Klasszikus

Utolsó művek

2004.06.01. 00:00
Ajánlom
Két utolsó mű hangzott el a Fesztiválzenekar péntek esti koncertjén, mindkettő a halálról szólt, mindkettő másképp. A nagy világégés alatt, 1945 folyamán komponált 3. zongoraversenyben Bartók a vágyott s végül csak a halálban megtalált békét fogalmazza zenévé, míg a polgári világ utolsó békeéveiben, nagyrészt 1909 nyarán született IX. szimfóniában Mahler halálvíziója a fokozatos szétesésről, a végleges leépülésről szól.

A művészeket látnok zseninek, életútjukat pedig felépített, megtervezett egésznek látni kívánó romantika óta különös légkör lengi be az utolsó műveket Mozart Requiemjétől Beethoven kései kvartettjein át egészen Mahler IX. szimfóniájáig és Bartók 3. zongoraversenyéig. E két utóbbi művet még soha nem hallottam közvetlenül egymás után s bevallom, nem is jutott volna eszembe e párosítás, a pénteki koncert azonban bebizonyította, hogy a két darab számos ponton kapcsolódik egymáshoz – sokszor épp különbségeiken keresztül –, különösen akkor, ha olyan magas színvonalon szólalnak meg, mint Fischer Iván és a Fesztiválzenekar előadásában.

Richard Goode, a neves Beethoven-játékos volt a Bartók-zongoraverseny szólistája. Ma, amikor elképesztő teherbírással és memóriaállománnyal rendelkező zongorista matadorok játéka sokszor nem szól másról, mint e teherbírás és emlékezőképesség cirkuszi bemutatásáról, az idősebb generációhoz tartozó Goode vállalja a kottából való játékkal járó esetleges rosszindulatú megjegyzéseket, mert számára az óhatatlan memóriazavaroktól mentes, tökéletes előadás a legfontosabb.

Játéka valóban tökéletes volt: Bartók mesteri polifóniája varázslatos világossággal szólalt meg előadásában, bár zongorahangja számomra olykor túlzott élességgel, már-már fémes csillogással szólt. Eleinte a zongorára gyanakodtam: talán a hangoló alakította ilyen acélossá a hangzást a Bartók-játékról közkézen forgó sztereotípiák alapján. Pedig aki akárcsak egyszer is hallott olyan felvételt, amelyen Bartók maga zongorázik, az tudhatja, hogy az erőteljes – „barbaro” – billentés ugyan része Bartók hallatlanul kifinomult billentéskultúrájának, zongorajátékának alapvető jellegzetessége azonban a végtelen érzékenység. Az a fajta kifinomultság, ami a 3. zongoraverseny lassú tételében Goode játékát is jellemezte. És ebben tökéletes partnere volt a Fesztiválzenekar: soha nem hallottam ennyire transzparensnek a tételt indító korált, ezt a kései Beethovent idéző „hálaéneket”. Bartók talán legszebb és legmegrázóbb tétele Fischer Iván pálcája alatt szinte vallásos légkörbe vonta a Kongresszusi Központ lelketlen termét, a tétel szokatlan „adagio religioso” karakterjelzésének megfelelően.

Ritkaság, hogy egy olyan nehezen előadható és megemészthető monumentális művet, mint Mahler IX. szimfóniája, két hónapon belül kétszer is hallhasson a budapesti közönség. Ráadásul mindkétszer kivételesen szép előadásban. Abbado koncertjéről s a záró lassútételt követő csodáról, a két és fél perces csendről itt és másutt is olvashattak már. S bár nem érdemes két koncertet, e két karmester egyéniséget összevetni – különösen mivel Magyarországon Abbado jelenléte egészen más hangsúlyt kap, mint a magyar mindennapokat zenével megtöltő Fischer Iváné –, a két előadás összehasonlítása elkerülhetetlen.

Hogy egy negatívummal kezdjem: nem történt meg most pénteken a két hónappal ezelőtti csoda a zárótétel végén, ami talán a gyorsabb tempó számlájára is írható. Fischer Iván interpretációjában a tétel majd’ 10 perccel rövidebb volt, mint Abbadóéban. S igaz, hogy így sokkal összefogottabb és áttekinthetőbb volt a zenei anyag, nem vált átélhetővé a művet záró leépülés, a fokozatosan anyagtalanná váló fonalak szétfoszlása. Az első három tétel, s különösen a lenyűgöző nyitótétel előadása ugyanakkor számomra felülmúlta a két hónappal ezelőtti élményt.

