Klasszikus

Üzenetek nélkül

2013.12.13. 11:15
Ajánlom
Isabelle Faust és a Concerto Budapest hangversenyének ismertetője - Kovács Sándor írása - a megszólaló Beethoven-, Kurtág- és Sosztakovics-művek tárgyalásában azt emeli ki, hogy e zenék mindegyike üzenet. Én meg épp azzal a kérdéssel a fejemben ültem be a Zeneakadémia Nagytermébe, hogy kell-e ismernem a művek keletkezési körülményeit és egyéb konnotációit ahhoz, hogy jobban értsem őket. KRITIKA

A kérdés egyáltalán nem költői: jó évtizede egy zenekedvelő (és -értő) angol vendégemet szerettem volna koncertre vinni, és a kiszemelt este a Zeneakadémián épp egy kortárs hangverseny ment, melyen Kurtág Üzenetei is elhangzottak. Akkoriban semmiféle ismertetőt sem adtak kézbe, amin az angol úr meglepődött: „Nálatok mindenki ennyire jártas a kortárs zenében?", kérdezte. A Kurtág-mű után aztán ironikusan ennyit mondott: „Elküldött, de meg nem értett üzenetek". (Ő mondhatta, zeneszerető angolként bevallhatta, hogy bizony ebből semmit sem értett.) Valószínű, hogy a Kurtág-recepció is fejlődött az elmúlt tizenegy-két évben, s nemcsak a kötelező sznobizmus miatt aratott sikert az Új üzenetek Keller András vezényletével a mostani hangversenyen. De ennél bizonyosabb, hogy a Concerto Budapest interpretációja ismertető nélkül is sokat megmagyarázott a Kurtág-zene lényegéből, ami mindenképp elévülhetetlen érdem, még akkor is, ha a szélesebb közönségnek alighanem lesz még mit töprengenie azon, hogy mondjuk a negyedik üzenet mitől viseli a Beethoven-szonáta alcímét, és mitől van Janáček modorában. (Erre lenne az ismertető, mondhatná Richard, ha itt lenne.)

Ha már a szünet után kezdtem a koncert taglalását, hadd folytassam a hangverseny zárószámával: Sosztakovics talán legmonumentálisabb szimfóniája, az Ötödik hangzott el, melyet annyian játszottak és vettek már lemezre - még olyanok is, akik amúgy nem estek Sosztakovics-lázba (pl. Dimitri Mitropoulos). Ha nem tudjuk a keletkezés körülményeit és nem ismerjük az értelmezés körüli vitát, akkor is jó zene ez, ha talán nem is annyira, mint ha az előbb említett tudásoknak birtokában vagyunk. Sosztakovicsnál sokszor érzem, hogy a kevesebb több lenne, az 5. szimfóniánál én pl. a második tétel scherzóját érzem a legeredetibbnek (és itt érzem leginkább a Kisvárosi Lady Macbeth-tel való rokonságát), bár a groteszk és az ünnepélyes keveredése az egész művet áthatja. De egy koncertkritika elsősorban nem a szerzőt teszi mérlegre. Az elmúlt években elszoktam a Zeneakadémia Nagytermétől, elsősorban attól, hogy hogyan szól itt egy nagyon nagy zenekar (hiszen ezek java jóval a bezárás előtt választotta inkább a Müpát - a Concerto Budapest is). Most fiatalkori emlékeim jöttek elő, amikor a hangmassza magával ragadott - és ebben kellett megtanulnia a fülemnek, hogy meghallja a részleteket, melyekben a minőség rejlik. Most úgy éreztem, ugyanez a teljesítmény egy nagyobb koncertteremben inkább tisztes lenne, mint kiváló - a hegedűk például messze nem voltak tökéletesen együtt. E hangmassza arányairól írni nagyképűség lenne, de mindenképp érdemes kiemelni a jó tempókat. Keller interpretációja szépen felépítette az egyes tételeket, s összességében jó előadást hallhattunk, melyben nagyon is feltárult a sosztakovicsi mű két arca - de a finomságot, a részletgazdagságot aligha csak a terem rovására írhatjuk. Mindenesetre elgondolkodtató, érdemes-e ezt a művet itt előadni. (A kérdés költői.)

