Klasszikus

Utazás térben és időben

2015.08.23. 10:36
Ajánlom
A VI. Kaposfest augusztus 16-ai esti koncertje slágerdarabok mellett a zeneirodalom néhány ritkán hallható különlegességét is tartogatta számunkra. KRITIKA

A VI. Kaposfest hetedik hangversenyén számos stíluskorszak képviseltette magát, hiszen hallhattunk barokk, klasszikus, romantikus és korai huszadik századi, késő romantikus, illetve meglehetősen impresszionista színezetű kompozíciókat. Ez utóbbiak voltak egyben a fent említett különlegességek is.

A fiatal lengyel muzsikusokból álló Apollon Musagète Quartet a hangverseny első részének főszereplőjévé avanzsált, és nemcsak színpadi jelenlétük időbeli terjedelmét tekintve, hanem zenei minőségben is. A 2008-ban ARD versenyt nyert együttesről az Alban Berg Kvartett primáriusa, Günter Pichler mint generációja legtehetségesebb vonósnégyeséről nyilatkozott korábban, és ez a két adalék már alapos okot adhatott a kíváncsiságra.

Az együttesnek már a szombat esti fellépése – részletek A fúga művészetéből – is meggyőzően szólt, de a vasárnapi nyitó mű, Anton Webern fiatalkori lassú tétele, a Langsamer Satz a Bach-élményt is felülmúlta.

A posztromantikus hangvételű kompozíciót Webern még jóval a dodekafon művek előtt komponálta, 1905-ben, egy, a későbbi menyasszonyával megtett Bécs környéki hegyi kirándulás emlékére. A darab már-már túlcsordulóan érzelmes, amit a négy muzsikus gyönyörű sordinós pianókkal adott elő. Az előadás alatt látszott és hallatszott, hogy a vonósnégyes tagjai kiváló szólisták is egyben, akik érzik egymás és a zene minden rezdülését. A fiatal Webern művét egyfajta rezignált, visszafogott szenvedéllyel tolmácsolták, ami nagyon jól illett a darabhoz.

Eugène-Auguste Ysaÿe belga hegedűművészt, karmestert és zeneszerzőt leginkább virtuóz hegedű szólószonátáiról ismerjük, persze azokat is csak ritkán hallhatjuk a nehézségük miatt, így kifejezetten örülhettünk a Kaposfest egyik legkülönlegesebb csemegéjének, az op. 31-es Harmonies du soir (Esti harmóniák) című, vonósnégyesre és vonószenekarra írott művének. Miután a műsorvezető, Bősze Ádám felolvasta a művet ihlető Baudelaire-verset, még könnyebben asszociálhattunk a lenyugvó nap fényeire a darab Debussy-re emlékeztető, sordinós hangfürt-szerű akkordjai hatására. A szűk negyedórás kompozíció megállás nélkül áradt, hömpölygött az Apollon Musagète és az Erkel Ferenc Kamarazenekar előadásában, és ebben sokat segített a karmester, Dubóczky Gergely, aki szépen összefogta a produkciót: folyamatokat, íveket vezényelt azon túl, hogy érthetően mutatta a belépéseket és tartotta a megfelelő tempót.

A hangverseny első fele, mintegy huszárvágással, Antonio Vivaldi két gordonkás g-moll concertójával zárult, amelyet Perényi Miklós és Várdai István szólójával hallhattunk. A két művész egyenrangú partnerként játszott: a versenymű barokkos motorikussága lendületesen, szenvedélyesen szólt a szélső tételekben, köztük a lassú tétel pedig érzelmes, dinamikus megfogalmazást nyert.

A szünet után Mozart K. 417-es Esz-dúr kürtversenyének szólistája Zempléni Szabolcs volt, aki határozott kiállással tolmácsolta a darabot, az Erkel Ferenc Kamarazenekarral lelkesen felelgetve egymásnak. Leginkább a kürt esetében már megszokott, vadász motívumokkal tarkított finálé energikus interpretációja fogott meg.

Az est Edvard Grieg híres Holberg-szvitjével zárult, ami mellé az 1700-as években alkotó dán-norvég író, Ludvig Holberg egyik művéből is kiosztottak egy rövid részletet a közönségnek. A barokk szvitek mintájára stilizált tánctételeket tartalmazó Grieg-mű friss, pezsgő fináléja volt a hangversenynek a kamarazenekar lendületes előadásában, bár a Gavotte tétel lehetett volna ritmikusabb, a záró Rigaudon pedig tempósabb, nem beszélve az eredetileg spiccato és staccato jelzésekkel lejegyzett főtéma kissé lapos, már-már botladozó előadásáról. Persze ennyi legyen a legnagyobb bajunk, de az igencsak lenyűgöző első félidő magasra tette a mércét.

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

„Nincs kitől többé megtanulni, hogyan bocsáthatnánk meg egymásnak” – Konrád Györgyre emlékezve

Pályatársakat, kortárs művészeket, barátokat kértünk meg, hogy pár sorban írjanak Konrád Györgyről, Konrád Györgyhöz.
Klasszikus

Szokolay Ádám nyerte az idei Bartók Világversenyt

A nemzetközi zsűri a szombati nagyzenekari döntő után hozta meg a végső határozatot. A második díjat Balogh Ádám, a harmadikat pedig Peter Klimo kapta.
Klasszikus

Online elérhető a Fischer Ivánról és a BFZ-ről készült film

2014-ben egy stáb egy éven keresztül követte a Budapesti Fesztiválzenekart és karmesterüket bepillantást engedve munkájukba.
Vizuál

Átadták a hazai szinkronszakma legrangosabb díjait

A közönség és a kuratórium is szavazott, többek között díjat kapott Bobby Ewing magyar hangja és a Csernobil című sorozat szinkronja is.
Tánc

Mi a hosszú élet titka? – Egy 100 éves balettmester válaszolt

Henry Danton korát meghazudtoló szellemi-fizikai állapotban van, amit mi sem bizonyít jobban, minthogy a mai napig balettot oktat, a tanulók pedig isszák a szavait, lesik a mozdulatait.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Nagy zeneszerzők szerelmi életéről szól Bősze Ádám új előadássorozata

Nem a komolyzenét akarja népszerűsíteni, célja csupán, hogy érdekes legyen. Új előadássorozatában a női szemszögre különös figyelmet fordítva beszél nagy zeneszerzők nagy szerelmeiről Bősze Ádám.
Klasszikus kortárs zene

Kurtág operája a negyedik a legjobb 21. századi művek listáján – a Guardian szerint

Habár úgy tűnt, soha nem készül el, végül Kurtág életművének eklatáns darabja lett A játszma vége – írja a Guardian. A tekintélyes brit lap összeszedte a 21. század legjobb kortárs klasszikus zenei alkotásait. Íme a lista.
Klasszikus kritika

À la française – ilyen volt a Pannon Filharmonikusok koncertje

„Finom és választékos” – ezt írja a Pannon Filharmonikusok szeptember 12-i műsoráról kritikusunk. A Kodály Központban Ravel, Debussy és Martin művei szólaltak meg.
Klasszikus videó

Szivárványos zászlóval ért véget a BBC Proms

58 nap, 85 koncert, 191 karmester, 83 zenekar és együttes: szeptember 14-én zárt Nagy-Britannia legnagyobb klasszikus zenei fesztiválja, a BBC Proms.
Klasszikus hír

Szokolay Ádám nyerte az idei Bartók Világversenyt

A nemzetközi zsűri a szombati nagyzenekari döntő után hozta meg a végső határozatot. A második díjat Balogh Ádám, a harmadikat pedig Peter Klimo kapta.