1. Azzal, hogy a UPC, abból a csomagból amelyre szerződést kötöttünk, egyik napról a másikra, június 30-ról július elsejére virradóra, velünk, előfizetőkkel való egyeztetés nélkül, se szó se beszéd, kiemelte az összes idegen nyelvű csatorna közül a legrangosabb, a zenei értékek közvetítésében élen járó Mezzót, a UPC szerződést szegett. Ha a döntése előtt az előfizetőkkel egyeztet, a választást ránk bízva felajánlja, hogy az analóg adások mellett a jövőben hasonló áron, digitális körülmények között is rendelkezésünkre bocsátja a Mezzót, akkor a cég etikusan járt volna el. Így azonban, miután - a kommunikációs igazgató állításával szemben - jóval drágább, digitális csomagba emelte a UPC a Mezzót, sok ezer zenekedvelő zsebébe nyúlt, éppen most, amikor valamennyiünk pénztárcáját sújtja a világválság.
2. A UPC lépése azért is megbocsáthatatlan, mert a Mezzo az egyetlen nem-magyar adó, amely helyet ad az értékes magyar zenének (Liszt, Dohnányi, Bartók, Kodály, Ligeti, Kurtág), kiváló magyar előadóknak (Kocsis Zoltán, Schiff András, a Keller vonósnégyes, Fischer Iván), propagandát fejt ki a Miskolci Operafesztiválnak, a Szegedi Ünnepi Játékoknak. (Hogy konkrét közeli példát mondjak: kizártak bennünket abból, hogy Fischer Iván vezényletével, július 4-én, megnézzük Mozart Cosi fan tutte című operáját, és július 8-án, ugyancsak az ő irányításával, a Fesztivál Zenekar közreműködésével Csajkovszkij IV. szimfóniáját, továbbá nem tekinthettük meg ugyanezen a napon szegedi művészekről készített dokumentumfilmet.) Egyetlen más adóval szemben sem tehetett volna ennél barátságtalanabb lépést a UPC!
3. Elismerem, hogy minden televíziós sugárzással foglalkozó cég, így a UPC is kíváncsi arra, hogy egy-egy csatornát hányan nézik/hallgatják. De mielőtt egy csatornát törölnek a kínálatból, ezt egy - a cégtől független - testület felmérésének kell megelőznie. Készült-e ilyen felmérés, amely számadatokkal igazolja, hogy a Mezzo tart a legkisebb érdeklődésre számot a csomagjaikban található adók közül? Ha van ilyen, tessék közreadni!
4. Elképzelhetetlennek tartom, de tegyük fel, hogy közvélemény-kutatók olyan számokkal állnak elő, amelyek szerint a Mezzót a legkevesebben nézik a kínálta adók közül. Akkor is, egy UPC, megengedheti magának, hogy kommersz csatornák sokaságával szemben, ebben az egy esetben, anyagi érdekeit félretéve, a klasszikus zenével, a jazz zenével, a legmagasabb rendűnek ítélt kultúrával élők szolgálatát részesíti előnyben.
5. A UPC felháborító eljárása nem ér véget azzal, hogy a Mezzót "kilopta" - saját esetemben - az analóg "bronze" csomagból. Én ti. eredetileg 55 csatornát kaptam a pénzemért, ma ugyanennyiért tízzel kevesebbet kapok!
6. És mi a magyarázata annak, hogy a UPC jóvoltából, a szomszédunkban, Ausztriában jóval több rangos csatorna - többek között az ARTE, a 3sat is - fogható? Eszi - nem eszi, mást nem kap... Magyarország elégedjen meg azzal a kínálattal, amit a cég jónak lát nekünk közvetíteni? Nem nekünk, nézőknek, kellene eldönteni, hogy mire vagyunk kíváncsiak?
7. Ezúton szeretném fölhívni a fogyasztók védelmével foglalkozó szervezeteket, hogy vizsgálja meg a történteket, rendben van-e a csatornák önkényes kiemelése az eredeti megállapodásokkal szemben, nem történt-e visszaélés a közönség bizalmával? Bírálják felül a UPC döntését, kötelezzék a UPC-t, hogy - nem érintve a digitális sugárzást -, helyezze vissza a Mezzót az analóg adások közé addig, amíg az összes többi csatorna nem áll át a digitális közvetítésekre.
Szűcs László - és természetesen a fogyasztó-védelemmel foglalkozók - válaszát várva:
Földes Imre
a budapesti Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem ny. egyetemi tanára