Klasszikus

Utoléri a 21. század közönségét a Liszt Ferenc Kamarazenekar

2018.12.06. 14:40
Ajánlom
Élménydúsabb és kidolgozottabb muzsikálást ígér a Liszt Ferenc Kamarazenekar, mely a megújuló produkció révén a 21. század fiatal közönségét is meg szeretné ragadni.

A Liszt Ferenc Kamarazenekart 55 éve alapították olyan tehetséges muzsikusok, akik Rolla János vezetésével a valaha volt legjobb magyar zenekarrá tették az együttes. Tagsága az évtizedek alatt természetszerűleg kicserélődött, mára – több mint fél évszázad fennállás után – egy új generáció vette át a régiek helyét. Ezzel egyidejűleg felmerült a megújulás szüksége, ami az új ügyvezető igazgatóval, Bolyki Györggyel vette kezdetét, aki 2018 novembere óta dolgozik ezen a poszton a zenekarral.

De miben is áll ez a megújulás?

Ne a feje legyen a kottában, hanem a kotta a fejében – szól Richard Strauss nevezetes mondása, amely rögtön egy fontos problémára világít rá. Az Y-generáció zenehallgatási szokásait taglalva már írtunk arról, hogy a műfajjal ismerkedőket idegeníti, ha azt látják, hogy a zenekari muzsikusok mintha nem élveznék, amit csinálnak. A legtöbb klasszikus zenei koncerten a játékosok alig néznek egymásra vagy a közönségre.

Liszt Ferenc Kamarazenekar

Liszt Ferenc Kamarazenekar (Fotó/Forrás: lfkz.hu)

Ezt a jelenséget szeretné nyakon ragadni Bolyki György, aki így beszélt a zenekari munka változásáról: „Az első és legfontosabb, amit a közönség megtapasztalhat: egy sokkal élménydúsabb és kidolgozottabb előadás, amelyben az eddigiekhez képest jóval több energia jelenik meg. Ennek egyik eleme, hogy minden zenekari tag partitúra szinten ismeri az előadott műveket, és sokkal több időt szánunk a darabok apró részleteinek kidolgozására.”

bolykigyorgy-144215.jpg

Bolyki György

A Fidelio kérdésére az ügyvezető igazgató elmondta, az a céljuk, hogy a kottát „csak tájékoztató jelleggel” használják a koncerteken. „Szinte kívülről kell tudni a darabokat ahhoz, hogy a zenészek interakcióba léphessenek egymással és a közönséggel.” Bolyki úgy véli, hogy ma rengeteg impulzus éri az embereket. „Nem a közönséggel, hanem a produkciókkal van baj, ha az emberek elfordulnak a klasszikus zenétől. Minden előadásnak olyan energiát kell sugároznia, ami megfogja a 21. század közönségét is.”

Nincsen szorult helyzetben a klasszikus zene, de érteni kell a közönség nyelvén.

A változás nem a repertoárt érinti, „ugyanazokat a műveket játsszuk, csak más energiával.” Viszont  nagyobb szerepe lesz a zenekari muzsikusok egyéni munkájának. A kamarazenekarban – kisebb létszáma révén is – helye van az egyéniségnek. „A másik fontos tényező, hogy a művészek a saját személyiségükben rejlő alkotói és előadói energiákat maximum fokozatra kapcsolva vesznek részt a produkcióban, de Tfirst Péter koncertmester vezetésének köszönhetően ez mégis össze van fogva, így ezek az energiák megsokszorozzák egymást, és így jutnak el a közönséghez.”

December 5-én az Óbudai Társaskörben egy barokk műsorban a zenekar ízelítőt mutatott az új hangból, de ez a megújulás nem mehet egyik napról a másikra. A 2019 első felében leszervezett koncerteken már érezheti a közönség a zenekar játékában megjelenő új élményeket. A későbbiekben a kulturális kormányzattal jelenleg is folyó egyeztetések nyomán kialakuló lehetőségek szerint halad majd a zenekar fejlődése.

Egy biztos: eltökélt közös szándékunk, hogy a Liszt Ferenc Kamarazenekart visszavezessük oda, ahol egyszer már volt: a világ öt legjobb produkciója közé.

A Liszt Ferenc Kamarazenekart legközelebb január 3-án Szirtes Edina Mókussal hallhatja a közönség a Pesti Vigadóban.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

A Kodály-módszer ezer arca mögött egyetlen lényeg rejlik: az ember

A világ számos országában alkalmazott Kodály-módszer nemzetközi útjáról, megbecsültségéről és eredményességéről szól a Kodály mindenkié című dokumentumfilm.
Klasszikus

Idén is Presser Gábor és az Amadinda búcsúztatja az óévet a Zeneakadémián

Immár tizennyolcadik alkalommal tart közös szilveszteri koncertet az Amadinda Ütőegyüttes és Presser Gábor. Vendégük ezúttal Falusi Mariann.
Jazz/World

Ők kapták idén az Artisjus-díjakat

Könnyű- és komolyzenei kategóriákban díjazott tíz zenetanárt és tíz előadót az Artisjus hétfőn.
Vizuál

Perlrott Csaba Vilmos képéért fizettek a legtöbbet a Kieselbach Galéria téli árverésén

Perlrott Csaba Vilmos Önarckép szoborral című festményének 140 millió forintos eladási ára megdöntötte az eddigi életműrekordot a Kieselbach Galéria téli árverésén. Ugyancsak magas áron kelt el a Franciaországban élő Reigl Judit egyik festménye is.
Vizuál

Apánk és Atyánk nyomában - megnéztük Az Úr hangját

Pálfi György hosszú idő után ismét nagyköltségvetésű filmet forgatott - Az Úr hangja egyedi világdráma családi krimi-sci-fi köntösben. A filmet december 20-tól vetítik a mozik.

Támogatott mellékleteink

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Latin dallamok kamarazenekarra

Spanyol-argentin est az Uránia Nemzetek zenéi koncertsorozatában
Klasszikus kodály

A Kodály-módszer ezer arca mögött egyetlen lényeg rejlik: az ember

A világ számos országában alkalmazott Kodály-módszer nemzetközi útjáról, megbecsültségéről és eredményességéről szól a Kodály mindenkié című dokumentumfilm.
Klasszikus buék

Idén is Presser Gábor és az Amadinda búcsúztatja az óévet a Zeneakadémián

Immár tizennyolcadik alkalommal tart közös szilveszteri koncertet az Amadinda Ütőegyüttes és Presser Gábor. Vendégük ezúttal Falusi Mariann.
Klasszikus erasmus

Balogh Ádám Erasmus-naplója: Véletlenek játéka

Balogh Ádám Erasmus-ösztöndíjjal tanulhat Hannoverben. A Figaro hasábjain beszámolt róla, hogy miként talált rá barátaira, és minek köszönhető, hogy megszerette a sushit.
Klasszikus

A Nemzeti Filharmonikusok Haydn-sorozata

A holdbéli világ című vígopera és egy, a korban divatos törökös komédia részlete is felcsendül a Festetics Palotában.