Klasszikus

Utazás térben és időben

2015.08.23. 10:36
Ajánlom
A VI. Kaposfest augusztus 16-ai esti koncertje slágerdarabok mellett a zeneirodalom néhány ritkán hallható különlegességét is tartogatta számunkra. KRITIKA

A VI. Kaposfest hetedik hangversenyén számos stíluskorszak képviseltette magát, hiszen hallhattunk barokk, klasszikus, romantikus és korai huszadik századi, késő romantikus, illetve meglehetősen impresszionista színezetű kompozíciókat. Ez utóbbiak voltak egyben a fent említett különlegességek is.

A fiatal lengyel muzsikusokból álló Apollon Musagète Quartet a hangverseny első részének főszereplőjévé avanzsált, és nemcsak színpadi jelenlétük időbeli terjedelmét tekintve, hanem zenei minőségben is. A 2008-ban ARD versenyt nyert együttesről az Alban Berg Kvartett primáriusa, Günter Pichler mint generációja legtehetségesebb vonósnégyeséről nyilatkozott korábban, és ez a két adalék már alapos okot adhatott a kíváncsiságra.

Az együttesnek már a szombat esti fellépése – részletek A fúga művészetéből – is meggyőzően szólt, de a vasárnapi nyitó mű, Anton Webern fiatalkori lassú tétele, a Langsamer Satz a Bach-élményt is felülmúlta.

A posztromantikus hangvételű kompozíciót Webern még jóval a dodekafon művek előtt komponálta, 1905-ben, egy, a későbbi menyasszonyával megtett Bécs környéki hegyi kirándulás emlékére. A darab már-már túlcsordulóan érzelmes, amit a négy muzsikus gyönyörű sordinós pianókkal adott elő. Az előadás alatt látszott és hallatszott, hogy a vonósnégyes tagjai kiváló szólisták is egyben, akik érzik egymás és a zene minden rezdülését. A fiatal Webern művét egyfajta rezignált, visszafogott szenvedéllyel tolmácsolták, ami nagyon jól illett a darabhoz.

Eugène-Auguste Ysaÿe belga hegedűművészt, karmestert és zeneszerzőt leginkább virtuóz hegedű szólószonátáiról ismerjük, persze azokat is csak ritkán hallhatjuk a nehézségük miatt, így kifejezetten örülhettünk a Kaposfest egyik legkülönlegesebb csemegéjének, az op. 31-es Harmonies du soir (Esti harmóniák) című, vonósnégyesre és vonószenekarra írott művének. Miután a műsorvezető, Bősze Ádám felolvasta a művet ihlető Baudelaire-verset, még könnyebben asszociálhattunk a lenyugvó nap fényeire a darab Debussy-re emlékeztető, sordinós hangfürt-szerű akkordjai hatására. A szűk negyedórás kompozíció megállás nélkül áradt, hömpölygött az Apollon Musagète és az Erkel Ferenc Kamarazenekar előadásában, és ebben sokat segített a karmester, Dubóczky Gergely, aki szépen összefogta a produkciót: folyamatokat, íveket vezényelt azon túl, hogy érthetően mutatta a belépéseket és tartotta a megfelelő tempót.

A hangverseny első fele, mintegy huszárvágással, Antonio Vivaldi két gordonkás g-moll concertójával zárult, amelyet Perényi Miklós és Várdai István szólójával hallhattunk. A két művész egyenrangú partnerként játszott: a versenymű barokkos motorikussága lendületesen, szenvedélyesen szólt a szélső tételekben, köztük a lassú tétel pedig érzelmes, dinamikus megfogalmazást nyert.

A szünet után Mozart K. 417-es Esz-dúr kürtversenyének szólistája Zempléni Szabolcs volt, aki határozott kiállással tolmácsolta a darabot, az Erkel Ferenc Kamarazenekarral lelkesen felelgetve egymásnak. Leginkább a kürt esetében már megszokott, vadász motívumokkal tarkított finálé energikus interpretációja fogott meg.

