Klasszikus

Ünnepi Mise

2012.10.18. 07:02
Ajánlom
Sir John Eliot Gardiner alighanem azért jött most Budapestre, hogy egyszer s mindenkorra eloszlasson egy félreértést. Azt, nevezetesen, hogy a Missa solemnis "elidegenített főmű" volna. Vagyis minden ízében enigmatikus, lényegét tekintve megközelíthetetlen.

A nagy tekintélyű Theodor W. Adorno nevezte így Beethoven kompozícióját egy 1959-ben publikált esszéjében, s ez az epiteton ornans ettől kezdve rajta is ragadt a darabon. Néhány előadását, felvételét meghallgatva, bevallom, eddig magam is egyetértettem vele. Lenyűgöző monstrumnak tűnt számomra a kompozíció, olyannak, amelynél az ember azt érzi, a magányos, süket komponista-óriás nem avat be titkaiba. Nem hozzánk beszél, a Szellemmel társalog. A mostani koncerthez mellékelt mintaszerű ismertető füzetben, amelyben végre nem arról olvashattunk nyomorúságos reklám-tirádákat, hogy mely fellépő művész hol-mindenhol fordult meg a világban eddig és kivel muzsikált együtt (NB minél jelentéktelenebb az illető, annál hosszabb szokott lenni a lista), hanem valóban fontos információkat kaphattunk, akadt egy érdekes riport is a karmesterrel. Készítője, Fazekas Gergely egyebek mellett feltette a kérdést, vajon Gardiner egyetért-e Adorno fejtegetéseivel? A válasz: "egyáltalán nem".

Erről szólt ez a hangverseny. A Missa solemnis nem csupán megközelíthetőnek, hanem megrendítőnek, érzelmileg megindítónak, helyenként majd' azt mondhatnám, a szó nemes értelmében hatásvadásznak mutatkozott. Olyannak, amelyben persze ott a tradíció, elsősorban a miseírás bécsi hagyománya, a régies tartás, de amely ugyanakkor teli van meghökkentő ötletekkel, eredeti megoldásokkal. Egyes részeinél mintha ablak nyílna ki, amelyen keresztül a Parsifal harmadik felvonásának polifóniája is felderengeni látszik, másoknál az öregedő zseni (Beethovenre már életében is alkalmazták ezt a szót, talán ő volt e tekintetben az első a zenetörténet óriásai közül) a szorongattatás éveire emlékezik, szinte berliozi színekkel, effektusokkal, képzeletében Napóleon csapatai törnek elő, a szólisták szinte egzaltált hangon könyörögnek: "dona nobis pacem". Mindez ott van a partitúrában, kottafejekbe rejtjelezve, csak észre kell venni. Gardiner észrevette, felfedezte - és felfedeztette velünk, hallgatókkal is. Ő szinte tudományos alapossággal készül egy-egy produkcióra, utánajár a dolgoknak, minden apró részletről világos elképzelést alakít ki - amit aztán hallatlanul finom, pontos jelzésekkel át tud adni az általa vezetett muzsikusoknak is.  Bámulatos, milyen agogikai-dinamikai árnyalatok szólalnak meg a keze alatt. Tempói mindig meggyőzők, tempóváltásai tökéletesek. Takarékos mozdulatai minden színpadiasságtól mentesen azonnal érzékeltetik egy-egy részlet, dallam karakterét. Beethovennek ez a partitúrája teli van váratlan váltásokkal, kényesnél kényesebb belépésekkel. Olyanokkal, amelyeket hiába gyakorol az együttes a próbákon sok tucatszor, mindig megmarad a borulás, a pontatlanság veszélye. Csakhogy Gardiner az élő előadáson is mindig megadja a határozott, impulzív jelzést a kellő pillanatban - no és persze kiváló, fegyelmezett, lelkes, minden instrukciójára maximálisan figyelő csapattal veszi körül magát.

