorikus alkotásában, a nagyzenekar mellett szoprán-, tenor- és baritonszólistát és vegyeskart is foglalkoztató Harangokban (op. 35, 1913) szó szerint kimondva is a harangokról hallunk, mint az emberi életet különféle helyzetekben végigkísérő szimbólumról (száncsengő; menyegzői harang; vészharang; lélekharang).

Leleményesen kigondolt zenei antológia, melynek egyrészt koherenciáját fokozza, hogy Szőllősy és Stravinsky egymás társaságában szólal meg (akik személyesen is ismerték a zeneszerzőt, gyakran hallhattak tőle magasztaló mondatokat Stravinskyról, Szőllősy szerint „az utolsó nagy mester"-ről), másrészt belső feszültséget biztosít számára, hogy Stravinsky és Rahmanyinov is egymás mellé került - vagyis két olyan szerző, akik mindketten oroszok, ráadásul mindössze kilenc esztendő telik el születésük között, stílusukat azonban (azaz inkább: stílusaikat, hiszen Stravinskynak több is volt) egy világ választja el egymástól. Egybecsengés és kontraszt. És ha a bevezetőben nem csak a lelemény eleganciáját emlegettem, de a tálalásét is, tegyük hozzá: a koncert szervezői felnőttként kezelték a közönséget, nem rágták szájába a megfelelések tényét - hagyták, hadd vegye észre ő maga a szép rímeket. A koncert szórólapján közölt ismertetők egyetlen mondattal sem utaltak a harangozás tényére. Ami engem illet, szeretem az effajta sapienti sat magatartásformát, az általános zenei tájékozottság rohamos erózióját tapasztalva azonban kissé aggódtam: vajon a közönség soraiból mindenki rájön-e a koncert „közös nevezőjére"? Nem vagyok biztos abban, hogy így történt.

Más alkalmakkor is megfogalmaztam már azt a nézetemet, hogy a Rádiózenekar jó kezekbe került jelenlegi vezetőkarnagya, Vajda Gergely meghívásával - mostani tapasztalataim is ezt a véleményemet erősítették meg. A Trasfigurazionit feltűnően pontos formálással, világos ütéstechnikával és markáns karakterizálással vezényelte, amelynek köszönhetően a mű nemcsak szabatosan, magas színvonalon szólalt meg, de tagolódása, zenei gondolkodásmódja is önként tárult fel előttünk. Külön kiemelném az ellenpontos szerkesztés iránti előadói fogékonyságot, a lassú formaszakasz szép hangzású, poétikus tolmácsolását, és persze a végkifejlet nagy fokozását, a visszatérő repetíciók erejét és szuggesztív motorizmusát. Az MR Szimfonikusok együttese úgy játszott, ahogyan az jó rádiózenekarhoz illik: a kortárs zene világában jártasan, a mű nyelvét sajátjának tekintve.

A második és harmadik mű kiválasztásának az is előnye volt, hogy bennük megszólalhatott a Rádió két nagy vokális együttese, az MR Énekkar (megbízott karigazgató: Oláh Gábor) és az MR Gyermekkórus (karigazgatók: Matos László és Kabdebó Sándor). Mindkét testület híréhez-nevéhez méltón teljesített: a felnőtt gárda dús hangzással, sok színnel, áradó dinamikával, a gyerekek üdén, világos tónusokkal, egyszerre ártatlanul és fegyelmezetten. Vajda Gergely a Zsoltárszimfónia olvasatában jótékonyan kamatoztatta az interpretáció belső feszültségteremtő komponenseként szárazság-szikárság és áhítat sajátos koegzisztenciáját, fontos szerepet kaptak a jellegzetes „szúrós" hangsúlyok, mindvégig rendezőelvként funkcionált az élénk lüktetés és a sajátos „kamarazenei szimfonizmus", mely a nagy zenekaron belül a kisebb hangszercsoportok belső egységeit önállóan is működteti. Rahmanyinov Harangok-ciklusa sok posztromantikus illusztrativitásra adott lehetőséget a zenekar színeinek kikeverésekor. Líra, dráma, játékosság és megrendítő tragikum mind jelen voltak a tolmácsolás hatásmechanizmusában. Vajda nagy lendülettel, ám ugyanakkor a részletekre is mindvégig gondot fordítva irányított. A három igényesen kiválasztott szólista, Sümegi Eszter, Fekete Attila és az itt-most nyelvi szempontból és zeneileg egyaránt hazai pályán mozgó Fokanov Anatolij imponálóan homogén triót alkotott (csak eszmeileg, hiszen a három énekes nem szólal meg egyszerre: Rahmanyinovtól valamennyien egy-egy saját tételt kapnak - a vészharangokat ábrázoló harmadik darab a kórusé). Teljesítményük mind a hangminőség és az intonáció, mind a dinamika vivőereje, a fantázia és a megjelenítő képesség terén egységesen dicsérhető.

