Klasszikus

Üzenet az aranykorból

2007.07.17. 00:00
Ajánlom
Schiff András kezében egyre gyakrabban látni karmesteri pálcát. A kiváló muzsikus az utóbbi években már nemcsak versenyművekben, hangszere mellől irányítja az őt kísérő zenekart, de szívesen vezényel szimfóniákat és oratorikus alkotásokat is.

Idén januárban például két Mozart-zongoraverseny között a "Nagy" g-moll szimfóniát hallhattuk Schiff saját együttese, a Cappella Andrea Barca budapesti hangversenyén, Nagypénteken pedig Bach Máté-passióját dirigálta a Nemzeti Filharmonikusok élén.

Schiff András ezúttal a Budapesti Fesztiválzenekar muzsikusai elé állt ki, s csupán a Haydn–Mozart–Schubert-program utolsó számában foglalt helyet a zongoránál. A (még februárról halasztott) műsorban – eltérve a konvencionális nyitány-versenymű-szimfónia sorrendtől – Haydn és Schubert egy-egy szimfóniáját követően hangzott el Mozart Don Giovanni-nyitánya és d-moll zongoraversenye. Schiff és a Fesztiválzenekar közvetlenül, akadálytalanul kommunikált egymással, így olyan oldott és természetes muzsikálást élvezhettünk, amely kizárólag a legnagyobb művészek és együttesek sajátja. Bár mind "A tyúk" melléknevű, 83. sorszámú Haydn-szimfóniában, mind pedig Schubert mozarti áttetszőséggel fogalmazott Ötödikjében vannak drámai momentumok, mindkét műben a báj és a derű dominál.

Schiff interpretációja egy letűnt aranykor képzetét keltette bennem; egy olyan korszakét, amikor még nem kellett állandóan sietni, amikor még mindenre volt idő – s amelynek nyelvét Schiffen kívül már csak alig néhányan beszélik. Mit jelent ez? Leginkább azt, hogy Schiff számára a zene nem hangokból és ütemekből áll, hanem gesztusokból, szavakból és mondatokból épül fel. Nála a tempó sem gépies metronómketyegés, hanem mindenkor a zenei karakter függvénye, egyszersmind meghatározója.

A részletgazdag kimunkáltság és a nagyvonalú összefogottság a legharmonikusabban talán a Haydn-szimfónia előadásában olvadt össze. Schiff András – bizonyára a billentyűs szonátákkal történő intenzív foglalkozás révén – anyanyelvi szinten beszéli a legidősebb bécsi klasszikus mester zenei nyelvét, így még azt is megengedhette magának, hogy egyes helyeket a teljes vonóskar helyett szóló vonósokkal játszasson el. A nyitótételben hatásosan juttatta érvényre az éles karakterkontrasztokat. A lassú tételt kifinomult gesztusok és tempószabadság jellemezte, a menüettben pedig tetszett, hogy szándékolt súlyossága ellenére tánc maradt. A trióban viszont – az előbb említett szólóállások révén – a szerenádjelleget domborította ki a karmester.

A szünet után következő Don Giovanni-nyitány alatt az a kívánság fogalmazódott meg bennem: bárcsak az egész operát meghallgathatnám Schiff vezényletével. Az utóbbi időben ugyanis többször hallottam túlpörgetett, értelmetlenül gyors tempóban, nagyon "rámenősen" játszani ezt az ouverture-t. Schiff mind az Andante bevezetéshez, mind a Molto allegro főrészhez valamivel mérsékeltebb tempót választott, s ez – azáltal, hogy a gyors tempóban elkenődő részletek, belső szólammozgások itt végre éles körvonalakat nyertek – nemhogy erőtlenebbé, inkább még drámaibbá tette Mozart zenéjét. Kerülve mindenfajta hamis pátoszt, az igazi tragikum, az igazi nagyság légkörét teremtette meg ez az interpretáció.

Válaszul a bennem néhány perccel korábban megfogalmazódott vágyra, a nyitány utolsó D-dúr akkordja után nem taps következett, hanem egy-két másodperc csend után elkezdődött az "opera". Persze nem Leporello sétált be a színre – a d-moll zongoraverseny első hangjai szólaltak meg. A nyitány és a zongoraverseny összekapcsolásával Schiff ugyanis nemcsak a két mű hangulati egységére hívta fel a figyelmet, hanem az utóbbi kompozíció operai jellegére is. Előadásában nemcsak a saroktételek nyugtalansága és drámaisága idézte meg Mozart színpadi műveinek világát, de a második tétel, a Romance is emberi hangon énekelt.