A Forradalom és Romantika Zenekarát, illetve a Monteverdi Kórust számos felvételen hallottam már. Tudtam, hogy elsőrangúak. Az élő előadás megerősítette ezt a véleményt.  Egészen parányi szeplőket fedeztem csak fel a hangszereseknél, a kórusnál pedig semmit sem. Holott amit Beethoven az énekeseknek leírt, az helyenként hajmeresztő. A valószínűleg igaz anekdota szerint egyszer, még fiatalabb korában egy hegedűs barátjára förmedt rá indulatosan: "mit törődöm én a nyomorúságos hegedűtökkel, amikor a szellem szól hozzám". A hegedűvel aztán mégiscsak törődött úgy-ahogy. Az énekesek hangszálaival nem. A partitúra helyenként folyamatosan magas "a"-kat, "b"-ket ír elő a szoprán szólamnak. Nincs kórus, amely kellemetlen sikoltozás nélkül bírná. Azazhogy úgy látszik, mégis van - a Monteverdi Kórus. Az ugyancsak igen kényes, sok tekintetben hálátlan (hosszabb áriákat például nélkülöző) és rendkívüli koncentrációt követelő szóló-szólamokat Lucy Crowe, Jennifer Johnston, James Gilchrist, Matthew Rose énekelte kifogástalanul, ihletetten. Ünnepi este emlékével térhettünk haza.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Hozzátok térek vissza, mert ide tartozom – beszélgetés Hámori Gabriellával

Hámori Gabriella rengeteget forgatott a színház mellett, kipróbálta, milyen kergetni az amerikai álmot, és színpadi játékában is keresi a filmes jelenlétet. Az Örkény Színház Jászai-díjas színművészével készítettünk interjút.
Vizuál

Átadták a 20. Verzió Filmfesztivál díjait

A jubileumi szemlén idén öt kategóriában versenyeztek a filmek. A Nemzetközi versenyben két díjat is osztottak. A fesztivál a nyertes filmekkel a mozikban november 29-ig, online pedig december 10-ig folytatódik.
Vizuál

Hayao Miyazaki új filmjével kezdődik a 21. Anilogue Animációs Filmfesztivál

A hatnapos budapesti szemlén a közönség a legújabb szórakoztató, illetve művészi animációs alkotások legjavát láthatja. A szervezők emellett kisiskolásoknak és kiskamaszoknak szóló versenyprogrammal is várják a családokat.
Vizuál

Rangos németországi fesztiválon díjazták az Elfogy a levegő című magyar filmet 

Moldovai Katalin első mozifilm rendezése, az Elfogy a levegő kapta az ifjúsági zsűri díját a 72. alkalommal megrendezett Mannheim-Heidelberg Nemzetközi Filmfesztiválon.
Vizuál

Ismét hazánkban láthatóak a holokausztot túlélő Bokor Miklós festményei

November 30-án, a Nemes Galériában nyílik meg a Reflexiók című tárlat, ahol hosszú évtizedek után láthatjuk ismét Magyarországon a 2019-ben elhunyt művész munkáit.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

A zenéhez lelkileg kell kapcsolódni – beszélgetés Lantos István zongoraművésszel

A Liszt Ferenc Társaság jubileumi ünneplése Lantos István örökös tiszteletbeli elnök zongorajátékával vette kezdetét november 25-én a Régi Zeneakadémián. A Kossuth-díjas zongoraművészt, a Magyar Művészeti Akadémia rendes tagját a közelmúltban a nemzet művészének választották.
Klasszikus ajánló

Miklósa Erika, Halász Judit, Kovács Kati és Balázs János a Magyar Hospice Alapítványért

A Méltóság hangja című est bevételét a Budapest Hospice Ház egy betegszobájának éves fenntartására ajánlják fel a legendás művészek: Miklósa Erika, Halász Judit, Kovács Kati és Balázs János.
Klasszikus ajánló

Szokolay Sándor emléke előtt tisztelegnek Sopronban

December 8-án gyertyagyújtással, kiállítással és hangversennyel idézik meg a tíz évvel ezelőtt elhunyt Kossuth-díjas zeneszerző alakját a soproni Liszt Ferenc Kulturális Központban. 
Klasszikus magazin

Zene a lakatlan szigeten

Nemrég azt a kérdést tettük fel olvasóinknak, milyen zenét vinnének magukkal egy lakatlan szigetre. Az izgalmas és változatos válaszokat olvasva persze mi is elgondolkodtunk, és összeállítottuk a magunk lakatlansziget-playlistjét.
Klasszikus ajánló

Világsztárok a Zeneakadémián – 6 érv, amiért ott a helyünk november 29-én

Ha klasszikus zene, akkor koncert; ha koncert, akkor a legjobb hangversenyterem és szólisták. Mutatjuk, miért érdemes november 29-én, szerdán este a Zeneakadémia Nagytermébe menni.