Klasszikus

Útiszendvics

2014.04.03. 07:32
Ajánlom
Káldi-Nagy Gyula (1927-2011), egykori turkológia professzorom egyik óránkon azzal fogadta a háromfős szemináriumot, hogy nagy gondban van. Recenziót kell készítenie egy könyvről, de csupa rosszat tudna írni, márpedig ő nem ad ki olyan írást a kezéből, mely valami pozitívumot ne emelne ki. KRITIKA

Valahogy én is így vagyok most, Leila Jozefowitz koncertje után, pedig már kettőt is aludtam rá. Persze egy marha vagyok, egyetlen lemez alapján (melyen többek közt egy kiváló Ravel-szonáta van) lecsaptam a péntek esti koncertre, nem néztem körül az interneten, túlzottan pozitív várakozásokkal mentem oda. És most itt küzdök a csalódásommal.

Hát akkor jöjjön a pozitívum, hiszen ez is motivált, hogy aznap este ne a Bécsi Filharmonikusokra tolongjak: a műsorválasztás. A műsorlap a programot keretező Schubert-művek kapcsán idézi az elemzőt, aki szerint a művekre jellemző a "Mozart iránti csodálat, mely nem egyszer a reminencia határát súrolja" - ami igaz lehet mondjuk a D-dúr szonatinára, mely azonban Jozefowitzék koncertjén nem hangzott el, ám nagyon nagy tévedés az A-dúr szonáta vagy a Rondo brillant esetében. A számomra épp nagyon is schubertességük miatt vonzó Schubertek közé ékelődő modernek - két izgalmas Stravinsky és egy Kurtág-csokor - együttesen tűntek remek választásnak, mely illik nemcsak egy efféle kamaraesthez, hanem a helyszínhez, a BMC-hez, melyről talán épp a mostani fesztivál kapcsán kezdjük sejteni, mekkora főnyeremény a kamarazene rajongóinak.

A másik pozitívum az est egyetlen értékelhető előadása: a ráadás. Úgy tűnik, ez az - a 20. századi könnyű -, ami nagyszerűen illik az előadókhoz. Ám nem az említett műsorhoz; megkockáztatom, egy ilyen ráadás egy ilyen műsor végén híven tükrözi az előadók ízlését...

A legszörnyűbb az elsőként elhangzó Grad Duo volt. Az első percben még drukkoltam: majd csak belejönnek, biztos nem szokták meg a termet, rossz volt a kezdés stb. De nem: a permanens alulintonálás, az iskolás módra megsikamló vonók, az operaénekesi mekegést idéző vibrátó csak a technikai oldala annak a silányságnak, amit Leila Jozefowitz produkált, aki a Scherzóban (a visszatérések miatt háromszor is - tehát félreértés kizárva) 4/4-dé vasalta a 3/4-et, akinek felfogása - ha volt neki ilyenje - minden finomságot nélkülözött. Ebben partnere volt a zongorista, John Novacek, aki Forma 1-es pilótát meghazudtolva pedálozott, és aki a pianissimóból azonnal a fortissimóba söttyentett, ennél finomabb dinamikai megoldásra képtelennek mutatkozott. Noha a tempóválasztás kérdésében alapvetően engedékeny vagyok, legalábbis rögzíteni szeretném, hogy mindez tanulótempó mellett történt.

Innen csak felfele lehet menni, gondoltam, és íme, még egy pozitívum: valóban ez volt az est mélypontja, innen nézve - de csak innen nézve - a folytatás lényegesen jobbnak tűnt. Stravinsky Duo Concertant-ja igazi nagy mű, melyet játszhatnának többet is. A neoklasszicizmus (és a  neobarokk) Stravinsky életművében jelentős szerepet játszik, a Duo Concertant mégsem mondjuk a Pulcinella rokona, hanem páratlan remekmű, mely leginkább formai megoldásaiban idézi a múltat. Leila Jozefowitz és John Novacek időnként ráérzett egy-egy részletre, ám többször egymást se találták meg, nemhogy a darab mélyebb karakterét: előadásukban sok-sok kamu volt, ez legfeljebb azért nem vált nyilvánvalóvá, mert nem biztos, hogy mindenki ismeri a művet.

