Klasszikus

UPC és Mezzo – Földes Imre nyílt levele

2009.07.10. 10:11
Ajánlom
A Fidelio fórumában megjelent hírre, miszerint a UPC törölte a Mezzo analóg adását a csatornák közül, többen reagáltak, így Szűcs László, a UPC kommunikációs igazgatója is. Az ő soraival szemben fogalmazta meg ellenérveit Földes Imre:

1. Azzal, hogy a UPC, abból a csomagból amelyre szerződést kötöttünk, egyik napról a másikra, június 30-ról július elsejére virradóra, velünk, előfizetőkkel való egyeztetés nélkül, se szó se beszéd, kiemelte az összes idegen nyelvű csatorna közül a legrangosabb, a zenei értékek közvetítésében élen járó Mezzót, a UPC szerződést szegett. Ha a döntése előtt az előfizetőkkel egyeztet, a választást ránk bízva felajánlja, hogy az analóg adások mellett a jövőben hasonló áron, digitális körülmények között is rendelkezésünkre bocsátja a Mezzót, akkor a cég etikusan járt volna el. Így azonban, miután - a kommunikációs igazgató állításával szemben - jóval drágább, digitális csomagba emelte a UPC a Mezzót, sok ezer zenekedvelő zsebébe nyúlt, éppen most, amikor valamennyiünk pénztárcáját sújtja a világválság.

2. A UPC lépése azért is megbocsáthatatlan, mert a Mezzo az egyetlen nem-magyar adó, amely helyet ad az értékes magyar zenének (Liszt, Dohnányi, Bartók, Kodály, Ligeti, Kurtág), kiváló magyar előadóknak (Kocsis Zoltán, Schiff András, a Keller vonósnégyes, Fischer Iván), propagandát fejt ki a Miskolci Operafesztiválnak, a Szegedi Ünnepi Játékoknak. (Hogy konkrét közeli példát mondjak: kizártak bennünket abból, hogy Fischer Iván vezényletével, július 4-én, megnézzük Mozart Cosi fan tutte című operáját, és július 8-án, ugyancsak az ő irányításával, a Fesztivál Zenekar közreműködésével Csajkovszkij IV. szimfóniáját, továbbá nem tekinthettük meg ugyanezen a napon szegedi művészekről készített dokumentumfilmet.) Egyetlen más adóval szemben sem tehetett volna ennél barátságtalanabb lépést a UPC!

3. Elismerem, hogy minden televíziós sugárzással foglalkozó cég, így a UPC is kíváncsi arra, hogy egy-egy csatornát hányan nézik/hallgatják. De mielőtt egy csatornát törölnek a kínálatból, ezt egy - a cégtől független - testület felmérésének kell megelőznie. Készült-e ilyen felmérés, amely számadatokkal igazolja, hogy a Mezzo tart a legkisebb érdeklődésre számot a csomagjaikban található adók közül? Ha van ilyen, tessék közreadni!

4. Elképzelhetetlennek tartom, de tegyük fel, hogy közvélemény-kutatók olyan számokkal állnak elő, amelyek szerint a Mezzót a legkevesebben nézik a kínálta adók közül. Akkor is, egy UPC, megengedheti magának, hogy kommersz csatornák sokaságával szemben, ebben az egy esetben, anyagi érdekeit félretéve, a klasszikus zenével, a jazz zenével, a legmagasabb rendűnek ítélt kultúrával élők szolgálatát részesíti előnyben.

5. A UPC felháborító eljárása nem ér véget azzal, hogy a Mezzót "kilopta" - saját esetemben - az analóg "bronze" csomagból. Én ti. eredetileg 55 csatornát kaptam a pénzemért, ma ugyanennyiért tízzel kevesebbet kapok!   

6. És mi a magyarázata annak, hogy a UPC jóvoltából, a szomszédunkban, Ausztriában jóval több rangos csatorna - többek között az ARTE, a 3sat is - fogható? Eszi - nem eszi, mást nem kap... Magyarország elégedjen meg azzal a kínálattal, amit a cég jónak lát nekünk közvetíteni? Nem nekünk, nézőknek, kellene eldönteni, hogy mire vagyunk kíváncsiak?