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Elhunyt Heller Ágnes

A filozófus kilencven éves volt, a 444 értesülése szerint Balatonalmádiban érte a halál.
Klasszikus

Holnap kezdődik a Fesztivál Akadémia a Zeneakadémián

A Budapest legszebb helyszínein július 20. és 28. között zajló kamarazenei fesztiválon hét esti nagy koncert, mesterkurzusok, ingyenes előadások, nemzetközi hegedűverseny és számtalan kísérőprogram várja az érdeklődőket.
Zenés színház

Jesszumpeppi, az előzetes alapján borzasztónak tűnik a Macskák filmváltozata

Olyan világsztárok főszereplésével jön a Macskák című Lloyd Webber-musical filmváltozata, mint Taylor Swift, Ian McKellen és Judi Dench. Nem tűnik jónak.
Plusz

Sokkal több ilyen kölyök kéne ebbe az országba

Szokatlanul kulturált fesztiválozókra bukkantam, összebarátkoztam egy csigával, de aztán hamar tempót váltottam, ficamodott bokával toltam a Middlemist Redre. Színházat alapítottak egy erdő szélén. Bánkitó-napló négy napról.
Klasszikus

Miranda Liu három órán át játszott a zenekarnak, míg megkapta a koncertmesteri széket

Tizenkilenc évesen vált a legfiatalabb hazai koncertmesterré, igaz, meg is dolgozott érte. Miranda Liu még mindig csak huszonkettő, de már kvartettalapító, most pedig egy új kamarazenei fesztivált szervez az ősz beköszöntekor. Ez lesz a New Millennium.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Barokk randevú Gödöllőn

A barokk zenének ad otthont augusztusban a Gödöllői Királyi Kastély, ahol Bach egyik ritkán játszott világi kantátájának színpadi változata és Vivaldi a-moll kettősversenye is elhangzik.
Klasszikus lemez

Új lemezt készített a Szent Efrém Férfikar

A Wings című lemezen – magyarul talán az Angyalszárnyak címet viselhetné – a Szent Efrém Férfikar megkísérel a saját hangvételével és stílusában az angyali kórushoz csatlakozni.
Klasszikus interjú

Miranda Liu három órán át játszott a zenekarnak, míg megkapta a koncertmesteri széket

Tizenkilenc évesen vált a legfiatalabb hazai koncertmesterré, igaz, meg is dolgozott érte. Miranda Liu még mindig csak huszonkettő, de már kvartettalapító, most pedig egy új kamarazenei fesztivált szervez az ősz beköszöntekor. Ez lesz a New Millennium.
Klasszikus ajánló

Holnap kezdődik a Fesztivál Akadémia a Zeneakadémián

A Budapest legszebb helyszínein július 20. és 28. között zajló kamarazenei fesztiválon hét esti nagy koncert, mesterkurzusok, ingyenes előadások, nemzetközi hegedűverseny és számtalan kísérőprogram várja az érdeklődőket.
Klasszikus ajánló

Mélyreható érzések a Vajdahunyadvárban!

A Budapesti Vonósok idén is különleges műsorral készül a Vajdahunyadvári Nyári Zenei Fesztiválra. Július 25-án egy érzelemgazdag koncertet hallhatunk a világszínvonalú kamarazenekartól a Vajdahunyadvár reneszánsz kertjében.