Klasszikus

Utoléri a 21. század közönségét a Liszt Ferenc Kamarazenekar

2018.12.06. 14:40
Ajánlom
Élménydúsabb és kidolgozottabb muzsikálást ígér a Liszt Ferenc Kamarazenekar, mely a megújuló produkció révén a 21. század fiatal közönségét is meg szeretné ragadni.

A Liszt Ferenc Kamarazenekart 55 éve alapították olyan tehetséges muzsikusok, akik Rolla János vezetésével a valaha volt legjobb magyar zenekarrá tették az együttes. Tagsága az évtizedek alatt természetszerűleg kicserélődött, mára – több mint fél évszázad fennállás után – egy új generáció vette át a régiek helyét. Ezzel egyidejűleg felmerült a megújulás szüksége, ami az új ügyvezető igazgatóval, Bolyki Györggyel vette kezdetét, aki 2018 novembere óta dolgozik ezen a poszton a zenekarral.

De miben is áll ez a megújulás?

Ne a feje legyen a kottában, hanem a kotta a fejében – szól Richard Strauss nevezetes mondása, amely rögtön egy fontos problémára világít rá. Az Y-generáció zenehallgatási szokásait taglalva már írtunk arról, hogy a műfajjal ismerkedőket idegeníti, ha azt látják, hogy a zenekari muzsikusok mintha nem élveznék, amit csinálnak. A legtöbb klasszikus zenei koncerten a játékosok alig néznek egymásra vagy a közönségre.

Liszt Ferenc Kamarazenekar

Liszt Ferenc Kamarazenekar (Fotó/Forrás: lfkz.hu)

Ezt a jelenséget szeretné nyakon ragadni Bolyki György, aki így beszélt a zenekari munka változásáról: „Az első és legfontosabb, amit a közönség megtapasztalhat: egy sokkal élménydúsabb és kidolgozottabb előadás, amelyben az eddigiekhez képest jóval több energia jelenik meg. Ennek egyik eleme, hogy minden zenekari tag partitúra szinten ismeri az előadott műveket, és sokkal több időt szánunk a darabok apró részleteinek kidolgozására.”

bolykigyorgy-144215.jpg

Bolyki György

A Fidelio kérdésére az ügyvezető igazgató elmondta, az a céljuk, hogy a kottát „csak tájékoztató jelleggel” használják a koncerteken. „Szinte kívülről kell tudni a darabokat ahhoz, hogy a zenészek interakcióba léphessenek egymással és a közönséggel.” Bolyki úgy véli, hogy ma rengeteg impulzus éri az embereket. „Nem a közönséggel, hanem a produkciókkal van baj, ha az emberek elfordulnak a klasszikus zenétől. Minden előadásnak olyan energiát kell sugároznia, ami megfogja a 21. század közönségét is.”

Nincsen szorult helyzetben a klasszikus zene, de érteni kell a közönség nyelvén.

A változás nem a repertoárt érinti, „ugyanazokat a műveket játsszuk, csak más energiával.” Viszont  nagyobb szerepe lesz a zenekari muzsikusok egyéni munkájának. A kamarazenekarban – kisebb létszáma révén is – helye van az egyéniségnek. „A másik fontos tényező, hogy a művészek a saját személyiségükben rejlő alkotói és előadói energiákat maximum fokozatra kapcsolva vesznek részt a produkcióban, de Tfirst Péter koncertmester vezetésének köszönhetően ez mégis össze van fogva, így ezek az energiák megsokszorozzák egymást, és így jutnak el a közönséghez.”

December 5-én az Óbudai Társaskörben egy barokk műsorban a zenekar ízelítőt mutatott az új hangból, de ez a megújulás nem mehet egyik napról a másikra. A 2019 első felében leszervezett koncerteken már érezheti a közönség a zenekar játékában megjelenő új élményeket. A későbbiekben a kulturális kormányzattal jelenleg is folyó egyeztetések nyomán kialakuló lehetőségek szerint halad majd a zenekar fejlődése.