7. Ezúton szeretném fölhívni a fogyasztók védelmével foglalkozó szervezeteket, hogy vizsgálja meg a történteket, rendben van-e a csatornák önkényes kiemelése az eredeti megállapodásokkal szemben, nem történt-e visszaélés a közönség bizalmával? Bírálják felül a UPC döntését, kötelezzék a UPC-t, hogy - nem érintve a digitális sugárzást -, helyezze vissza a Mezzót az analóg adások közé addig, amíg az összes többi csatorna nem áll át a digitális közvetítésekre.

Szűcs László - és természetesen a fogyasztó-védelemmel foglalkozók - válaszát várva:

Földes Imre

a budapesti Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem ny. egyetemi tanára

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

„Jót tesz nekünk, ha rácsodálkozunk a világra” – elstartolt a jubileumi Berlinale

Több mint egy héten keresztül Berlinre figyel a nemzetközi filmélet: a világ egyik legrangosabb A-kategóriás szemléje a hétvégén startolt el, a fesztivált Tom Tykwer új rendezése nyitotta meg, de bemutatták Burhan Qurbani új alkotását is, amelyben a III. Richárd történetét ültette át a jelenbe.
Színház

Bejelentés: Novák János támogatja Zalán János művészi koncepcióját

A Kolibri Színház oldalán jelent meg Zalán János és Novák János február 17-én kelt levele, amelyben az intézményt március elsejétől vezető új igazgató arról ír, nem változik a Kolibri profilja, amire az alapító támogatása a garancia. Zalán február 19-én találkozik a társulattal.
Vizuál

Presser Gábor és Parti Nagy Lajos nyitja meg a Godot Intézet új kiállítását

A Godot Intézet különleges megnyitóestre készül: február 28-án Presser Gábor játszik zongorán, és Parti Nagy Lajos gondolatai kísérik végig a látogatókat Szüts Miklós és Vojnich Erzsébet megindító festészeti világán.
Vizuál

A Konklávé és A brutalista tarolt a BAFTA-gálán

Február 16-án este adták át a Brit Film- és Televíziós Művészeti Akadémia (BAFTA) díjait. A londoni gálán a Konklávé és A brutalista című film is négy-négy elismerést gyűjtött be. Mikey Madison, Adrien Brody, Zoe Saldana és Kieran Culkin is díjat vehetett át.
Klasszikus

Egy világrend utolsó pillanata – szubjektív gondolatok a Gurre-dalok kapcsán

Habár a Magyar Állami Operaház kommunikációja mindvégig az optimizmus hangját ütötte meg az Erkel Színháztól vett búcsú alkalmából, szimbolikus jelentőséget kapott a tény, hogy épp Arnold Schönberg monumentális opuszát, a Gurre-dalokat adták elő.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus beszámoló

Egy világrend utolsó pillanata – szubjektív gondolatok a Gurre-dalok kapcsán

Habár a Magyar Állami Operaház kommunikációja mindvégig az optimizmus hangját ütötte meg az Erkel Színháztól vett búcsú alkalmából, szimbolikus jelentőséget kapott a tény, hogy épp Arnold Schönberg monumentális opuszát, a Gurre-dalokat adták elő.
Klasszikus hír

Bayreuthban is koncertezik a Soproni Liszt Ferenc Szimfonikus Zenekar

Az együttes ausztriai és bajorországi turnéra indul Mahler 4. szimfóniájával a tél végén, míg júliusban a német zenei központban játsszák a Mendelsshon testvérek műveit.
Klasszikus gyász

Elhunyt Zimán János hegedűművész

Fájdalmas veszteség érte a Szegedi Szimfonikus Zenekart: február 11-én tragikus hirtelenséggel elhunyt Zimán János, a zenekar második hegedű szólamának szólamvezetője – adta hírül az együttes. A művész hatvanhat évet élt.
Klasszikus ajánló

Szenvedélyes olasz melódiákkal tér vissza Budapestre Vittorio Grigolo

Olasz dalesttel készül operaházi bemutatkozására Vittorio Grigolo. A világhírű olasz tenor partnere a Sztárestek zongorával című sorozat február 16-i estjén Cristiano Manzoni zongoraművész lesz.
Klasszikus ajánló

Lunchtime koncertek indulnak az ELTE Bölcsészettudományi Karán

Az ELTE BTK Művészetközvetítő és Zenei Intézetének művészeti instruktor mesterképzési szakos hallgatói 2025 februárjától egyedülálló koncertsorozatot indítanak: zeneművészeti egyetemek hallgatói kapnak fellépési lehetőséget a Trefort-kertben.