Már januárban, a Cappella Andrea Barca hangversenyén feltűnt, hogy Schiff Mozart zongoraversenyeit nem a szólista–zenekar szembenállás felől, inkább egyfajta kamarazenei attitűddel közelíti meg. Ehhez a Fesztiválzenekar muzsikusai is remek partnernek bizonyultak – ugyanakkor mintha ez a társaság jobban rászorult volna a karmesteri irányításra, mint Schiff saját együttese. Az előadás közben az a benyomásom támadt, mintha Schiff elsősorban dirigálta volna a művet, s a szólókat csupán mellékesen játszotta volna be. Ezt az érzésemet az is táplálta, hogy a zongorahang ezúttal nem volt mindig olyan magasrendűen szép és csiszolt, mint általában, amikor Schiff ül a klaviatúra mellett. Mindezzel együtt azonban túlzás nélkül nevezhetem revelatív hatásúnak a d-moll koncert interpretációját; e hatáshoz a zenekar kiváló teljesítményén kívül Schiff harmadik tételbeli remek saját cadenzája is hozzájárult. A zongoraművész ráadásként Schubert Ungarische Melodie-ját játszotta el.

(2007. július 9. 19:45 Művészetek Palotája - Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem (Budapest) - a Budapesti Fesztiválzenekar koncertje; Haydn: g-moll "A tyúk" szimfónia, No. 83; Schubert: V. B-dúr szimfónia, D 485; Mozart: Don Giovanni - nyitány, K 527; d-moll zongoraverseny, K 466; zongorázik és vezényel: Schiff András)

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Miskolcon találkozott Prometheus és Kékszakállú

Fanfárok, azaz harsonákon játszó zenészek figyelmeztették a közönséget az előadások kezdetére: a Miskolci Nemzeti Színház óratornyából felcsendülő ünnepélyes jeladás két előadásra invitálta meg a Bartók Plusz Operafesztivál hallgatóit, Alekszandr Szkrjabin Prometheus: a tűz költeménye című szimfonikus művére, illetve Bartók Béla A Kékszakállú herceg várára.
Vizuál

A pápa szeretőjét, a rettegett feministát ábrázolja Velázquez elveszettnek hitt festménye

Majdnem 300 évig azt hitték, elveszett vagy megsemmisült az a portré, ami a történelem egyik legbefolyásosabb nőjét, Donna Olimpiát ábrázolja a világ egyik legnagyobb hatású festőjének ecsetvonásain keresztül.
Jazz/World

David Gilmour 6 milliárd forintért adta el a gitárjait, hogy segítse a klímakatasztrófa elleni harcot

A Pink Floyd gitáros-énekese, a Wish You Were Here szerzője rekordáron adta el a hangszereit, azokat is, amiket az ikonikus lemezein használt. Egy zöld szervezetet támogat a pénzzel.
Könyv

Hallgass egyperceseket Örkény István előadásában!

Színdarabok és interjúk felvételei mellett felolvasások hanganyaga és fotók is elérhetőek az OSZK honlapján, amelyet a ma negyven éve elhunyt író, dramaturg emlékének szenteltek.
Klasszikus

Egy hét a kamarazene izzó bűvöletében

Több mint tíz országból érkeznek világsztárok az idei Fesztivál Akadémiára. A Budapest legszebb helyszínein július 20. és 28. között zajló kamarazenei fesztiválon hét esti nagykoncert, mesterkurzusok, ingyenes előadások, nemzetközi hegedűverseny és számtalan kísérőprogram várja az érdeklődőket.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus sopron

Kórusok veszik birtokba Sopron belvárosát

A régizenétől a gospelig kalauzol a Soproni Kórusünnep, amelyet július 6-án rendeznek meg összesen 14, osztrák és magyar kórussal.
Klasszikus galéria

Idén is eloszlatták a felhőket a TérTáncKoncert hősei

Fischer Iván és a Budapesti Fesztiválzenekar ötödik alkalommal rendezte meg ingyenes szabadtéri programját, a TérTáncKoncertet, ahol idén is több száz hátrányos helyzetű térségből érkező fiatal táncolt együtt, ezúttal Beethoven VII. szimfóniájára.
Klasszikus ajánló

Egy hét a kamarazene izzó bűvöletében

Több mint tíz országból érkeznek világsztárok az idei Fesztivál Akadémiára. A Budapest legszebb helyszínein július 20. és 28. között zajló kamarazenei fesztiválon hét esti nagykoncert, mesterkurzusok, ingyenes előadások, nemzetközi hegedűverseny és számtalan kísérőprogram várja az érdeklődőket.
Klasszikus kritika

Miskolcon találkozott Prometheus és Kékszakállú

Fanfárok, azaz harsonákon játszó zenészek figyelmeztették a közönséget az előadások kezdetére: a Miskolci Nemzeti Színház óratornyából felcsendülő ünnepélyes jeladás két előadásra invitálta meg a Bartók Plusz Operafesztivál hallgatóit, Alekszandr Szkrjabin Prometheus: a tűz költeménye című szimfonikus művére, illetve Bartók Béla A Kékszakállú herceg várára.
Klasszikus ajánló

Sir Karl Jenkinst köszönti a MÁV Szimfonikusok

A világon legtöbbet játszott kortárs zeneszerzőt 75. születésnapja alkalmából hangversennyel köszöntik június 28-án a Müpában.