A hangversenyen telt ház volt, s Kurtág-recepció ide, Sosztakovics-láz oda, ez azért alighanem a Beethoven-műnek, kiváltképp világhírű szólistájának köszönhető. És aki hallotta ezt a Beethoven-hegedűversenyt, mondhatja: méltán. Isabelle Faust tényleg fantasztikus. Ha azt mondom, ilyen vonókezelést én még nem láttam, akkor igazságtalan vagyok a bal kezével szemben, mely kristálytisztán és hajszálpontosan fogott le minden hangot. De ha a technikát emelem ki, igazságtalan vagyok a művész muzikalitásával szemben. Tökéletes teljesítményt láttam már, ha hegedűsben ritkábban is, mint zongoristában (gondoljunk Szokolov koncertjeire), de olyant, hogy valaki mindemellett éljen is, egész lényével zenéljen, az már szinte sok. Pedig tanúja voltam Maxim Vengerov Beethoven-előadásának, de Isabelle Faust még azt is felülmúlta. Lehet beszélni a tökéletesen elindított és abbahagyott hangokról, ki lehet emelni az érdekesen egyedi, az üstdobbal concertáló kadenciát, de minek. A zenekari kíséret legfőbb erénye abban állt, hogy sosem nyomta el Faust hajszálfinom hegedűhangját. A részletekkel azonban ismét baj volt: a zenekarról nem mondhatjuk el, hogy például minden hangot szépen hagytak volna abba, s bár alapvetően érzékenyen kísérték a szólistát, az általa teremtett, magas minőséghez nem mindenben tudtak felnőni. Különösen az első tétel zenekari részei tűntek csiszolatlanabbnak, mint a szólista játéka, s az ő minden pillanatban eleven játékát többnyire csak nagyjából sikerült követni. Leginkább a harmadik tétel sodró tempójában talált egymásra Isabelle Faust és Keller András, így elégedetten tapsolhattunk a produkció végén. A ráadásként előadott Bach-tétel - mellyel Faust zeneileg hagyományos, technikailag tökéletes előadásban köszönte meg a közönség lelkesedését - után sem maradhatott kétség afelől, hogy nagyon nagy zenésszel találkozhattunk. S hogy ez az előadás mit üzent? Talán azt, hogy érdemes az alapműveket elmélyülten újragondolni, s akkor szavak nélkül is többet tudhatunk meg róluk, a zenéről és önmagunkról.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Zenés színház

„Én glóriával átallépem azt” – Stuart Mária-premier az Operaházban

Bár a Stuart Mária izgalmas történelmi dráma, igazi mondanivalója mégiscsak az, hogyan képes valaki mindezeket a küzdelmeket maga mögött hagyni, és a halál közelségének tudatában számot vetni életével. A május 10-i, bemutató előadáson jártunk.
Klasszikus

Farkas Gábor a Zeneakadémia új rektora

Miután a Zeneakadémia szenátusa a zongoraművész pályázatát támogatta, a köztársasági elnök kinevezte Farkas Gábort a 2025. május 15. és 2030. május 14. közti időszakra a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem rektorává.
Vizuál

Minden, amit tudni lehet Wes Anderson új filmjéről

Kézigránátok, abszurd karakterek, orgyilkosok, szimmetriák és persze sztárparádé. Május 29-étől látható a magyar mozikban napjaink egyik legnépszerűbb rendezőjének új, A föníciai séma című filmje. Összegyűjtöttük, mi mindent lehet tudni Wes Anderson új alkotásáról. 
Klasszikus

A klasszikus zene és a jazz kiválóságai vehettek át Bartók Rádió Zenei Díjat

Másodszor adta át a Bartók Rádió az előző év kiemelkedő zenei teljesítményeinek elismeréseként díjait a hazai klasszikus zene kiválóságainak. A május 14-én, a Budapest Music Centerben rendezett díjátadón mások mellett elismerésben részesült Medveczky Ádám, Sümegi Eszter, Kelemen Barnabás és Dresch Mihály is.
Könyv

„A leírt szó mindig veszélyes, de csak annak, aki fél tőle" – az Open Books is felszólalt az átláthatósági törvény ellen

Al Ghaoui Hesna, Alföldi Róbert, Cserhalmi György, Csáki Judit, Kemény Zsófi, Kepes András, Dr. Máté Gábor, Szentesi Éva és Ungváry Krisztián is aláírta az Open Books kiadó nyílt levelét, amelyben szolidaritásukat fejezik ki azokkal, akik veszélyeztetve érzik magukat a kormány új törvénytervezete miatt. 

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Ősi rítust idéző Eötvös darab is elhangzik a MIKAMO koncertjén

A MIKAMO Közép-Európai Kamarazenekar legújabb programjában az emberi létezés különböző állapotait, az identitást és az érzékelést helyezi középpontba: az erre reflektáló darabokból összeállított műsorukat május 17-én a BMC-ben mutatják be.
Klasszikus ajánló

Filmzenétől balettig – amerikai zenei különlegességek hallhatók az Opera koncertjén

A Csillagok háborúja főcímzenéje, az Egy amerikai Párizsban, valamint Bernstein Candide című operettjének részletei is elhangzanak az Operaház Aranykor: Amerikai szépség című hangversenyén, május 18-án.
Klasszikus hír

Farkas Gábor a Zeneakadémia új rektora

Miután a Zeneakadémia szenátusa a zongoraművész pályázatát támogatta, a köztársasági elnök kinevezte Farkas Gábort a 2025. május 15. és 2030. május 14. közti időszakra a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem rektorává.
Klasszikus hír

A klasszikus zene és a jazz kiválóságai vehettek át Bartók Rádió Zenei Díjat

Másodszor adta át a Bartók Rádió az előző év kiemelkedő zenei teljesítményeinek elismeréseként díjait a hazai klasszikus zene kiválóságainak. A május 14-én, a Budapest Music Centerben rendezett díjátadón mások mellett elismerésben részesült Medveczky Ádám, Sümegi Eszter, Kelemen Barnabás és Dresch Mihály is.
Klasszikus ajánló

Az amerikai zene dékánjától Spielberg zeneszerzőjéig – az Újvilágba kalauzol a Danubia Zenekar

Az amerikai klasszikus és igényes könnyűzene világába vezet el a Danubia Zenekar június 1-ji koncertje a Budapesti Kongresszusi Központban, ahol Copland 1943-as fanfárjától a jelen amerikai ihletéésű muzsikájáig utazhatunk.