Minden karakter, minden formai egység olyan világossággal és tökéletességgel jelent meg, hogy az embernek az az érzése támadt: érti Mahler zenéjét. A mű dramaturgiája azonban úgy van felépítve, hogy mindig, amikor ez az illúzió egyáltalán felmerülhet, Mahler egy újabb ötlettel, valamilyen újabb zeneszerzői fogással szétrombolja a hallgató megnyugtató érzését. Ha a világot s benne önmagunkat sem vagyunk képesek megérteni, hát a zene se legyen érthető.

Tehát Mahler, és nem Fischer Iván, illetve csodálatos zenekara számlájára írandó, ha nem sikerült minden apró részletében megérteni és befogadni a IX. szimfóniát.

(2004. május 28. Budapest Kongresszusi Központ, Budapesti Fesztiválzenekar. Bartók Béla: 3. zongoraverseny, Gustav Mahler: 9. szimfónia. Km: Richard Goode, Vezényel: Fischer Iván)

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Hogyan érzi magát egy diák, ha elmegy a Zeneakadémiára?

Régi panasz, hogy a fiatalok nem járnak klasszikus zenei hangversenyre. A problémáról eddig mindenkit megkérdeztek már, csak épp a gyerekeket nem. Most ők mondják el, hogyan éltek meg egy koncertet.
Klasszikus

Tudod, mit énekel latinul a kórus a Mr. Bean-sorozat főcímében?

Az eredeti Mr. Bean-sorozat főcímében elhangzik egy latin nyelvű kórus, amelynek a szövegére senki sem figyelt. Pedig mély mondanivalót hordoz!
Zenés színház

Az Operett új vezetése bemutatta új évadát

A 2019/20-as évad legfontosabb bemutatója a Csárdáskirálynő lesz, de Mohács tragédiája is megjelenik egy új rockmusicalben.
Vizuál

Hosszú taps fogadta az Egy férfi és egy nő újabb folytatását Cannes-ban

Hatalmas sikerrel vetítette Claude Lelouch több mint fél évszázados Oscar-díjas filmjének újabb folytatását a Cannes-i filmfesztivál. Az Egy élet legszebb évei című film főszereplői ezúttal is Jean-Louis Trintignant és Anouk Aimée. 
Színház

“Kasszasiker” az Átriumban!

Új bemutatóra készül az Átrium, a Kasszasiker című vígjátékát június 17-én mutatja be színház.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus bonn

700 apró Beethoven-szoborral ünnepel Bonn városa az évfordulón

Hétszáz mosolygó Beethoven-szobrot tervezett Ottmar Hörl a zeneszerző születésének 250. évfordulójára.
Klasszikus interjú

Koltai Katalin feltalált egy új eszközt a gitárhoz, hogy el tudja játszani Bartók műveit is

De nemcsak Bartók, hanem a 20-21. századi zene egészen új repertoárja tárul fel Koltai Katalin új találmányának, az egyhúros kapodaszternek köszönhetően.
Klasszikus tévé

Tudod, mit énekel latinul a kórus a Mr. Bean-sorozat főcímében?

Az eredeti Mr. Bean-sorozat főcímében elhangzik egy latin nyelvű kórus, amelynek a szövegére senki sem figyelt. Pedig mély mondanivalót hordoz!
Klasszikus gyerek

Hogyan érzi magát egy diák, ha elmegy a Zeneakadémiára?

Régi panasz, hogy a fiatalok nem járnak klasszikus zenei hangversenyre. A problémáról eddig mindenkit megkérdeztek már, csak épp a gyerekeket nem. Most ők mondják el, hogyan éltek meg egy koncertet.
Klasszikus ajánló

Válogatás az Óbudai Társaskör programjaiból

Felolvasószínház, Seress Rezső-est, filmzenei és születésnapi koncertek –  az évad végén is műfaji sokszínűség várja a vendégeket az Óbudai Társaskörben.