Az est Edvard Grieg híres Holberg-szvitjével zárult, ami mellé az 1700-as években alkotó dán-norvég író, Ludvig Holberg egyik művéből is kiosztottak egy rövid részletet a közönségnek. A barokk szvitek mintájára stilizált tánctételeket tartalmazó Grieg-mű friss, pezsgő fináléja volt a hangversenynek a kamarazenekar lendületes előadásában, bár a Gavotte tétel lehetett volna ritmikusabb, a záró Rigaudon pedig tempósabb, nem beszélve az eredetileg spiccato és staccato jelzésekkel lejegyzett főtéma kissé lapos, már-már botladozó előadásáról. Persze ennyi legyen a legnagyobb bajunk, de az igencsak lenyűgöző első félidő magasra tette a mércét.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

„Most vagyok abban az időszakban, amikor már van jogom megformálni ezt a szerepet”

A Bánk bán című opera minden magyar szívében különleges helyet foglal el. Az egyik legjelentősebb operánk ezúttal a Coopera szervezésében, a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon kel életre, Vidnyánszky Attila Kossuth-díjas rendező kezei nyomán. Az előadás egyik főszereplőjét, Gertrudot a Magyar Állami Operaház népszerű mezzoszopránja, Mester Viktória alakítja majd, akivel a készülő produkció kapcsán beszélgettünk.
Zenés színház

Mutatjuk az első képeket a Puskás musicalből!

Puskás, a musical címmel nagyszabású zenés színházi produkció készült Szente Vajk rendezésében. A legismertebb magyar életéről szóló darab előzetes bemutatója augusztus 20-án lesz az Erkel Színházban.
Vizuál

Antonio Banderas abszurdnak tartja, hogy szexszimbólumnak bélyegezték

A talán legsikeresebb hollywoodi karriert befutó spanyol filmszínész, Antonio Banderas augusztus 10-én ünnepli hatvanadik születésnapját. 
Jazz/World

Korb Attila, a harsonás-zeneszerző

A Modern Art Orchestra harsonása – a zenekar számos tagjával egyetemben – zeneszerzőként is közreműködik a MAO alkotói műhelyében. Attila már gyermekként egy professzionális nagyzenekari projekt harsonása volt, melynek köszönhetően belföldön és külföldön is építhette koncertrutinját. A húszas évek big band vénáját tanulmányozva a harsonás-zeneszerző több hangszeren játszó művésszé érett, s ennek a zenei utazásnak egy mérföldköve a nemsokára megjelenő Swinging on the Danube című szerzői lemez.
Vizuál

A Pilátus is versenybe szállhat a Golden Globe-ért

Dombrovszky Linda filmjét beválogatták a legjobb idegennyelvű filmnek járó Golden Globe-díjért versenybe szálló alkotások közé, a Foreign Language Film Series 2021 elnevezésű programba.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

„Fellélegzés” – Rövidesen indul az 5. Fesztivál Akadémia Budapest

Augusztus 20-tól rendezik meg az idei Fesztivál Akadémia Budapest (FAB) koncertsorozatát a Zeneakadémián, a BMC-ben, a Hagyományok Házában és más helyszíneken. A rendezvényre több mint hatvan kiváló magyar művészt hívott meg Kokas Katalin és Kelemen Barnabás művészeti vezető. A „Fellélegzés” címet viselő fesztivál teljes programja elérhető a rendezvény honlapján, a hangversenyekre megkezdődött jegyértékesítés.
Klasszikus ajánló

Madarász 70 – A Nemzeti Filharmonikusok hangversenye

Madarász Iván zeneszerző három műve kerül terítékre szeptember 4-én a Pesti Vigadó csodálatos termében.
Klasszikus ajánló

A koronavírus ellen harcol, most koncertet ad a Medikus Zenekar

A koronavírus-járvány kezdete óta először lép színpadra teljes létszámmal a Medikus Zenekar augusztus 18-án a Pesti Vármegyeháza Díszudvarában.
Klasszikus interjú

Keller András: A zenekar a kedvenc hangszerem

Vonósnégyesével, a Keller Quartettel elért világsikerek után Keller András karmesterként építi és irányítja tizenhárom éve a Concerto Budapest Szimfonikus Zenekart. Úgy véli, jobban kellene figyelnünk saját, hazai kincseinkre, a kortárs zenére és egyáltalán – a zenére.
Klasszikus hír

A Balatonon is koncerteznek a BFZ zenészei

Bár az augusztus még nem az aktív koncertszezon hónapja, a Budapesti Fesztiválzenekar több nyári programmal is készül közönségének Budapesten, a Balatonon és a Dunakanyarban.