A szünet után elhangzó Chanson Russe elfogadhatóan sikerült, s ezt az előadók is megérezték: meghajláskor végre mosoly váltotta fel arcuk merevségét. Kurtág Három darabja viszont meglehetősen tájjellegűen szólt. Aki nem ismeri, akár jónak is értékelhette, ám Kurtág műveivel épp az az (egyik) nehézség, hogy ami végeredményben majdnem 4/4-nek hallatszik, az a kottában hajmeresztően bonyolult ritmusképlet, tehát a majdnem a lényeg, vagyis az, hogy nem 4/4. Az est fellépői viszont szépen kivasaltak mindent, aminek az akkordok egy része is áldozatul esett. Ez a körülbelüliség sugallta, hogy megfejtsem, hogy történhet meg az ilyesmi egy neves művésszel. Kénytelen vagyok ugyanis azt gondolni, hogy Leila Jozewowitz és partnere ezt az estet hakniként fogta föl, ahol ez is belefér, amibe ennyi munka is sok, jó lesz falura. Hát nem volt jó, ahogy a záró Schubert-darab sem, ami zeneileg is keretessé tette a szerkezetet, amennyiben ismét kirívó végiggondolatlanságok és trampliságok jellemezték az előadást, noha kevesebb technikai bakival, mint az est nyitószámában.

Kár is több szót vesztegetni erre a koncertre - másnap este, Keller Andrásék Pisztrángötöse után egy kiváló zenerajongó barátom megjegyezte: kár, hogy Leila Jozefowitz nem volt ott, mert meghallhatta volna, hogy kell Schubertet játszani.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Száz ólomkatonát cserélt egy vetítőgépre és az egész élete megváltozott

70 film, öt feleség, kilenc gyerek. A 100 éve született Ingmar Bergman titkát próbálják megfejteni hozzátartozók, munkatársak, kutatók, köztük a rendező egykori asszisztense, a magyar származású Katinka Faragó a legendás svédről készült dokumentumfilmben.
Jazz/World

Ezeket a jazzlemezeket hallgasd meg júliusban!

Új – régóta időszerű – sorozatunkban havonta ajánlunk hallgatásra érdemes lemezeket a frissen megjelent magyar és külföldi kiadványok közül. Az első cikk jogán megengedjük magunknak, hogy az előző hónapok terméséből is válogassunk.
Vizuál

Kiállítják Freud titkos gyűrűit

Az osztrák neurológus és pszichiáter a megajándékozotthoz kötődő mitológiai alakot vésetett az ékszerbe, amelyet csak a kiválasztottaknak ajándékozott.
Zenés színház

Dolhai Attila: „Egészséges versengés van bennünk”

Hagyomány és újítás jegyében rendezik meg hatodik alkalommal a nagy sikerű Palotakoncerteket a budai Vár gyönyörű díszletében. Bemutatjuk a húsz szólistát: elsőként az Operettszínház jól ismert és szeretett bonvivánját, Dolhai Attilát kérdeztük.
Klasszikus

Mozart zenéje enyhíti az epilepszia tüneteit

Egy friss kutatás szerint öt perc Mozart-muzsika is hozzájárulhat a betegek jobb közérzetéhez. Mindez azért is fontos, mert nem mindenkinek segítenek a drága gyógyszerek.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Gödöllőn megfér egymás mellett Bach és Django Reinhardt

Klasszikus műveket és crossover produkciókat is bemutat a Barokk Randevú elnevezésű zenei fesztivál augusztus 10-én és 12-én a Gödöllői Királyi Kastélyban.
Klasszikus Beatrice Rana

Piknik Beethovennel a kastélyparkban, a zene szárnyán Párizsba és Londonba

Július 21-én szombaton este és július 22-én vasárnap délelőtt újra piknikkoncertek a kismartoni Esterházy-kastély parkjában.
Klasszikus ajánló

Óbudai Nyár az Óbudai Társaskör kertjében

Az elmúlt évek hagyományait folytatva idén nyáron is várja közönségét az Óbudai Társaskör kertje, ahol július 4. és augusztus 5. között tizenhét estén át klasszikus és könnyűzenei koncertek, zenés színház, opera és színházi előadás közül válogathatnak az érdeklődők.
Klasszikus magazin

A minimalista zene már 1797-ben létezett

Ismerősen cseng Anton Reicha neve? Ugye, hogy nem. Épp ezért döntött úgy Ivan Ilić zongoraművész, hogy a videósorozatban mutatja be ennek a cseh-francia zeneszerzőnek az életét.
Klasszikus magazin

Mozart zenéje enyhíti az epilepszia tüneteit

Egy friss kutatás szerint öt perc Mozart-muzsika is hozzájárulhat a betegek jobb közérzetéhez. Mindez azért is fontos, mert nem mindenkinek segítenek a drága gyógyszerek.