Egy biztos: eltökélt közös szándékunk, hogy a Liszt Ferenc Kamarazenekart visszavezessük oda, ahol egyszer már volt: a világ öt legjobb produkciója közé.

A Liszt Ferenc Kamarazenekart legközelebb január 3-án Szirtes Edina Mókussal hallhatja a közönség a Pesti Vigadóban.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Így buliztak régen a sztárok az Oscaron

Közeledik az idei Oscar díjátadó, felkészülésnek megmutatjuk, ki kivel mulatott vagy épp sutyorgott a szünetekben az ötvenes évektől a kilencvenesig. Galéria!
Klasszikus

Megszólalt az ELTE Zenei Tanszékének vezetője a pénzelvonás kapcsán

Múlt héten jelent meg az a közlemény, amelyből kiderült, hogy az ELTE BTK-t érintő 250 millió forintos forrásmegvonás miatt szeptembertől nagyon nehéz lesz megoldani a zongora- és a magánének-oktatást a Zenei Tanszéken. A Fidelio kérdéseire Bodnár Gábor tanszékvezető válaszolt.
Vizuál

Bálványozta a közönség, bolondokházában végezte – 175 éve született Munkácsy Mihály

Stílusát romantikus realizmusnak nevezik, amelyre nem hatottak lényegesen a modern festészeti irányzatok. Első sikerét 1869-ben aratta Az ásító inas című képpel, amelynek témáját saját korábbi életéből vette.
Plusz

Új remény – Művészek a rákkal küzdő magyar kajakosért

A Fidelio kezdeményezésére művészek is segítik Tóth Róbert ifjúsági Európa- és többszörös magyar bajnok kajakos gyógykezelését. Már felajánlotta segítségét Miklósa Erika, Polyák Lilla, Náray Erika és Józan László. A Fidelio örömmel fogadja a további művész támogatókat!
Klasszikus

Hogyan hangzik Jerikó lerombolása a zene nyelvén? Händel a Zeneakadémián

Händel a barokk kor monumentális komponistája, zenéjének fensége máig megőrizte fényét. A Joshua viszont még hozzá képest is grandiózus.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus molnár levente

Megjelent Molnár Levente első szólóalbuma

A Liszt-díjas bariton több mint 70 perces, 13 áriát és egy duettet tartalmazó nagylemeze a Nagyok, melankolikusok, vidámak, hősök címet viseli.
Klasszikus kritika

A Fesztiválzenekar két tagja eljárt egy tüzes tangót, aztán lecsapott Stravinsky

Két pár táncos láb a hegedűszólamból, közös éneklés, és egy olyan Tavaszi áldozat, hogy a fal adta a másikat. Ezzel töltötte meg háromszor a Müpát a Fesztiválzenekar.
Klasszikus ajánló

Hogy lesz egy párkapcsolati drámából krimi?

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása február 23-án lesz hallható a 92.1-en, benne interjú hallható Kálid Artúrral, Szigetvári Dáviddal, Tóth Endrével és Zsuráfszky Zoltánnal.
Klasszikus interjú

Bencze Máté: "Sikerült olyan átütő erővel játszanom, hogy ez a közönségnek is átjöjjön"

Virtuózok közönségdíjas, Eurovision Young Musicians döntős, és múlt hétvégén a szerbiai FEMUS 2019 nemzetközi fúvósverseny minden elérhető díját is besöpörte. Európa egyik legmagasabb klasszikus zenészével, a 203 centis, 18 éves hajdúböszörményi szaxofonossal, Bencze Mátéval beszélgettünk.
Klasszikus hírek

José Cura a Magyar Rádió Művészeti Együtteseinek állandó vendégművésze lesz

A jövő évadtól induló együttműködés részeként november 13-án Verdi Requiemjét vezényli a Müpában az argentin művész.