Klasszikus

"Ütközet a krumpliföldön"

2007.10.08. 00:00
Ajánlom
Október 12-én kezdődik a Budapesti Őszi Fesztivál, amelynek művészeti vezetőjét, Kovalik Balázst Molnár Szabolcs kérdezte.

Kovalik Balázs

- Az idei fesztivál arculatát, így egy hónapon keresztül a budapesti utcaképet is régi mese-diafilmek és olyan szürreális című népnevelő diafilmekből vett kockák határozzák majd meg, mint például az "Ütközet a krumpliföldön". Gondolom, nem a retro-divat miatt választottátok ezt a feltűnő arculati elemet, hanem van valamiféle mélyebb üzenet is.

- A megelőző évekhez képest a mostani programban valamivel gazdagabb a kínálat filmekből. Túl azon, hogy lesz két önálló sorozat - az egyik mai orosz filmekből válogat, a másik a már hagyományossá váló Nemzetközi Táncfilm Fesztivál -, a film más művészeti ágakkal összekapcsolódva is megjelenik majd. A Zeneakadémián például Murnau 1921-es Drakula-filmjét (Nosfaratu, a borzalom szimfóniája) vetítjük Wolfgang Mitterer, egy fiatal osztrák orgonista-zeneszerző muzsikájával. Az orgonára és elektronikára komponált darab legalább olyan hátborzongató lesz, mint maga a film. Hasonló izgalmakat ígér egy másik némafilm-klasszikus, René Clair "Párizs alszik" (1923) című filmjének 2005-ös megzenésítése. A francia Yan Maresz muzsikáját az Ensemble Court-Circuit és IRCAM-mérnökök fogják megszólaltatni. De a képzőművészeti programok közé is tettünk filmes-projektet, Nemes Csaba Remake-jét.

- Nekem úgy tűnik, hogy - legalábbis mennyiségi szempontból - korábban hangsúlyosabban voltak jelen a fesztiválon a zenei és a tánc programok. Idén viszont a megszokotthoz képest erősebb a színházi kínálat.

- Ez nem volt tudatos, és a jövőben sem tervezzük, hogy valamilyen művészeti irányba eltolnánk a fesztivált. Most így alakult. De ha jobban megnézed, a zenei kínálat is elég feltűnő. Tíz éve az Őszi Fesztiválon mutatkozott be az UMZE, úgyhogy idén nagy koncertet adnak Kagel és Varėse műveiből. S ha már Varėse: egyik legelkötelezettebb csodálója, Frank Zappa előtt tisztelgünk egy délután négy órától éjfélig tartó koncertfolyammal. Csalog Gábor pedig mai művek társaságában Beethovent játszik majd a Trafóban.

- Nagyon megnyomtad, hogy Beethoven és Trafó.

- Igen, mert szerintem az nem jó, hogy alternatív helyeken csak úgynevezett alternatív művészethez lehet hozzájutni, tradicionális helyeken meg csak klasszikushoz.

- Ez akkor azt is jelenti, hogy ezúttal nem kerested a speciális helyszíneket, a gőzfürdőt, a metróállomást, a romkocsmát, amelyek szinte már az Őszi Fesztivál védjegyévé váltak?

- Igen is meg nem is. A különleges helyszínek most is nagyon vonzanak. Lesz például épületbejárás a Kőbányai Sörgyárban és a Kelenföldi Hőerőműben. De idén fordítottunk a dolgon, és megpróbálunk kísérletező szemléletű darabokat vinni hagyományosnak mondott helyszínekre.

<by- Akkor így megy be a vérszipoly a Zeneakadémiára.

- Például. De ez a szemlélet jellemzi a kőszínházakkal való együttműködésünket is. A Katona Kamrával, a Bárkával, az Örkény Színházzal és a Radnótival olyan előadásokat hoztunk létre, melyek talán közelebb hozzák egymáshoz a különböző ízlésű kultúrafogyasztókat, hiszen az lenne a cél, hogy minden iránt fogékony közönségünk legyen. Aki eddig például Téreyt csak a sziklakórházban szerette, az talán szeretni fogja a Radnóti színpadán is, aki pedig majd itt szereti meg, az legközelebb, remélem, eljön a sziklakórházba vagy valamilyen más, eddig messze elkerült helyszínre is. Szerintem az is érdekes lesz, hogy a Berliner Ensemble Peer Gyntjét a Madáchba visszük.

- Nem tudom, hogy csinálod, de olyan benyomásom volt tavaly és tavalyelőtt is, hogy minden előadáson ott vagy, valamilyen bűbájjal akár egyszerre több helyszínen is.

- Akkor is ott lennék, ha nem én lennék a művészeti vezető. Egyszerűen érdeklődésből. Most például legszívesebben végignézném az egész orosz filmsorozatot, de erre sajnos végképp nem lesz módom.

- És van valamilyen speciális "edzésterved" arra, hogy miként lehet majd fizikailag túlélni a rád váró másfél hetet?

- Érdeklődőnek kell lenni, gyermekinek, mindenre rá kell csodálkozni, mindent meg kell fogni, birizgálni, és nem szabad félni az esetleges csalódásoktól. Szerintem az, aki belül gyerek tud maradni, különösebb edzésterv és vitaminkúra nélkül, kockázatmentesen vetheti bele magát az Őszi Fesztiválba.

- Akkor legyünk gyerekek?

- Erre buzdítanak majd a diafilmekből vett képkockák is.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

A muzsika hangja szigorú valósága

Talán nem meglepő, hogy számos musicalhez hasonlóan a Broadway színpadáról vászonra álmodott, öt Oscar-díjjal jutalmazott és minden idők ötödik legjövedelmezőbb filmjeként számon tartott A muzsika hangját is valós események ihlették, arról viszont már kevés szó esik, hogy a szereplők olyannyira az életből csöppentek a képernyőre, illetve a színpadra, hogy a szerzők még a neveket sem változtatták meg.
Vizuál

Mindig farmernadrágot viselt – Szomjas Györgyre emlékezett Gelencsér Gábor

Az április 7-én elhunyt filmrendező, Szomjas György művei is láthatók lesznek a Műcsarnok hamarosan megnyíló, filmesek fotóit bemutató tárlatán, ám készítőjük már nem lehet jelen a megnyitón. Gelencsér Gábor filmtörténész búcsúzott tőle a Műcsarnok oldalán.
Plusz

Elhunyt Fülöp herceg

Életének századik évében elhunyt Fülöp edinburghi herceg, a brit uralkodó, II. Erzsébet királynő férje – közölte pénteken a Buckingham-palota.
Vizuál

Elhunyt Szomjas György

Megrendülten olvastuk a Magyar Filmművészek Szövetsége gyászhírét, miszerint 2021. április 7-én, 80 éves korában otthonában, szerettei körében elhunyt Szomjas György filmrendező. 
Klasszikus

Film készült a Szózat regényes történetéről – Nézze meg online, itt!

A Szózat és a zene kapcsolatáról beszélget Juhász Anna irodalmár és Becze Szilvia, a Bartók Rádió szerkesztő-műsorvezetője a Budapesti Filharmóniai Társaság legújabb dokumentumfilmjében.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus gyász

80 éves korában elhunyt Bartalus Ilona zenepedagógus, karvezető

Az Artisjus-díjjal és a Magyar Köztársasági Érdemrend kiskeresztjével kitüntetett zenepedagógust, karvezetőt, a Duna Televízió egykori főszerkesztőjét és zenei vezetőjét hosszan tartó betegség után, 81. életévében érte a halál.
Klasszikus Film

Film készült a Szózat regényes történetéről – Nézze meg online, itt!

A Szózat és a zene kapcsolatáról beszélget Juhász Anna irodalmár és Becze Szilvia, a Bartók Rádió szerkesztő-műsorvezetője a Budapesti Filharmóniai Társaság legújabb dokumentumfilmjében.
Klasszikus nekrológ

„Komoly lényét én nem tudtam nem szájtátva csodálni” – búcsú Tallér Zsófiától

Április 6-án, 50 éves korában elhunyt Tallér Zsófia Erkel- és Bartók-Pásztory-díjas zeneszerző, a Zeneakadémia és az SZFE oktatója. A kivételes művészről M. Tóth Géza Balázs Béla-díjas filmrendező emlékezett meg a Freeszfe Egyesület oldalán.
Klasszikus ajánló

Online koncertvetítés keretében hallhatók John Williams legismertebb dallamai

A Los Angeles-i Filharmonikusok egy korábbi évadnyitó koncertjén filmzenei gálaesttel tisztelgett az ötszörös Oscar-díjas John Williams előtt, ahol olyan művek csendültek fel nagyzenekari hangszerelésben, mint a Csillagok háborúja, A birodalom visszavág vagy a Schindler listája zenéje. A koncertfilm április 10-11-ig között online megtekinthető.
Klasszikus ajánló

Egy hétvége a vonósnégyesek bűvöletében

Idén a Budapest Quartet Weekend tematikája a születésének 160. jubileumát ünneplő cseh zeneszerző óriás, Antonin Dvořák köré épül április 16-18. között.